8 فروردین 1403

غلبه بر تردید نسبت به خود و رسیدن به موفقیت

فرهنگ لغت تردید نسبت به خویشتن را نبود اعتماد به توانایی ها، انگیزه، شخصیت و افکار خود تعریف می کند. به عبارت ساده تر، شما به خودتان باور ندارید و همین باعث قطعی شدن شکست شما می شود. با غلبه بر تردید نسبت به خود می توانید از فرصت های پیش روی خود استفاده بهتری بکنید.

تردید نسبت به خود چه نتایجی دارد؟

اگر دچار تردید نسبت به خود هستید، فرصت های زیادی در زندگی شما بوده است که سوخته اند. اگر به توانایی های خود ایمان نداشته باشید و فاقد اعتماد به نفس باشید، هرگز حاضر به ریسک پذیری نخواهید بود. افرادی که دچار این حالت هستند احساس می کنند در موقعیتی گیر کرده اند که به خود اعتماد کافی برای انجام کاری ندارند.

در صورت عدم درمان، فرد دچار مشکلات متعدد سلامت روان می شود. بسیاری از افراد دچار ناپایداری عاطفی می شوند و اضطراب و افسردگی در آنها رایج است. این افراد قدرت تصمیم گیری ندارند و از اعتماد به نفس پایین رنج می برند. چنانچه دچار احساسات فوق هستید، حتما می دانید چقدر ناتوان کننده اند. شما نباید این طور زندگی کنید. با غلبه بر تردید نسبت به خود می توانید راه موفقیت را بیابید.

راهکارهای غلبه بر تردید نسبت به خود:

کسی را بیابید و با او حرف بزنید:

حرف زدن با یک متخصص اولین گام در غلبه بر تردید نسبت به خود است. بسیاری از افراد از این گزینه می گذرند، چرا که از برچسب بیمار روانی ترس دارند. تردید نسبت به خود کیفیت زندگی شما را پایین می آورد و شما باید راهی برای کمک به خود پیدا کنید. یک مشاور می تواند مسیر رسیدن به باور به خود و اعتماد دوباره را به شما نشان دهد.

زمانی را که با افراد منفی صرف می کنید محدود کنید:

زمان خود را با افراد مثبت اندیش صرف کنید. تنها چیزی که به آن نیاز ندارید، گذراندن وقت با کسی است که می خواهد شما را پایین بکشد. ارتباط خود با افرادی را که بدبین هستند، خودشان در موقعیت بدی هستند، شما را از تلاش ناامید می کنند کم کنید. شما باید با کسی ارتباط داشته باشید که موفق هستند و از شانس های زندگی خود استفاده کرده اند.

به گذشته فکر نکنید:

فکر کردن به گذشته مانعی برای غلبه بر تردید نسبت به خود است. شما تنها نیستید. همه به گذشته فکر می کنند. اگر به گذشته افراد موفق نگاه کنید، می بینید که پر از شکست بوده است اما آنها به راه خود ادامه داده اند تا شکست را شکست داده اند.

اگر در گذشته دچار شکست های متعدد شده اید، هر کاری که می توانید برای جبران آن انجام دهید، خود را ببخشید و رو به جلو حرکت کنید.

موفقیت خود را ردگیری کنید:

تردید نسبت به خود با افزایش اعتماد به نفس کمرنگ می شود. اما اگر ندانید از کجا شروع کنید، افزایش اعتماد به نفس سخت است. هر روز موفقیت خود را ارزیابی کنید. قبل از خواب سه موفقیتی را که در طول روز داشته اید به یاد بیاورید. نیازی نیست موفقیت های بزرگی باشند. اندازه موفقیت مهم نیست. مهم ترین چیز برای غلبه بر تردید نسبت به خود این است که یاد بگیرید موفقیت های خود را در زندگی ببینید.

روانشناس ایرانی در آمریکا

نگران دیگران نباشید:

اگر دچار مشکل تردید نسبت به خود هستید، احتمالا نگران قضاوت دیگران نسبت به خودتان هستید. ما تصور می کنیم دیگران بیشتر از آنچه واقعا هست، به زندگی ما اهمیت می دهند. در واقعیت اما، افراد آنقدر گرفتار زندگی خود هستند که توجهی به زندگی ما ندارند. اگر نگران افکار دیگران هستید، وقت آن است که دست بردارید.

شما هرگز نمی توانید همه را از خود راضی کنید. اگر همیشه به فکر راضی کردن دیگران باشید، هرگز خودتان راضی نخواهید شد. اعتماد به نفس خود را در دیگران جست و جو نکنید. شما برای اعتبار بخشیدن به افکار و ایده های خود به دیگران نیاز ندارید.

تردید

خود را با دیگران مقایسه نکنید:

هر کسی قابلیت و توانایی های متفاوتی دارد. همین است که جهان را جای شگفت انگیز و متفاوتی کرده است. شما نسبت به خود تردید دارید، زیرا خود را با دیگران مقایسه می کنید. همیشه کسی بهتر از شما وجود دارد و به غیر از موارد استثنا هرگز «بهترین» در هیچ چیزی وجود ندارد. حتی افرادی که عنوان بهترین را کسب می کنند، برای مدت کوتاهی صاحب این عنوان هستند و بالاخره روزی یک نفر از آنها پیشی می گیرد.

خود را با دیگران مقایسه نکنید و به مهارت های خود باور داشته باشید. شما از انجام چه کاری لذت می برید؟ در چه چیزی مهارت دارید؟ در همان حوزه مهارت های خود را بهبود ببخشید و نگران مهارت های خود در دیگر حوزه ها نباشید. شما قرار نیست در همه چیز صاحب نظر باشید.

هدف داشته باشید:

در ابتدای مسیر غلبه بر تردید نسبت به خود و در تلاش برای رسیدن به موفقیت، اهداف قابل دستیابی برای خود تعریف کنید.

تصویر واضح و شفافی از اهداف و نقشه های خود داشته باشید. بدانید واقعاً به دنبال چه چیزی هستید و محکم و استوار به دنبال آنها باشید.

سپس به تدریج انتظارات خود را بالا ببرید. خودتان را وادار به انجام کارهایی کنید که برایتان مشکل هستند. آنها را با اراده و جدیت پیگیری کنید. از شکست نترسید. زمانی که با شکست رو به رو می شوید، استراتژی خود را تغییر دهید و برای رسیدن به موفقیت تلاش کنید.

دنباله روی دیگران نباشید:

برای رسیدن به موفقیت به دنبال فرمول های دیگران نباشید. شاید یکی از دلایل شکست های شما همین باشد. مسیر موفقیت هر کس در زندگی متفاوت است. از خودتان نپرسید دیگران چگونه و با چه روشی انجام داده اند؟ بلکه بگویید من چگونه می توانم به بهترین شکل ممکن انجام دهم. از بازگو کردن ایده های جدید نترسید. بسیاری از ما از کودکی یاد گرفته ایم که مانند دیگران باشیم و تقلید کنیم. اگر ایده جدیدی در ذهنتان دارید از آن نگذرید.

برای غلبه بر تردید نسبت به خود و موفقیت در زندگی باید آموزش و یادگیری، آرامش و شادی، افکار مثبت، انجام کارهای سخت، سنجش پیشرفت، ایده های جدید، باور به خود، تکیه بر خود، ایجاد راه حل های متفاوت، افکار بلند پروازانه، کمک به دیگران و در  نظر گرفتن منافع آنها، تمرکز بر روی کارها و تعادل در زندگی خود را تقویت کنید.

[block id=”maharat”]

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها