5 فروردین 1403

اشتباهات پس از پایان رابطه عاطفی


خانه » روابط عاطفی » اشتباهات پس از پایان رابطه عاطفی

رسیدن به پایان رابطه عاطفی اصلا آسان نیست. اما گاهی رفتارهای ما تمام شدن رابطه را سخت تر می کند. هر چند همیشه وضعیت سخت است، اما این رفتارهای ماست که باعث سخت تر شدن همه چیز می شود. با این رفتارها اوضاع را برای خود بدتر نکنید:

پایان رابطه عاطفی را با این رفتارها تلخ تر نکنید:

باز هم با او تماس می گیرید:

بلافاصله پس از ختم رابطه عشقی، احساس تنهایی به فرد هجوم می برد. حتی اگر ختم رابطه ایده شما باشد، شاید ندانید که که تنهایی پس از آن چقدر سخت است. این باعث می شود که باز هم به او زنگ بزنید و با هم حرف بزنید. گاهی حتی ممکن است دوباره یکدیگر را ملاقات کنید، زیرا به هم عادت کرده اید. اما در طولانی مدت این کارها فایده ندارد.

نمی خواهیم بگوییم که دوست یا همسر سابق شما دیگر نمی تواند دوست شما بماند. می تواند این طور باشد، به شرط آنکه زمان کافی از ختم رابطه بگذرد و مرزهای دقیقی را برای رابطه خود مشخص کنید. بهتر است حداقل یک ماه هیچ رابطه ای با فرد مورد نظر نداشته باشید تا نحوه ادامه رابطه شما مشخص شود.

ادامه رابطه به شکل دوستی معمولی، حداقل یکی از طرفین را امیدوار نگه می دارد. در حالی که شاید برای طرف دیگر این طور نباشد.

باز هم ابراز علاقه می کنید:

سختی های پایان رابطه عاطفی باعث می شود که تلاش کنید او را نگه دارید. به همین دلیل بارها از طرق مختلف با او تماس برقرار می کنید و علاقه خود را به او ابراز می کنید. ابراز علاقه شما فقط باعث می شود شخص مقابل تان احساس گناه کند. در نتیجه، سعی می کند به نحوی پاسخ تماس های شما را ندهد و این احساس بدی به شما خواهد داد.

زندگی و رابطه جدید او را دنبال می کنید:

رابطه شما با این شخص تمام شده است. پس دلیلی ندارد باز هم پیگیر زندگی او باشید. به یاد داشته باشید که بیشتر زندگی ها از بیرون نمای خوب و حسرت برانگیزی دارند. عکس های شاد، تفریحات دو نفره، غذاهای خوشمزه و هدیه های زیبا. همه اینها می توانند شما را ناراحت کنند. اما چند درصد از این عکس ها و اخبار واقعیت زندگی یک نفر هستند؟ آیا شما نیز در گذشته، حتی در روزهای دلخوری، عکس های عاشقانه از خود منتشر نمی کردید؟ حتی اگر واقعا آنها غرق در خوشبختی باشند، دنبال کردن زندگی دوست یا همسر قبلی تان به معنی هدر دادن زمان است. شاید بعدها از آنکه روزهای متوالی را در فکر زندگی شاد همسرتان تلخ کرده اید، پشیمان شوید. بهتر است به جای این کار او را به طور کامل فراموش کنید و سعی کنید زندگی خود را بسازید. این همان چیزی است که به خودتان بدهکار هستید.

خیلی سریع سراغ رابطه دیگری می روید:

احساس تنهایی باعث می شود که خیلی سریع به فکر رابطه با فرد دیگری بیافتید. اگر به تازگی از فردی جدا شده اید، مدتی زمان لازم است تا بهبود یابید. درست مانند زمانی که دستتان را می برید یا آسیب جسمی می بینید، پایان رابطه عاطفی نیز به زمانی برای بهبودی نیاز دارد. انتخاب کردن در این دوره با اشتباهات زیادی همراه است و این باعث می شود که در رابطه دوم هم به بن بست بخورید. تکرار چند باره این شکست ها اعتماد به نفس شما را کم می کند و به این باور می رسید که توان اداره یک رابطه عاطفی را ندارید. این در حالی است که شما تنها به خود فرصت صحیح انتخاب کردن را نداده اید.

این رابطه اشکال دارد ( علائم آزار روانی و عاطفی)

از هرکسی مشاوره می خواهید:

اگر از افراد مختلف مشاوره بگیرید، بیشتر گیج می شوید. خیلی خوب است که پس از پایان رابطه عاطفی از حمایت دیگران برخوردار شوید، اما هر کس از دیدگاه خود به آن نگاه می کند و این باعث ارائه توصیه های متفاوت می شود.

هر چند کمک گرفتن از دیگران خوب است، اما در نهایت این شما هستید که می دانید چه کاری بهتر است. شاید از 10 نفر، 10 توصیه متفاوت بگیرید. آیا همه آنها می تواند درست باشد؟

رسانه های اجتماعی را رها نمی کنید:

امروزه دور ماندن از رسانه های احتماعی دشوار است، و اکانت شما ممکن است پر از خاطرات گذشته باشد. توصیه معمول برای پایان رابطه عاطفی این است که همسر یا دوست سابق خود را حذف کنید، عکس های خود را پاک کنید و کاری کنید که به پروفایل شما دسترسی نداشته باشد.

دیدن عکس ها، دریافت نوتیفیکشن و چک کردن مداوم پروفایل فرد مقابل باعث می شود که پایان یافتن رابطه برای شما بیشتر طول بکشد.

بدتر از آن، پیام های کنایه آمیز یا خشمگین پست می کنید:

پس از پایان رابطه عاطفی دچار احساس نامیدی خواهید شد. این احساس در صورتی که توسط عشق پیشین خود نادیده گرفته شوید، شدیدتر می شود. این باعث می شود که پیام های کنایه آمیز و ناراحت کننده پست کنید. اکر به خودتان اعتماد ندارید که بتوانید از چنین کاری خودداری کنید، برای چند روز اکانت خود را غیرفعال کنید. در زمان خشم، بسیاری از افراد با فرستادن پیام های بد احساس آرامش می کنند. اما این تنها باعث می شود که مورد تمسخر اطرافیان قرار بگیرید و حتی به خاطر عکس العمل های افراطی خود مقصر پایان رابطه عاطفی قلمداد شوید.

به فکر انتقام هستید و از او بدگویی می کنید:

در پایان یافتن هر رابطه عاطفی، هر دو نفر مقصر هستند. سهم خود را در از بین رفتن این رابطه نادیده نگیرید. برخی از افراد تلاش می کنند با بدگویی از رابطه قبلی برای خود حمایت و توجه بخرند. بدتر از آن، حس تلخ پایان رابطه عاطفی در برخی از افراد به قدری قوی است که به فکر انتقام می افتند. چنین عکس العمل هایی نه تنها بهبودی شما را به تاخیر می اندازند، که ممکن است شما را با عواقب حقوقی رو به رو کنند. بهتر است رابطه قبلی خود را به طول کامل رها کنید و بر آینده تمرکز کنید.

در خود فرو نروید:

برعکس گروه قبلی، عده ای هستند که تمام ناراحتی را در خود می ریزند و با هیچ کس صحبت نمی کنند. اگر نمی توانید حرف هایتان را با یک دوست در میان بگذارید، آنها را روی نامه بیاورید. نامه نوشتن به شما کمک می کند احساسات منفی خود را تخلیه کنید. اگر واقعا به یک گوش شنوای بی طرف نیاز دارید که شما را قضاوت نکنید، از مشاور کمک بگیرید.

در زمینه مشاوره روابط عاطفی می‌توانید با دکتر فرشته موتابی،دکتر شهریار شهیدی، دکتر ملیحه ایلخانی، دکتر سعید ایمانی، دکتر سمیه بابایی و دکتر مونا چراغی از مشاوران تأیید شده سیمیاروم هستند، مشاوره داشته باشید.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها