22 فروردین 1403
دهن بینی

دهن بینی در زندگی مشترک و راهکارهایی برای مقابله


خانه » مشاوره زناشویی » دهن بینی در زندگی مشترک و راهکارهایی برای مقابله

زندگی با یک فرد دهن بین بسیار دشوار است. چراکه با یک نفر و یک سری عقاید مشخص زندگی نمی کنید. در واقع، زندگی با فردی که دارای خصلت دهن بینی است، به معنی زندگی با عقاید و نظرات ده ها نفر است.

این افراد انتخاب های زندگی خود را بر اساس عقاید دیگران انجام می دهند. بستگی دارد چه کسی به آنها چه چیزی بگوید. برای مثال، همسری که تا دیروز با روسری های شاد شما مشکلی نداشت، امروز می خواهد شما چادرهای مشکی سنگین سر کنید، چون مادرش این طور گفته است. اگر فردا همکارانش در محل کار از زن های امروزی و مدرن تعریف کنند، او نیز دوست دارد زنی مدرن و شیک داشته باشد که هر روز در آرایشگاه ها رنگ عوض می کند.

دلیل دهن بینی چیست؟

برای یک آدم دهن بین منطق و تفکر درباره موضوعات جایی ندارد. برای او مهم است که دیگران چه می گویند. به خصوص اگر این گفته از سوی فردی باشد که آنها برایش ارزش قائل هستند (مانند مادر، پدر یا یک دوست)، آن گفته کاملا درست است و هیچ حرفی در مورد آن نمی توان زد.

به عبارت دیگر، دهن بینی صفت است که بر اساس آن فرد معیارهای شخصی ندارد و با معیارهای دیگران زندگی می کنند.

دلیل این نوع تفکر می تواند به دلیل اعتماد به نفس پایین باشد.

ممکن است شخص فاقد بلوغ فکری تربیت شده است و انتخاب هایش همیشه توسط دیگران انجام شده است.

داشتن والدین سخت گیری که استقلال فرزند خود را از بین برده اند، می تواند عامل آن باشد. در دوران کودکی در مواقع انتخاب، این فضا به او داده نشده و دائما والدین اش برای او تعیین تکلیف کرده اند.

ابتلا به یک بیماری خلقی نیز می تواند در این امر دخیل باشد. البته، دهن بینی شدت و ضعف دارد. معمولا ممکن است همه ما گاهی نظر دیگران را بی چون و چرا بپذیریم. اما فردی که دچار اختلال خلقی است، به راحتی و به دفعات ممکن است در اثر عوامل و شرایط بیرونی تغییر عقیده بدهد.

ابتلا به اختلال شخصیت نیز با دهن بینی در ارتباط است. مبتلایان به اختلال شخصیت نمایشی، مرزی، وسواسی و وابسته بیشتر از دیگران ممکن است دهن بین باشند.

 

| مطالعه مطلب “اختلال شخصیت” به شما پیشنهاد می شود |

 

برخورد و زندگی با همسر دهن بین:

تصمیم گیری را به زمان تنهایی محدود کنید:

اگر قرار است در مورد مسئله مهمی قرار است تصمیم گیری کنید، این کار را به زمانی موکول کنید که صرفا خودتان دو نفر هستید و کس دیگری حضور ندارد. دهن بین ها در فضایی که تنها هستند، بهتر قدرت تصمیم گیری مستقل دارند.

دهن بینی

اطلاعات کافی را در اختیارشان قرار دهید:

کسی که دچار دهن بینی است، به خود و درستی تصمیماتش اعتماد ندارد، از همین روست که دائما نظر دیگران را قبول می کند. ارائه اطلاعات کافی از جنبه های مختلف موضوع می تواند به او کمک کند که تصمیم بهتری بگیرد.

برای مثال، فرض کنید می خواهید همسرتان را قانع کنید که در شهر دیگری زندگی کنید. اگر هر روز فقط بگویید که می خواهید از این شهر و خانواده همسرتان دور شوید، نتیجه خوبی از این بحث نخواهید گرفت.

چک کردن گوشی همسر

در عوض، ارائه اطلاعاتی از نرخ اجاره خانه، آب و هوای منطقه، متوسط درآمدها و دیگر مسائل مربوط به بهبود شرایط زندگیتان در صورت مهاجرت می تواند به او کمک کند که تصمیم بهتری بگیرد.

مهندسی معکوس کنید:

به جای آنکه با همسرتان مقابله کنید و تلاش کنید به او ثابت کنید که دهن بین و وابسته به نظر دیگران است، با او همدلی کنید. از تصمیمات جزئی او حمایت کنید و به او صفت های خوبی را نسبت دهید. برای مثال به او بگویید «از اینکه می بینم همیشه روی پای خودت هستی و زندگی را مستقل اداره می کنی، لذت می برم.» گاهی برای تغییر آرام یک صفت شخصیتی ناپسند به برنامه ریزی اصولی، گذشت زمان و حفظ آرامش در کنار همراهی با همسر احتیاج دارید تا رفته رفته موفق شوید او را به استقلال فکری و شخصیتی مطلوب برسانید.

کنایه نزنید:

زمانی که همسرتان تصمیمی شخصی می گیرد که در جهت میل و خواسته شما نیز هست، به او نگویید: «حالا ببینیم باز چه کسی تصمیمت را تغییر می دهد.»

برچسب زنی باعث می شود که همسرتان وارد فضای لجبازی شود و شاید به عمد تصمیمش را تغییر دهد.

 

| مطالعه مطلب “لجبازی در زندگی مشترک” به شما پیشنهاد می شود |

 

قدرت تصمیم گیری را در او فعال کنید:

دهن بینی از شخصیت متزلزل و فقدان قدرت تصمیم گیری در فرد حاصل می شود. همسر شما شاید تا به حال هیچ وقت تصمیماتی بر اساس میل و خواسته خود نگرفته است.

شما باید قدرت تصمیم گیری را در او رشد دهید. از تصمیمات شخصی او شروع کنید. اگر لباسی را انتخاب کرده است که به نظر شما ظاهر خوبی ندارد، با این حال آن را تایید کنید. مشوق تصمیمات درستش باشید و بگویید تو همیشه بهترین تصمیم را می گیری.

این تغییر رفتار با دو مزیت همراه است.

از فضای تنش، جنگ و جدل و لجبازی با همسرتان خارج می شود و همراهی بیشتری با یکدیگر پیدا می کنید.

در عین حال، او اعتماد به نفس و اشتیاق بیشتری برای تصمیم گیری پیدا می کند.

تصمیمات را فورا به مرحله اجرا بگذارید:

در مواردی که بالاخره موفق می شوید، تصمیم مستقل و مناسبی از سوی همسرتان دریافت کنید، معطل نکنید. اقدامات لازم برای اجرای این تصمیم را همان روز انجام دهید.

اگر بالاخره موافقت همسرتان را برای شروع یک کلاس، رفتن به یک سفر دونفره یا خرید یک وسیله برای منزل یا هر چیز دیگری جلب کرده اید، فرصت را از دست ندهید.

برداشتن گام های اولیه و فوری برای اجرای این تصمیم فرصت اثرگذاری و تغییر رای را از دیگران می گیرد.

تکرار اجرایی شدن تصمیمات مستقل باعث می شود افرادی که در زندگی شما تاثیرگذار هستند، پیغام را دریافت کنند و پس از مدتی شما را به حال خودتان رها کنند.

توصیه های درمانی برای افراد دهن بین:

دهن بینی صفتی است که گاهی خود فرد را نیز آزار می دهد. اگر جز افرادی هستید که اعتماد به نفس پایینی دارند و در زندگی به والدین و اطرافیان احساس وابستگی زیادی دارید، بهتر است به مشاور مراجعه کنید.

لازم است ابتدا علت وابستگی خود را کشف کرده و سپس آن را درمان کنید.

سخن پایانی برای تغییر همسر دهن بین:

عوض کردن این شیوه تفکر و زندگی، کار ساده ای نیست. امکان ندارد که با یک بار اجرای راهکارهای فوق به نتیجه آنی برسید. شاید لازم است ده ها بار شیوه های فوق را روی همسرتان اجرا کنید تا به تدریج او به استقلال فکری و عملی بیشتری برسد.

دلسرد نشوید و به پرورش حس استقلال در او ادامه دهید.

 

 

3.3/5 - (3 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها