3 فروردین 1403

حس خوش بینی


خانه » مهارت های زندگی » حس خوش بینی

حس خوش بینی، با نتایج مثبت زیادی در زندگی همراه است، از جمله بهبود امید به زندگی، سلامت کلی، بهبود سلامت روان، افزایش درصد موفقیت در زندگی و استراتژی های سازگاری بهتر پس از مواجهه با مشکل. اگر بدانید چقدر برایتان خوب است، تلاش برای تقویت حس خوش‎بینی به هدف اولتان در زندگی تبدیل خواهد شد.

تعریف خوش بینی:

بسیاری خوش‎ بینی را صرفا دیدن نیمه روشن مسائل می دانند. افراد خوش‎بین کسانی هستند که نیمه پر لیوان را می بیند و در هر چیزی یک جنبه مثبت پیدا می کنند. فرهنگ لغت می گوید
«تمایل به دیدن جنبه های بهتر یک حادثه یا شرایط و انتظار نتایج مثبت تر از آن. باور به غلبه خوبی بر شر در جهان.» درک تعریف خوش‎بینی کار ساده ای است. اما اجرای آن در زندگی کمی دشوار است.

در این ویدئو دکتر شهریار شهیدی در ارتباط با واقع‌بینی با شما صحبت می‌کنند.

راهکارهای تقویت حس خوش بینی:

تعریف خوش‎بینی این طور القا می کند که گویی خوش ‎بین بودن چیزی است که یا هستید یا نیستید. تعریف آن می گوید که خوش‎بینی تمایل به واکنش به چیزی به شکلی خاص است و از تعریف آن
این طور برمی آید که خوش‎بین بودن یا نبودن خارج از کنترل شماست. اما این طور نیست. خوش‎بینی کاملا یک انتخاب است و کاری است که همه می توانیم انجام دهیم.

وقتی همه چیز خوب است، خوش‎بین بودن کار ساده ای است. اما وقتی اوضاع خوب نیست، چطور؟ تسلیم احساسات و موقعیت سخت شدن در این شرایط آسان است. عصبانیت، ناامیدی و بیچارگی در مواجهه با مشکلات ساده است. اما بدبینی کمکی به شما نمی کند. شاید خوش‎بینی وضعیت فعلی شما را بهبود نبخشد، اما دید کلی شما به زندگی را تقویت می کند. از این رو یادگیری راهکارهای تقویت حس خوش‎بینی اهمیت دارد.

از تمرکز روی مشکل خود بپرهیزید:

اگر می خواهید خوش‎بین تر باشید، افکار خود را عوض کنید. به جای تمرکز بر اشتباهات و مشکلات زندگی خود، به دنبال راه حل های مشکل باشید. برای مثال، اگر مشکل مالی داشته باشید، فکر کردن به بد بودن اوضاع مالی، ناتوانی در پرداخت تعهدات مالی، و حجم بدهی ها گرهی از کار شما باز نمی کند. فکر کردن به مشکل کاری برای شما نمی کند و فقط استرس ناشی از آن شما را مریض تر می کند. در عوض، به راه هایی برای پول درآوردن و حل مشکل خود فکر کنید. افراد بدبین تصور می کنند دنیا خارج از کنترل آنهاست، چیزها یا خوب است یا بد.

موفقیت خود را با خوش بینی تایید کنید:

اگر می خواهید خوش‎بین تر باشید، باید چیزهای خوبی که در زندگیتان هست را ببینید. گیر کردن در یک موقعیت دشوار و فراموش کردن تمام چیزهایی که درست است کار رایجی است. هر روز به موفقیت هایی که در طول روز داشته اید فکر کنید. می تواند چیزهای بزرگی مثل یافتن شغل جدید یا چیزهای کوچکی مثل انجام خریدهای خانه باشد. هر چه بتوانید به موفقیت های بیشتری اشاره کنید، تقویت حس خوش‎بینی در شما ساده تر می شود.

خوش بین باشید و پیشرفت خود را دنبال کنید:

افراد بدبین پیشرفتشان در زندگی را نادیده می گیرند و بر آنچه ندارند ترمز می کنند. اگر می خواهید خوش‎بین تر باشید، پیشرفت های خود را بررسی کنید. فرقی نمی کند چقدر کوچک هستند، مهم آن است که چیزی برای خوشحالی باشد. توجه به پیشرفت ها باید عادت هر روزه شما شود.

بی خوابی چیست و چطور درمانش کنیم؟

موفقیت خود را با خوش بینی تصور کنید:

افرادی که خوش‎بین هستند انتظار نتایج مثبت تری از وقایع دارند. اگر در موقعیت بدی قرار دارید، سعی کنید آن را مثبت تصور کنید. چشم های خود را ببندید و نتایج خوبی را در نظر خود تصور کنید که دوست دارید به واقعیت بپیوندند. به این نتیجه چند دقیقه فکر کنید و آن را حس کنید. تصویر کردن، وقوع آن را تضمین نمی کند. اما به ذهنتان کمک می کند که انتظار نتایج مثبت را داشته باشد.

خوشبینی

شکرگزاری را تمرین کنید:

تشکر از چیزهایی که در زندگی دارید برای تقویت حس خوش‎بینی موثر است. هر روز به چیزهای خوب زندگی خود فکر کنید و شاکر باشید. فرقی نمی کند شرایط شما چقدر بد باشد، هر کسی چیزی برای شکر کردن دارد. می تواند شکر کردن برای غذایی که خورده اید باشد یا داشتن سقفی بالای سر.

از وقت گذرانی با افراد منفی خودداری کنید:

وقتی اطرافتان پر از آدم های منفی نگر است، خوش‎بینی کار سختی است. اگر دوستان و آشنایانتان منفی هستند، بهتر است وقتی را که در کنارشان صرف می کنید محدود کنید. بودن در کنار افرادی مانند آنها، تقویت حس خوش‎بینی را سخت تر می کند. شاید این کار را از عمد انجام نمی دهند، اما موقعیت را برای شما دشوار می کنند.

به دنبال ارتباط با افرادی باشید که با تفکر شما همسو هستند، تفکر مثبت دارند، خوش‎بین اند و انتظار بهترین ها را در زندگی خود دارند. این افراد به شما کمک می کنند که در زمان های سخت خوش‎بین باشید. اگر در کنار فردی بدبین زندگی می کنید که نمی توانید ارتباطتان را با او قطع کنید، سعی کنید زمانی که در کنار او هستید را محدود کنید و کنترل مکالمات را به دست بگیرید.

تمرینات ذهن آگاهی را تمرین کنید:

ذهن آگاهی یکی از روش های خوب تقویت حس خوش‎بینی است که به شما کمک می کند که احساسات خود را درک کنید. اغلب اوقات، واکنش های منفی زمانی بروز می کنند که با احساسات‌ خود بجنگید. برای اینکه بتوانید خودتان را در زمان هجوم احساسات منفی کنترل کنید، باید روی الگوی نفس کشیدن خود تمرکز داشته باشید و به جای انکار احساسات‌تان از آنها درس بگیرید.

خوش بینی حقیقی را تمرین کنید:

قرار نیست خوش‎بینی بدون تلاش و تمرین شما را به نتایج مثبت برساند. خوش‎بینی کورکورانه یعنی بدون تلاش فکر کنید هیچ اتفاق بدی‌ نمی‌تواند بیفتد. این طرز فکر موجب اعتماد به نفس بیش از حد و زودباوری می‌شود و فرد را در معرض نا‌امیدی یا حتی خطر قرار می دهد. فردی که واقعا خوش‎بین باشد، وارد چالش ها می شود و احساسات و شرایط بد خود را منکر نمی شود. او شرایط خود را می شناسد و معتقد است می تواند از پس آن برآید. برای مثال، فرض کنید عاشق صخره نوردی هستید. خوش بینی کورکورانه بدین معنی است که یک روز بدون تمرین و آموزش و حتی وسایل مناسب راهی بلندترین و سخت ترین صخره کشور شوید و انتظار داشته باشید که سالم بازگردید. در حالی که خوش‎بینی واقعی بدین معنی است که برای یادگیری صخره نوردی تلاش کنید و در این مسیر سخت از هیچ تلاشی فروگذار نباشید.

 

برای خوش بینی از مشاور کمک بگیرید:

زندگی سخت است و تقویت حس خوش‎بینی همیشه هدف ساده ای نیست. اگر موقعیت های منفی و سخت در زندگی شما زیاد شده است، خوش‎بینی سخت می شود. اگر دچار افسردگی شده باشید، خوش‎بین بودن هدف بسیار سختی است. ما اینجاییم که نگرش شما را به زندگی تغییر دهیم و در روزهای سخت در کنار شما باشیم.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها