8 فروردین 1403
نشانه های معده درد عصبی

معده درد عصبی چیست و روانشناسی چه کمکی به آن می کند؟


خانه » عمومی » معده درد عصبی چیست و روانشناسی چه کمکی به آن می کند؟

فشارهای زندگی نه تنها ذهن ما را درگیر می کنند، بکله گاهی با خود دردهای جسمی نیز به همراه می آورند. اگر شما هم دچار معده درد عصبی هستید، احتمالا می دانید که با اضطراب شدت می گیرد و داروهای پزشکی کمک چندانی به آن نمی کند.

همانطور که گفتیم معده درد عصبی به ندرت با آزمایشات پزشکی و داروهای تجویز شده درمان می شود. در واقع، دارو می تواند به کاهش علائم و درد بیمار کمک کند، اما مشکل برطرف نخواهد شد. شناخت ریشه مشکل به شما کمک می کند که بهتر بتوانید برای درمان اقدام کنید.

معده درد عصبی

علائم معده درد عصبی چیست؟

هر چند نام عصبی بر روی آن قرار دارد، اما بیشتر علائم این بیماری تظاهرات جسمی دارند، از جمله:

  • نفخ معده
  • یبوست
  • حالت تهوع و دلپیچه
  • ناتوانی در غذا خوردن
  • احساس التهاب و لرزش معده
  • سوزش و درد معده

معده درد عصبی را چطور از درد معده واقعی تشخیص دهیم؟

دردهای روان تنی مشکل پیچیده ای هستند و تشخیص آنها بسیار سخت و زمان بر است. همیشه بهتر است با آزمایشات پزشکی شروع کنید. اگر توضیح پزشکی برای مشکل شما وجود ندارد، به روانشناس و مشاور مراجعه کنید.

البته در کنار آزمایشات پزشکی، به بدنتان نیز گوش دهید. در کنار معده درد چه حس دیگری دارید؟ به زمان شروع معده درد فکر کنید. آیا وقتی روز بدی داشته اید، درد به سراغتان می آید؟ قبل اینکه به موضوع خاصی فکر کنید، نفستان تندتر می شود و حس هیجان و ترس دارید؟

بدنتان با شما حرف می زند و گوش کردن به آن چیزهای زیادی را برایتان افشا می کند. مسلما بدن به زبان دیگری حرف می زند، اما قابل ترجمه است.

علائم زیر تا حد زیادی نشان می دهند که مشکل معده شما می تواند مربوط به دردهای روان تنی باشد:

میزان نگرانی و استرس: وقتی سطح اضطراب شما بالا می رود این درد به سراغتان می آید.

زمان بندی: درد کمی بعد از استرس و دلواپسی برای یک موضوع پیش می آید. این زمان می تواند حتی یک دوره مانند دوره امتحانات باشد.

الگو: الگوی تظاهرات جسمی استرس معمولا یکسان است. درد پایدار نیست و با برطرف شدن استرس و ناراحتی، علائم درد معده نیز از بین می رود.

سن: دردهای عصبی بیشتر در افراد زیر 40 سال دیده می شوند و با سایر علائم جسمی مانند خون در مدفوع، کاهش وزن و استفراغ شدید، رنگ و روی زرد و خستگی همراه نیستند.

| مطالعه مطلب “دردهای روان تنی چیست و چطور درمان می شود؟” به شما پیشنهاد می شود |

علت ابتلا به معده درد عصبی چیست؟

همانطور که پیش از این گفتیم استرس و اضطراب عامل اول بروز درد در معده است. علت ارتباط استرس با معده درد، ترشح هورمونی به نام اپی نفرین در بدن است که به خاطر سیگنال های آن معده شروع به ترشح اسید بیشتر می کند. این اسید اضافه عملکرد دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار می دهد و موجب درد و تهوع می شود.

به جز استرس، احساس افسردگی، حسادت، شرم و خجالت و هیجان نیز در معده درد دخیل هستند.

پت تراپی در روانشناسی

درمان معده درد عصبی چیست؟

عوامل استرس زا را حذف یا راهکارهای مقابله با استرس را بیاموزید

از بین بردن عامل استرس به طور کامل در دست ما نیست. زندگی همیشه آنطور که ما می خواهیم پیش نمی رود و اضطراب و استرس بخشی از آن است. اما می توانید با یادگیری شیوه مدیریت استرس از اثرات منفی آن بر جسم و روحتان بکاهید. تکنیک های خودآرامی مانند تمرینات تنفسی می توانند برای شما مفید باشند.

| مطالعه مطلب “تمرینات تنفسی برای مقابله با استرس” به شما پیشنهاد می شود |

فوبیا و نوع اضطراب خود را بشناسید

اگر معده درد شما تنها در موقعیت های اضطراب آور ایجاد می شود، به کمک مشاور نوع اضطراب خود را شناسایی و درمان کنید. برخی از افراد دچار اضطراب اجتماعی (استرس در مهمانی یا مصاحبه کاری)، اضطراب عملکرد (استرس در هنگام سخنرانی یا آماده شدن برای رفتن روی صحنه)، هیجان بیش از حد یا ترس های مختلف مانند ترس از ارتفاع، ترس از تنهایی و تاریکی و غیره هستند که در این موقعیت ها دردهای آنان تشدید می شود.

اگر معده درد شما وابسته به موقعیت است، با دریافت راهکار می توانید کنترل بهتری روی احساسات خود داشته باشید.

| مطالعه مطلب “اختلال اضطراب اجتماعی و ترس از قضاوت شدن” به شما پیشنهاد می شود |

| مطالعه مطلب “درمان فوبیا : یک گام در هر مرحله” به شما پیشنهاد می شود |

از مشاور کمک بگیرید

همانطور که گفتیم برای افتراق بین معده درد ناشی از بیماری های جسمی و درد عصبی باید به زمان و موقعیت بروز درد فکر کنید. اگر تنها در شرایط خاصی مانند پس از دعواهای زناشویی، قبل از امتحانات، بروز مشکلات مالی و شرایطی از این قبیل دچار درد می شوید، بهتر است با کمک مشاور برای رفع ریشه ای مشکل اقدام کنید. مشاور ضمن آموزش مهارت های سازگاری و مدیریت احساسات منفی به شما راهکارهایی برای حل مشکلات زناشویی، رفع ترس و فوبیا و اضطراب و غیره ارائه خواهد کرد.

معده درد عصبی

مدیتیشن و یوگا را تمرین کنید

این تمرینات ساده بسیار در رفع تنش از ذهن و بدن شما موثر هستند. در طول تمرین روش تنفس صحیح را آموزش می بینید و تمرکز بهتری روی بدن و ذهن خود خواهید داشت. بدین ترتیب، با استفاده از ذهن آگاهی می توانید تاثیر هیجانات و استرس را روی بدنتان خنثی کنید.

تغذیه صحیح داشته باشید

هر چند دردهای شما از فشار روحی و استرس نشات می گیرد، اما تغییر سبک تغذیه می تواند به کاهش علائم کمک کند. با کمک یک پزشک تغذیه از دمنوش و موادی استفاده کنید که در آرام کردن معده شما با کاهش اسید و رفع دلپیچه موثر هستند. دمنوش های گل گاوزبان، سنبل الطیب و بابونه از این قبیل هستند. همچنین، لازم است غذاهای فرآوری شده مانند سرخ کردنی ها، سوسیس و کالباس و نوشابه را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

معده درد عصبی چیست

استراحت کنید

برای کنترل تنش و استرس گاهی از عامل آن دور شوید و زمانی را به استراحت و لذت بردن از سرگرمی های کوچک اختصاص دهید.

برنامه ریزی بهتر

فشار کاری تنش و اضطراب شما را بالاتر می برد و این خود به طور مستقیم در تشدید معده درد عصبی نقش دارد. برنامه ریزی دقیق از اموری که باید در هر ساعت از روز انجام دهید به شما کمک می کند که عملکرد بهتری داشته باشید. برنامه ها را روی کاغذ بیاورید تا کمی از بار ذهنی شما در به خاطر سپردن امور کم شود.

شما نیز دچار معده درد عصبی هستید؟ علائم آن چیست و چه زمانی بیشتر دچار آن می شوید؟

3/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی پورراهدار

باسلام بسیار مفید وعالی بود ممنون از شما 

سیمیاروم

خوشحالیم که براتون مفید بود، ممنون از همراهی شما.