7 اردیبهشت 1403
نشانه های بلوغ در ازدواج

بلوغ در ازدواج چیست و چطور ارزیابی می شود؟


خانه » مشاوره ازدواج » بلوغ در ازدواج چیست و چطور ارزیابی می شود؟

سن مناسب برای ازدواج مسئله مهمی است که در مورد آن بسیار بحث شده است. از منظر قانون، اعداد مختلفی برای قانونی بودن ازدواج ذکر می شود. سن شرط لازم، اما کافی برای ازدواج نیست. بلوغ در ازدواج ابعادی گسترده تر از یک عدد دارد و صرفا با گذر عمر به دست نمی آید.

شرایط آمادگی برای ازدواج چیست؟

اگر از مسئله کودک همسری بگذریم، برای برخی از خانواده ها این طور به نظر می رسد که هر دختر و پسری که وارد دهه بیست زندگی خود شده است آمادگی ازدواج را دارد. اما یافتن آمادگی ازدواج مراحل و جوانب مختلفی دارد که سن تنها یکی از فاکتورهای آن است.

 

| مطالعه مطلب “کودک همسری: دزدیدن رویای عروسک ها” به شما پیشنهاد می شود |

 

در این ویدئو با صحبت‌های دکتر فرشته موتابی همراه باشید

پیش مشاره سیمیاروم

اگر تنها بلوغ جسمی و جنسی را ملاک آمادگی ازدواج قرار دهیم، می توان گفت هر دختری در 12 سالگی و هر پسری در 14 سالگی آمادگی ازدواج را دارد. اما همه می دانیم که این برای رسیدن به موفقیت در زندگی زناشویی کافی نیست.

برای داشتن یک ازدواج موفق لازم است فرد دارای انواع بلوغ باشد:

جنسی :

دختران و پسران هر یک به فاصله چند سال در حدود 10 تا 15 سالگی به بلوغ می رسند. ترشح هورمون های جنسی باعث تغییرات فیزیولوژیک در فرد می شود. کسی که به بلوغ جنسی کافی رسیده باشد، درک درستی از نیاز جنسی، کنترل این غریضه و روش های برقراری ارتباط جنسی دارد.

اقتصادی:

از دیگر جوانب مهم بلوغ در ازدواج در افراد، مسئله داشتن بلوغ اقتصادی است. در این حالت، شخص از نظر اقتصادی وضعیت پایدار و مشخصی دارد، توانایی اداره یک زندگی مستقل را دارد و می تواند به لحاظ مالی زندگی را اداره کند. چنین فردی، توانایی برنامه ریزی مالی، پس انداز و کنترل مخارج را دارد به نحوی که نه شامل خساست و نه ولخرجی باشد.

اجتماعی:

مرحله ای از رشد فردی است که در آن شخص قادر به ایجاد روابط فردی، کاری و عاطفی مناسب و مدیریت این روابط است. شخص می تواند تعادل مناسبی بین کار، تحصیل، زندگی فردی و اجتماعی خود برقرار کند و حضور موثر و فعالی در اجتماع دارد.

فکری:

فرد نقاط ضعف و قوت خود را می شناسد و به شناخت مناسبی از شخصیت خود رسیده است. کسی که به بلوغ فکری رسیده است برنامه مشخصی در زندگی خود دارد و برای رسیدن به آن تلاش می کند. او در قبال تصمیمات خود مسئولیت پذیری و تعهد دارد و بدون وابستگی به دیگران تصمیم می گیرد.

پیش مشاره سیمیاروم

توانایی سازش پذیری با محیط و شرایط از دیگر ویژگی افرادی است که به بلوغ در ازدواج رسیده اند.

عاطفی:

بلوغ عاطفی یکی از انواع بلوغ در ازدواج است که با رسیدن به توانایی شناسایی و مدیریت هیجانات و توانایی درک دیگران مشخص می شود.

در این شکل از بلوغ، فرد می تواند احساسات خود را به شکل مناسب بیان کند و در مواقع ضروری این احساسات را کنترل کند.

چرا رسیدن به بلوغ در ازدواج اهمیت دارد؟

فقدان هر یک از انواع بلوغ در ازدواج با تبعاتی همراه است. ازدواج در سن پایین و نداشتن بلوغ فکری و دیگر انواع آن باعث می شود که فرد با آگاهی انتخاب نکند. چنین شخصی به رشد شخصیتی و فکری کافی نرسیده است، سیستم ارزشی و باورهای او به طور کامل شکل نگرفته و هنوز دارای ثبات فکری و اخلاقی نیست.

تردید در ازدواج و دودلی برای انتخاب همسر

بنابراین، همیشه این ریسک وجود دارد که با رسیدن به بلوغ کافی، معیارها و طرز فکر فرد تغییر کند.

این زمانی است که شخص چشم هایش باز می شود و متوجه می شود با کسی ازدواج کرده است که هیچ نقطه مشترکی با او ندارد و دیگر علاقه ای به زندگی با او ندارد.

نتایج تحقیقات نشان می دهند که در صورتی که زوج به تمام مراحل بلوغ در ازدواج رسیده باشند، ریسک طلاق در آنان به شدت کاهش می یابد.

این بلوغ ها به زوج این امکان را می دهند که همسر آینده خود را به خوبی بشناسند و بتوانند انتخاب درستی داشته باشند.

در این ویدئو در ارتباط با رشد و رسیدن به ثبات، مهم ترین نکته در ازدواج صحبت می‌شود با دکتر موتابی همراه باشید

آیا نامزدم به بلوغ فکری در ازدواج رسیده است؟

شناخت همسر پروسه پیچیده و زمان بری است. از این روست که توصیه می شود برای عقد عجله نکنید و فاصله ای 6 ماهه را به دوره نامزدی و آشنایی اختصاص دهید. سوالات و جوانب زیادی است که باید در مورد خواستگار شما بررسی شود. برای یافتن پاسخ این سوال باید شرایط خواستگار با سن او به همراه فاکتورهای دیگر بررسی شود.

 

| مطالعه مطلب “تحقیق درباره خواستگار” به شما پیشنهاد می شود |

 

خواستگار شما چند ساله است؟ آیا شرایط فعلی او با سن و سالش تناسب دارد؟ برای مثال، اگر خواستگار شما فردی در میانه دهه 30 زندگی خود است، اما هنوز شغل ثابت و موقعیت اجتماعی مناسبی ندارد و به خانواده اش وابسته است، احتمالا نمی توان گفت که او در تمام ابعاد شخصیتی خود دارای بلوغ در ازدواج است.

به غیر از تناسب شرایط زندگی با سن و سال، سوالات زیر را در مورد خواستگارتان بررسی کنید:

  • آیا می تواند به خوبی احساساتش را کنترل کند؟
  • در مواجهه با مشکلات می تواند برخورد مناسبی داشته باشد؟
  • کنترل بحران دارد؟
  • روابط اجتماعی او به چه شکل است؟ آیا دوستانش آدم های متشخص و خوبی هستند؟
  • برنامه های او برای آینده چیست؟ آیا قابل دستیابی و معقول هستند؟
  • در زندگی چقدر استقلال دارد؟ آیا دیگران برای او تصمیم می گیرند؟
  • آیا مسئولیت پذیر و متعهد به وعده های خود است؟
  • قبل از تصمیم فکر می کنید یا عجولانه انتخاب می کند؟
  • آیا می توان به او اعتماد کرد؟
  • اوضاع او به لحاظ مالی چطور است؟ آیا همیشه مقروض و بدهکار است؟ خسیس است یا ولخرج؟
  • شغل ثابتی دارد یا هر روز از این شاخه به آن شاخه می پرد؟

مسائل و پرسش های دیگری نیز هست که باید در مورد خواستگار شما بررسی شود. در این راه می توانید از یک مشاور کمک بگیرید. مشاور به شما کمک می کند که ضمن رسیدن به خودشناسی، همسر آینده خود را نیز به خوبی بشناسید و از تناسب فکری او با خودتان و بلوغ در ازدواج باخبر شوید.

آیا من به بلوغ کافی برای ازدواج رسیده ام؟

هر یک از زوجین که به بلوغ کافی در ازدواج نرسیده باشد، موفقیت زندگی مشترک را با چالش رو به رو می کند. اگر در حوزه های فوق احساس ضعف می کنید، بهتر است با یک مشاور مشورت کنید. مشاوره پیش از ازدواج می تواند ارزیابی دقیقی از شخصیت شما داشته باشد و با شناخت ریشه مشکلات به شما راهکارهای خوبی معرفی کند.

بلوغ جسمی و سن فقط یک عدد است. اما ازدواج به مهارت هایی فراتر از توان جسمی و جنسی نیاز دارد. اگر احساس می کنید که هنوز بالغ نشده اید، بهتر است صبر کنید. پیش از انتخاب همسر با کمک مشاور از انتخاب خود مطمئن شوید.

4/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها