18 فروردین 1403

معرفی 10 موسیقی آرامش‌بخش


خانه » عمومی » معرفی 10 موسیقی آرامش‌بخش

امروزه که به دلیل صنعتی شدن، شهرنشینی، مهاجرت و سایر تغییرات اجتماعی و فرهنگی میزان استرس در میان مردم بالا رفته است، اهمیت حفظ آرامش روز به روز افزایش پیدا می کند. موسیقی درمانی از دیرباز به عنوان راهی برای حفظ آرامش و بازیابی سلامتی افراد رایج بوده است. قرن‌هاست که فرهنگ‌های بومی از موسیقی برای افزایش رفاه و بهبود شرایط سلامتی استفاده می‌کنند. امروزه متخصصان حوزه اعصاب و روان مشخص کرده‌اند که کدام آهنگ‌ها بیشترین تأثیر را در سلامت روان دارند.

بر اساس تحقیقات گوش دادن به یک آهنگ آرامش بخش، 65 درصد از اضطراب کلی شرکت کنندگان را کاهش می‌دهد. موسیقی در کنار یوگا، مدیتیشن، تکنیک های تنفس و ذهن آگاهی یکی از راه های مطمئن و در دسترس برای حفظ آرامش است.

تأثیر موسیقی بر آرامش چیست؟

محققان دانشگاه استنفورد گفته اند: به نظر می رسد گوش دادن به موسیقی می تواند عملکرد مغز را به اندازه دارو تغییر دهد؛ اما این دارویی است که برای همه در دسترس و مفید است. موسیقی می تواند احساس هوشیاری، تمرکز، احساس خوش بینی، مثبت اندیشی بیشتر ایجاد کند. همچنین برای حفظ آرامش و مدیریت استرس مؤثر است.

موسیقی چطور به آرامش کمک می‌کند؟

مطالعات متعددی فواید موسیقی بر بدن را نشان داده است. این به این دلیل است که “گوش دادن و پخش موسیقی باعث افزایش تولید آنتی بادی ایمونوگلوبولین A و سلول‌های کشنده طبیعی می شود – سلول‌هایی که به ویروس‌های مهاجم حمله کرده و اثربخشی سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهند. موسیقی همچنین سطح هورمون استرس کورتیزول را کاهش می دهد. این که در یک موسیقی هارمونی‌ها، ریتم‌ها و خطوط بیس چطور تنظیم شده باشند می‌تواند ضربان قلب، فشار خون و سطح هورمون استرس کورتیزول شنونده را تنظیم کند. وقتی موسیقی وارد گوش ما می‌شود و مغز ما را فعال می‌کند به تحریک مسیرهای پاداش که با احساسات مثبت مرتبط است، کمک می‌کند. این باعث ایجاد خلق و خویی می‌شود که برای شخص مناسب است.

اهمیت حفظ آرامش:

آرامش در اصطلاح روانشناسی به معنی “تازه شدن ذهن و بدن”، “کاهش شدت تنش” و “فرایندی که طی آن عضلات ما پس از انقباض به حالت غیر فعال برمی گردند” است. اضطراب و استرس احتمال ابتلا به بیماری های قلبی، چاقی، افسردگی، مشکلات گوارشی، آسم و موارد دیگر را افزایش می دهند. تحقیقات نشان داده اند که استرس شغلی به تنهایی ممکن است باعث احتمال بیشتر مرگ از دیابت، آلزایمر یا آنفولانزا شود.

اگر می خواهید ذهن و بدن شما بهترین کیفیت زندگی را تجربه کند، باید استراحت را در اولویت قرار دهید. موسیقی به راحتی می تواند سطح استرس حاصل از پیام ها برنامه ها پیامک ها ایمیل ها و جلسات را کاهش دهد.

حفظ آرامش به معنی خواب آلودگی نیست بلکه به معنی آرام شدن بدن است که باعث می شود بهترین عملکرد را در فعالیت ها داشته باشید.

چه نوع موسیقی‌ای؟

تحقیقات تأثیرات موسیقی کلاسیک و بومی را بسیار مثبت تر از موسیقی هوی متال می دانند.باید توجه داشته باشیم که هر نوع موزیکی باعث احساس آرامش نمی شود. ابتدا باید موسیقی را دوست داشته باشید و به شما آرامش دهد. سازهای زهی بومی، طبل و فلوت در آرامش ذهن بسیار مؤثر هستند. همچنین صدای باران، رعد و برق و صداهای دیگر در طبیعت در ترکیب با موسیقی های دیگر آرامش بخش هستند.

همه چیز درباره انواع اختلالات خوردن یا اشتها

ممکن است با یک موسیقی آرامش بخش احساس آرامش نکنید؛ اما علاوه بر موسیقی کلماتی که در آهنگ ها ادا می شوند، می توانند تأثیر غیر قابل انکاری روی ذهن شما داشته باشند. در زمان استرس ممکن است ما تمرکز خود را از دست بدهیم و از موضوعی به موضوع دیگر بپریم که همین باعث ایجاد حسی مانند غرق شدن در ما می شود.

مانترا چیست؟

مانترا صداهایی تکراری هستند که برای نفوذ به اعماق ضمیر ناخودآگاه و تنظیم ارتعاشات وجودی شما ساخته می شوند که در هنگام استرس می توانند آرامش ایجاد کنند. مانتراها از کلمات و عباراتی مثبت و پرقدرت تشکیل می شوند؛ مانند: من سزاوار زندگی راحت هستم، در هر لحظه صلح یک انتخاب است، نگران نباش، شاد باش یا هر جمله ای که دوستش دارید. این صداها

  • سیستم غدد درون ریز را تحریک می کنند.
  • به افزایش تمرکز کمک می کنند.
  • راهی مؤثر برای رهایی از احساسات منفی ارائه می دهند.
  • به ایجاد آگاهی کمک می کنند.
  • این آگاهی را با آگاهی جهانی متوازن می کنند.
  • ارتعاشات منفی را تغییر می دهند.

معرفی 10موسیقی آرامش بخش

این لیست از بهترین و تأیید شده‌ترین موسیقی‌های جهان تهیه شده است که می‌توانید در فهرست پخش گوشی خود داشته باشید:

    • We Can Fly از Rue du Soleil (Cafe Del Mar) (Curtin, 2017)

کسانی که ترجیح می‌دهند به صداهای طبیعت گوش دهند، می‌توانند تعدادی از ملودی‌های طبیعی مثل باران گرمسیری، رودخانه جنگل، آواز پرندگان، جیرجیرک‌ها و… را گوش دهند.

باید توجه داشته باشید که وقت گذاشتن برای آرامش احتیاج به زمان و صبر دارد؛ اما در این مسیر یک مشاور متخصص که شما با او احساس راحتی داشته باشید و به تجربه او ایمان داشته باشید، نیز بسیار مهم است. در سیمیاروم برای مقابله با استرس و پیشگیری از آن، مشاوران حرفه‌ای از بهترین روانشناسان ایران آماده کمک به شما عزیزان هستند. برای رزرو وقت مشاوره کافیست وارد لینک شوید و در زمان دلخواه با بهترین مشاور ممکن مشاوره کنید.

“آنجا که لغات کم می آورند، موسیقی تنها راه گویاست.” هانس کریستین اندرسن

منبع

منبع

منبع

3.8/5 - (6 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها