9 فروردین 1403
استرس و خشم درونگراها چه شکلی است؟

استرس و خشم درون‌گراها

در جامعه سوءبرداشت‌هایی درباره درون‌گراها وجود دارد. برای مثال در این روزها احساس می‌کنیم چرا بعضی از دوستانمان عصبانی نیستند یا چقدر آرام و صبورند و با خودمان می‌گوییم: چطور می‌شود خشمگین نباشند و استرسی تجربه نکنند؟ این که آن‌ها از مردم بدشان می‌آید یا می‌خواهند همیشه تنها باشند، یک افسانه است. در واقع درونگراها استرس‌هایی را تجربه می‌کنند که ممکن است برای برون‌گراها یک نوع هیجان یا ماجراجویی باشد و نوع ابراز خشمشان با برونگراهاست که متفاوت است.

تفاوت بین برون‌گراها و درون‌گراها

برونگراها تمایل دارند اعتماد به نفس، تسلط و محرک‌های زیادی داشته باشند؛ در حالی که درونگراها بیشتر خودشان را دست کم می‌گیرند و به “زمان استراحت” بیشتری نیاز دارند. این بدان معنی است که افراد درونگرا اغلب از برنامه‌ریزی با دیگران اجتناب می‌کنند؛ چرا که شاید فکر کنند در آن روز مشخص، ممکن است انرژی کافی نداشته باشند. بسیار احتمال دارد که رویدادهای اجتماعی را زودتر ترک کنند و کمتر درگیر یک رویداد باشند. بیشتر درونگراها ترجیح می‌دهند با یک فرد یا یک گروه کوچک صحبت کنند تا اینکه توجه جمعی را به خود جلب نمایند.

درون‌گراها هم به اندازه افراد برونگرا از مردم لذت می‌برند و اغلب دوستان بسیار خوبی برای کسانی هستند که به آن‌ها اهمیت می‌دهند. با این حال، آن‌ها از این تعاملات برای تخلیه هیجانات استفاده می‌کنند؛ نه دریافت انرژی.

افراد درون‌گرا ممکن است نسبت به همتایان برونگرای خود کمتر برنامه‌ریزی کنند و حتی اگر از همراهی با دیگران لذت ببرند، باز هم قرارهایشان را کنسل کنند. آن‌ها به احتمال زیاد قبل از به اشتراک گذاشتن افکار خود با دیگران به طور کامل به چیزها فکر می‌کنند. آن‌ها اغلب بیشتر تحت تأثیر خلق و خوی دیگران قرار می‌گیرند. با همه این‌ها، درونگراها هم مردم را دوست دارند، عمیقاً به دوستان خود اهمیت می‌دهند و به اندازه افراد برونگرا به ارتباط نیاز دارند. آن‌ها فقط ممکن است از یک شب آرام با یک دوست بیشتر لذت ببرند تا یک مهمانی با صدای بلند و جمعیت زیاد.

درونگراها خشم خود را چگونه خالی می‌کنند؟

مشکلات بالقوه برای درون‌گراها

متأسفانه تحقیقات نشان داده‌اند که افراد درونگرا، سطوح پایین‌تری از شادی و رضایت از زندگی را گزارش داده‌اند. محققانی که ویژگی‌های شخصیتی «پنج بزرگ» را مطالعه می‌کنند دریافته‌اند که افرادی که بیشتر درونگرا هستند، ممکن است در مدیریت استرس و شادی به طور کلی مشکل داشته باشند.

عصبانیت درون‌گراها

وقتی درونگراها عصبانی می‌شوند، تمایل دارند همه چیز را درون خود نگه دارند و خشم خود را از دیگران و حتی از خودشان پنهان کنند. یا حداقل این چیزی است که اکثر ما فکر می‌کنیم. در واقع این بیشتر افسانه است تا واقعیت.

وقتی درونگراها عصبانی می‌شوند، شاید سعی کنند احساسات خود را سرکوب کنند؛ اما تلاش آن‌ها تنها تا حدی موفقیت آمیز خواهد بود. نمای بیرونی آرام آن‌ها فقط یک پوشش است و علی‌رغم آنچه ممکن است فکر کنند، پوشش خوبی نیست. درونگراهای عصبانی احساسات خود را به روش‌های ظریف و غیرمستقیم نشان می‌دهند.

خشم درون‌گراها چه شکلی است؟

شش کاری که درونگراها هنگام عصبانیت انجام می‌دهند، عبارتند از:

  1. خشم خود را روی اشیاء بی جان خالی می‌کنند

اگر یک سری طولانی از ضربات ممتد را در مجاورت یک درونگرا بشنوید، احتمالاً به این معنی است که او ناراحت و خشمگین است و آن را روی در، کشو یا ظروف خالی می‌کند.

  1. خشم خود را روی فناوری خالی می‌کنند

حتی کوچک‌ترین نقص یک دستگاه، مثل تلفن همراه یا لپ تاپ می‌تواند یک درون‌گرای خشمگین را وارد عمل کند. به یک حمله خشم ناامید تبدیل کند.

آیا خشم خود را روی اشیاء پیاده می‌کنید؟

  1. ناگهان به بزرگ‌ترین بدبینان جهان تبدیل می‌شوند

هنگامی که خشمشان سرکوب می‌شود، تمایل به جابجایی یا فرافکنی دارند، به همین دلیل است که گاهی اوقات از اشیاء بی‌جان و وسایل فن‌آوری رنج می‌برند.

آن‌ها ممکن است در خشمگین‌ترین لحظات خود موقعیتی را که باعث عصبانیتشان شده است به عنوان مظهر جهان بی تفاوت و بی احساس ببینند که آن‌ها را مملو از ناراحتی و اضطراب کرده است. به همین دلیل ناگهان مملو از بدبینی، بی‌تفاوتی یا سرنوشت‌گرایی می‌شوند. جهان بینی آنها بدون توجه به موضوع، ناگهان تیره و تار می شود.

  1. شکست‌های کوچک را جدی می‌گیرند

کوچک‌ترین ناامیدی می‌تواند آن‌ها را از پا بیاندازد. شاید پرخاشگری نکنند؛ اما پاسخ‌های غیر کلامی و کلامی‌شان به احساسات درونی، سرشار از سرزنش خواهد بود. برای مثال گفتگوی درونی مسمومی را آغاز می‌کنند و این آن‌ها را در حالت آشفتگی درونی نگه می‌دارد.

  1. به یک مکان خصوصی می‌روند

درونگراهایی که در پریشانی هستند همیشه تنهایی را انتخاب نمی‌کنند؛ اما اگر ناراحتی عاطفی آن‌ها ناشی از خشم باشد، ممکن است به دنبال جداسازی خود از سایر افراد در خانه یا محل کار باشند. درونگراهای خشمگین به راحتی می توانند با تماس‌های اجتماعی بیش از حد تحریک شوند. کاری که بسیاری از آن‌ها انجام می‌دهند، این است که به طور ناگهانی ناپدید شوند.

  1. تنهایی و استقلال محض را انتخاب می‌کنند

افراد درونگرا می‌توانند به طور موقت از حوادثی که باعث شده که احساس بی اهمیتی، بی احترامی، نادیده گرفته شدن یا بدرفتاری کنند، سرخورده شوند. ممکن است برای چند ساعت نه تنها از شخصی که باعث عصبانیت آن‌ها شده، بلکه از انسانیت به طور کلی ناامید شوند.

حق سلامت روان، یکی از حقوق بشر

در این موارد، درون‌گراها با مستقل شدن و خودکفایی شدید به وضعیت هیجانی متلاطم خود پاسخ می‌دهند و اصرار می‌کنند که همه کارها را خودشان انجام دهند.

در آخر اگر راهی برای مقابله فعالانه، سازنده و مؤثر با خشم یک درونگرا پیدا کنید، می‌تواند تأثیری ماندگار بگذارد.

من که یک درونگرا هستم، چطور باید استرس خود را مدیریت کنم؟

راهکارهایی برای مدیریت استرس درون‌گراها

البته درونگراها می‌توانند هر تکنیک مدیریت استرس را که برون‌گراها انجام می‌دهند، تمرین کنند، اما تکنیک‌های خاصی ممکن است برای درون‌گراها جذاب‌تر باشد. سایر تکنیک ها بیشتر برای افراد درونگرا مناسب است. در نهایت، برخی از استراتژی‌ها برای مقابله با تمایل طبیعی به از دست دادن برخی از فعالیت‌هایی که ممکن است برای شما مفید باشد، که ممکن است به طور طبیعی برای افراد برون‌گرا باشد، مهم هستند. این استراتژی‌ها عبارتند از:

مدیتیشن  را تمرین کنید

مدیتیشن می‌تواند انعطاف‌پذیری شما را در برابر استرس در صورت تمرین طولانی‌مدت افزایش دهد و به شما کمک کند در کوتاه‌مدت نیز احساس آرامش بیشتری داشته باشید و به شما این امکان را می‌دهد که توانایی خود را برای متمرکز شدن در زمانی که احساس می‌کنید از استرس محیط خود یا افراد اطرافتان پر شده‌اید، افزایش دهید.

دست به قلم شوید

یادداشت‌های روزانه راهی عالی برای پردازش احساسات یا آموزش ذهن شما برای تمرکز بر موارد مثبت است این را تحقیقات ثابت کرده‌اند. نوشتن به ویژه برای درونگراها راه مناسبی برای پردازش آنچه در ذهن شماست و بیرون آوردن آن است.

افکار خود را موشکافی کنید

افکار منفی می‌توانند استرس را افزایش دهند. برون‌گراها اغلب تمایل بیشتری به تفکر مثبت دارند؛ اما الگوهای فکری مثبت را می‌توان توسعه داد. به طور مثال سعی کنید تأثیرات کوچک مثبتی که در زندگی روزمره خود می‌توانید بگذارید را تمرین کنید.

فضای زندگی‌تان را دوباره طراحی کنید

درونگراها عاشق داشتن یک فضای مخصوص به خود، مکانی برای شارژ مجدد هستند. اگر فضای شما شلخته باشد، این کار دشوارتر می‌شود. حفظ یک “مکان شاد” برای خود می‌تواند برای مدیریت استرس عالی باشد.

تشکر کنید

در حالی که برون گراها ممکن است به طور خودکار از کسانی که به آن‌ها اهمیت می‌دهند، تشکر کنند؛ اما درونگراها عبارات قدردانی را خیلی به کار نمی‌برند. ابراز قدردانی به افرادی که در زندگی شما هستند می‌تواند به روابط و عواطف شما کمک کند. حتی اگر گفتن مستقیم برای شما دشوار است، سپاسگزاری‌هایتان را بنویسید.

خوش بینی را تمرین کنید

برونگراها اغلب خوش بین هستند و تمایل دارند چالش‌ها را مثبت‌تر ارزیابی کنند. این یک مزیت را فراهم می‌کند. کسانی که به مشکلات زندگی به‌جای «تهدید» به‌عنوان یک «چالش» نگاه می‌کنند، استرس کمتری دارند و در برخورد با آن‌ها فعال‌تر هستند. کسانی که به طور واقع‌بینانه خوش‌بین هستند، معمولاً موفق‌تر هستند. خوشبختانه، خوش‌بینی را می‌توان تا حدی توسعه داد. اگر درونگرا هستید، می‌توانید با ایجاد تمایل فعالانه به سمت خوش‌بینی، در مدیریت استرس موفق‌تر باشید.

محدودیت‌های خود را بشناسید و به آن‌ها احترام بگذارید

بسیاری از افراد درون‌گرا احساس می‌کنند که باید با دوستان برون‌گرا خود مثل خودشان باشند تا رفتارشان دوستانه‌تر به نظر برسد. این اگر شما را آزار نمی‌دهد، اشکالی ندارد. مطالعات نشان می‌دهد که وقتی درون‌گراها «برونگرا عمل می‌کنند» احساس شادی بیشتری دارند. با این حال، خیلی مهم است که محدودیت‌های خود را بشناسید و فعالیت‌های خود را انتخاب کنید تا بیش از حد به خود فشار نیاورید.

با خودتان مهربانانه‌تر برخورد کنید

از آنجایی که گاهی به نظر می‌رسد جهان برای افراد برون‌گرا آفریده شده است و اغلب درون‌گراها قضاوت می‌شوند، مهم است که تفاوت‌های خود را بپذیرید. همه ما نقاط قوت و ضعف خود را داریم، و اگر بتوانید به دیگران بگویید که دوستشان دارید؛ اما ممکن است نیاز بیشتری به ” استراحت” داشته باشید، آن‌ها نیز ممکن است شما را بیشتر بپذیرند. مهم‌ترین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که شما باید با خود مهربان باشید تا بتوانید به دیگران نیز محبت کنید.

منبع
منبع

4.5/5 - (4 امتیاز)
Share
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها