17 اردیبهشت 1403
ازدواج سفید چیست

ازدواج سفید: پدیده ای مدرن در همخانگی

ازدواج سفید رابطه جدیدی است که چند سالی است با اطلاق نام به خصوص برای آن، بر سر زبان ها افتاده و تبعات آن از منظرهای مختلفی، اجتماعی، حقوقی و روانی بررسی می شود.

الگو برداری ناقص از یک رابطه غربی:

ازدواج سفید در غرب رابطه ای عادی است که درصد زیادی از زوجین پیش از ازدواج رسمی وارد آن می شوند. شاید همین باعث شده است که جوانان ایرانی نیز به آن رو بیاورند. اما آنچه مدافعان این نوع رابطه از آن غافل هستند، شرایطی است که ازدواج سفید در غرب رعایت می شود و در ایران از آن چشم پوشی می شود.

ازدواج سفید در غرب پیش زمینه ای برای ازدواج رسمی است. مطمئنا بارها خبر ازدواج فوتبالیست ها یا بازیگران غربی را شنیده اید که هر یک حتی چندین بچه نیز از رابطه خود دارند و شاید حتی یک دهه نیز از رابطه آنها می گذرد.


برای رزرو مشاوره زوج درمانی با روانشناسان مجرب سیمیاروم کلیک کنید


این نوع ازدواج در غرب با آگاهی کامل خانواده و اطرافیان انجام می شود. شاید فقدان همین فاکتور باعث بروز تبعات منفی متعدد در این نوع روابط در ایران می شود. ازدواج سفید در اروپا، پسر و دختری را به هم پیوند می زند که تمام شرایط یک ازدواج واقعی را می پذیرند و برای رابطه خود احساس مسئولیت می کنند. با خبر بودن خانواده و نوع نگاه جامعه باعث می شود که جدایی زوج تبعات کمتری برای آنها به همراه داشته باشد.

این در حالی است که ازدواج سفید در ایران کاملا مخفیانه است، در بیشتر موارد زوج حتی تعهد تامین مالی نسبت به یکدیگر ندارند و هیچ گونه تعهدی نسبت به دیگری حس نمی کنند.

الگوبرداری ناقص از یک نوع رابطه غربی باعث می شود که ترکیب آن با جامعه دینی و سنتی ایرانی با تبعات روانی و اجتماعی متعدد برای زوج و جامعه همراه شود. در جامعه ما، زن نمی تواند وارد سبک ازدواج سفید شود و آینده خود را نیز حفظ کند، اما مرد می تواند برای مدتی با یک زن هم خانه شود و پس از آن دنبال تشکیل زندگی مشترک بر اساس معیارهای خانوادگی و اجتماع خود برود، بی اینکه برای او خطایی بی بازگشت به حساب بیاید.
مردان پس از خاتمه ازدواج سفید می توانند رابطه خود را ترمیم کنند، اما زنان شکست خورده واقعی این نوع رابطه های خارج از عرف و قانون هستند و معمولا دچار تبعات روانی آن مانند افسردگی و افکار خودکشی می شوند. بنابراین، اگر این نوع ازدواج در غرب مشکلات خاصی را برای دو طرف رابطه به همراه نمی آورد، بدین معنی نیست که الگوبرداری از آن در جامعه ما نیز ممکن باشد.

علت تمایل به ازدواج سفید:

اگر پای حرف های زوجین طرفدار این نوع روابط بنشینید، عللی را می شنوید که شاید ابراز صریح آن برایتان تعجب آور باشد:

  • نبود مسئولیت حقوقی
  • ارضا غرایز جنسی بدون ورود به تأهل رسمی
  • مسائل اقتصادی
  • مناسب نبودن شرایط ازدواج
  • موافق نبودن خانواده با ازدواج فرد

بیان این دسته دلایل از سوی طرفین، خود نشان از متزلزل بودن رابطه و احتمال پایان یافتن آن در هر زمانی بدون در نظر گرفتن رضایت و شرایط فرد مقابل دارد.

رازها و اصول داشتن یک ازدواج موفق

ازدواج سفید

مزایای ازدواج سفید:

مزایای متعددی برای این نوع رابطه ذکر می شود، اما مشکل اینجاست که همه آنها از زبان کسانی بیان می شود که به تازگی چنین تصمیمی گرفته اند و هنوز با معایب و پیامدهای آن روبه رو نشده اند. در واقع، این نوع ازدواج اگر هم با مزایایی همراه باشد، به دلیل پایان تلخی که دارد نمی توان به آنها دل بست.

جوانان مزایای زیادی برای این نوع ازدواج عنوان می کنند که هر یک از زاویه دیگری می توانند به یک عیب بزرگ تبدیل شود. رفع نیاز جنسی، زندگی بدون نیاز به تعهد مالی به همسر، عدم دخالت خانواده ها و مسائلی از این دست در این نوع ازدواج مطرح می شوند که هر یک می توانند در پایان به یک پیامد منفی در رابطه ختم شوند.

معایب ازدواج سفید:

زندگی همراه با دلهره توصیف دقیق این نوع زندگی است. به علت عدم همراهی جامعه، زوج مجبور است به تمام اطرافیان و همسایه های خود در مورد نوع رابطه خود دروغ بگوید. این در حالی است که در صورت افشای رابطه، فقدان اسناد حقوقی مربوط به زوجیت می تواند آنها را با مشکل بزرگی رو به رو کند.

تبعات حقوقی این نوع ازدواج بر هیچ کس پوشیده نیست. فقدان مشروعیت قانونی رابطه، تعیین مجازات زنا برای زوج، مشروعیت نداشتن بچه های احتمالی حاصل از رابطه، نداشتن حق و حقوق زوجیت برخی از مشکلات حقوقی این نوع رابطه است.

در جامعه بیشتر به تبعات حقوقی و اجتماعی این نوع ازدواج اشاره می شود. این در حالی است که تبعات روانی آن کم از دیگر معایب آن ندارد.

ما با رابطه ای رو به رو هستیم که برای ارضای یک نیاز موقت شروع شده است. بسیاری از زوجین دانشجویانی هستند که به طور موقت در یک شهر زندگی و کار می کنند و برای ارضا نیاز به همسر در خود به این نوع رابطه پناه آورده اند. بنابراین، بیرون رفتن از رابطه پس از چند سال محتمل و قابل پیش بینی است. در این میان، مسئله دلبستگی و وابستگی یکی از طرفین به رابطه می تواند باعث ایجاد مشکلات روانی مانند افسردگی و اضطراب در او شود.

زنان در این رابطه بیشترین آسیب را می بینند. ازدواج سفید در ایران با عدم امنیت روبرو است چرا که هر لحظه یکی از طرفین بدون هیچ مسئولیتی می تواند قید زندگی با طرف دیگر رابطه را بزند و یکی از طرفین همیشه دچار آسیب روحی و روانی شدیدی می شود. این در حالی است که به دلیل ماهیت حقوقی و عرفی رابطه، زن نمی تواند شکایتی از تمام شدن رابطه بکند. به دلیل نبود حمایت اجتماعی، خانوادگی و حقوقی، درصد زیادی از زنان در این نوع رابطه دچار خشونت خانگی و طرد شدن می شوند.

مشاوره قبل از ازدواج:

حتی اگر به قطع تصمیم خود را برای ازدواج سفید گرفته اید، خود را از مشاوره ازدواج محروم نکنید. شما قرار است وارد رابطه ای شوید که غیر قانونی و جرم محسوب می شود. با ورود به این رابطه خود را در برابر مسائل زیادی آسیب پذیر می کنید و ممکن است مسائل پیچیده متعددی برای شما به وجود بیاید. بهتر است با مشاوره یک فرد بی طرف یک بار دیگر رابطه و شرایط خود را ارزیابی کنید و بهتر تصمیم بگیرید.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها