27 اسفند 1402

دروغگویی بیمارگونه و روش برخورد با آن


خانه » مشاوره » دروغگویی بیمارگونه و روش برخورد با آن

دروغگویی بیمارگونه یا مرضی به وضعیتی گفته می شود که در آن فرد بدون هیچ دلیلی و از روی عادت دروغ می گوید. همه ما گاه گاه دروغ می گوییم، اما برخی از افراد این کار را از روی عادت انجام می دهند. این نوع دروغ گویی می تواند آسیب زیادی به فرد و اطرافیان آنها وارد کند.

وقتی نوجوان بودم، حرف های زیادی درباره یکی از دختران مدرسه می شنیدم که به دروغگویی مشهور بود. داستان های عجیبی از او شنیده می شد که همه را تعجب زده می کرد. تا آنکه یک روز صدای آژیر کل مدرسه را برداشت و همه ما در سالن اجتماعات حبس شدیم. داستان از این قرار بود که یک جنایتکار خطرناک به مدرسه حمله کرده بود و یکی از دختران را در آزمایشگاه به گروگان گرفته بود. پس از چند ساعت حبس شدن در سالن، بالاخره آن دختر اعتراف کرد که همه اینها زاده تخیلاتش بوده و او با پلیس تماس گرفته است.

همان طور که می بینید، دروغگویی بیمارگونه می تواند تبعات زیادی برای دیگران داشته باشد. اما همانند هر عادت دیگری، شکستن این چرخه سخت است.

اگر شما هم دچار دروغگویی بیمارگونه هستید، خبر خوب این است که می توانید این عادت بد را از بین ببرید. اولین گام آن است که بدانید و اعتراف کنید که مشکل دارید. علائم زیر نشان می دهید که شما دچار دروغگویی بیمارگونه هستید:

  • فرد دائما دروغ می گوید و برای دروغ گفتن انگیزه دارد. برای مثال، آن دختر دانش آموز برای جلب توجه چنین دروغ بزرگی گفته بود.
  • دروغ ها تا حدی قابل باور هستند و حتی بخشی از آن واقعیت دارد. برای مثال، فرد ممکن است بگوید که تا سر حد مرگ مریض است، در حالی که فقط سرما خورده است.
  • این دسته افراد دارای الگوی مکرر، عادت گونه و افراطی از دروغگویی هستند، به حدی که حتی برای مسائل جزئی و بی اهمیت نیز دروغ میگویند.
  • دروغگویی نه تنها به نفع فرد نیست، بلکه در بیشتر موارد موجب ضرر او شده است. اما باز هم به رفتارهای خود ادامه می دهد.
  • فرد برای ایجاد تصویر بهتر از خود دروغ می گوید.

یک متخصص روانشناسی می تواند به فرد در یافتن علت دروغگویی و شکستن این عادت کمک کند.

چه چیزی باعث دروغگویی بیمارگونه می شود؟

روانشناسان در این مورد اختلاف دارند که دروغگویی بیمارگونه به تنهایی می تواند یک اختلال روانی باشد. در حال حاضر، راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی آن را به عنوان یک بیماری روانی مستقل نمی شناسد. با این حال، این نوع دروغگویی می تواند نشانه ابتلا به چند اختلال بزرگ تر باشد.

دروغگویی بیمارگونه می تواند نشانه بیماری های زیر باشد:

برخی از روانشناسان معتقدند که محیط فرد نقش مهمی در دروغگویی بیمارگونه دارد. فرد ممکن است در محیطی زندگی کند که دروغگویی موجب منفعت شود. اگر جامعه و خانواده عواقب جدی و قاطعی برای دروغگویی وضع نکند، فرد به این باور می رسد که منافع دروغگویی بر مضرات آن پیشی می گیرد. دروغ گویی می تواند مکانیسمی دفاعی برای عزت نفس پایین یا حوادث تلخ در گذشته باشد.

شدت افسردگی پیش و پس از مهسا امینی

معایب دروغگویی بیمارگونه:

با وجود منافع کوتاه مدت، دروغگویی در طولانی مدت می تواند بر روان فرد تاثیر منفی داشته باشد. دروغگویی عادت وار به فرد استرس زیادی می دهد زیرا باید تمام دروغ هایش را به خاطر بسپارد. او دائما باید برای حرف هایش سند بیاورد و حقایقی که برخلاف گفته هایش به دست آمده را توجیه کند. اگر دروغ هایشان برملا شود، رابطه عاطفی آنها تحت تاثیر قرار می گیرد. در برخی موارد، فرد حتی با عواقب حقوقی رو به رو می شود.

کنار آمدن با یک دروغگوی مرضی در زندگی:

زندگی با یک دروغگوی مرضی ناامیدکننده است، زیرا دروغ های آنها هیچ مزیتی در زندگی ندارد. اعتماد در رابطه می شکند، و حتی یک مکالمه ساده هم با او غیرممکن است. برای کنار آمدن با چنین فردی نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

عصبانی نشوید:

هر چند خیلی ناراحت کننده است که در چشم های شما نگاه می کند و دروغ می گوید، اما عصبانی نشوید. مهربان و حامی باشید.

آماده انکار باشید:

اگر مچ آنها را بگیرید، حقیقت را انکار می کنند. حتی ممکن است عصبانی شوند و شما را متهم به تهمت زنی کنند.

مشکل شما نیستید:

دروغگویی او ارتباطی با نحوه رفتار شما ندارد. این نوع رفتار به مشکلی در خود فرد در ارتباط با عزت نفس، استرس یا اختلال شخصیتی او مربوط می شود.

حامی باشید:

زمانی که فرد دروغ می گوید، به او یادآوری کنید که نیازی نیست شما را تحت تاثیر قرار دهد. به او بگویید که شما در هر حال به او اهمیت می دهید و برای شما ارزش دارد.

بحث را قطع کنید:

زمانی که فرد شروع به دروغگویی می کند، اجازه ندهید صحبت ادامه پیدا کند. از او سوالاتی کنید که بداند باید دروغ گفتن را تمام کند. می توانید به او بگویید علاقه ای به ادامه بحث ندارید.

پیشنهاد دریافت کمک های تخصصی بدهید:

بدون هیچ شرمندگی و خجالتی به او بگویید که بهتر است به دنبال دریافت کمک های تخصصی باشد. آماده ارائه اطلاعات درباره مراکز مشاوره و مشاور در این زمینه باشید. به او بگویید که نگران تبعات این رفتار در او هستید و می خواهید به او کمک کنید.

درمان دروغگویی بیمارگونه:

پس از آن حادثه حبس شدن در سالن، آن دختر دانش آموز مجبور شد که هفته ای یک بار در جلسات مشاوره شرکت کند. و از قضا این روش درمانی موثر واقع شد، چرا که او توانست بالاخره بر عادت دروغگویی فائق آید. تا زمانی که فرد تشخیص ندهد و قبول نکند که مشکل دارد، درمان موثر نخواهد بود.

به علاوه، اگر فرد عادت دروغگویی بیمارگونه را با خود به دفتر روانشناس بیاورد و به مشاور یا درمانگر نیز دروغ بگوید، درمان موثر نخواهد بود. در مواردی حتی اگر درمانگر مچ او را بگیرد، فرد حاضر به پذیرش عدم صداقت خود نیست.

درمان دروغگویی بیمارگونه سخت است. اما با صرف زمان کافی و تلاش قابل درمان است. بنابراین، اگر دچار عادت دروغگویی بیمارگونه هستید، برای شکست دادن آن باید کاملا پذیرای مبارزه باشید.

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها