1 اردیبهشت 1403
گام به گام تربیت کودک 3 ساله

گام به گام تربیت کودک 3 ساله


خانه » مشاوره کودک و نوجوان » گام به گام تربیت کودک 3 ساله

با رشد قدرت توجه کودک 3 ساله و مهارت های کلامی او، کودک بهتر می تواند دستورات را دنبال کند و نیازها و افکار خود را با دیگران در میان بگذارد. با این حال، دوره گذار از نوپایی به خردسالی کمی سخت است و با لجبازی و بدخلقی همراه است. تربیت کودک 3 ساله نقش مهمی در آینده او دارد.

 رشد جسمی  کودک 3 ساله:

کودک 3 ساله نه تنها از نظر قد و وزن رشد می کند بلکه مهارت های حرکتی ظریف او نیز در حال رشد است. همانند هر چیز دیگری این مهارت ها در کودکان متفاوت هستند و نرخ رشد آنها متفاوت است.

در سه سالگی، کودک چیزهای بیشتری در مورد بدن خود یاد می گیرد و به کنترل بهتری بر آن می رسد. تعادلش بهتر می شود و کودک می تواند کارهایی انجام دهد که پیش از این نمی توانست.

کودک می تواند روی یک خط راه برود، بپرد یا از عقب راه برود. معمولا کودک در این سن می تواند سه چرخه براند، یک توپ بزرگ را بگیرد و با دو پا بپرد.

در این سن، کودک می تواند دست هایش را بشوید و خشک کند، با کمی کمک لباس بپوشد و کتاب را ورق بزند. بسیاری از آنها می توانند ابزارهای نوشتاری را در انگشت، نه مشت، بگیرند.

بله، می دانیم که کنار آمدن با آن همه انرژی برای دویدن، پریدن، و حرکت بی وقفه سخت است. شاید وسوسه شوید که فرزند 3 ساله خود را با نشاندن جلوی تلویزیون و لپ تاپ ساکت کنید، اما دادن آزادی به کودک برای دویدن و بازی ضروری است. کودکان در این سن باید مهارت های جسمی خود را تقویت کنند تا به تعادل و هماهنگی بیشتری برسند.

رشد عاطفی:

بدخلقی در کودک 3 ساله به اوج خود می رسد. کودک بر حس استقلالش اصرار دارد و می خواهد همه چیز را خودش انجام دهد.

برخی از کودکان در جدایی از والدین و پرستاران خود مشکل دارند و گریه می کنند. کودکانی که به مهدکودک می روند، هنگام جدایی ابراز ناراحتی و پریشانی می کنند، هر چند که مهدکودک را دوست دارند.

در صحبت های خود از واژه هایی مانند غم، ناراحتی، خشم و شادی استفاده کنید. کودک باید بتواند احساسات خود را بشناسد و آنها را ابراز کند.

تربیت کودک 3 ساله

 رشد اجتماعی کودک 3 ساله:

در حدود تولد 3 سالگی فرزندتان، متوجه تغییر در تعامل او با دیگر کودکان می شوید. در این سن، کودکان از بازی در کنار یکدیگر به بازی با یکدیگر رو می آورند و همکاری و تعامل در بازی را می آموزند. این بدین معنی است که گاهی در رابطه خود با دیگر بچه ها دچار مشکل می شوند و به کمک در هدایت رابطه نیاز دارند.

هر چند در این سن نیز ممکن است هنوز بزرگسالی در زندگی کودک باشد که کودک دوری از او را نتواند تحمل کند، اما بسیاری از آنها شروع به شکل دهی به روابط دوستی جدید و گاهی خیالی می کنند. کودکان در این سن مقلد هستند، بنابراین ممکن است از شخصیت مورد علاقه خود در کتاب ها یا برنامه های تلویزیونی تقلید کنند.

کودک در این سن متوجه تفاوت «مال من» و «مال تو» می شود و از این رو در به اشتراک گذاری وسایلش با دوستانش دچار مشکل می شود. به جای اینکه دخالت کنید و به آنها بگویید چه کسی با چه چیزی بازی کند، بهتر است اجازه دهید خودشان آن را کشف کنند. اگر موقعیت خشن شد، دخالت کنید و موضوع را حل و فصل کنید.

گام به گام تربیت کودک 2 ساله: هر آنچه باید والدین بدانند

رشد شناختی:

رشد شناختی در این سن شامل یادگیری اعداد و الفبا نمی شود، بلکه کل روند جذب اطلاعات را شامل می شود که شامل پرسش سوال، پردازش و درک اطلاعات می شود.

کودک سه ساله مانند اسفنج است و هر چیزی را در اطرافش جذب می کند. به عنوان والدین باید بدانید چه اطلاعاتی را باید در اختیار او قرار دهید.

ذهن و تخیل فرزندتان در این سن رشد چشمگیری دارد. با رشد حافظه، کودک می تواند چیزهای بیشتری را در اطرافش درک کند و باید منتظر سوالات زیادی باشید. در برابر این سوالات صبور باشید، زیرا این یکی از روش های یادگیری در مورد جهان است.

تربیت کودک 3 ساله:

برای تربیت کودک 3 ساله خود کتاب بخوانید. در مورد شخصیت ها حرف بزنید و به کمک یکدیگر داستان پردازی کنید.

در شیوه تربیتی خود ثبات اراده و عمل داشته باشید تا کودک را دچار سردرگمی و لجبازی نکنید. برای رفتارهای خطرناک قوانین سختی در نظر بگیرید و آنها را تغییر ندهید. از رفتارهای آزاردهنده جزئی چشم پوشی کنید و دائما در حال نق زدن و دستور دادن به او نباشید.

برای تربیت کودک 3 ساله به جای دستور دادن پیشنهاد دهید. اگر کودکتان دست هایش را نمی شوید، به جای آنکه به حالت دستوری به او بگویید «همین حالا برو دست هایت را بشور.»، به او بگویید «قبل از اینکه شام را بیاوریم بهتر است دست هایت را بشویی تا مریض نشوی.» حرف زدن با آرامش و در قالب جملات مثبت باعث جلب همکاری فرزندتان می شود.

اگر فرزندتان در برابر انجام وظایف خود مقاومت می کند، به او گزینه بدهید تا احساس اقتدار کند. کودک 3 ساله به اختیار و استقلال نیاز دارد. برای تمیز کردن اتاق، به او بگویید اول دوست داری عروسک ها را جمع کنیم یا کتاب ها را؟

به او لقب ندهید. به جای اینکه به او بگویید «تو خسیسی که اسباب بازی هایت را به کسی نمی دهی»، به او بگویید «من دوست دارم با بچه های دیگر بازی کنی.»

چه زمانی باید نگران بود؟

رشد کودکان در هر سنی کمی با دیگران متفاوت است. اغلب کودکانی که کمی از همسالان خود عقب هستند، به زودی در آینده به آنها می رسند.

در صورتی که نشانه های زیر را در کودک خود دیده اید، با پزشک مشورت کنید:

  • لکنت یا گفتار نامفهوم
  • ناتوانی در بازی کردن با اسباب بازی ها (پازل های ساده، کار کردن با ابزارهای ساده و لگو)
  • ناتوانی در جمله سازی
  • ناتوانی در درک دستورات ساده
  • وارد نشدن در بازی های خیالی
  • بازی نکردن با همسالان یا اسباب بازی ها
  • عدم برقراری ارتباط چشمی
  • افتادن مکرر یا ناتوانی در بالا رفتن از پله ها
  • از دست دادن مهارت هایی که پیش از این داشته است.

 شما چه مشکلاتی با کودک 3 ساله خود داشته اید؟ 

برای اطلاعات بیشتر در مورد تربیت فرزند مقالات مشاوره فرزند پروری و مشاوره کودک و نوجوان را به شما پیشنهاد میکنیم 

[block id=”koodak”]

3/5 - (2 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها