26 فروردین 1403
تاثیر شبکه های اجتماعی بر خانواده

تاثیر شبکه های اجتماعی بر خانواده


خانه » عمومی » تاثیر شبکه های اجتماعی بر خانواده

تاثیر شبکه های اجتماعی بر خانواده چیست؟

اگر شما در رابطه ای هستید و خودتان، همسرتان، یا هر دو عضو شبکه های اجتماعی مجازی هستید، احتمالا تا به حال به تاثیر شبکه های اجتماعی بر خانواده و اعتیاد به آن فکر کرده اید.
آیا شما هم جزء زوجینی هستید که دائما بر سر این موضوع بحث می کنید؟ بهتر است تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

تاثیر شبکه های اجتماعی بر خانواده

«هر وقت محمد عکس یه دختر رو لایک میکنه، اعصابم حسابی به هم می‌ریزه. با خودم فکر می‌کنم حتما به نظرش اون دختر خیلی زیباست. و خب این مساله ایه که لج هر دختری رو در‌میاره»

«من قبلا هم به مینا گفتم. اجازه نداره عکس خودش رو برای تصویر پروفایلش بذاره. اگه من مرد هستم، من هم جنس های خودم و میشناسم. و واقعا درک نمی کنم که مینا چه اصراری برای این کار داره؟؟ حالا پروفایلت عکس نداشته باشه! آسمون که به زمین نمیاد!»
«همسرم نمی‌دونست که من رمز فیس بوکش رو دارم. دیروز پیام های فیس بوکش و چک می کردم و متوجه شدم که با یه مرد غریبه مکالمه داشته. حسابی به هم ریختم.»

«هر روز کلی منتظر می‌شینم که نادر از سر‌کار بیاد خونه تا با هم بگیم و بخندیم و شام بخوریم. اما اتفاقی که تقریبا همیشه میفته اینه که نادر از لحظه ای که وارد خونه میشه
سرش توی گوشیش هست تا لحظه ای که چشماش بسته شه و بخوابه. من واقعا توجه و محبت همسرم رو کم دارم.»
«من دانشجوی دکترا هستم و خارج از ایران زندگی می‌کنم. به خاطر همین موضوع یه سالی می‌شه که از الناز، نامزدم، که تو ایران زندگی می‌کنه دور افتادم و منتظرم کارای اونم اوکی شه که بیاد پیشم. مشکل عمده ی ما اینجاست که الناز از من توقع های بی جا داره. مثلا انتظار داره هر روز باهاش در تماس باشم، پیام بدم یا زنگ بزنم. حالا اگر یه روز به هر دلیلی وقت نکنم که بهش پیام بدم، توی شبکه های مجازی هم نباید خبری ازم باشه! وگرنه باید منتظر یه زلزله هشت ریشتری توی رابطه ام باشم که چطور وقت برای آپلود عکس دارم، اما وقت پیام دادن به اونو ندارم.
اصلا برام عجیبه که اهمیت خودش و با چیز پیش پا افتاده ای مثل آپلود عکس مقایسه میکنه.»احتمالا این صحبت ها برای شما هم کم و بیش آشنا هستند. اینها بخش کوچکی از مشکلات و معضلات مراجعین مشاوره خانواده سیمیآروم در مورد روابط عاطفیشان و تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر خانواده آنهاست.

تاثیر شبکه های اجتماعی بر خانواده

آمارهایی از مطالعات بر روی فضای مجازی و خانواده

شرکت حقوقی Slater and Gordon بریتانیا در تحقیقات اخیر خود به این نتیجه رسیده است که امروزه شبکه های اجتماعی مجازی منبع اصلی برای تنش بین زوجین هستند
و حتی از شبکه های اجتماعی به عنوان میدان مین ازدواج یاد می کند.محققان در این تحقیق معتقدند که اگر به این موضوع توجه نشود، می تواند منجر به نابودی رابطه شود.
مطالعه ای جدید روی بیش از دو هزار زوج بریتانیایی نشان می دهد که تقریبا یک چهارم از زوج ها در طول هفته یک مشاجره مرتبط با شبکه های اجتماعی دارند!
و 17 درصد هم هر روز با همسر خود بحث و جدلی در این باره دارند! در تحقیق دیگری که بر روی تاثیر شبکه های اجتماعی بر خانواده انجام شد، یک پنجم افراد اعلام کردند که
پس از اطلاع از حضور همسر خود در شبکه های اجتماعی بدون هیچ دلیل خاصی احساس ناخوشایندی پیدا کرده اند. از بین این افراد 43 درصد اعتراض خود را به همسرشان نشان داده اند و
40 درصد هم به خود زمان داده اند تا بیشتر در این زمینه تامّل کنند. این آمار و ارقام همگی حاکی از این هستند که باید تحلیل روابط مجازی و خانواده را جدی گرفت.
واقعیت این است که نمی توان نسخه ای عمومی برای تمام روابط پیچید. اینکه مثلا لایک کردن عکس های جنس مخالف ممنوع! یا تعیین حدود مشخص برای عکس پروفایل!
اینها همگی چیزهایی هستند که به اقتضای مختصات روابط مختلف و ویژگی های شخصیتی افراد حاضر در رابطه تغییر می کنند. بنابراین اگر این مسایل برای شما هم آشنا هستند، بهترین راه،
کمک گرفتن از یک روانشناس جوان اما با تجربه است. کسی که علاوه بر تخصص مثل خود ما زندگی در دنیای مجازی را هم تجربه کرده و به عبارتی میفهمد که از چه چیز با او صحبت می کنیم.
ما به تمامی مراجعین خود توصیه می کنیم که در استفاده از شبکه های اجتماعی نظیر تلگرام و اینستاگرام محتاط باشند. اگر زندگی و رابطه خود را دوست دارند، حواسشان را بیشتر جمع کنند
و با آگاهی بیشتر در این فضاها حرکت کنند.

تاثیر شبکه های اجتماعی بر خانواده

شبکه های اجتماعی چه آسیبی به ازدواج و رابطه عاشقانه وارد می کنند؟

به غیر از مواردی که مربوط به شک، حسادت و حساسیت های بی جا می شود، تاثیر شبکه های اجتماعی بر خانواده به طرق زیر معمول است:

  • یکی از زوجین زمان زیادی را صرف حرف زدن با دوستان مجازی خود می کند.
  • زوج از این بستر برای تخلیه دلخوری ها و عمومی کردن دعواها در خانه استفاده می کنند.
  • یکی از طرفین به ارتباط مجازی همسرش با فرد دیگر، برای مثال همسر سابق یا عشق قدیمی، حسادت می کند.
  • زوج به طور مرتب اکانت دیگری را بررسی می کند و به دنبال نشانه ای از خطاست.
  • در دعواها یکی دیگری را آنفالو می کند و بحث تشدید می شود.
  • یکی از طرفین از چت مخفی برای ارتباطات مجازی خود استفاده می کند.
  • خانواده و فامیل با استفاده از استوری و عکس وارد اختلاف زوج می شوند و اجازه نمی دهند آنها مشکل را خودشان حل کنند.

| مطالعه مطلب “خیانت مجازی: مجاز یا آسیب رسان؟” به شما پیشنهاد می شود |

علائم اعتیاد به فضای مجازی که به رابطه دوستی و عاشقانه شما آسیب می زند:

بررسی این نشانه ها در رفتارتان به شما کمک می کند که زمان تغییر رفتار و دریافت کمک از سوی مشاور برای ترک اعتیاد به فضای مجازی را بشناسید:

  • وقتی نمی توانید شبکه های اجتماعی را چک کنید، احساس اضطراب، تحریک پذیری و خشم می کنید.
  • برای چک کردن پیام ها و نوتیفیکشن ها، گفتگوی خود را قطع می کنید.
  • در مورد زمان آنلاین بودن خود دروغ می گویید.
  • از خانواده و دوستان دوری می کنید و زمان بیشتری را در فضای آنلاین صرف می کنید.
  • علاقه خود را به سایر فعالیت ها و ارتباطات حضوری از دست داده اید.
  • از مدرسه و کار غافل می شوید تا به شبکه های اجتماعی برسید.
  • در زندگی شخصی و عاطفی خود دچار مشکل شده اید.
  • احساس می کنید که در زندگی چیزی کم دارید.
سندرم آسپرگر چیست و چطور درمان می شود؟

راهکارهای ترک اعتیاد به فضای مجازی و بهبود ارتباط فردی و خانوادگی

اگر می خواهید از تاثیر شبکه های اجتماعی بر خانواده خود جلوگیری کنید، باید تلفن خود را کنار بگذارید و کمی بیشتر وارد دنیای واقعی شوید.

این کار برای کسی که مدت زیادی است که گرفتار اعتیاد به فضای مجازی بوده است ساده نیست، اما با استفاده از راهکارهای زیر می توانید:

تاثیر شبکه های اجتماعی بر خانواده

نوتیفیکشن های خود را مدیریت کنید

اگر قرار باشد تمام روز از سمت اپلیکیشن های مختلف برای شما نوتیفیکشن بیاید، وسوسه می شوید که چک کنید چه خبر است. به همین دلیل، بسیار اهمیت دارد که در اولین گام نوتیفیکشن تمام اپلیکیشن های خود را غیرفعال کنید.

بدین ترتیب، به جای اینکه تلفن همراه شما را به سمت خود بکشد، این شما هستید که هر زمان مایل باشید آن را بررسی می کنید.

بعضی پست ها را اول ببینید

در برخی از اپلیکیشن ها تنظیماتی وجود دارد که می توانید ترتیب نشان دادن پست ها را تعیین کنید. برای مثال، می توانید برخی از مخاطبان را به عنوان دوست صمیمی تعیین کنید تا پست های آنان را قبل از دیگران ببینید. به علاوه، می توانید نوتیفیکیشن برخی از مخاطبان مهم (برای مسائل کاری و دیگر امور ضروری) را روشن کنید. بدین ترتیب، در وقت و زمانتان صرفه جویی می شود.

قبل از ورود به فضای مجازی تمام کارهای روز را انجام دهید

هر کس در طول روز وظایف مشخص و برنامه دقیقی باید داشته باشد. با برنامه ریزی صحیح مشخص می شود که چه کارهایی باید انجام دهید و چه موقع وقت آزاد برای چک کردن فضای مجازی دارید. در برنامه روزانه خود، ارتباط با خانواده و همسر را نیز فراموش نکنید.

سرگرمی های جدید پیدا کنید

شما به فضای مجازی اعتیاد پیدا کرده اید، چرا که در زندگی شخصی خود چیزی جالب تر و مفرح تر از آن نیافته اید. هر روز به این فکر کنید که امروز با همسرم چه تفریحی داشته باشیم؟ امروز چه کار جذاب/بازی جدیدی انجام دهیم؟ امروز چه بازی/فعالیتی را انجام دهیم؟ بدین ترتیب، ضمن جدا شدن از فضای مجازی و یافتن هدف ها واقعی، با ایجاد تجربه مشترک ارتباط خود را با همسرتان نیز بهبود می بخشید.

زمان آنلاین بودن خود را محدود کنید

با استفاده از برخی نرم افزارها زمان استفاده از فضای مجازی و به طور کلی تلفن همراه را محدود کنید. این اپلیکیشن ها متوسط زمان استفاده از اینترنت را در طول هفته به شما نشان می دهد و بدین ترتیب می توانند از تاثیر شبکه های اجتماعی بر خانواده و سرد شدن روابط شما جلوگیری کنند. به علاوه، می توانید به نحوی آن را تنظیم کنید که تنها ساعت خاصی بتوانید به اینترنت دسترسی پیدا کنید. برخی از این نرم افزارهای نیز با استفاده از رمزهای سنگین و متعدد امکان استفاده از تلفن همراه را تا زمان مشخصی از شما سلب می کنند.

اپلیکیشن break free، apdetox، instant، و quality time به شما این امکان را می دهند که کنترل بیشتری روی زمان استفاده از اینترنت داشته باشید.

5 توصیه برای کنترل اثرات شبکه های اجتماعی بر رابطه عاشقانه

گرچه همانطور که گفتیم نمی توان یک نسخه برای همه پیچید، اما در اینجا پنج توصیه کلی برای زوج ها را ارائه می دهیم تا از تاثیر شبکه های اجتماعی بر خانواده و مشکلات آن بکاهند:

هنگامی که عصبانی هستید، هرگز چیزی پست نکنید!

یادتان باشد همه افرادی که در لیست دوستان شما هستند و یا خیلی های دیگر می توانند این پست را ببینند. حتی اگر بعدا آن را پاک کنید، آن ها این پست را دیگر دیده اند و اثرات مخرب آن باقی خواهد ماند. پست کردن هنگام عصبانیت یعنی راه دادن دیگران در شخصی ترین مسائل زندگیتان. یعنی باز گذاشتن راه برای قضاوت های نادرست دیگران. قضاوت درمورد احساسات شما، توانمندی های شما و انتخاب های شما!

هرگز در شبکه های اجتماعی از همسر، پارتنر و یا عضوی از خانواده خود بدگویی نکنید.

دلیلی ندارد که دیگران بدانند چه بدی ها که در حق شما نشده است! این ها اسرار شخصی شما هستند و تنها کسی که صلاحیت شنیدنش را دارد انسان معتمدی است که تجربه و دانش راهنمایی کردن و آرامش دادن به شما را دارد.

با همسر یا پارتنر خود شفاف باشید.

قبل از اینکه عکس یا اطلاعاتی در مورد رابطه دو نفره تان را به اشتراک بگذارید، این موضوع را با او هم چک کنید. مثلا مطلع ساختن دیگران از رابطه دو نفره ی شما چیزی نیست که ناگهان به تصمیم شما و با انتشار یک عکس دونفره صورت بگیرد! بهتر است در مواردی این چنینی حتما قبل از پست کردن مطلب یا عکس با هم مشورت کنید.

صداقت داشته باشید.

اگر در فضای مجازی با فردی در ارتباط هستید و احساس عذاب وجدان دارید، مسلما بهترین راه پنهان کردن این موضوع از شریکتان نمی تواند باشد. بهتر است با او در این باره صحبت کنید و در مرحله بعد اگر به درک صحیح از احساسات هم نرسیدید بهتر است از یک روانشناس کمک بگیرید. پنهان کاری در هر حالتی بدترین آفت رابطه است.

ریشه مشکل را شناسایی کنید:

اختلاف بین زوج بر سر فضای مجازی، به خاطر ماهیت ذاتی این شبکه ها نیست. چیزی عمیق تر در این رابطه وجود دارد که باید آن را اصلاح کنید. طرز رفتار شما با شبکه های اجتماعی، شکل ارتباطتان، مخفی کاری یا خیانت عامل این اختلافات است.

مشکل را شناسایی کنید و برای آن چاره اندیشی کنید. اگر اعتیاد به اینترنت دارید به فکر ترک اعتیاد باشید و از یک مشاور برای این کار کمک بگیرید. اگر خیانت می کنید از زوج درمانی برای حل مشکلات زناشویی و رفتاری خود استفاده کنید.

زنگ تفریح!

واقعا لازم نیست هر روز یک پست اینستاگرامی داشته باشید، تمام لحظه ها را در اینستاگرام ثبت کنید و یا تمام جوک های تلگرام را بخوانید. اندکی از گوشی ها، لپ تاپ ها، تبلت ها و کامپیوترهایتان فاصله بگیرید، دست کسی که دوستش دارید را بگیرید و از بودن کنارش لذت ببرید.

تاثیر شبکه های اجتماعی بر خانواده شما چطور بوده است؟ آیا از میزان استفاده همسرتان از شبکه های مجازی ناراضی هستید؟ خودتان در طول روز چقدر از اینترنت استفاده می کنید؟

منبع

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ای بابا ?

نامزد من‌کلا دوستای اطرافش ادم های جالبی نیستن .‌یا خانم باز یا عمش دنبال عرق خوری و با این و اون بودن . و من اصلا رضایت به در ارتباط بودن با این دوستاش و ندارم .‌و تمام دخترایی که تو پیجش هستن واقعا ادم‌های خرابی هستن که میشناسم . و همش درحال عوض کردن دوست پسر و رابطه های غیر اخلاقین .‌نامزد من تو اینستاش پیجاشون و داره و من اصلا خوشم نمیاد و وقتی اعتراض میکنم . یه عالمه بهونه میاره تا قانع بشم … وای که خیلی سخته این وضع ?