5 فروردین 1403
توضیح ناباروری به دیگران و راهکارها

توضیح ناباروری به دیگران: کنار آمدن با سوالات و موقعیت های سخت


خانه » مشاوره بارداری و شیردهی » توضیح ناباروری به دیگران: کنار آمدن با سوالات و موقعیت های سخت

توضیح ناباروری به دیگران کار سختی به لحاظ عاطفی است. دورهمی های خانوادگی به یاد شما می آورند که خانواده تان آن طور که می خواستید شکل نگرفته و دیدن بچه های دیگران برای شما غم انگیز است. از سوی دیگر، با سوالات زیادی در مورد علت بچه دار نشدن و زمان بارداری رو به رو خواهید شد. پس این کار هیچ وقت برایتان ساده نخواهد بود.

راهکارهای ساده تر شدن توضیح ناباروری به دیگران:

مهمانی نروید:

شاید فکر می کنید این راهکار بیش از حد منفی است که بخواهیم یک متن را با آن شروع کنیم، اما به هر حال مهم است. وقتی صحبت از دورهمی خانوادگی پیش می آید، نه گفتن ساده نیست. با این حال، هیچ کس نمی تواند شما را وادار به رفتن کند. در خانه بمانید و با دوستان همدل و همراه یا همسرتان به تنهایی زمان را صرف کنید. شاید خانواده از شما ناراحت شوند، اما به تدریج با آن کنار می آیند. مهم آن است که شما در این دوره آرامش داشته باشید.

دیر بیایید، زود بروید:

یک قدم عقب نشینی کنید و به جای نرفتن، دیر بروید و زود برگردید. اگر واقعا نمی توانید نه بگویید، می توانید زمان بودن خود در مهمانی را کم کنید. برای رفتن بهانه قانع کننده ای جور کنید و از اینکه حتی عمدا برنامه های خود را به آن زمان موکول کنید، خجالت نکشید. اگر در دروغ گفتن مهارت ندارید، با میزبان صادق باشید و بگویید که رفتن به مهمانی با وجود مشکل ناباروری برایتان سخت است و لازم است زمان بودن خود در جمع را محدود کنید (البته، اگر دیگران از مشکل شما خبر دارند). صداقت همیشه بهتر از بهانه آوردن است.

خودتان میزبان باشید:

گاهی دوری کامل از خانواده و دوستان ممکن نیست. پس به جای مهمانی رفتن، مهمانی بدهید. اگر میزبان مهمانی خودتان باشید، شاید اوضاع راحت تر قابل کنترل باشد. میزبان بودن شما را مشغول می کند و می توانید از موقعیت های ناراحت کننده راحت تر دوری کنید. اگر مکالمه ای برای شما ناراحت کننده باشد، می توانید به راحتی اشخاص را به کمک خود فرابخوانید و آنها را با انجام کاری برای میز شام مشغول کنید. پس سعی نکنید تمام کارهای مهمانی را قبل از ورود مهمان ها انجام دهید و همه چیز را آماده روی میز بچینید، چند کار برای مواقع ضروری نگه دارید.

آماده سوال سمج «چرا هنوز بچه نیاوردی» باشید:

اگر دیگران از مشکل شما خبر نداشته باشند، دائما با سوال «چرا هنوز بچه نیاورده ای؟» یا «پس کی بچه دار می شوی؟» رو به رو خواهید شد. رفتن به مهمانی با وجود مشکل ناباروری به خاطر همین دست سوالات عذاب آور است. شما به کسی توضیح بدهکار نیستید. عصبانی نشوید، ساده جواب دهید و سوال دیگری از فرد بپرسید: «فعلا معلوم نیست کی بخواهیم بچه دار شویم، راستی کارِت چی شد؟» از آنجا که مطمئنا شما با این سوال روبه رو خواهید شد، برای تمام افراد حاضر در مهمانی از قبل سوال مرتبطی را در ذهن خود آماده کنید، تا در زمان رویارویی با این سوال بدانید چطور موضوع را عوض کنید. اگر شخص باز هم اصرار به تکرار سوال خود کرد، تظاهر به نشنیدن کنید، لبخند بزنید و سوال دیگری از او بپرسید. بیشتر افراد متوجه سرنخ می شوند که شما مایل به دخالت دیگران در امور شخصی زندگی خود نیستید.

ارتباط با همسر در دوره بارداری

توضیح ناباروری به دیگران

از قطع کردن مکالمه های ناخوشایند خانوادگی نترسید:

بحث های آزاردهنده از سنت های هر مهمانی خانوادگی است. بیشتر مواقع شما قربانی این بحث ها هستید و از توصیه هایی برای باروری، رژیم غذایی، صبر کردن تا توصیه برای زودتر بچه دار شدن و مزایای داشتن بچه هر چیزی به میان می آید.

بسته به اینکه خانواده از مشکل شما خبر داشته باشند یا خیر، به هر حال شما موضوع بیشتر بحث ها خواهید بود. حرف زدن در مورد بارداری، روش های تربیت فرزند و از این قبیل سخت است. اگر خود را وسط یک بحث ناراحت کننده دیدید، از عوض کردن موضوع نترسید. اگر عوض کردن موضوع باعث تمام شدن بحث نشد، صریح باشید و بگویید که مایل به حرف زدن در این مورد نیستید. بهتر است این کار را با لبخند زدن و ظاهری آرام انجام دهید.

به بچه ها پناه ببرید:

اگر از بودن با بچه ها ناراحت نمی شوید، برای دوری از بحث های ناراحت کننده خود را به بازی با آنها مشغول کنید. بودن در کنار آنها از این مزیت برخوردار است که به بازی کردن با شما قانع هستند و سوالات خصوصی در مورد رابطه زناشویی و بارداری نمی پرسند. شاید در پایان مهمانی ترک کردن بچه ها برایتان دشوار باشد و عدم حضورشان در زندگیتان پر رنگ تر شود، اما دلیل نمی شود که خود را از لذت بودن در کنار بچه ها محروم کنید.

آماده سختی های بعد از رفتن به مهمانی با وجود مشکل ناباروری باشید:

اگر از قبل می دانید در یک مهمانی شرکت خواهید کرد که با وجود تمام راهکارهای فوق موجبات ناراحتی شما را فراهم می کند، به راه حل های رسیدن به آرامش بعد از مهمانی فکر کنید.

چه کاری پس از مهمانی آرامش را به بدن شما بازمی گرداند؟ رفتن به کافه با همسرتان برای خوردن بستنی؟ گرفتن یک دوش آب گرم؟

به یکی از دوستان همدل و همراه خود پس از مهمانی زنگ بزنید و با او حرف بزنید.

به کتاب خواندن، یوگا، مدیتیشن، شنیدن یک آهنگ بی کلام آرامش بخش یا حتی یک تمیزکاری مفصل در خانه فکر کنید.

روز بعد را به ورزش کردن و پیاده روی در یک مکان زیبا اختصاص دهید.

رفتن به مهمانی با وجود مشکل ناباروری کار سختی است. اگر دوستان و خانواده فهیمی دارید، بسیار خوش شانس هستید. در بیشتر موارد، افراد نمی خواهند شما را ناراحت کنند فقط نمی دانند چطور باید از شما حمایت کنند یا چه باید بگویند. در مواردی نیز افراد به دلیل بی خبری از مشکل شما، تصور می کنند که با حرف زدن در مورد بچه دار شدن به شما توصیه های خیرخواهانه ای داشته اند. نیت آنها را بد برداشت نکنید و صبور باشید. شما انسان هستید و حق دارید خریم خصوصی زندگیتان را حفظ کنید.

شما می‌توانید از مشاوره بارداری سیمیاروم استفاده نمایید.

| مطالعه مقاله جامع “حفظ روحیه در طول درمان ناباروری” حتما بهتون توصیه میشه |

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها