8 فروردین 1403
سوءاستفاده عاطفی

سوء استفاده عاطفی چیست و به چه رفتاری اطلاق می شود؟


خانه » روابط عاطفی » سوء استفاده عاطفی چیست و به چه رفتاری اطلاق می شود؟

امروزه اصطلاح سوء استفاده عاطفی را زیاد در اطراف خود می شنویم. بنابراین با توجه به همه اتفاقات تلخ عاطفی که در اطراف ما می افتد، بهتر است بدانیم چه چیزی سواستفاده از عواطف است و چه چیزی نیست.

 

چه چیزی سوء استفاده عاطفی نیست؟

اول بیایید ببینیم چه چیزی سوءاستفاده عاطفی نیست. جدا شدن از دوست یا همسر، بحث کردن با او، عکس العمل نشان دادن نسبت به ناراحتی و رفتار بد هیچ یک جز این الگوی رفتاری نیستند. افراد بر اساس ادراک خود واکنش نشان می دهند. کسی که سوءتفاهم های ذهنی خود را با صداقتی تلخ بیان می کند، در حال سوءاستفاده احساسی نیست. شاید حرف زدن او بدون سیاست باشد، اما سوءاستفاده نکرده است. در عین حال، شخصی که به حرف هایی ناراحت کننده واکنشی توام با درد و ناراحتی نشان می دهد، مورد سوء استفاده احساسی واقع نشده است.

 

داد زدن چطور؟

داد زدن سر همسر نیز جز این دسته قرار نمی گیرد. این چیزی است که دائما اشتباه گرفته می شود. پس اجازه دهید کمی بیشتر در مورد آن صحبت کنیم. همه گاهی داد می زنند. همه! در واقع بیشتر باید نگران کسی باشیم که هیچ وقت به خود اجازه نمی دهد داد بزند، تا کسی که گاهی صدایش را بالاتر می برد تا احساساتش را نشان دهد. بنابراین کاری که همه انجام می دهند سوء استفاده از عواطف افراد نیست. اما جیغ زدن هیستریک همراه با حملات کلامی عاطفی نوعی سوء استفاده عاطفی تلقی می شود. اما زمانی که زن و شوهر، والد و فرزند، داد می کشند، تنها بیان طبیعی احساسات تعبیر می شود. زمانی که افراد احساسات خود را ابراز کردند، شاید بهتر باشد بنشینند و در مورد مسئله خود صحبت کنند تا برای آن راه حلی بیابند.

 

| مشاوره فرزندپروری و تربیت بچه و هر آنچه باید در مورد آن بدانید |

 

 

تعریف:

سوء استفاده عاطفی تلاش برای کنترل به همان طریقی است که در سوءاستفاده جسمی فرد سعی می کند کنترل دیگری را به دست گیرد. تنها تفاوت این دو در این است که فرد آزارگر عاطفی از کتک، لگد، چنگ زدن، هل دادن و دیگر اشکال آسیب جسمی استفاده نمی کند. بلکه فردی که مرتکب این نوع سواستفاده می شود، احساسات را به عنوان سلاح خود انتخاب کرده است.

رازهای رابطه ۱

به طور معمول، مرتکب این نوع رفتار نمی داند که چنین رفتاری دارد. در عوض، آگاه است که از عدم اطمینان از عشق همسرش به خود احساس ناامنی می کند. بنابراین احساس می کند مجبور است همسرش را به خیانت متهم کند، او را برای غمهای خود سرزنش کند و دائما پیام ها و تماس هایش را چک کند. تهمت زدن، سرزنش، و چک کردن دائم فرد نوعی سوء استفاده عاطفی است.

 

به طور کلی سوء استفاده عاطفی به شکل های زیر صورت می گیرد:

  • انتقاد دائمی یا تلاش برای کنترل
  • شرمنده کردن و سرزنش با نیشخندهای خصمانه یا اعتراض کلامی واضح
  • استفاده از زبان خجالت زده کردن و محکوم کردن
  • سوء استفاده کلامی- نحوه صدا زدن فرد
  • دریغ کردن محبت به عنوان مجازات
  • تنبیه کردن و تهدید به تنبیه
  • امتناع از پذیرش مسئولیت خود در مسئله پیش آمده
  • امتناع از حرف زدن به طور کلی
  • منزوی کردن فرد از دوستان و فامیل

 

چرخه بازی با قربانی:

چرخه سوء استفاده عاطفی همان الگوی سوء استفاده جسمی را دارد. در واقع، زمانی که قربانی متوجه آنچه در حال وقوع است می شود و به فکر جدایی می افتد، فرد آزارگر بلافاصله در پوسته معذرت خواهی و ماسک عاشقانه فرو می رود و سعی می کند او را به رابطه بازگرداند. شروع به گل خریدن می کند، شام درست می کند، به بچه ها توجه می کند و هر کاری می کند تا به همسرش این باور را بدهد که او اشتباه می کند و دلیلی برای ترک رابطه وجود ندارد. اما درست زمانی که فرد بازمی گردد و دوباره شروع به اعتماد کردن به او می کند، فرد آزارگر همان الگوی رفتاری پیشین را از خود نشان می دهد. حالا، ترک کردن فرد آزارگر دشوارتر است، زیرا قربانی به او اعتماد کرده است و بیشتر وارد رابطه شده است.

سوء استفاده عاطفی الگویی دردناک و جدی از سواستفاده است که تلاش اولیه فرد آزارگر به دست آوردن کنترل فرد مورد نظر به وسیله بازی کردن با احساسات اوست. شناخت درست این الگوها از ایجاد سوءتفاهم در رابطه و برچسب زنی اشتباه به رفتارها به عنوان سوءاستفاده از احساسات پیشگیری می کند و به قربانیان این الگوی رفتاری کمک می کند که هر چه سریع تر خود را از یک رابطه مخرب نجات دهند.

در صورت نیاز می‌توانید با مشاوره روابط عاطفی سیمیاروم از هر جای جهان که هستید، ابهامات و مشکلات روابط خود را برطرف نمایید.

1/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها