5 فروردین 1403
درمان اختلال ملال پیش از قاعدگی

زندگی با اختلال ملال پیش از قاعدگی (PMDD)


خانه » مشاوره » زندگی با اختلال ملال پیش از قاعدگی (PMDD)

اختلال ملال پیش از قاعدگی نوع شدید سندرم پیش از قاعدگی است که باعث بروز علائم جسمی و عاطفی زیادی در فاصله یک تا دو هفته قبل از شروع عادت ماهانه می شود. این علائم هر ماه تکرار شده و گاهی از آن به سندرم پیش از قاعدگی شدید یاد می شود. زندگی با فردی که دچار این اختلال باشید بسیار دشوار است. علائم این بیماری، در صورت عدم درمان، برای فرد بیمار و اطرافیان او می تواند مخرب باشد. خوشبختانه، درمان های متعددی برای سازگاری با این اختلال وجود دارد. برای درک زندگی با چنین اختلالی و روش های مدیریت آن با ما همراه باشید.

در حالی که بسیاری از زنانی که عادت ماهانه را تجربه می کنند علائم خفیف سندرم پیش از قاعدگی را تجربه می کنند، اگر دچار اختلال ملال پیش از قاعدگی باشید، این علائم شدیدتر هستند و به طور جدی بر روی زندگی شما تاثیر می گذارند. تجربه این اختلال باعث اشکال در کار، زندگی اجتماعی و روابط سالم می شود. در برخی موارد حتی به خودکشی زن می انجامد.

توصیف اختلال ملال پیش از قاعدگی از زبان یک زن:

[message_box bg=”#D3D3D3″]

بهترین راه برای توصیف حالت هایم این است که ماهی یک بار تصمیم می گیرم دکمه تخریب خودکار را فشار دهم و به معنی واقعی اجازه می دهم زندگیم (از قضا به صورت طبیعی کاملا خوب و رضایت بخش است) از درون نابود شود. سپس، وقتی آن افکار تیره و تاریک از بین می روند، دو هفته بعدی را به جمع کردن تکه های بدنم از روی زمین سپری می کنم.

در اوج اختلال ملال پیش از قاعدگی، تمایل دارم که فقط در تخت خواب بمانم. احساس افسردگی و اضطراب شدید می کنم و به شدت خسته هستم و نمی توانم چشم هایم را باز نگه دارم به نحوی که گاهی تا 18 ساعت در روز می خوابم.

اوضاع در دهه 30 زندگیم بسیار بدتر شده است. اواسط دهه 30 زندگیم این طور می گذرد که 3 روز از ماه را در حال طی کردن مسیر به سوی دره ویرانی طی می کنم؛ سپس یک هفته در غار افسردگی خود می مانم، و بعد چند روزی را صرف بهبودی و بالا آمدن از دره نابودی می کنم. طی کردن این مسیر این حس را به من می دهد که بارها زیر چرخ های یک خودرو له شده ام و باز بیرون آمده ام. همه چیز آنجایی بدتر می شود که پس از بیرون آمدن از این دره، باز باید خود را آماده کنم تا ظرف یکی دو هفته آینده دوباره همه چیز تکرار شود.

[/message_box]

علائم اختلال ملال پیش از قاعدگی:

اگر دچار این اختلال باشید، علائم زیر را می توانید در خود بیابید. این علائم در هر فرد متفاوت هستند و ممکن است دچار علامت های دیگری نیز باشید که در زیر قید نشده اند:

علائم:

  • نوسانات خلقی
  • ناراحتی و نیاز به گریه
  • خشم و تحریک پذیری
  • اضطراب
  • ناامیدی
  • تنش
  • اشکال در تمرکز
  • احساس خستگی
  • فقدان انرژی
  • فقدان علاقه به فعالیت هایی که از آن لذت می برید
  • افکار خودکشی
  • تورم و حساسیت سینه ها
  • درد در عضلات و مفاصل
  • سردرد
  • تغییر در اشتها به صورت پرخوری یا میل به یک غذای خاص
  • اشکال در خواب
  • اشکال در پیشگیری یا حل دعوا با اطرافیان
  • ناراحتی زیاد از رفتارهای دیگرانزن عموما یک تا دو هفته قبل از عادت ماهانه خود، علائم فوق را تجربه می کند. این علائم در دوره عادت ماهانه نیز ادامه می یابند و پس از اتمام عادت ماهانه معمولا برطرف می شوند.
10 تکنیک هنری برای کاهش استرس

علل ابتلا به اختلال ملال پیش از قاعدگی:

دلیل اصلی ابتلا به این مشکل چندان مشخص نیست، اما برخی از فاکتورهای موثر عبارتند از:

  • حساسیت شدید به تغییر سطح هورمونی
  • ژنتیک و ارث خانوادگی

برخی از محققان نشان داده اند که این اختلال با بروز وقایع استرس زا در گذشته (مانند آزار جسمی یا عاطفی) نیز در ارتباط بوده است، اما هیچ شواهدی مبنی بر چگونگی یا علت آن ارائه نکرده اند.

آیا اختلال ملال پیش از قاعدگی یک بیماری روانی است؟

این اختلال به طور معمول به عنوان اختلال غدد درون ریز تعریف می شود. به عبارت دیگر، اختلالی است که به هورمون ها مربوط است. اما علاوه بر علائم جسمی، مبتلایان به این اختلال دچار نشانه های متعدد سلامت روان مانند افسردگی و احساس خودکشی نیز می شوند. به همین دلیل، اخیرا این اختلال به عنوان یکی از مشکلات سلامت روان در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی DSM-5 اضافه شده است.

درمان اختلال ملال پیش از قاعدگی:

درمان تخصصی شامل مصرف داروهای ضدافسردگی تحت عنوان بازدارنده های بازجذب سروتونین (SSRIs) می تواند به کنترل علائم بیمار کمک کند. مصرف داروهای مسکن نیز به کاهش سردرد، حساسیت سینه ها و دردهای مفصلی-عضلانی کمک می کند. در برخی از بیماران، مصرف نوع خاصی از داروهای پیشگیری از بارداری در بهبود علائم این اختلال موثر است.

زندگی با افسردگی و اضطراب چیزی نیست که شما بتوانید به تنهایی با آن روبه رو شوید. روان درمانی و رفتار درمانی شناختی برای کاهش نوسانات خلقی و اضطراب در بیمار انجام می شوند و در عین حال، علائم جسمی مانند درد را نیز کاهش می دهند.

زمانی که اختلال تشخیص داده و درمان شروع شود، بیمار باید در خانه علائم خود را زیر نظر بگیرد تا بهترین روش درمانی مشخص شود. گاهی یک یا دو چرخه لازم است تا اثربخشی درمان مشخص شود. در این مدت، بیمار و خانواده می توانند تغییراتی را اعمال کنند که علائم قابل تحمل تر شوند.

تغییر در سبک زندگی در بهبود علائم مفید است. تغذیه با رژیم غذایی سالم، ترک سیگار، شروع تمرینات ورزشی یکی از چند تغییر مفید است. چاقی، مصرف سیگار و رژیم غذایی ناسالم به بدتر شدن علائم می انجامند. این تغییرات به بهبود علائم افسردگی و علائم اختلال دوقطبی مرتبط با اختلال ملال پیش از قاعدگی نیز کمک می کنند.

تمرینات آرام سازی را در بهبود علائم اضطراب در بیمار نباید دست کم گرفت. یوگا و مدیتیشن در کاهش تنش در بیمار پس از شروع تخمک گذاری اثرگذار هستند.
برای شکست دادن افسردگی و احساس خستگی، تعامل با خانواده و دوستان و شرکت در گروه های درمانی به بیمار توصیه می شود.

در آخر، به یاد داشته باشید که این اختلال یک بیماری مغزی است و شما کنترلی بر آن ندارید. مراجعه منظم به پزشک و روانشناس و دریافت کامل دوزهای دارویی به شما کمک می کند. حتی اگر علائم‎تان تخفیف یافته اند، مصرف داروهای خود را ادامه دهید.

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها