6 اردیبهشت 1403
اختلاف در تربیت فرزند و راهکارها

اختلاف در تربیت فرزند و راهکارهای حل مسئله


خانه » مشاوره خانواده » اختلاف در تربیت فرزند و راهکارهای حل مسئله

بسیاری از زوج‌ها این موقعیت را گاهی تجربه کرده اند. شما فکر می‌کنید تربیت فرزندتان به یک شکل درست اما و همسرتان به آن به شکل دیگری نگاه می‌کند. اختلاف در تربیت فرزند حالت تیمی شما را از بین می‌برد و کودک از این اختلاف آسیب می‌بیند.
اختلاف بین زوج در هر موضوعی طبیعی است، به هر حال شما دو انسان با دو طرز فکر و ایده هستید. تربیت فرزند نیز از این امر مستثنی نیست.

برای مثال، فرض کنید شما معتقدید فرزندتان باید برای گم کردن وسایلش به شدن تنبیه شود، در حالی که همسرتان معتقد است این اتفاق مهمی نیست. یا شاید نظر شما با همسرتان در مورد برخورد با سیگار کشیدن فرزندتان متفاوت است. در نتیجه، شما و همسرتان در مورد مجازات و عواقبی که باید فرزندتان برای اشتباهاتش با آن روبه رو شود، توافق ندارید. در تربیت فرزند توصیه خانواده درمانی چیست و در مواقع اختلاف بر سر آن، چطور باید به مصالحه رسید؟

اثرات سوء اختلاف در تربیت فرزند چیست؟

کودکان و نوجوانان به سرعت متوجه اختلاف در تربیت فرزند بین والدین خود می شوند. فقدان هماهنگی در تربیت فرزند می تواند باعث اضطراب در کودکان شود چون آنها نمی دانند قانون درست چیست و چه کاری درست یا غلط است. این اضطراب و عدم اطلاع در مورد رفتار درست و غلط می تواند باعث تشدید رفتار بد شود.

به علاوه، تداوم ناهماهنگی بین والدین در تربیت فرزند باعث می شود که کودکان از این خلا سوءاستفاده کرده و در مواقع مشکل به یکی از والدین پناه ببرند که به نفع آنان است. کودک به سرعت می فهمد که شعله ور کردن آتش اختلاف بین والدینش باعث می شود که تمرکز از روی او برداشته شود و او به راحتی می تواند از مجازات عملش فرار کند.

علاوه بر این، کودک متوجه می شود که اگر بتواند یکی از والدین را با خود متحد کند، معمولا در این نبرد دو نفره بر والد دیگر غلبه خواهند کرد و تیم آنها برنده می شود.

مطمئنا این چیزی نیست که شما برای فرزندتان بخواهید. به همین دلیل است که هماهنگی با همسر، حتی در صورت وجود اختلاف در تربیت فرزند برای اصلاح رفتارهای مشکل زا در او اهمیت دارد.

اختلاف در تربیت فرزند

برای هماهنگی در تربیت فرزند و پیشگیری از سوءاستفاده کودکان، والدین باید از یکدیگر حمایت کنند:

این را به عنوان یک قانون در خانه اعمال کنید که اگر یکی از والدین به دنبال تربیت فرزند بود دیگری باید از او حمایت کند، حتی اگر در مورد روش اجرا و نوع تنبیه مخالف است.شما و همسرتان باید خود را به شکل یک تیم متحد در برابر فرزندتان نشان دهید، در غیر این صورت اقتدار شما به عنوان والد از بین می رود.

در مورد اختلافات خود برای فرزندپروری در خلوت با همسرتان حرف بزنید.

نکته:

این مسئله در مورد آسیب های جسمی و عاطفی به فرزندتان فرق دارد. اگر احساس می کنید همسرتان در حال آسیب زدن به فرزندتان است، اقدامات لازم برای تامین امنیت فرزندتان را اخذ کنید.

راهکارهای حل اختلاف در تربیت فرزند چیست؟

انتظارات خود را تعدیل کنید و با همسرتان به روشی برد-برد برسید:

اول ببینید هر یک از شما دقیقا چه می خواهد و از این روش تربیتی به دنبال چه چیزی است؟ هر یک لیست انتظارات خود را بنویسید. کدامیک واقعی، مهم تر و عملیاتی است؟این لیست را در کنار لیست همسرتان قرار دهید و با او مقایسه کنید.

موارد مهم تر و مشترک را مشخص کنید و بر سر موارد مورد اختلاف حرف بزنید. فراموش نکنید که این فرزند هر دوی شماست و شما هر دو حق دارید در مورد تربیت او اظهار نظر کنید. در مورد برخی از موارد کوتاه بیایید و برای برخی از موارد راهکارهای تربیتی مشترک و تعدیل شده پیدا کنید.

قوانین را مشخص کنید:

یک پدر و مادر باهوش از قبل برای پیشگیری از اختلاف در تربیت فرزند اقدام می کنند. فهرست مشکلات رفتاری مهم را مشخص کنید و برای هر یک از قبل با یکدیگر هماهنگ شوید. قوانینی کلی برای خانه و خانواده تعیین کنید، از جمله، نظم، زمان حضور در خانه، سهم هر کس در قبال امور خانه، زمان انجام تکالیف، میزان زمان مناسب برای بازی و تماشای تلویزیون، رفت و آمد با دوستان، آزادی ها و محدودیت های فرزندتان.برای شکستن احتمالی قوانین نیز مجازات هایی تعیین کنید. در تعیین مجازات حداکثر و حداقل تنبیه را در نظر بگیرید.

زمانی که با همسرتان در مورد قوانین به توافق رسیدید، آنها را به فرزندتان نیز اطلاع دهید. اطلاع از قوانین خانه باعث می شود که او حدود رفتاری خود را بشناسد و احتمال نیاز به تنبیه کمتر شود.

با فرزندتان همدلی کنید، اما همسرتان را تخریب نکنید:

فرض کنید فرزندتان می خواهد شب در خانه دوستش بخوابد.شما موافق هستید چون فکر می کنید او به استقلال بیشتری نیاز دارد. اما همسرتان مخالف است چون به آن خانواده اعتماد ندارد یا فکر می کند هنوز برای فرزندتان زود است که شب دور از خانواده بخوابد.به هر حال، همسرتان در این بحث برنده می شود.می توانید با فرزندتان حرف بزنید و با او همدلی کنید، اما لازم نیست به او بگویید که من موافق بودم و مادر/پدرت سخت گیری بیش از حد می کند.

در عوض دلایل مخالفت با این تصمیم را برای فرزندتان توضیح دهید و به او گزینه دیگری پیشنهاد دهید. برای مثال، به او بگویید «می دانم چقدر دلت می خواهد پیش دوستت باشی و خوش بگذرانی. در سن تو خیلی از بچه ها دوست دارند دور از خانه باشند. اما ما فکر می کنیم این هنوز برای تو زود است و باید تحقیق بیشتری در مورد آن خانواده بکنیم. تو می توانی فردا در طول روز با دوستت وقت بگذرانی یا او را به خانه ما دعوت کنی.»

تنبیه را به تعویق بیاندازید:

هیچ وقت در مورد روش تنبیه و مجازات تعیین شده مقابل فرزندتان با یکدیگر بحث نکنید. اگر موضوعی پیش آمده که فکر می کنید باید برای اصلاح اشتباه و بدرفتاری فرزندتان اقدام کنید و حدس می زنید همسرتان با روش شما موافق نیست، تنبیه را به تعویق بیاندازید.

کشف خیانت والدین: چه باید کرد؟

به فرزندتان بگویید که «ما هنوز بر سر مجازات رفتار اشتباهت به توافق نرسیده ایم. باید با هم حرف بزنیم. بعد از شام/فردا صبح به تو تصمیممان را می گوییم.»

این راهکار به شما این فرصت را می دهد که بدون جر و بحث کردن مقابل فرزندتان در خلوت با همسرتان به تمام جوانب موضوع فکر کنید و تصمیم درست و هماهنگی را اتخاذ کنید.

وقتی آرام شدید در مورد اختلاف در تربیت فرزند حرف بزنید:

اگر مسئله ای وجود دارد که باید بر سر آن تصمیم گیری تربیتی داشته باشید، این کار را زمان انجام دهید که آرام هستید و می توانید به نقطه نظرات همسرتان بدون دعوا و انتقاد گوش دهید.

احترام و آرامش باعث می شود که زمینه های مشترکی در تربیت خود پیدا کنید و درک بهتری از چرایی انتخاب روش های تربیتی توسط یکدیگر داشته باشید.

اگر بحث با همسرتان بالا گرفت، گفتگو را قطع کنید و برای پیاده روی یا حمام کردن از او دور شوید. فراموش نکنید که خشونت و بالا گرفتن بحث فقط شامل داد زدن نمی شود. طعنه، کنایه، تمسخر، تهدید و دیگر اشکال ارتباط مخرب نیز شامل آن می شود.

از تلاش های همسرتان تقدیر کنید:

هیچ چیز بهتر از شنیدن کلمات و جملات محبت آمیز نمی تواند دل یک نفر را نرم کند و او را به همراهی بیشتر تشویق کند.

اگر در جایی متوجه هماهنگی در تربیت فرزند از سوی همسرتان شدید، آن مورد را بزرگنمایی کنید و از همسرتان تقدیر کنید.

دقیقا ذکر کنید که از کدام رفتار و اقدام او تشکر می کنید و دلیل آن را نیز بیان کنید.

به علاوه، اگر لازم است چیزی را به فرزندتان اعلام کنید چه بهتر که آن را در قالب «من و پدرت/مادرت تصمیم گرفته ایم که …»

بدین ترتیب، حتی اگر همسرتان شما را در تصمیم گیری ها دخیل نمی کند، شما رفتار درست را به او آموزش می دهید و در عین حال، به فرزندتان نشان می دهید که شما و همسرتان در یک تیم هستید و تصمیم های شما مشترک است.

پیشینه تربیتی خانوادگی همسرتان را در نظر بگیرید:

شاید درک نقطه نظرات همسرتان در مورد تربیت فرزند برایتان دشوار است و نمی توانید او را درک کنید.

توصیه می کنیم به تربیت خانوادگی همسرتان نگاه کنید و ریشه اعتقادات او را بیابید. بدین ترتیب بهتر می توانید او را درک کنید و کمتر حس می کنید که او برای لجبازی با شما روش متفاوتی را اخذ کرده است.

در مورد، اختلافات فرهنگی و خانوادگی هوشیار باشید. به نحوی که همسرتان آزرده خاطر نشود، او باید درک کند که آنچه در کودکی وی یک روش تربیتی معمول بوده است، امروز دیگر رد شده است. شرایط خانواده شما با خانواده دوره کودکی خودتان فرق دارد. این شما و همسرتان هستید که باید در مورد قوانین خانه و خانواده تصمیم بگیرید.

ایجاد تغییر در همسر در مورد باورهای فکری به زمان و تلاش نیاز دارد، اما می تواند میسر باشد. ارائه محتوای آموزشی، روانشناسی و تربیتی به همسر برای یادگیری روش های تربیتی روز و چرایی مفید بودن این روش ها می تواند به شما در رفع اختلاف در تربیت فرزند کمک کند.

نمی توانم در مورد تربیت فرزندم با همسرم به توافق برسم:

گاهی با وجود تمام راهکارها و صحبت ها، باز هم نمی توانید با همسرتان به روش متحدی برای تربیت فرزند برسید.

همیشه راهکارهای برد-برد وجود ندارند. در اینجا باید گفت که تبعات ناهماهنگی در تربیت فرزند بسیار بیشتر از استفاده از استراتژی مخالف با نظر شماست. همانطور که گفتیم به جز آزارهای فیزیکی و عاطفی، در سایر موارد شاید بهتر است از این اختلاف چشم پوشی کنید و یکی از شما کوتاه بیاید و نظر دیگری را بپذیرد.

همیشه موضوع درست یا غلط بودن روش تربیتی، برنده بودن یا بازنده بودن در اختلافات نیست. موضوع این است که فرزندتان نباید از این اختلاف به نفع خود سوءاستفاده کند، یاد بگیرد باج بگیرد و به خواسته هایش برسد.

از خودتان بپرسید کدام بدتر است؟ فرزندتان به روش تربیتی همسرتان بزرگ شود یا یاد بگیرد از اختلافات شما سوءاستفاده کند یا از این اختلافات دچار استرس و تنش شود؟

شاید امروز از کوتاه آمدن حس خوبی نداشته باشید، اما سال های آینده از اینکه فرزندتان از وجود اختلاف بین شما و همسرتان سوءاستفاده نکرده و دچار عواقب بدتری نشده است، خوشحال خواهید بود.

چه زمانی باید برای مشاوره اقدام کرد؟

اگر فکر می کنید هر راهی را امتحان کرده اید و هنوز به هماهنگی در تربیت فرزند نرسیده اید، به مشورت با یک مشاور کودک و نوجوان متخصص در امور تربیت فرزند یا مشاوره خانواده نیاز دارید.

مشاور به شما کمک می کند که بتوانید با یکدیکر صحبت کنید و به حرف های یکدیگر گوش دهید. او به شما آموزش می دهد که از دعوا در مورد تربیت فرزند دست بردارید و به اتحاد در برخورد با فرزندتان برسید.

همه ما دچار مشکلات و اشتباهاتی هستیم، اما تا زمانی که یک فرد بی طرف مانند مشاور به ما نگوید متوجه آن نمی شویم.

وجود اختلافات قبلی و خشم میان زوج می تواند باعث لجبازی در تربیت فرزند شود. اما باید بدانید که تربیت فرزند باید از تمام اختلافات شما جدا باشد. به دلیل تاثیر منفی اختلاف در تربیت فرزند باید از تبدیل کردن فرزند به ابزار انتقام جویی خودداری کنید.

برطرف کردن اشتباهات رفتاری در برخورد با همسر و طرز انتقال مفهوم می تواند به درک بهتر بیانجامد و در نهایت این فرزندتان است که از رفع این اختلافات سود می برد.

| مطالعه مطلب “مشاوره فرزندپروری و تربیت بچه و هر آنچه باید در مورد آن بدانید” به شما پیشنهاد می شود |

سخنی از سیمیاروم:

اگر فکر می کنید تربیت فرزند فقط سهم یکی از شماست، اشتباه می کنید. اگر فکر می کنید مادر به دلیل ماندن در خانه سهم بیشتری در تربیت فرزندان دارد، یا پدر به دلیل مسائل حقوقی و قانونی سهم بیشتری در تصمیم گیری برای فرزند دارد، سخت در اشتباهید. این طرز فکر ریشه می تواند ریشه در مردسالاری، زن سالاری یا تفکرهای قدیمی و غلط داشته باشد.

هر دو والد به طور مساوی در تربیت فرزند سهم دارند و برای کسب بهترین نتیجه باید با یکدیگر همراهی کنید.

هیچ یک از شما مسئول تمام اشتباهات رفتاری فرزندتان نیست. حتی اگر تنها همسرتان مسئول تربیت فرزندتان بوده است، باز هم شما به دلیل عدم همکاری و همراهی در این موضوع مسئول بخشی از اشتباهات رفتاری او هستید.

با همکاری، همدلی و هماهنگی و رفع اختلاف در تربیت فرزند دنیا را به جای امن تر و باثبات تری برای فرزندتان تبدیل کنید.

منبع:

3.5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها