19 اردیبهشت 1403

انحرافات جنسی ( پارافیلیا ) ؛ انواع، دلایل و نحوه درمان


خانه » سلامت جنسی » خط قرمز سلامت جنسی » انحرافات جنسی ( پارافیلیا ) ؛ انواع، دلایل و نحوه درمان

در مورد پارافیلیا، و تعریف رفتار جنسی طبیعی در مقابل رفتار جنسی غیرطبیعی، اختلاف نظر زیادی وجود دارد که تا حد زیادی به دلیل تفاوت‌های فرهنگی در مورد رفتارهای جنسی طبیعی است. انحراف جنسی نوعی اختلال عاطفی است که با تخیلات، تمایلات یا رفتارهای تحریک‌کننده جنسی مشخص می‌شود که مکرر، شدید، و حداقل به مدت 6 ماه رخ می‌دهند و باعث ناراحتی قابل توجه یا تداخل در کار، عملکرد اجتماعی و سایر زمینه‌های مهم بیمار می‌شوند.

برآورد درصد افراد مبتلا به انحرافات جنسی دشوار است. بسیاری از مبتلایان در خفا یا سکوت از اختلال خود شرمگین هستند. برخی دیگر رفتارهای تخلف آمیز جنسی انجام می‌دهند؛ آنها می دانند که مجازات ناشی از شکایت قربانی از وقوع این رابطه جنسی چیست و بدین ترتیب سعی می‌کنند اختلال خود را پنهان کنند. بنابراین، برآوردها محدود به مواردی است که به دلیل پدوفیلی یا سایر شکایت‌های جنسی با سیستم عدالت کیفری درگیر شده‌اند.

اکثر افراد مبتلا به این انحراف جنسی مرد هستند (3٪ – 5٪ از جمعیت مرد)، و تنها 1٪ از این افراد زن هستند. به جز مازوخیسم که در زنان 20 برابر بیشتر از مردان است، پارافیلیا تقریباً منحصراً در مردان تشخیص داده می‌شود. بسیاری از افرادی که دچار یکی از انواع انحرافات جنسی هستند، نوع دیگری نیز در آنها دیده می‌شود. به عنوان مثال، حدود یک سوم پدوفیل‌ها به پارافیلیای دیگری نیز مبتلا هستند. اکثر افرادی که دچار پارافیلیا هستند، قبل از 13 سالگی در مورد موضوع انحراف جنسی خود فانتزی داشته‌اند.

انواع انحراف جنسی

انحرافات جنسی به 8 دسته مشهور و کلی تقسیم می‌شوند. که عبارتند از: اختلال تماشاگری جنسی، عورت نمایی جنسی، مالش دوستی، مازوخیسم، سادیسم، پدوفیلی، فتیش و مبدل پوشی.

اختلال تماشاگری جنسی

تماشاگری جنسی به افرادی اطلاق می‌شود که در اثر مشاهده فردی بی خبر که برهنه است، در حال درآوردن لباس است یا در حال برقراری رابطه جنسی است، دچار برانگیختگی جنسی مکرر و شدید می‌شود و این رفتار در یک دوره حداقل 6 ماهه ادامه یافته است. برچسب این اختلال شامل افرادی می‌شود که حداقل 18 سال سن دارند و این امیال یا خیال‌پردازی‌های جنسی باعث ناراحتی یا اختلال بالینی قابل توجه در زمینه‌های اجتماعی، شغلی یا سایر زمینه‌های مهم شده است.

اختلال نمایشگری جنسی یا عورت نمایی

در نمایش گری جنسی، بیمار از نمایش عورت تناسلی خود، چه به صورت ارسال عکس و چه از طریق نمایش حضوری، دچار برانگیختگی جنسی مکرر و شدید می‌شود و این رفتار یک دوره حداقل 6 ماهه ادامه یافته است. بیمار کسانی را هدف قرار می‌دهد که از این اقدام خبر نداشته یا از آن احساس نارضایتی دارند و وجود این امیال و خیال پردازی‌ها باعث اختلال بالینی قابل توجه در زمینه‌های اجتماعی، شغلی یا سایر زمینه‌های مهم شده است.

اختلال مالش دوستی جنسی

در اختلال مالش دوستی فرد تلاش می‌کند با مالیدن خود یا اندام تناسلی‌اش به فردی بی خبر یا ناراضی یا لمس بدن او به برانگیختگی جنسی مکرر و شدید برسد که رفتار باید حداقل یک دوره 6 ماهه ادامه یافته باشد تا تشخیص تایید شود. این اختلال بیشتر در مردانی دیده می‌شود که به نظر می‌آید خجالتی هستند و توان یافتن پارتنر جنسی دائمی ندارند. مالش دوستی بیشتر در مکان‌های شلوغ رخ می‌دهد که تراکم جمعیتی بالاتر است و امکان پنهان شدن بیشتر است.

اختلال مازوخیسم جنسی

فرد مازوخیست از تحقیر، ضرب و شتم، بسته شدن یا رنج کشیدن به برانگیختگی جنسی مکرر و شدید می‌رسد که با خیال‌پردازی‌ها، میل شدید یا رفتارهایی مشخص می‌شود و در یک دوره حداقل 6 ماهه ادامه یافته است. توجیه علمی آن است که درد باعث ترشح اندروفین در شخص شده و احساسی شبیه به لذت ناشی از مصرف مخدر به فرد می‌دهد.

مطالعه مطلبهمه چیز درباره مازوخیسم یا خودآزاری” به شما پیشنهاد می شود |

اختلال سادیسم جنسی

شخص مبتلا به سادیسم جنسی از رنج جسمی یا روانی فرد دیگر به برانگیختگی جنسی مکرر و شدید می‌رسد که با تخیلات، میل شدید یا رفتارهایی مشخص می‌شود که در یک دوره حداقل 6 ماهه رخ می‌دهد. سادیسم جنسی و مازوخیسم جنسی در مواردی اختلال محسوب می‌شوند که با فردی انجام شوند که رضایتی از این عمل نداشته باشد و از انجام آن لذت جنسی نبرد. بنابراین، در صورتی که یکی از زوجین دارای سادیسم جنسی و دیگری دارای مازوخیسم جنسی باشد و بدین ترتیب هر دو از این عمل جنسی لذت ببرند، اختلال محسوب نمی‌شود و نیازی به درمان زوج نیست.

اختلال پدوفیلی یا میل جنسی به کودکان

مبتلا به اختلال پدوفیلی به افرادی اطلاق می‌شود که با کودک زیر 13 سال وارد رابطه جنسی می‌شوند و این رفتار برای مدت حداقل 6 ماه ادامه می‌یابد. بیمار حداقل 16 سال سن دارد، حداقل 5 سال از کودک یا کودکانی که جذب آنها می‌شود بزرگتر است، و بر اساس این میل جنسی عمل کرده است، یا این میل جنسی یا خیال پردازی باعث ناراحتی یا مشکلات بین فردی قابل توجهی می‌شود. اگر فردی در اواخر نوجوانی وارد رابطه جنسی مداوم با یک نوجوان 13 ساله شود، یا فردی باشد که بر اساس امیالش عمل نکرده است، برچسب این اختلال شامل او نمی‌شود.

اختلال فتیش

در فتیش جنسی، فرد از مشاهده و لمس اشیاء غیرزنده یا تمرکز بسیار خاص بر روی اعضای غیر تناسلی بدن مانند پا به برانگیختگی و ارضای جنسی می‌رسد، که این رفتار حداقل در یک دوره زمانی 6 ماهه ادامه یافته است و باعث ناراحتی یا اختلال قابل توجه بالینی در عملکرد اجتماعی، شغلی یا سایر زمینه‌های مهم می‌شود. این اختلال شامل میل به استفاده از لباس‌های طراحی شده برای رابطه جنسی (کاستوم) و استفاده از وسایلی مانند ویبراتور که به طور خاص برای تحریک جنسی طراحی شده‌اند، نمی‌شود.

اختلال مبدل پوشی

فرد مبتلا به این اختلال از پوشیدن لباس جنس مخالف احساس برانگیختگی جنسی می‌کند و در مواردی این لباس را زیر لباس‌های مناسب جنسیت خود می‌پوشد تا دیگران متوجه نشوند. این اختلال نباید با ملال جنسیتی و ترنس اشتباه گرفته شود. اختلال‌های هویت جنسیتی ارتباطی با نوع برانگیختگی جنسی ندارد و اصلا جز دسته اختلالات روانی قرار نمی‌گیرد.

تشخیص انحراف جنسی

تشخیص انحراف جنسی

معمولاً درمانگران سلامت روان دارای مجوز، روانپزشکان، روانشناسان، پرستاران روانپزشکی، پزشکان و مددکاران اجتماعی می‌توانند انواع اختلالات جنسی را تشخیص دهند. یکی از این متخصصان، فرد را برای مصاحبه پزشکی گسترده و معاینه فیزیکی به عنوان بخشی از روند تشخیص ارجاع می‌دهد. برای اطمینان از عدم وجود بیماری‌های جسمی، متخصصان پزشکی آزمایش‌های روتین اولیه را انجام می‌دهند. در ادامه، بیمار به سوالات پرسشنامه‌های استاندارد برای ارزیابی وجود علائم پارافیلیک پاسخ می‌دهد. یک متخصص بهداشت روان سابقه یا وجود علائم انحرافات جنسی و اختلال شخصیت و خلقی را بررسی خواهد کرد.
افراد مبتلا به پدوفیلی ممکن است از یک اختلال شخصیت یا اختلال خلقی نیز رنج ببرند و حدود 60 درصد از آنها دارای یک پارافیلیای دیگر مانند عورت نمایی یا سادیسم هستند. برای تایید تشخیص، فرد باید علائم اختلال را حداقل به مدت شش ماه تجربه کرده باشد و به شیوه‌های روتین به برانگیختگی و ارضای جنسی نرسد تا جایی که فرد از سطوح قابل توجهی از ناراحتی یا تداخل در کار، عملکرد اجتماعی یا سایر جنبه‌های مهم زندگی خود رنج می‌برد.

درمان انحراف جنسی

تحقیقات انجام گرفته بر روی درمان انحرافات جنسی بیشتر روی پدوفیلی متمرکز بوده است که به دلیل تاثیر وحشتناکی است که این اختلال بر قربانیان بی‌گناه آن دارد. نتایج مطالعات نشان می‌دهد درمان انواع اختلالات جنسی تنها زمانی موثر است که فرد مبتلا با انگیزه و تعهد پیگیر درمان باشد و به دنبال کنترل رفتار خود باشد.
دارودرمانی
استفاده از برخی داروها در کاهش رفتار انحراف جنسی موثر است. در واقع، کاهش میزان تستوسترون در بدن میل جنسی را کاهش می‌دهد. بنابراین، هنگامی که میل جنسی به طور موثر کاهش می‌یابد، تعداد دفعات درگیر شدن در رفتارهای جنسی نیز کاهش می‌یابد. در حالی که کاهش میل جنسی با کاهش سطح تستوسترون به کاهش رفتارهای انحراف آمیز کمک می‌کند، اما باید توجه داشته باشید که انحراف جنسی درمان نشده است و فقط تحت کنترل درآمده است. بنابراین، دارو باید با انواع درمان‌های شناختی-رفتاری نیز ترکیب شود.
همدلی با قربانی
این روش مداخله درمانی مفیدی برای افراد مبتلا به عورت نمایی، مالش دوستی، پدوفیلی، سادیسم جنسی و تماشاگری جنسی است. در این نوع درمان به درمانجو کمک می‌شود تا بفهمد شخصی که رفتاری را با او انجام می‌دهد (برای مثال آلت تناسلی اش را به او نشان می‌دهد، رفتارهای سادیستی از خود نشان می‌دهد) قربانی است. علاوه بر این، مراجع با آسیبی که به قربانی می‌زند مواجه می‌شود. در این روش درمانی ممکن است از تمرین‌هایی مانند تغییر نقش استفاده شود و از مراجع پرسیده شود که قربانی چه احساسی ممکن است در طول و بعد از عمل داشته باشد.
هدف این رویکرد درمانی این است که مراجع نسبت به قربانیان خود همدلی کند. اگر مراجع بتواند به همدلی کافی نسبت به قربانیانش برسد، ممکن است این رفتار را کاهش دهد یا آن را متوقف کند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که بسیاری از مجرمان جنسی ممکن است دچار اختلال شخصیتی به نام اختلال شخصیت ضد اجتماعی نیز باشند. این اختلال شخصیت با فقدان همدلی مشخص می‌شود. بنابراین، درمان‌هایی که به افزایش همدلی بستگی دارند، برای گروه خاصی از بیماران اثربخشی محدودی دارند.

شرطی سازی پنهان

ازدواج با قربانی تجاوز جنسی

یکی از روش‌های رفتارگرایی است که در آن رفتار نامطلوب از مطلوبیت کمتری برخوردار شده و در نهایت حذف می‌شود. در مورد پارافیلیا، از مراجع خواسته می‌شود تصور کند دوستان یا اعضای خانواده او را در حال انجام رفتار مرتبط با انحرافات جنسی می‌بینند و از تصور آن احساس شرم کند. این نوع مداخله را می‌توان برای تقریباً همه پارافیلیاها استفاده کرد و می‌تواند به مراجع کمک کند که این رفتار را انجام ندهد یا آن را کمتر لذت بخش بداند.

شرطی سازی ارگاسمیک مجدد

در بازسازی ارگاسمی از اصول یادگیری استفاده می‌شود و ابتدا از مراجع خواسته می‌شود تا فانتزی مرتبط با پارافیلیای خودش را شناسایی کند. سپس از او خواسته می‌شود تا در خانه در مورد فانتزی‌های خیالپردازی و خودارضایی کند اما درست در لحظات رسیدن به ارگاسم به تصویری مناسب مانند تصور یک بزرگسال نگاه کند. در مراحل بعد از او خواسته می‌شود بدون فکر کردن به فانتزی مرتبط با پارافیلیا و با استفاده از عکس بزرگسال خودارضایی کند. ایده پشت این درمان ساده است: آنها الگوی برانگیختگی خود را تغییر می‌دهند و در هنگام نگاه کردن به تصویر مناسب، تقویت مثبت (ارگاسم) دریافت می‌کنند.

سیری خودارضایی

در این روش درمانی از بیمار خواسته می‌شود که با در نظر گرفتن فانتزی انحرافی‌اش به خودارضایی بپردازد. هنگامی که مراجع به ارگاسم می‌رسد، باید به مدت یک ساعت به خودارضایی با فانتزی انحرافی ادامه دهد. از آنجایی که این فعالیت به تقویت با انزال ختم نمی‌شود، مراجع در نهایت میل به این فانتزی را از دست می‌دهد.

بیزاری درمانی

این روش درمانی شامل جفت کردن برانگیختگی با فانتزی انحرافی با محرکی مانند شوک الکتریکی خفیف یا بوهای نامطبوع است. اگر تا به حال مسمومیت غذایی را تجربه کرده‌اید، این مداخله درمانی را کاملا درک خواهید کرد. غذایی را تصور کنید که شما را بیمار کرده است. به احتمال زیاد با خواندن این مطلب، چهره‌تان در هم کشیده می‌شود و تا مدتها به مصرف آن غذا میلی ندارید. این بدان دلیل است که آن غذا با بیماری برای شما تداعی می‌شود. مشابه همان قانون در اینجا نیز حکم فرماست. در این نوع درمان، میل جنسی فرد با بوی بد یا درد خفیف همراه می‌شود تا احساس بیزاری در او شکل بگیرد.

سخن آخر :

تعریف و تمایز تمایلات جنسی طبیعی و انحرافی از بزرگترین چالش‌های دنیای روانشناسی و روانپزشکی است و سال‌ها مورد بحث بوده است. یکی از موارد دشواری در تعریف انحرافات جنسی وجود انعطاف پذیری در لذت جنسی و تفاوت‌های فرهنگی در رفتار پذیرفته شده است. دسته‌بندی‌های فوق مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین پارافیلیاها هستند که عدم درمان آنها فرد را با مراجع قضایی درگیر می‌کند. از این رو، درمان اهمیت فوق‌العاده‌ای در کیفیت زندگی فردی و اجتماعی بیمار دارد. در صورتی که سوالی در مورد این مسئله دارید یا در مورد امیال جنسی‌تان احساس نگرانی دارید، با ما تماس بگیرید.

منابع:

3.8/5 - (9 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

6 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
باربارا

سلام وقت بخیر
میخواستم ببینم چه پرسشنامه ای برای اختلالهای جنسی مناسب هست؟ و چطور میتونیم مشکلات جنسی رو به اختلال های شخصیت ربط بدیم؟
مثلا آیا تحریک شدن یک فرد با دیدن خانم های نیمه عریان آیا ربطی به مشکلات شخصیتی داره؟

م

سلام و وقت بخیرکسی که به دلیل مسافت زیاد از پارتنر که باعث میشه سالی یکی دوبار ببیندش،از پارتنرش عکس و فیلم با لباس زیر و نامناسب بخواد ، یا سکس چت،انحراف جنسی داره؟

سیمیاروم

سلام دوست عزیز
کلمه انحراف یعنی کج روی

با توجه به اینکه شما در رابطه long distance هستید

ابزار ارتباطی و معاشقه شما متفاوت با همسران هست
و تفاوت در لغت به معنی فرق داشتن است

رابطه long distance نوعی متفاوت از رابطه است این نوع ارتباط مزایا و معایبی دارد
از جمله مزایا این است که نیاز شما را برطرف میکند
اما معایبش این است که هرمون عشق دریافت نخواهید کرد
و ممکن هست به دلیل حک شدن گوشی
باعث نا امنی در پارتنر شما شود

پس توصیه من برای شما این هست که به جای استفاده از کلمه انحراف جنسی و بیماری
درباره مزایا و معایب ارتباطی رابطه long distance با پارتنرتون صحبت کنید و راه حل های دیگری را با مهارت حل مسأله بررسی کنید
این لینک جهت رزرو وقت مشاوره خدمت شما، سیمیاروم در خدمت شماست.

https://simiaroom.com/counselor/

محسن

سلام
من مبتلا به نوعی پارافیلیا با محتوای تخیلی به نام ماکروفیلیا هستم
خواستم بدونم چجوری میشه از شر این فانتزی راحت شد

شیوا بریانیان دانشجو دکتری روانشناسی

سلام وقت بخیر دوست عزیز. قدم اول برای درمان، آگاهی به وجود مسئله و بیماری است و شما این آگاهی را به دست آورده اید اما درمان این مسئله به تنهایی ممکن نیست و سعی کنید برای رهایی از این مسئله به مشاور سکس تراپ و درمانگر مسائل جنسی مراجعه کنید و به کمک مشاور با این مسئله مبارزه کنید.

کاربران ناشناس

مشکلات جنسی Sexual Problems
اختلالات جنسی Sexual Dysfunctions
انحرافات جنسیParaphilias
سه گروه مجزا بوده و انحرافات جنسی زیرمجموعه اختلالات جنسی نمی‌باشد