31 فروردین 1403

تعداد نرمال رابطه جنسی


خانه » سلامت جنسی » سلامت جنسی عمومی » تعداد نرمال رابطه جنسی

ایده خوبی نیست که زندگی جنسی خود را با زوج‌های دیگر مقایسه کنید، اما برای برخی جذاب است که آمارهای مربوط به این مسئله را بدانند. تحقیقات نشان می‌دهد تفاوت زیادی بین فواصل و تعداد رابطه جنسی زوج‌های مختلف وجود دارد و این مسئله حتی در یک زوج نیز در سال‌های مختلف عمر متفاوت است.

با این حال، زمانی که این سوال برای یک نفر پیش می‌آید، احتمالا نشان دهنده این است که حداقل یکی از طرفین از کیفیت زندگی جنسی خود راضی نیست. زندگی مشترک بدون رابطه جنسی بی معناست. فقدان رابطه جنسی یا کم/بیش از حد بودن آن می‌تواند زندگی مشترک یک زوج را به بن بست بکشد. تعداد طبیعی رابطه جنسی چیست؟ آیا چیزی تحت عنوان تعداد نرمال رابطه زناشویی وجود دارد؟

فراوانی رابطه جنسی در زوجین بر اساس سن

بر اساس مطالعه منتشر شده در سال 2017 در Archives of Sexual Behavior که به داده‌های رفتاری جمع آوری شده از بزرگسالان آمریکایی از سال 1989 تا 2014 پرداخته است، می‌توان این طور نتیجه گیری کرد که:

  • بزرگسالان در دهه 20 زندگی خود به طور متوسط 80 بار در سال (تقریباً هر 5 روز یک بار) رابطه جنسی داشتند.
  • بزرگسالان در دهه 60 زندگی خود به طور متوسط 20 بار در سال (حدود هر 18 روز یک بار) رابطه جنسی داشتند.
  • بیشترین کاهش در رابطه جنسی در دهه 50 عمر دیده شد.

این تحقیق نشان می‌دهد که دو عامل مهم در تعیین تعداد نرمال رابطه جنسی عبارتند از:
سطح هورمون: سطح هورمون‌های جنسی در جوانی بالا می‌رود، در حالی که با بالا رفتن سن میزان آن پایین می‌آید که باعث کاهش تمایل به برقراری رابطه جنسی می‌شود.

وضعیت رابطه: تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که مجرد هستند نسبت به افرادی که در رابطه هستند (متاهل یا مجرد) تمایل بیشتری به رابطه جنسی دارند. عوامل دیگری مانند بچه دار شدن و تماشا نکردن فیلم‌های مستهجن نیز در این امر مؤثر بوده است.

این مطالعه همچنین نشان داد که این کاهش بدون در نظر گرفتن جنسیت، نژاد، محل سکونت، سطح تحصیلات و وضعیت شغلی افراد مشابه است. علاوه بر این، این مطالعه نشان داد که افرادی که در دهه‌های 1940 و 1950 به دنیا آمده‌اند، در دهه‌های 20 و 30 زندگی‌شان بیشتر از نسل‌های هزاره و جوان‌تر امروزی رابطه جنسی داشته اند. تفاوت نسل‌ها ربطی به ساعات کار نداشت.

آیا چیزی تحت عنوان میل جنسی زیاد یا اعتیاد جنسی وجود دارد؟

این فقط میل جنسی کم نیست که مشکل ساز است. گاهی زیاد بودن میل جنسی یک نفر باعث می‌شود که دیگری از دفعات رابطه جنسی رضایت نداشته باشد. میل جنسی زیاد مردان زمانی به مشکل تبدیل می‌شود که فعالیت جنسی از کنترل خارج شده و بر کیفیت زندگی فردی، اجتماعی و شغلی زوج تاثیر منفی داشته است. نشانه‌های اعتیاد جنسی عبارتند از:

  • تمایل مکرر به برقراری رابطه جنسی که بر حوزه‌های مختلف زندگی فرد تاثیر منفی داشته است.
  • تلاش بی فایده برای کاهش دفعات رابطه جنسی
  • رفتارهای جنسی مخفی
  • احساس وابستگی به رابطه جنسی
  • استفاده از رابطه جنسی به عنوان راهکاری برای مقابله با مشکلاتی مانند استرس، خشم، افسردگی و اضطراب
  • تلاش برای تنها ماندن و متوقف کردن کارهای روزمره برای برقراری رابطه جنسی

همانطور که میل جنسی کم نیاز به بررسی دارد، میل جنسی زیاد و اعتیاد جنسی نیز باید توسط سکس تراپ یا روانشناس بررسی شود. درمان میل جنسی زیاد به بهبود کیفیت رابطه جنسی کمک می‌کند.

تعداد نرمال رابطه جنسی چقدر است؟

هیچ پاسخ درست یا غلطی به این سوال وجود ندارد و ممکن است آنچه در رسانه ها به عنوان رابطه جنسی سالم بین زوجین معرفی می شود بیش از حد ایده آل باشد. عوامل زیادی بر تعداد نرمال رابطه زناشویی تاثیر می گذارند، مانند سن، سلامت، خلق و خو و تمایلات جنسی.

یک زندگی جنسی سالم پیوند عاطفی بین زوج را تقویت می کند و به سلامت رابطه کمک می کند. رابطه جنسی منافع زیادی دارد از جمله، بهبود خلق و خو، کاهش درد، مبارزه با بیماری قلبی. گفته می شود تعداد نرمال رابطه زناشویی به رضایت شما و همسرتان بستگی دارد و کسی در این میان نمی تواند تعداد مشخصی را برای شما تجویز کند.

نتایج تحقیقات نشان می دهد داشتن رابطه جنسی منظم بیشتر از پول برای داشتن یک زندگی مشترک سالم ضروری است. اغلب زوجین به طور میانگین هفته ای یک بار رابطه جنسی برقرار می کنند. این برای حفظ صمیمیت رابطه و داشتن حس زندگی جنسی فعال ضروری است. میزان رضایت از زندگی مشترک در صورت داشتن دو بار رابطه جنسی در هفته در مقایسه با یک بار رابطه نسبتا یکسان است.

برای زوجین بسیار شاد و دارای رابطه های پایدار، تعداد نرمال رابطه زناشویی مطرح نیست و صرفا تمایل هر دو ملاکی برای برقراری رابطه جنسی است. برخی کمتر و برخی بیشتر از حد میانگین نیاز دارند. برخی دیگر نیز به دلیل شرایط خاص مانند محل کار یکی از زوجین، وضعیت سلامتی یا دیگر عوامل رابطه محدودی با هم دارند. زنان و مردان احساس می کنند زندگی جنسی رضایت بخش کیفیت کلی زندگی را ارتقا می دهد اما نقشی حیاتی در شادی آنها ندارد. بیش از 90 درصد مردان اذعان دارند که شادی از داشتن ارتباط خوب با همسرشان ناشی می شود، نه رابطه جنسی.

حدود نیمی از زنان و مردان موافق هستند که هر چند رابطه جنسی به آنها لذت می دهد، اما برای داشتن یک رابطه سالم ضروری نیست.

طبق تحقیقات تقریبا نیمی از زنان و مردان از دفعات رابطه جنسی خود راضی هستند. بقیه ناراضی هستند، و اغلب آنها رابطه جنسی بیشتری نیاز دارند.

عوامل موثر در تمایل جنسی:

سن و سلامتی نقش مهمی در مشخص کردن تعداد نرمال رابطه زناشویی دارد. هر چه سن بالاتر می رود، مشکلات جنسی بیشتر می شود و روی تعداد نرمال رابطه زناشویی اثر می گذارند مانند ناتوانی جنسی، فقدان علاقه به رابطه جنسی، ناتوانی در نعوذ، اضطراب در مورد عملکرد جنسی و اشکال در رسیدن به اوج لذت جنسی.

اختلال بیزاری جنسی

کاملا ممکن است که حتی در دهه 80 عمرتان هم رابطه جنسی داشته باشید. به خصوص به لطف داروی های تحریک کننده میل جنسی، حدود 40 درصد از افراد مسن بالاتر از 70 سال هم با شریک زندگی خود رابطه جنسی برقرار می کنند.

سلامت کلی جسمی و ذهنی نیز در دفعات برقراری رابطه جنسی موثر است. ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری قلبی، مشکلات لگنی و ستون فقرات برقراری رابطه جنسی را برای افراد دشوار می‌کند. مصرف برخی داروها مانند داروهای ضدافسردگی و مصرف الکل و مواد مخدر نیز باعث کاهش میل جنسی می‌شود. در صورتی که بیماری و دارو عامل کاهش دفعات رابطه جنسی است، مشورت با پزشک در مورد عوارض بیماری و دارو می‌تواند راهگشا باشد.

به جز تعداد محدودی، مانند آسکشوال ها، بقیه به رابطه جنسی تمایل دارند و نداشتن رابطه جنسی باعث دوری از همسر یا حتی جستجوی آن در جای دیگری می‌شود.

اما گاهی داشتن زندگی جنسی فعال به دلیل شرایط جسمی یا روانی سخت یا حتی غیر ممکن می شود. مسائلی مانند بارداری، زایمان، وجود مشغله های روحی و مالی، درگیر شدن در مشکلات خانوادگی باعث کاهش تعداد دفعات رابطه جنسی می شود که یک زوج معمولا داشته اند. چیزی که در این رابطه باید به آن توجه داشت این است که این کاهش در اکثر مواقع موقت است و با برطرف شدن عامل روانی و جسمی، زوج به تعداد نرمال رابطه زناشویی می رسند.

زوج هایی که دارای رابطه محکم و سالمی هستند می دانند که زمانی که نمی توانند طبق معمول رابطه جنسی داشته باشند، فکر کردن به روش های غیر جنسی برای حفظ صمیمیت بسیار ارزشمند است و به همان اندازه می تواند به سلامت رابطه آنها کمک کند.

تعداد نرمال رابطه زناشویی با گذشت زمان به تدریج تغییر می کند. اما بدین معنی نیست که در سراشیبی یک تپه قرار گرفته باشید. اگر به این فکر می کنید که آیا می شود شور و شوق اولین رابطه را پس از سال ها حفظ کرد، باید بگوییم بله! حتی می توانید به کیفیت بهتر و بالاتری برسید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

تفاوت در میل جنسی زوج طبیعی است. معمولا یک نفر میل جنسی خود را به دیگری نزدیک می‌کند و مصالحه برقرار می‌شود. در شرایطی که نشانه‌هایی مانند نارضایتی همسر، افت کیفیت زندگی، عدم جوابدهی راهکارهای خانگی وجود دارد، بهتر است با یک متخصص مشورت کنید. سکس تراپیست و روانشناس متخصص در روابط زوج، خانواده و سکس تراپی هر دو می‌توانند به شما کمک کنند.

رسیدن به تعادل در تعداد رابطه جنسی

اگر شما و همسرتان در مورد تعداد نرمال رابطه جنسی توافق ندارید و میل جنسی شما هماهنگ نیست، روش‌های متعددی وجود دارد که از طریق آنها به رضایت بیشتری از زندگی مشترک برسید. در ابتدا توصیه می‌کنیم به یک درمانگر مراجعه کنید. کار کردن با یک درمانگر جنسی به صورت آنلاین یا حضوری می‌تواند به شما و شریک زندگیتان کمک کند تا علت کاهش میل جنسی را بیابید و به نقاط مشترکی برای حل مشکل برسید. گاهی اوقات، با میانجی گری یک متخصص صحبت کردن در مورد موضوعات حساس مانند رابطه جنسی آسان تر است.

در عین حال، روی صمیمیت بین خودتان کار کنید. برخی از افراد به دلیل ترس از صمیمیت از رابطه جنسی اجتناب می‌کنند. برخی دیگر نیز دچار مشکلات عاطفی در رابطه هستند که میل آنها را در برقراری رابطه جنسی کاهش می‌دهد. درمانگر خانواده می‌تواند به شما کمک کند که مشکلات عاطفی خود را حل کنید، صمیمیت بیشتری با همسرتان داشته باشید و با عاشقانه تر شدن زندگی دفعات رابطه جنسی خود را نیز افزایش دهید.

رابطه جنسی خودانگیخته هیجان انگیزتر و لذت بخش‌تر است. اما زمانی که در مورد فواصل رابطه جنسی توافق وجود ندارد یا یک نفر میل جنسی کمتری دارد، برنامه ریزی می‌تواند مفید باشد. این کار به شما کمک می‌کند که برای برآورده کردن نیازهای یکدیگر تلاش کنید و در عین حال خودتان نیز آماده روانی شروع رابطه جنسی را داشته باشید. گاهی این طور است که انتظار برای نزدیک‌تر شدن به زمان با هم بودن به شما کمک می‌کند احساس ارتباط و برانگیختگی بیشتری داشته باشید.

از سوی دیگر، در نظر داشته باشید که دخول تنها راه برقراری رابطه جنسی نیست. در مواردی که مشکلات جسمی، روانی و جنسی مانع از برقراری رابطه جنسی می‌شود، می‌توان از روش‌های دیگری مانند ماساژ جنسی، رابطه دهانی و سایر روش‌ها برای ارضای جنسی کمک گرفت.

اهمیت کیفیت نسبت به کمیت در رابطه جنسی:

به جای فکر کردن به تعداد نرمال رابطه زناشویی و کمیت آن، کیفیت رابطه جنسی آن چیزی است که باید به آن فکر کنید. رضایت مردان از جنبه جسمی رابطه زناشویی حاصل می شود و رضایت زنان از جنبه عاطفی این رابطه به دست می آید.

مهم ترین چیزی که در رابطه با تعداد نرمال رابطه زناشویی وجود دارد این است که با شریک زندگی خود حرف بزنید و ارتباط خود را حفظ کنید. اجازه دهید همسرتان به صورت باز و راحت در مورد تمایلات جنسی اش حرف بزند. اگر مایل به داشتن رابطه جنسی بیشتری هستید یا کیفیت بالاتری را خواهان هستید، به همسرتان اطلاع دهید. این برای دور نگه داشتن رابطه از خطر اهمیت دارد.

بهترین عضو جنسی در سرتان قرار دارد. با گوش کردن و حرف زدن می توانید ارتباط عاطفی بهتری با همسرتان داشته باشید و از نیازها و خواسته های جنسی و غیر جنسی او باخبر شوید. هر روز ساعتی را به حرف زدن و تعامل با همسرتان اختصاص دهید و گرمای زندگی خود را حفظ کنید.

مدیریت استرس نیز در زندگی اهمیت دارد. همان طور که گفته شد استرس مالی و خانوادگی در زندگی نقش مهمی در کاهش دفعات برقراری رابطه جنسی دارد. با یادگیری مهارت های مدیریت استرس و نیز همدلی و همکاری با همسرتان می توانید تا حد زیادی از کاهش میل جنسی در زندگی مشترک جلوگیری کنید.

مشاوره جنسی سیمیاروم نیز می‌تواند به شما کمک کند تا الگوی مناسبی برای زمان و نحوه روابط جنسی خود پیدا کنید.

در صورت نارضایتی از رابطه جنسی ، دریافت مشاوره از یک درمانگر جنسی می تواند به شما کمک کند. چنانچه احساس می کنید از کیفیت و کمیت رابطه جنسی خود راضی نیستید، از مشاوره خانواده کمک بگیرید.

منابع:

verywellhealth

healthline

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها