31 فروردین 1403
خیانت زن متاهل

خیانت زن متاهل چه دلایلی دارد؟


خانه » مشاوره زناشویی » خیانت زن متاهل چه دلایلی دارد؟

خیانت زن متاهل چه دلایلی دارد؟ مرد جوان با ناراحتی روی صندلی اتاق مشاوره نشسته بود و پس از مدتی معذب بودن و تردید برای گفتن یا نگفتن، بالاخره با صدایی گرفته مشکلش را بیان کرد: زنم دوست پسر داره و من نمی‌دانم باید چه کار کنم، او را طلاق بدهم یا به زندگی با او به خاطر فرزندانم ادامه بدهم؟ پاسخ به این سوال ساده نیست و باید شرایط هر خانواده به خوبی بررسی شود. در ادامه به بررسی علل خیانت زن متاهل می‌پردازیم و پس از پاسخ دادن به سوال 3 مخاطب به بررسی گزینه‌های ادامه زندگی مشترک یا جدایی می‌پردازیم.

خیانت زنان متاهل

خیانت زن متاهل در آمار

در گذشته چنین تصوری وجود داشت که تنها مردان روابط خارج از ازدواج برقرار می‌کنند و به همسر خود خیانت می‌کنند. در این تصویر، زنان متاهل همیشه متعهد و وفادار بوده‌اند. اگر این طور است باید گفت: پس این مردان خائن دقیقاً با چه کسی به همسر خود خیانت می‌کنند؟ آیا همه این مردان خائن با دختران مجرد به همسر خود خیانت می‌کنند؟

حقیقت این است که تقریبا به اندازه مردان متاهل خائن، زنان متاهل نیز خیانت می‌کنند. بر اساس آمار، 10 تا 20 درصد از زنان و مردان متاهل خیانت می‌کنند که می‌تواند به شکل رابطه مجازی، خیانت عاطفی یا خیانت جنسی باشد.

همچنین، ممکن است که این رقم، آمار واقعی نباشد چراکه بسیاری از خیانت‌ها گزارش نمی‌شوند.

پیش مشاره سیمیاروم

تعریف خیانت: چه کاری خیانت است؟

مرد جوانی که در ابتدای مقاله ما مشکلش را این طور عنوان کرده بود که زنم دوست پسر داره و من نمی‌دانم برای ادامه این رابطه باید چه کاری انجام دهم، این طور ادامه داد که همسرم وارد یک رابطه مجازی با مرد دیگری شده است و با او رابطه عاطفی شکل داده است، اما اقرار می‌کند که با او رابطه جنسی نداشته است.

واقعا تعریف خیانت چیست؟ چه کاری خیانت به شمار می‌رود؟ کدام مدل خیانت قابل بخشش است؟

برای روشن کردن موضوع باید از خیانت تعریفی مدرن تر و مناسب تر برای دوره دیجیتال ارائه کرد:

خیانت به معنی شکستن اعتمادی است که بین دو نفر وجود دارد. فرد خائن برای حفظ این اعتماد تلاش می‌کند رازش را حفظ کند. بنابراین، هر کاری که فرد تمایل دارد آن را از همسرش پنهان کند، می‌تواند خیانت باشد. علاوه بر رابطه جنسی، خیانت می‌تواند به شکل تصور کردن فرد دیگری به جای همسر، رابطه مجازی و چت کردن و خیانت عاطفی نیز باشد.

خیانت زنان متاهل

زنم دوست پسر داره و دیگر دلش با من نیست، چه کار باید بکنم که زنم دوباره به زندگی دلگرم بشه؟

آقایی 33 ساله هستم و دو فرزند 9 و 4 ساله دارم. 12 ساله ازدواج کردم. ما زندگی آرامی داشتم و خوشبخت بودم. من برای خانواده‌ام همه کاری کردم و وقت زیادی برای همسر و بچه‌هام می‌گذاشتم. اما 4 ماه پیش فهمیدم زنم دوست پسر داره و با آقایی مجرد به من خیانت کرده. حتی با آن آقا قرار گذاشته بودند که از من طلاق بگیرد. من با همسرم صحبت کردم و ایشان گفتن تو زیاد به من محبت نمی‌کردی و من گول خوردم. در صورتی که این طور نبود و من عاشق خانواده‌ام بودم و هستم. به خاطر بچه‌ها ایشان را بخشیدم و برگشتیم سر زندگی بدون اینکه کسی مشکل ما را بفهمه. اما احساس می‌کنم ایشان روز به روز از من دورتر میشه و فکر می‌کنم هنوز به آن آقا فکر می‌کنه. من فقط دوست دارم زنم بهم توجه کنه و من را دوست داشته باشه.


برای رزرو جلسه مشاوره با روانشناس ایرانی مقیم امریکا کلیک کنید

پیش مشاره سیمیاروم

پاسخ مشاور:

خیانت دلایل مختلفی دارد. بسیار دیده می‌شود که یکی از طرفین معتقد است برای زندگی‌اش هر کاری انجام داده است و عاشق زندگی و همسرش بوده است، اما فرد مقابل چنین نظری نداشته است. در شرایط شما نیز باید بررسی شود که منظور همسرتان از دیده شدن و دریافت محبت چیست. تعریف شما و ایشان از محبت به همسر چیست و چه تفاوتی با هم دارد. دلیل خیانت ایشان باید بررسی شود.

در عین حال، گاهی علت خیانت اصلا ارتباطی به همسر ندارد و ناشی از ضعف شخصیتی فرد خائن است. مادر دو فرزند ممکن است به دلیل ضعف‌های شخصیتی خود از همه نقاط قوت زندگی مشترکش چشم پوشی کند و وارد رابطه نادرست با مردی مجرد شود و دل به حرف‌هایی ببندد که اصلا در شان مادری و همسری او نیست.

شما خیانت همسرتان را بخشیده‌اید که بسیار خوب است. اما باید همان زمان برای زوج‌درمانی و ریشه‌یابی رفتار همسرتان اقدام می‌کردید. این باعث می‌شد که همسرتان نسبت به رفتارها، تفکر و عواقب کارش بازنگری داشته باشد و اختلافات احتمالی بین شما حل شود.

از سوی دیگر، سکوت و دوری همسرتان لزوماً به معنی دل بستن ایشان به مرد مجرد نیست. این احتمال وجود دارد که ایشان به دلیل شرمندگی در خود فرو رفته باشد. بسیاری از افراد پس از خطا و متوجه شدن اشتباهشان، به نوعی سکوت و انزوا دچار می‌شوند و نمی‌دانند چطور باید جبران کنند، چطور باید با همسرشان رفتار کنند و به خاطر شرمندگی دوری می‌کنند. متاسفانه، بسیاری از خانواده‌ها طرز درست رفتار با همسر، به ویژه در زمان بروز مشکلات را آموزش نمی‌دهند.

به شما توصیه می‌کنیم هر چه سریع‌تر با همسرتان وارد دوره زوج‌درمانی شوید. ابتدا باید خیانت همسرتان علت‌یابی شود، رابطه شما مجدداً ارزیابی شود و شیوه‌های درست ارتباطی با همسر به شما و همسرتان آموزش داده شود.

 

خیانت زن متاهل چه دلایلی دارد؟

به‌طور کلی، زنان به یک یا چند دلیل به همسر خود خیانت می‌کنند؟

خیانت زن متاهل

نادیده گرفته شدن و عدم قدردانی از آنان

احساس می‌کنند صرفا یک خانه‌دار، پرستار، یک منبع درآمد هستند نه معشوق و همسر. به همین دلیل به دنبال تاییدی بیرونی برای جذابیت‌های خود هستند.

نیاز به رابطه عاطفی

برای اکثر زنان رابطه عاشقانه بسیار مهم‌تر از رابطه جنسی است. منظور از رابطه عاطفی صحبت کردن، تفریح و شادی، داشتن زندگی اجتماعی و دریافت محبت است. وقتی آن را در کنار همسر خود تجربه نمی‌کنند، به دنبال راه‌های بیرونی می‌گردند.

خستگی از تامین نیاز خانواده

زنان و مادران نقطه قوت خانواده هستند. از مراجعمان که عنوان می‌کرد زنم دوست پسر داره و دیگر به زندگی دلگرم نیست، خواستیم به همراه همسرش برای زوج‌درمانی مراجعه کند. همسرش عنوان می‌کرد که عمیقا به زندگی، خانه، همسر و فرزندانش علاقه دارد، اما در خانواده احساس می‌کند که کسی حامی او نیست و او را به خاطر رفع نیازهایشان می‌خواهند. او به قدری از تامین نیازهای همسر و فرزندانش خسته شده بود که به دنبال عشق در بیرون از خانه رفته بود.

تنهایی زنان متاهل

زنان ممکن است به دلایل مختلف تنهایی را در زندگی خود تجربه کنند که می‌تواند به دلیل ساعت‌های کاری زیاد همسر، سفرهای کاری یا صرفا بی‌توجهی او باشد.

انتظارات بیش از حد

برخی از زنان انتظارات نامعقولی از همسر و رابطه خود دارند. وقتی این انتظارات برآورده نمی‌شود، به دنبال آن در جایی دیگر می‌گردند.

نیاز جنسی زنان متاهل

زنان نیز همانند مردان به رابطه جنسی نیاز دارند و برآورده نشدن آن توسط همسر می‌تواند عاملی برای خیانت زن متاهل باشد.

دیگر عوامل خیانت زن متاهل عبارتند از:

  • تروما در زندگی گذشته
  • اختلاف و سردی با همسر
  • عدم علاقه به همسر
  • عزت نفس پایین
  • ضعف‌های شخصیتی و اخلاقی
  • کنجکاوی و ماجراجویی
  • انتقام جویی
  • زندگی یکنواخت و نیاز به هیجان

زنم دوست پسر داره و من نمی‌تونم فراموش کنم، چه کار باید بکنم؟

مردی 31 ساله هستم و همسر 29 ساله است. 12 سال پیش با هم ازدواج کردیم. ما زندگی خوبی داشتیم تا اینکه چند ماه پیش متوجه شدم ناراحت هست و چیزی اذیتش می‌کند. یک روز به‌طور اتفاقی متوجه شدم که ایشان در اینستا با مردی در ارتباط بوده و به من خیانت کرده است. همسرم گفت که فقط یک بار این آقا رو حضوری دیده و باهاش دست داده، اما بعد پشیمون شده و رابطه را تمام کرده است، اما این آقا ول کن نیست. از من طلب بخشش کرد. من به خاطر خدا و بچه ام و اینکه خیلی ایشان رو دوست داشتم بخشیدمش و نگذاشتم کسی بفهمه زنم دوست پسر داره و آبروی ایشان برود. الان حدود شش ماه گذشته است، اما هیچ کدام نتوانستیم آروم بشیم. من همه‌اش به این فکر می‌کنم که ممکن است به من خیانت بکنه و ایشان هم با دیدن ناراحتی من گریه زاری می‌کند و برای خودش آرزوی مرگ می‌کند. ایشان به گفته خودش در زندگی چیزی کم نداشته است و فقط گریه می‌کند که نمی‌دانم چطور به این دام افتادم و پشیمانم. خواهش می‌کنم به ما کمک کنید.

کمک مالی شوهر به خانواده اش

پاسخ مشاور:

خیانت مسئله‌ای نیست که به راحتی قابل فراموش شدن باشد، فرقی نمی‌کند از طرف زن باشد یا مرد. مانند زخمی عمیق است که در رابطه ایجاد می‌شود و خوب شدن آن مدتی زمان می‌برد، اما حتی پس از خوب شدن باز هم جای آن می‌ماند.

انسان موجود کنجکاوی است. برخی از افراد دوست دارند ناشناخته‌ها را تجربه کنند و در طول این تجربه‌ها ممکن است جایی آسیب ببینند و ضرر کنند. عدم اعتماد به نفس، کنجکاوی برای بررسی جذاب بودن برای جنس مخالف، تاثیر پذیرفتن از اطرافیان، گول حرف‌های جذاب جنس مخالف را خوردن و غیره ممکن است پای یک نفر را به خیانت باز کند.

شما همسرتان را بخشیده‌اید و اجازه نداده‌اید کسی از این موضوع باخبر شود تا حرمت همسرتان حفظ شود.با این حال، زخم شما خوب نشده است. زخم‌های شما باید طی مشاوره زوج‌درمانی بررسی شود. برای خوب شدن زخم‌های شما همسرتان باید بیشتر از شما تلاش کند. او باید تلاش کند که پروسه اعتمادسازی مجدد انجام گیرد و در این راه یک مشاور می‌تواند به هر دوی شما کمک کند که یک بار دیگر اعتماد بین شما ایجاد شود.

زنم دوست پسر داره ولی میگه پشیمونم، ببخشم یا جدا شوم؟

هر کس واکنش متفاوتی به خیانت دارد اما مسلما پاسخ درست به خیانت زن متاهل نه کشتن و نه کتک زدن یا حبس کردن زن است. این رفتارها ممکن است مرد را با عواقب حقوقی روبه رو کند. دو راهکار منطقی برای مواجهه با خیانت همسر، بخشش یا جدایی است.

انتخاب هر یک از این راه‌ها باید به شیوه درست انجام شود، تا خانواده و اعضای آن کمترین آسیب روحی و روانی را ببینند.

روند بخشش پس از خیانت همسر:

اگر تصمیم به بخشش همسرتان گرفته‌اید، لازم است برای ترمیم رابطه، بازسازی و حل مسائل گذشته و از بین بردن عواملی که به خیانت منجر شده‌اند، اقدام کنید. یک مشاور خانواده به شما کمک می‌کند ضمن یادگیری مهارت‌های ارتباطی و حل مشکلات، رابطه خود را ترمیم کنید.

در وهله اول، به این توجه داشته باشید که برای حل مشکل خیانت از وارد کردن خانواده‌ها به بحث جلوگیری کنید. هر چند تفاوتی بین زشتی این عمل بین زن و مرد وجود ندارد، اما خیانت زن در جامعه ما تابوی بزرگی است و ورود خانواده‌ها می‌تواند آبروی زن را ببرد، بازگشت به زندگی را سخت‌تر کند و حتی مسئله را پیچیده‌تر کند.

کمک گرفتن از یک مشاور خیانت این مزیت را دارد که کسی شما را قضاوت نمی‌کند و طی یک پروسه درست و اصولی روند بازسازی رابطه شروع می‌شود.

همه خیانت‌ها لزوما به جدایی ختم نمی‌شود. گاهی برای جلوگیری از فروپاشی خانواده باید فرصتی برای بخشش و جبران داد. بسیاری از زنان تا زمانی که از سوی همسرشان از نظر عاطفی، جنسی و روانی تامین شوند، در رابطه متعهد می‌مانند. اگر در بررسی‌های مشاور مشخص شد که نوعی خلا همسرتان را به خیانت سوق داده، سهم خود را در این اتفاق قبول کنید. تلاش کنید که خلاهای رابطه را پر کنید و همسرتان را از هر نظر تامین کنید.

اصل مهم در پروسه بخشش، خودداری از برچسب زدن و یادآوری گذشته است. بنابراین، اگر تصمیم به بخشش گرفته‌اید، باید جمله “زنم دوست پسر داره و به من خیانت کرده است” را از ذهنتان دور بریزید و فراموش کنید. شک و تردید و برچسب هایی مانند «فاحشه و هوس‌ران» همسرتان را دوباره به مسیر قبلی سوق می‌دهد.

برای حفظ زندگی مشترک باید این مراحل زیر نظر زوج درمانگر طی شود:

  • فراموش کردن گذشته
  • درمان زیر نظر روانشناس
  • جبران خلاها
  • ارتباط و تعامل باز
  • اعتمادسازی از سوی زن
  • و اعتماد مجدد

طلاق و جدایی به خاطر خیانت زن متاهل:

گاهی مرد نمی‌تواند ببخشد. در مواردی نیز خیانت به خاطر عدم سلامت اخلاقی رخ می‌دهد و ادامه پیدا می‌کند.

زمانی که:

  • مرد نمی‌توانند ببخشد،
  • زن نمی‌تواند دست از رفتارش بردارد
  • یا گذشته‌ها فراموش نمی‌شوند و همچون پتکی هر روز بر سر رابطه فرود می‌آیند، جدایی نسخه بهتری است.

متاسفانه، گاهی حتی مشاوره زوج‌درمانی هم نمی‌تواند کاری برای آسیب و ضربه‌ای انجام دهد که به رابطه و اعتماد وارد شده است. در این شرایط، زوج‌درمانی می‌تواند به زوج کمک کند که به خوبی پروسه طلاق را طی کنند و برای امور پس از آن (سرپرستی کودکان و تقسیم اموال) برنامه‌ریزی بهتری داشته باشند.

زنم دوست پسر داره و من تا حد مرگ ایشان رو کتک می‌زنم و حبس کردم. نمی‌توانم ببخشمش. چه کار باید بکنم؟

40 ساله هستم و همسرم 35 ساله است و دو فرزند 8 و 10 ساله دارم. سال قبل متوجه شدم که همسرم به‌طور پنهانی اینستا را نصب کرده است و با مردان مختلفی چت کرده است و حتی با برخی از آنها ملاقات داشته است. من به شدت عصبی شدم و تا حد مرگ زنم را کتک زدم. از آن روز نمی‌توانم به همسرم اعتماد کنم. در خانه حبسش کردم، تمام راه‌های ارتباطی را قطع کردم. اما باز هم دلم آرام نمی‌شود. هر وقت در چشم‌هایش نگاه می‌کنم یاد خیانتش می‌افتم و احساس می‌کنم خونم به جوش می‌آید. فضای خانه ما خیلی متشنج شده است و خودم هم خسته شده‌ام. می‌خواهم طلاقش بدهم، اما به خاطر آینده فرزندانم نگرانم.

پاسخ مشاور

واکنش هر فرد نسبت به خیانت متفاوت است. برخی می‌توانند آن را ببخشند و به کمک زوج‌درمانی از کنار حادثه‌ای که برای زندگیشان رخ داده است به سلامت رد شوند. اما دسته‌ای دیگر نمی‌توانند آن را ببخشند و نمی‌توانند مشکل را مدیریت کنند.

لزوما خیانت دیدن به معنای آن نیست که زندگی مشترک پایان یافته است و چاره‌ای برای آن نیست. درست است که شما ضربه سختی خورده است و اعتماد شما شکسته است. اما رفتارهای شما نمی‌تواند مشکل را حل کند و حتی نمی‌تواند تضمینی برای تکرار دوباره اشتباه همسرتان نباشد. چه بسا این مقدار خشونت می‌تواند مشکل را جدی‌تر کند و تمام روزنه‌های امید را ببندد. دعوا، کتک و حبس کردن نمی‌تواند یک نفر را به مسیر درست هدایت کند.

شما تا به حال به زندگی خود به خاطر فرزندانتان پایان نداده‌اید. اما حفظ این زندگی به هر بهایی نمی‌تواند تضمین کننده خوشبختی فرزندتان باشد. دعوای والدین، خشونت و پرخاشگری می‌تواند تاثیری چه بسا منفی‌تر از طلاق والدین روی فرزندان داشته باشد.

طلاق شوکی است که می‌توان با یک پروسه مشاوره و رفتار صحیح والدین تاثیر منفی آن را برای کودکان کمتر کرد. اما کشمکش‌های هر روزه شما و همسرتان و احتمالا صحبت‌ها، تهمت‌ها و برچسب‌هایی که در این دعواها در مورد خیانت همسرتان بین شما رد و بدل می‌شود، تاثیری به مراتب شدیدتر روی فرزندانتان خواهد داشت.

توصیه می‌کنیم با مراجعه به یک مشاور یک بار دیگر رابطه و زندگی زناشویی خود را مورد ارزیابی قرار دهید. زندگی شما همانند دیواری است که برخی آجرهای آن سر جای خودش نیست و لرزان شده است. در پروسه مشاوره باید مشخص شود که آیا می‌توان این دیوار را دوباره بازسازی کرد یا باید برای همیشه خراب شود تا از آوار شدن آن روی سرتان جلوگیری شود. اگر در جلسات مشاوره به این نتیجه رسیدید که نمی‌توانید همسرتان را ببخشید و رابطه خود را بازسازی کنید، بهتر است از یکدیگر جدا شوید. در عین حال، برای کاستن از بار منفی طلاق بر کودکان، گذشته را فراموش کنید و برای صلاح فرزندتان با همسرتان در مورد نگهداری از فرزندان، روش‌های تربیتی آنان و غیره توافق کنید. اولویت را سلامت و رفاه فرزندتان قرار دهید، و آنان را به دستاویزی برای آزار یکدیگر قرار ندهید.

سخنی از سیمیاروم

همانند مردان خائن، زنان خیانتکار نیز در لحظه خیانت متوجه تاثیر عمیق این کار بر رابطه و همسرشان نیستند. پنهان کردن روابط و رازها، به خصوص رازهای عاشقانه و جنسی، چه از سوی زن و چه از سوی مرد، به اعتماد در رابطه خدشه بزرگی وارد می‌کند و درد عمیقی را به همسر تحمیل می‌کند.

زنان به دلایل متعددی ممکن است خیانت کنند که از بی توجهی به همسر تا ضعف‌های شخصیتی خودشان را شامل می‌شود.

پس از کشف خیانت، دو گزینه منطقی و درست پیش روی زوج است: بخشش یا جدایی. اگر مرد تصمیم به بخشش گرفت، باید توجه داشته باشد که همه چیز تمام نشده است. بخشش نمی‌تواند این زخم عمیق را درمان کند. در این شرایط پروسه زوج‌درمانی و مشاوره می‌تواند بحران در زندگی مشترک را به فرصتی برای رشد تبدیل کند. در جلسات مشاوره، دلیل خیانت باید مشخص شود. اقدامات لازم برای پرهیز از تکرار آن اتخاذ شود و پروسه جلب اعتماد مجدد و فراموش کردن گذشته طی شود.

اما گاهی حتی با دخالت یک زوج درمانگر حرفه ای، زوج نمی‌توانند به حس اعتماد و امنیت عاطفی مجدد برسند. در این شرایط بهترین راهکار جدایی با حفظ احترام و سلامت روان تمامی اعضای خانواده است. زوج درمانگر می‌تواند به زوج کمک کند که بر سر مسائل مختلف برای بعد از جدایی، از جمله تامین امنیت روانی فرزندان و اقدام به صلاح آنان، توافق کنند.

در این مطلب به مشکل 3 تن از مراجعان که عنوان می‌کردند زنم دوست پسر داره و زندگی آنان با بحران روبه رو شده بود، پرداختیم. علل و ریشه‌های خیانت زن متاهل را بررسی کردیم و در نهایت گزینه‌های بخشش یا جدایی را بررسی کردیم. امیدواریم که به بسیاری از سوالات و ابهامات شما در مورد خیانت زن پاسخ داده باشیم. چنانچه سوال یا ابهامی برای شما باقی مانده است، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

4/5 - (2 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها