24 اسفند 1402

کاربرد تکنولوژی در بهبود سلامت روان


خانه » عمومی » کاربرد تکنولوژی در بهبود سلامت روان

در دهه های گذشته پیشرفت های تکنولوژی به حوزه سلامت روان نیز وارد شده است و با بهره گیری از امکانات متعدد تلاش کرده است که به بهبود کیفیت درمان کمک کند. کاربرد تکنولوژی در بهبود سلامت روان شامل جنبه های متعددی می شود که در ادامه به برخی از آنها می پردازیم.

کاربرد تکنولوژی در بهبود سلامت روان:

مداخله درمانی مبتنی بر اینترنت:

اصطلاحاتی نظیر درمان آنلاین، مشاوره آنلاین، مشاوره و درمان از راه دور و روانکاوی از راه دور با این حوزه در ارتباط هستند.

اینترنت می تواند به عنوان ابزار ارتباطی بین درمانگر/مشاور و مراجع به کار رود. این روش جایگزینی برای جلسات مشاوره رو در رو است یا می تواند مکملی برای آن باشد. روان درمانی از روشهای زیر اجرا می شود:

  • ویدئو کنفرانس (اسکایپ)
  • پیام متنی
  • ایمیل
  • و اتاق های آنلاین

مزیت درمان مبتنی بر وب این است که نیاز به حضور مشاور و مراجع در یک مکان مشترک را از بین می برد. با توجه به پیشرفت های اخیر در زمینه:

  • افزایش سرعت و دسترسی به اینترنت
  • کاهش هزینه های سخت افزاری
  • و بهبود نرم افزارهای ویدئو کنفرانس

می توان انتظار داشت که مشاوره آنلاین روش محبوبی برای مشاوران و مراجعان باشد. با این حال، هنوز هم عده بسیاری از افراد از این روش استفاده نمی کنند. این در حالی است که استفاده از مشاور آنلاین باعث کاهش هزینه های درمان و سرعت دسترسی به خدمات می شود. شما حتی می توانید در دورترین نقطه در جهان نیز با مشاوری که از فرهنگ و پس زمینه شما آگاهی دارد ارتباط برقرار کنید. سیمیآروم تلاش کرده است که با ارائه خدمات مشاوره آنلاین یکی از پیشگامان این عرصه جدید و مدرن باشد.

درمان های خود مدیریتی و خودیار:

پیش از رواج اینترنت، برنامه های خودیار به شکل کتاب، ویدئو یا مجموعه های صوتی رواج داشتند. امروزه تمام این دسته محتواها در وب سایت ها قابل دسترسی هستند و به شکل مطالب و راهکارهای مشاوره ای، آزمون های سنجش سلامت روان و غیره از زیرمجموعه های کاربرد تکنولوژی در بهبود سلامت روان به شمار می روند.
در حال حاضر هزاران برنامه خودیار به صورت آنلاین در دسترس هستند. کیفیت این برنامه ها و قابلیت اطمینان آنها متفاوت است. برای استفاده از این روش ها باید دقت بیشتری به منبع آنها بکنید. سیمیاروم نیز در این راستا تلاش کرده است با انتشار مطالب متنوع در زمینه مشاوره و درمان به بهبود سلامت روان جامعه و افزایش آگاهی جمعیت کمک کند.

درمان های کامپیوتری:

اصطلاحاتی مانند درمان بر پایه هوش مصنوعی و رفتاردرمانی شناختی کامپیوتری با این حوزه از کاربرد تکنولوژی در بهبود سلامت روان مرتبط هستند.

درمان های کامپیوتری از نرم افزار برای ارائه مداخلات درمانی بدون وجود درمانگر یا حضور محدود او استفاده می کنند. این روش نیز بسیار مشابه درمان مبتنی بر اینترنت است با این تفاوت که در این روش کامپیوتر نقش فعال تری در درمان بازی می کند.

سیستم های کامپیوتری می توانند به شکل نرم افزار یا کامپیوترهای مخصوص مانند ربات ها در دسترس قرار گیرند.

رفتار درمانی شناختی به بهترین شکل در این روش قابل اجراست. در آینده ممکن است از تکنولوژی پیچیده هوش مصنوعی برای پر کردن خلا بین درمان زنده و کامپیوتری استفاده کرد. در حال حاضر، به شکل محدودی از هوش مصنوعی در برنامه های درمان اضطراب و استرس استفاده می شود اما هنوز هم راه زیادی برای برآورده کردن نیاز مراجع بدون حضور درمانگر باقی است.

بهداشت روان پشت درهای بسته - بخش دوم

ربات های درمانگر:

انسان موجودی اجتماعی است و به همراهی دیگران نیاز دارد. این همراهی به قدری برای بشر لازم است که حتی گاهی به موجودات غیر انسانی نیز دل می بندد. برای مثال، هزاران سال است که بشر رابطه خوبی با حیوانات دارد و آنها نقش مهمی در سلامت روان بشر ایفا می کنند. امروز از حیوانات تربیت شده مانند سگ برای همراهی بیماران مبتلا به آلزایمر و زوال عقل استفاده می شود. این در حالی است که به تدریج ربات ها در حال ورود به این حوزه هستند.

کاربرد تکنولوژی در بهبود سلامت روان به ویژه در شکل ربات ها در بهبود کیفیت زندگی مبتلایان به اوتیسم مثمر ثمر است. از این روش برای آموزش مهارت های اجتماعی در بیماران استفاده می شود. به علاوه، ربات ها می توانند اختلالات اضطرابی، افسردگی و تغییر خلق و خو را تشخیص دهند.

درمان با استفاده از واقعیت مجازی:

واقعیت مجازی افراد را در محیطی تخیلی و تحریک شده قرار می دهد. در این روش درمانگر کنترل کاملی بر آن چیزی دارد که بیمار می بیند و می شنود. در نتیجه این روش خاص در کاربرد تکنولوژی در بهبود سلامت روان برای تشخیص و درمان مشکلات سلامت روان موثر است. بهترین کاربرد این روش در درمان اختلالات اضطرابی و درمان برخی از اشکال فوبیا شناخته می شود. برای مثال، بیمار در محیطی کنترل شده و ایمن، در معرض یک شی (عنکبوت، دستشویی کثیف، و غیره) یا موقعیت (ارتفاع، پرواز و غیره) قرار می گیرد. به صورت همزمان، درمانگر می تواند واکنش های عاطفی و فیزیکی بیمار را تحت نظر بگیرد. زمانی که بیمار در موقعیت های واقعیت مجازی احساس راحتی کند، می تواند به مرحله بعدی درمان، یعنی موقعیت های دنیای واقعی برود.

کاربرد تکنولوژی در بهبود سلامت روان به شکل واقعیت مجازی می تواند برای درمان اختلال استرس پس از سانحه و اوتیسم نیز اثربخش است.

کاربرد تکنولوژی در بهبود سلامت روان با استفاده از بازی های کامپیوتری:

بازی های ویدئویی می توانند به بهبود سلامت جسمی کمک کنند و در حال حاضر برای افزایش فعالیت جسمی افراد به خصوص نوجوانان توصیه می شوند. ثابت شده است که سلامت جسم به سلامت و شادی روان کمک می کند. از این رو، این دسته بازی ها می توانند به بهبود سلامت روان کمک کنند. برخی از این بازی ها، به طور خاص مسائل روانشناسی را هدف قرار داده اند.

بازی هایی مانند SPARX برای درمان افسردگی و اضطراب در نوجوانان طراحی شده اند. این بازی در دنیای فانتزی رخ می دهد. کاربر در محیط حرکت کرده و وظایف و چالش های مختلفی را تکمیل می کند که به طور خاص به آنها تکنیک های مقابله با افسردگی را می آموزد. برای مثال، در این بازی کاربر می آموزد که افکار منفی خود را کنترل کند.

کاربرد تکنولوژی در بهبود سلامت روان به همین محدود نمی شود و هر روز برنامه ها و روش های بهتر و متفاوت تری معرفی می شوند که می توانند آینده جهان را تحت تاثیر قرار دهند.

 

در زمینه ارتقای سلامت روان می‌توانید با دکتر فرنوش امامیان  که از مشاوران تأیید شده سیمیاروم هستند، مشاوره داشته باشید.

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها