5 فروردین 1403
چند نکته موثر در بیان درخواست ازدواج و خواستگاری از دختر

پیشنهاد ازدواج به دختر و 7 نکته ای که باید در نظر بگیرید


خانه » مشاوره ازدواج » پیشنهاد ازدواج به دختر و 7 نکته ای که باید در نظر بگیرید

نحوه، زمان و مکان دادن پیشنهاد ازدواج علاوه بر آنکه می تواند تا حدی احتمال گرفتن جواب مثبت را تقویت کند، نشان دهنده مهارت های فردی، اعتماد به نفس و شخصیت مرد است. شاید فکر کنید، پیشنهاد دادن برای مردان ساده است. اما ترس از نه شنیدن باعث می شود بسیاری از آنها روزهای زیادی را به این فکر کنند که چطور از دختر مورد علاقه خود خواستگاری کنند و چطور رابطه ای عمیق با او شکل دهند.

پیشنهاد ازدواج

چطور پیشنهاد ازدواج بدهیم؟

ازدواج مرحله مهمی در زندگی شماست. قبل از آنکه به مرحله خواستگاری کردن برسید باید به شناخت خوبی از فرد مورد نظر خود رسیده باشید. روحیات، علایق، اهداف، باورها و ارزش ها و شخصیت دختر مورد نظر و خانواده او را باید بشناسید و با خود و خانواده تان مقایسه کنید. این شناخت به شما کمک می کند که با اطمینان بیشتری اقدام به خواستگاری کنید و با شخص اشتباهی که هیچ تناسبی

 با معیارهای مهم شما ندارد وارد رابطه نشوید

 

 

دکتر مهدی بینا

دکتر روانشناس مونا چراغ
دکتری تخصصی روانشناسی بالینی
(روش های تعهد در ازدواج, زوج تراپی, زوج درمانگر)

رزرو وقت مشاوره
رزرو وقت مشاوره

 

مشورت کنید

پس از بررسی فردی، مشورت کردن یک بار دیگر به شما اطمینان می دهد که فرد درستی را برای ازدواج انتخاب کرده اید. ازدواج تنها رابطه دو نفر نیست، بلکه در بیشتر موارد دو خانواده را تا حد زیاد به هم پیوند می دهد. مشورت با خانواده به شما کمک می کند که آشنایی نسبی برای آنها ایجاد کنید و موافقت آنها را جلب کنید.

مشورت با یک مشاور نیز می تواند به شما کمک کند که از نظرات یک شخص آگاه و با تجربه بهره مند شوید.

پیش مشاره سیمیاروم

زود پیشنهاد ندهید

اگر دختر مد نظرتان به تازگی وارد کلاس، محیط کار یا محل زندگیتان شده است، پیشنهاد ازدواج پس از یک هفته یا یک ماه فکر خوبی نیست. در این زمان شما به شناخت کافی نرسیده اید و او نیز هنوز   نتوانسته است شما را بشناسد، شاید اصلا هنوز شما را ندیده باشد

 

زمان مناسب

دادن پیشنهاد در زمان و مکان مناسب نقش مهمی در پاسخی که دریافت می کنید دارد. کسی که در حال حاضر دچار تنش های زیادی در زندگی است، تحت فشار روانی قرار دارد، یا در موقعیت مناسبی نیست، احتمالا نمی تواند به مسئله مهمی مانند ازدواج نیز فکر کند و جواب درستی بدهد. این تصمیم گیری به آرامش نیاز دارد.

به فکر غافلگیر کردن در یک مهمانی شلوغ نباشید (مگر آنکه از قبل با هم صحبت کرده اید). خواستگاری در زمان سوگواری، ایام امتحانات مهم، و دیگر مراحل مهم در زندگی شخص نیز فکر خوبی نیست.

زمانی را برای این کار انتخاب کنید که تنها هستید و هر دو در آرامش فکری به سر می برید. این امر به ویژه در مواردی که هیچ گونه رابطه دوستی از قبل بین شما نبوده است و از ازدواج و آینده حرفی نزده اید، اهمیت بیشتری دارد.

حرف زدن در زمان رانندگی، در کافه ای شلوغ و پر از دود، در خیابان، و پشت تلفن گزینه خوبی به نظر نمی رسد.

جنگ قدرت در خانواده: تلاش برای رسیدن به حق بیشتر

 

نحوه بیان

محتوای حرف ها و روند مطرح کردن پیشنهاد ازدواج را با خود تمرین کنید تا تسلط بیشتری پیدا کنید. تمرین کردن به شما کمک می کند که با اعتماد به نفس و اطمینان بیشتری حرف بزنید و تاثیر بهتری روی فرد مقابل داشته باشید.

و به پراکنده گویی نپردازید و با یک مقدمه کوتاه سر اصل مسئله بروید .

و برای او علت انتخابتان را توضیح دهید. همچنین برای او توضیح دهید که چه نقاط مثبتی را در او مشاهده کرده اید. خودتان را به او معرفی کنید و ویژگی ها و امکاناتتان را بیان کنید. اجازه دهید او نیز سوالاتش را از شما بپرسد و به سوالاتش واضح و صادقانه جواب دهید.

 

به او زمان کافی برای فکر کردن بدهید

اگر رابطه دوستی یا خانوادگی بین شما از قبل وجود نداشته است، احتمالا دختر آشنایی چندانی با شما ندارد و برای جواب دادن به خواستگاری شما به زمان بیشتری نیاز دارد. فراموش نکنید که شما از قبل به ازدواج با او فکر کرده اید و مدتی او را زیر نظر داشته اید. به همین ترتیب، دختر نیز نیاز به بررسی، تحقیق و فکر کردن دارد.

برای جواب گرفتن دختر را تحت فشار قرار ندهید و اصرار نکنید که به شما جواب بدهد. این نشان می دهد که شما برای انتخاب و عقیده او ارزشی قائل نیستید و اجازه نمی دهید او با آزادی تصمیم گیری کند. بدین ترتیب، شانس شنیدن جواب منفی از او بیشتر می شود.

مدت زمان معقولی را (به خصوص در همفکری با دختر) تعیین کنید و تا آن زمان اجازه دهید که او به پیشنهاد شما فکر کند و آن را بررسی کند.

آماده نه شنیدن باشید

نه شنیدن از سوی دختر به معنی شکست یا خوب نبودن شما نیست. هر کسی معیارهای متفاوتی برای ازدواج دارد. نه شنیدن می تواند نشان دهد که دو نفر در کنار یکدیگر مکمل خوبی نیستند، اما در ارتباط با فرد درست همسر بسیار ایده آلی هستند.

 

خواستگاری باید عاشقانه باشد یا رسمی؟

نحوه ارائه پیشنهاد ازدواج به ارتباط قبلی شما و میزان آشنایی شما دو نفر با یکدیگر بستگی دارد. همچنین، برای خواستگاری کردن باید به سلیقه، فرهنگ و رسوم دختر نیز توجه کنید. خواستگاری در ملاعام و همراه با موزیک و سوپرایز از همکاری که ارتباط کمی با شما داشته است، نه تنها روش مناسبی نیست بلکه به احتمال زیاد با واکنش منفی او همراه می شود.

شاید این روش از نظر شما عاشقانه و به یاد ماندنی باشد، اما نظر دختر این طور نیست. در انتخاب روش خواستگاری سلیقه دختر شاید مهم تر هم باشد.

اگر رابطه شما رسمی بوده است و شناخت کمی از یکدیگر دارید، همه چیز را رسمی و بر اساس عرف برگزار کنید. خاطره های عاشقانه را می توان بعد از آشنایی بیشتر خلق کرد.

اما اگر رابطه دوستی بین شما وجود دارد و با دیدگاه و سلیقه دختر مورد نظرتان آشنایی دارید، انتخاب حلقه مناسب، سوپرایز کردن او، انتخاب یک موسیقی مناسب و دادن پیشنهاد ازدواج با جملات عاشقانه روش خوبی است.

 

در زمینه مشاوره ازدواج می‌توانید با دکتر فرشته موتابی، دکتر مهدی بینا، دکتر حمیدرضا رحمانیان،دکتر شهریار شهیدی و….. که از مشاوران تأیید شده سیمیاروم هستند، مشاوره داشته باشید.

4.1/5 - (10 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها