23 فروردین 1403

حسادت در رابطه زناشویی


خانه » مشاوره زناشویی » حسادت در رابطه زناشویی

چه شما شکاک باشید چه همسرتان، تفاوتی نمی کند. حسادت و شک می تواند هر ازدواجی را به بن بست بکشاند. سارا به قدری نسبت به همسرش احساس مالکیت و حسادت دارد که حتی طاقت ابراز علاقه های مادر یا خواهر همسرش را به او ندارد. هر گونه صمیمیت از سمت آنها در نگاه او نوعی تهدید برای رابطه اش به شمار می رود و در برابر آنها جبهه می گیرد. هر شب تا نیمه های شب بیدار می ماند تا خواب همسرش سنگین شود و او فرصت کند در گوشی اش سرک بکشد و از روابطش باخبر شود. اما همین هم خیال او را راحت نمی کند. باز هم وقتی سر بر بالش می گذارد به این فکر می کند که شاید پیامی بوده است که همسرش پاک کرده باشد. روزی چند بار با محل کارش تماس می گیرد، بارها از او در مورد روزش سوال می کند و به همه حرف های همسرش شک دارد. همسرش بارها با ناراحتی به او اعلام کرده که از این رفتارهایش خسته شده و احساس خفقان به او دست می دهد. اما سارا نمی تواند رفتارهای خود را کنترل کند. حسادت در رابطه زناشویی مشکل بسیاری از زوجین، به خصوص زوجینی است که به تازگی با هم ازدواج کرده اند.

حسادت چیست؟

حسادت واکنش به خطر درک شده، واقعی یا غیرواقعی، برای رابطه ای است که فرد برای آن اهمیت و ارزش زیادی قائل است. نتایح تحقیقات نشان می دهد که حسادت در رابطه زناشویی مشکل یک سوم زوج هایی است که برای مشاوره مراجعه می کنند.

کمی حسادت می تواند مفید باشد و رایج است. اما حسادت بیش از حد افراد را به سمت رفتارهای خطرناک می کشاند. برای مثال، هر بار که همسر سارا با خواهرزاده  هایش بازی می کند و برای آنها وقت می گذارد، سارا تصویر کتک زدن آنها را در ذهنش تجسم می کند یا حتی گاهی آرزوی مرگ آنها را می کند.

آیا حسادت طبیعی است؟

در روابطی که کمی احساس حسادت وجود دارد، همین حس باعث می شود که زوجین به یکدیگر توجه کنند و رابطه به سردی کشیده نشود. این باعث می شود زوجین یکدیگر را تحسین کنند و تلاش آگاهانه ای برای ارزش بخشیدن به دیگری انجام دهند. حسادت عواطف را شدت می بخشد، عشق را تشدید می کند و رابطه جنسی را آتشین تر می کند. در مقدار کم، حسادت می تواند نیروی مثبت و پیش راننده ای در یک رابطه باشد. اما زمانی که حسادت زنانه شدید یا غیر طبیعی باشد، داستان متفاوت می شود.

حسادت گاه به گاه طبیعی است و رابطه را زنده نگه می دارد، اما زمانی که شدت می گیرد به رابطه آسیب می زند.

افراد حسود چه حسی دارند؟

افراد حسود احساسات مختلفی را تجربه می کنند، شامل ترس، عصبانیت، تحقیر شدن، احساس شکست، احساس شک، تهدید شدن، خشم، ناراحتی، نگرانی، درد و اندوه برای خود.

حسادت در رابطه زناشویی باعث می شود که فرد دائما احساس ناامیدی داشته باشد. این احساس به قدری ناراحت کننده است که فرد نه می تواند در این مورد حتی با نزدیک ترین دوستان خود حرف بزند و نه می تواند آن را در خود نگه دارد. در نتیجه، فرد به طور دائم در زندگی خود احساس بدی دارد و این سمی است که کم کم زندگی وی را از بین می برد.

خیانت مجازی: مجاز یا آسیب رسان؟

چرا حسادت در رابطه زناشویی رخ می دهد؟

حسادت در رابطه زناشویی به دلایل مختلفی رخ می دهد:

  • انتظارات غیر مقول درباره ازدواج
  • انتظارات غیر معقول درباره همسر
  • احساس مالکیت روی همسر
  • تجربه بد ترک شدن در گذشته
  • خودانگاره غلط
  • عدم امنیت
  • ترس از خیانت دیدن
  • ترس از دست دادن فرد مهمی در زندگی
  • احساس مالکیت شدید
  • تمایل به کنترل

عواقب حسادت نامعقول چیست؟

افرادی که دچار حسادت در رابطه زناشویی هستند، این احساس به نحوی در آنها غیر قابل کنترل است. هر چه فرد مقابل تلاش می کند که از بروز این حس جلوگیری کند، ترس از دست دادن عشق در فرد حسود بیشتر می شود.

برخی از احساساتی که در پی حسادت در رابطه زناشویی پیش می آید، عبارتند از:

  • خشم
  • فقدان اعتماد
  • ایجاد احساس تدافعی
  • بحث های بیشتر
  • نیاز به دریافت تایید بیشتر
  • افسردگی
  • پرسش گری مداوم
  • واکنش های فیزیکی مانند لرزیدن، احساس گیجی، تغییر در عادات خواب، تغییر در عادات خوردن
  • طلاق

افرادی که به خود حس اعتماد بیشتری دارند و خود را دوست دارند، کمتر احتمال دارد که احساس حسادت کنند و نسبت به همسر خود احساس مالکیت کمتری دارند، در حالی که افرادی که در زندگی خود دچار خیانت یا طرد شدن بوده اند، بیشتر دچار حسادت می شوند. حسادت در رابطه زناشویی می تواند رابطه شما را خراب کند و به جدایی بکشاند. حسادت روشی برای اعمال کنترل است.

زوجین چطور می توانند حسادت در رابطه زناشویی را کنترل کنند؟

آیا می تواند بر حسادت غلبه کرد؟ پاسخ مثبت است، اما به تلاش زیادی نیاز دارد. همانند دیگر احساسات منفی، حسادت نیز اگر به درستی درمان شود می تواند موجب رشد و بالندگی شود. این امر می تواند گامی در مسیر رسیدن به خودآگاهی و افزایش درک نسبت به همسر و رابطه باشد.

برای ترک حسادت در رابطه زناشویی راه حل های زیر مفید هستند:

رفتارهای حسادت آمیز خود را قبول کنید و به این باور برسید که حسادت به رابطه شما ضربه می زند.

جاسوسی همسر خود را نکنید.

به عنوان یک همسر حسود، تصمیم بگیرید که رفتار خود را تغییر دهید. در این راه ممکن است به کمک مشاور نیاز داشته باشید.

به این باور برسید که نمی توانید فرد دیگری را کنترل کنید.

به همراه همسر خود قوانینی را تعیین کنید که زندگی را برای هر دو شما آسان می کند.

اگر شما همسر فرد حسودی شده اید، به او دروغ نگویید، حسادت او را تحریک نکنید و مسائل خود را از وی پنهان نکنید.

قبول کنید که شما تنها فرد در زندگی همسر خود نیستید و هر فرد شبکه دوستی مختص به خود را دارد. خانواده و دوستان همسرتان، نیز حق دارند ساعتی را در کنار او باشند و از وجودش لذت ببرند. این امر هیچ منافاتی با رابطه عاشقانه شما ندارد.

به عنوان یک زوج در صورت لزوم به دنبال زوج درمانی برآیید. درمان حسادت شدید به کمک یک فرد باتجربه و تلاش از سوی خود فرد نیاز دارد.

4/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها