9 فروردین 1403

مواجهه با غم فقدان مادر در روز مادر


خانه » مشاوره » مواجهه با غم فقدان مادر در روز مادر

یکی از مراجعانم در طول هفت ماه گذشته دائما به روز مادر فکر می کند و از این روز به شدت هراس دارد. او مادرش را اوایل سال در اثر یک حمله قلبی از دست داد و از آن زمان احساس غم و سوگواری او را رها نمی کند. «می دانم که نمی توانم روز مادر را نادیده بگیرم. من خودم یک مادرم و می دانم آن روز دخترم شور و شوق زیادی خواهد داشت. اما من چطور با نبود مادرم در این روز کنار بیایم؟ از همین الان حتی شنیدن مناسبت روز مادر حالم را منقلب می کند» این بیمار در حس اندوه غم فقدان مادر در روز مادر تنها نیست. این روز برای بسیاری از افرادی که مادر خود را از دست داده اند بسیار سخت و تلخ می گذرد.

یکی از دیگر مراجعانم این طور ادامه می دهد که «مادرم در اوایل دهه سی عمر من درگذشت. او پس از مرگ پدرم تنها کسی بود که از خانواده ام برایم باقی مانده بود. از آن بدتر اینکه من بچه ای هم نداشتم. خواهرم دو تا بچه دارد که روز مادر را در کنار آنها سپری می کند یا برای مادر شوهرش جشن می گیرد. اما من هیچ کس را ندارم. امسال روز مادر را می خواهم کنار خواهرم باشم. اما این باعث می شود حس تنهایی من در روز مادر بیشتر شود. می دانم که خودم این روز را بزرگ کرده ام و آن هم روزی است مثل هر روز دیگری که بدون مادرم می گذرد، اما نمی توانم جلوی این حس را بگیرم.

مراجع دیگری می گوید «مادرم 8 سال پیش فوت شد و روز مرگش با روز مادر مصادف بود. غم مادر در روز مادر باعث شده که این روز برایم از همیشه تلخ تر شود.»

راهکارهای مواجهه با غم فقدان مادر در روز مادر:

اندوه خود را سرکوب نکنید:

احتمالا رابطه شما با مادرتان عمیق ترین رابطه در زندگیتان بوده است. احساس عمیق اندوهی که مرگ او در شما ایجاد کرده طبیعی است و نباید از آن بترسید. بسیاری از افراد از نشان دادن عمق اندوه خود به دیگران می ترسند و فکر می کنند در این صورت تا ابد در دام آن گیر خواهند کرد. از اندوه خود فرار نکنید. سوگواری شما برای مادرتان نشان دهنده علاقه شماست.

احساسات خود را با یکی از نزدیکانتان مانند همسر، دوستان و خانواده در میان بگذارید. خواهر و برادرهای شما بهتر این درد را درک می کنند.

خود را با محرک هایی که می دانید موجب اندوه و درد شما می شوند، شکنجه نکنید:

از چیزهایی که دل شما را آتش می زند دور بمانید. از رفتن به مغازه ها و راه رفتن بین ردیف کارت های تبریک روز مادر، گشت زدن در اینستاگرام و فیس بوک و دیدن عکس های شاد خانوادگی و رفتن به رستوران در اوج دورهمی های روز مادر خودداری کنید.

اگر فکر می کنید دیدن عکس ها، اتاق، لباس ها و هر چیز دیگری که مادرتان را به خاطر شما می آورد، برای شما دردآور است، در این روز از این کارها صرف نظر کنید. روز مادر باید روز شادی باشد، حتی اگر مادرتان در کنار شما نیست.

سلامت معنوی

برنامه خاصی برای این روز داشته باشید:

روز خود را با رفتن زیر پتو و دوری از دنیا به خاطر غم فقدان مادر در روز مادر سپری نکنید. این کار باعث می شود روز بی انتها به نظر برسد. برای روز مادر برنامه ریزی به خصوصی داشته باشید.

خود را غرق همدلی و پذیرش کنید. اگر تصمیم دارید در این روز تنها باشید، سعی کنید به جای نشستن جلوی تلویزیون و خوردن مقدار زیادی هله هوله از روی استرس و غم، از خود مراقبت کنید. روح و بدن خود را با مواد غذایی سالم تغذیه کنید و کمی ورزش کنید. کمی به موسیقی آرامش بخش و ملایم گوش کنید. آلبوم هایی را ورق بزنید و فیلم هایی را ببینید که خاطرات خوبی را به یاد شما می آورند.

نکته اینجاست که در این روز کارهایی را انجام دهید که حس خوبی به شما می دهند. شاید بهتر باشد به پیاده روی بروید یا اگر می خواهید تنها نباشید روز را با یک دوست بگذرانید.

کاری برای گرامیداشت مادر خود انجام دهید:

این کار می تواند به شکل های مختلفی انجام شود. اگر از تمکن مالی برخوردار هستید، شاید بتوانید به نام او سازمان خیریه ای احداث کنید. اگر تا این حد بودجه مالی ندارید، می توانید کارهایی مانند اهدا شیرخشک به شیرخوارگاه ها، هدیه دادن برای جهیزیه یک دختر بی بضاعت یا حتی نصب یک آبسردکن در معابر را به نام مادر خود انجام دهید.

برای فراموش کردن غم فقدان مادر در روز مادر از دنیای خود بیرون بزنید و کاری برای کسی انجام دهید که نیازمند است. این کار هم روح مادرتان را شاد می کند و هم به شما حس خوبی می دهد.

به یکی از مراجعانم پیشنهاد دادم در این روز به مادرانی سر بزند که فرزندی ندارند و چشم انتظار تبریکی هستند. او با شیرینی و چند گل سر و مقداری رز راهی خانه سالمندان شد و تمام روز در حال شانه کردن موی مادران پیر و زیبا کردن موهای آنها با گل های رز بود.

دیگری خاله ای داشت که فرزندی نداشت. او به یاد مادرش این روز را در کنار خاله تنهایش سپری کرد. به اطراف خود که نگاهی بیاندازید ایده های خوبی برای مواجهه با غم فقدان مادر در روز مادر به ذهنتان می رسد.

سری به مزار مادرتان بزنید:

روز مادر برای گرامیداشت خوبی ها و فداکاری های مادر برگزار می شود. فرقی نمی کند مادرتان در کنار شماست یا نه. در این روز به یاد او باشید و از خاطرات خوبتان یاد کنید. اگر حال روحی شما مساعد است، سری به مزار مادرتان بزنید و ساعتی را در کنار او سپری کنید.

در حالی که نبود مادر در روزهای خاصی مانند تولدها، سالگردها یا مناسب ها ناراحت کننده است، اما راه های زیادی وجود دارد که این روز را برای خود و خانواده شادی  آفرین سازید و خانواده را به یاد عزیزی دوست داشتنی گرد هم جمع کنید تا همه از این روز لذت ببرند. فراموشی غم فقدان مادر در روز مادر و از دست دادن عزیزان برای همه آسان نیست. اگر در کنار آمدن با مرگ عزیزان خود دچار مشکل شده اید و نمی توانید فقدان آنها را تحمل کنید، مشاوران ما آماده کمک به شما هستند.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ریحانه

سلام کمکم کنین.بی نهایت مادرم رو دوس دارم وعاشقشم ولی درعین ناباوری مادرم مریضی سختی گرفته که دکترا جوابش کردن،حالا روزوشبم گریه میکنم حتی بعضی وقتا به خودکشی فک میکنم نمیتونم با نبودنش کناربیام.چکارکنم؟

شیوا بریانیان دانشجو دکتری روانشناسی

سلام دوست عزیز. اتفاق ناراحت کننده ای هست و امیدوارم بتونین با این مسئله کنار بیاید‌. به این نکته توجه کرده اید که الان مادران کنارتان است؟ از زمان حال استفاده کنید و بهترین زمان ها را در کنار مادرتان سپری کنید. با او خاطرات خوشی را بسازید و اکنون در کنار مادرتان باشید و به روزگار بعد از مادرتان فکر نکنید. در کنار نکاتی که گفته شد بهتر است به یک مشاور سوگ مراجعه کنید تا شما را بهتر راهنمایی کند.