26 اسفند 1402
شوهر غیرتی یا مرد با غیرت

شوهر غیرتی: غیرت صفت خوبی برای خواستگار است؟


خانه » مشاوره ازدواج » شوهر غیرتی: غیرت صفت خوبی برای خواستگار است؟

غیرت از آن صفت هایی است که طرفداران و مخالفان مخصوص به خود را دارد. عده ای خواهان شوهر غیرتی هستند و آن را نشانه حمایت و عشق همسرشان به خود می دانند و برخی دیگر آن را بندی به پای آزادی های خود می بینند و معتقدند مرد غیرتی چیزی جز دردسر نیست.

غیرت چیست و چطور تعریف می شود؟

اگر از شما تعریف این واژه را بخواهیم، احتمالا مردی را توصیف خواهید کرد که بر پوشش، رفت و آمد، رفتار، حضور در اجتماع و بسیاری از دیگر امور همسرش نظارت خاص دارد و همواره در حال کنترل کردن این امور است. چنین مردی در جامعه ما اصطلاحا غیرتی تعریف می شود.

اما آیا این تعریف واقعی از غیرت است؟

غیرت در معنای واقعی احساسی است که در مردان نهاده شده است تا از بنیان خانواده خود حفاظت کنند. زنان نیز دوست دارند تا حدی این ویژگی را در همسر خود ببینند و آن را مهم بودن خود برای همسرشان تلقی می کنند.

مرد غیور مردی است که ضمن حراست از خانواده، خود نیز در رعایت حرمت دیگر زنان، عدم تجاوز به حریم آنان و پاکدامنی کوشا باشد. به علاوه، یک مرد با غیرت هیچگاه آزادی های معقول همسرش را نمی گیرد و مانع پیشرفت او در زندگی و بهره بردن از فرصت های آن نمی شود.

نشانه های غیرت بی جا و بددلی مرد چیست؟

بسیاری از زنان دوست دارند همسرشان نسبت به آنان غیرت داشته باشد و او را در برابر دیگر مردان محافظت کند. با این حال، همیشه مرز باریکی بین یک شوهر غیرتی و شوهر بددل و شکاک وجود دارد. تعریف نادرست غیرت باعث می شود که زن انتخاب اشتباهی در زندگی داشته باشد و عمری را در کنار یک مرد شکاک در خانه حبس شود یا در نهایت طلاق بگیرد.

پیش مشاره سیمیاروم

از این رو، تمایز قائل شدن بین غیرت و شک در انتخاب همسر اهمیت زیادی دارد. شناخت نشانه های غیرت بی جا و بددلی به دختران کمک می کند که انتخاب درست تری در زندگی داشته باشند و رفتارهای ناشی از شک نامزد/خواستگار را به حساب غیرت نگذارند.

به صحبت ها و خواسته های او در خواستگاری و نامزدی دقت کنید:

مردان شکاک خواسته های عجیب و فراتر از حدود شرع و عرف دارند. برای مثال، اگر از شما می خواهد که جلوی محارم نیز حجابتان را رعایت کنید، با فروشنده ها حرف نزنید، از ارتباط شما با دایی و عمو می پرسد و صمیمیت شما را با آنها مشکل ساز می داند، بهتر است تعریف مجددی از غیرت داشته باشید.

در شاغل بودن و پاکدامنی، تحصیل کردن و نجابت، و رفتن به گردش و عفیف بودن هیچ تناقضی نیست. مردی که از شما می خواهد در خانه بمانید و تمام کارهای بیرون از خانه را به او بسپارید و ارتباط خود را با تمام مردان قطع کنید، غیور نیست، شکاک است.

 شوهر غیرتی

 نگرانی بیش از حد:

بسیاری از مردان شکاک و بددل، گفته های خود را این طور توجیح می کنند که من همجنس خودم را می شناسم و می دانم چطور به تو نگاه می کند. درست است که در جامعه بیماران جنسی نیز وجود دارند، اما این دلیل محدودیت زن و قطع ارتباط او با جهان نمی شود. مردان حسود و بددل، دائما خود را نگران شما نشان می دهند، به طور مداوم شما را چک می کنند و از ماندن شما در خانه اطمینان حاصل می کنند.

مشاوره قبل از ازدواج چیست و چطور انجام می شود؟

اصرار بر همراهی:

تقریبا تمام زنان دوست دارند همسرشان آنها را در خرید و گردش همراهی کند. اتفاقا این مورد بسیار هم خوب است و موجب نزدیکی و صمیمیت زوج می شود. اما فراموش نکنید که هر کسی نیاز به زمانی برای تنهایی و حدودی از استقلال دارد. اگر شوهر غیرتی را با یک مرد بددل اشتباه گرفته باشید، الان با کسی در رابطه هستید که اجازه نمی دهد به تنهایی از منزل بیرون بروید و همیشه می خواهد خودش یا یک نفر که به او اعتماد دارد (معمولا خواهر یا مادرش) شما را همراهی کنند.

شاید در ابتدا شوهر غیرتی برای شما جذاب باشد، اما در طولانی مدت از آن خسته می شوید. به علاوه، معمولا این مردان پس از مدتی از شما می خواهند که از خانه خارج نشوید و خودشان تمام امور مربوط به شما را انجام دهند.

تماس تلفنی بیش از حد:

داشتن تماس در طول روز نشانه توجه و علاقه بین زوج است. اما اگر این تماس ها به طور مداوم ادامه دارد و شما را از کار و زندگی انداخته است، بهتر است هوشیار باشید. مردهای شکاک نه تنها زیاد همسرشان را از طریق تماس تلفنی و دیدارهای حضوری غافلگیرانه چک می کنند، بلکه اگر همسر به تماس آنان پاسخ ندهد عصبانی می شوند و فحاشی می کنند.

بدگویی از دیگران و توجیه رفتارها با آن:

او برای تمام محدودیت هایی که برای شما اعمال می کند، توجیه دارد. از جمله، به سایر مردها تهمت می زند و دلیل قطع ارتباط شما را با عمو، دایی، همکاران مرد و غیره این می داند که آنها افراد خوبی نیستند.

شما را از دیگران دور می کنند:

بددلی و حسادت باعث می شود که این مردان هر روز عرصه را به شما تنگ تر کنند و ارتباط شما با جهان کمتر شود. به تدریج، تنها جایی که می توانید بروید، خانه مادرش و شاید خانه مادرتان باشد.

جلوی پیشرفت شما را می گیرد:

در دنیای امروز زنان فعالیت و حضور بیشتری در اجتماع دارند و کمتر زنی است که خود را در حصار خانه ببیند و راحت باشد. شوهر غیرتی این امکان را برای شما فراهم می کند که به آرزوهایتان برسید و پیشرفت کنید، در عین حال از شما در برابر مشکلات و خطرات محافظت می کند. شب هنگام، تلاش می کند با شما به خانه برگردد تا در مسیر تنها نباشید. به شما کمک می کند شغلی را بیابید که مسیر رفت و آمد آن امن و محیطش مطلوب روحیات شماست.

اما یک شوهر بددل، امکان هیچ پیشرفتی، چه تحصیلی و کاری یا هر چیز دیگری را به شما نمی دهد. او درس خواندن را برای شما لازم نمی داند. کار کردن زن را کسر شان خود می داند و زنی که در جامعه حضور دارد را زنی فاسد می داند.

سخنی از سیمیاروم:

همانطور که متوجه شدید، شوهر غیرتی با بدل و شکاک متفاوت است. تعبیر حساسیت های بیش از حد یک خواستگار به غیرت باعث می شود که در آینده دچار مشکل شوید. تغییر نگرش مردان بددل و شکاک بسیار سخت و گاهی ناممکن است. با کمک مشاور رفتارهای همسر آینده خود را بررسی کنید و از نظر وجود بددلی در او اطمینان حاصل کنید. اگر این طور است، توصیه می کنیم از این افراد به شدت دوری کنید. در هرصورت مشاوران حرفه‌ای سیمیاروم در بخش مشاوره پیش از ازدواج در هر جای دنیا که باشید، در خدمت شما هستند.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها