7 فروردین 1403
فاصله سنی مناسب بین زوج

فاصله سنی مناسب بین زوج


خانه » مشاوره ازدواج » فاصله سنی مناسب بین زوج

زوجین با فاصله سنی بسیار زیاد باعث تعجب دیگران می شوند. تحقیقات نشان می دهد فاصله سنی بیشتر از ده سال بین زوج مورد تایید جامعه نیست. به طور کلی، زنان و مردان ترجیح می دهند با فردی در محدوده سنی خود ازدواج کنند، اما پذیرای فاصله سنی 10-15 سال بزرگ تر یا کوچک تر از خود نیز هستند. در حالی که فاصله سنی مناسب بین زوج در فرهنگ های مختلف متفاوت است، اما تمام فرهنگ ها به این مسئله توجه دارند.

نتیجه تحقیقات در مورد فاصله سنی مناسب بین زوج چه می گوید؟

نتیجه تحقیقات نشان می دهد که رضایت از رابطه در بین زوجینی که دارای فاصله سنی 4 تا 8 سال هستند، بیشتر است. میزان اعتماد و تعهد در این دسته زوجین نسبت به زوجین دارای سن یکسان بیشتر و حس حسادت در آنها کمتر است. رضایت از زندگی مشترک در بیش از دو سوم از زنانی که با مردی بزرگ تر از خود ازدواج کرده اند، بیشتر است.

یکی از عواملی که بر رضایت از رابطه در زوجین تاثیر دارد، درک عدم تایید از سوی جامعه است. بدین معنی که اگر زوج به این باور برسند که فاصله سنی و رابطه آنها از نظر خانواده، دوستان و اکثریت جامعه پذیرفته شده نیست، تعهد و رضایت از زندگی مشترک در آنها کاهش می یابد. بنابراین، مشکل فاصله سنی زیاد بین زوج نه تنها از خود زوج، بلکه از فشارها و قضاوت جامعه نیز تاثیر می گیرد.

| مطالعه مطلب “فاصله سنی معکوس در ازدواج” به شما پیشنهاد می شود |

فاصله سنی مناسب بین زوج چقدر است؟

 روانشناسان عددهای مختلفی را به عنوان فاصله سنی مناسب بین زوج معرفی می کنند که از 4 تا 7 سال متفاوت است و مرد باید بزرگ تر از زن باشد. با این حال، به گفته همان روانشناسان ازدواج پدیده پیچیده ای است که عوامل زیادی بر موفقیت آن تاثیرگذار است. در واقع مناسب ترین فاصله سنی بین یک زوج به شرایط فردی، رشد عقلی، عاطفی و بلوغ فکری هر دو نفر بستگی دارد و این چیزی نیست که در همه افراد یکسان باشد.

در واقع، اگر در فاکتورهای فوق مشکلی بین زن و شوهر وجود داشته باشد، تفاوت سنی زیاد می تواند اختلافات زناشویی را تشدید کند. هر چه زن و شوهر تناسب و سنخیت بیشتری از نظر فاکتورهای اخلاقی، اجتماعی و علایق و ارزش ها داشته باشند ، پیوند مستحکم تری با هم خواهند داشت و در این میان محدوده سنی نزدیک به هم می تواند به این پیوند و تشابه کمک بیشتری بکند.

تاثیر منفی فاصله سنی زیاد در کدام زوجین بیشتر است؟

به طور کلی ازدواج در دوره نوجوانی و اوایل جوانی توصیه نمی شود. این به دلیل تصمیم گیری هیجانی و عاطفی در این گروه سنی است. به علاوه در این نوع ازدواج ها طرفین به ثبات عاطفی، هیجانی، شخصیتی و اخلاقی نرسیده اند. بنابراین، یک فاصله سنی ده ساله بین زوجی 14 و 24 ساله مشکلات و چالش های بسیار بیشتری نسبت به یک زوج 55 و 65 ساله به همراه می آورد.

زندگی ما از مراحل مختلفی تشکیل شده و هر مرحله از وظایف متفاوتی تشکیل شده که باعث اولویت بندی متفاوت امور زندگی توسط فرد می شود. بنابراین، زوج هایی که در مراحل متفاوتی قرار دارند، ممکن است برای به توافق رسیدن بر سر نیازها و اهداف زندگی مشترک خود به مشکل برخورد کنند.

چالش های دو سال اول ازدواج

فاصله سنی مناسب بین زوج

مشکلات احتمالی فاصله سنی زیاد بین زوج:

در صورت وجود فاصله سنی زیاد بین زوج مشکلات زیر احتمال می رود:

  • عدم تفاهم و درک متقابل
  • عدم ارضای مناسب خواسته های جنسی
  • تردید و سوءظن
  • تغییر نقش همسری به والد/استاد/رئیس
  • امتیازدهی فرد مسن تر برای جذب فرد کوچک تر
  • عدم تناسب در توانایی جسمی، علایق و ارزش ها
  • امر و نهی فرد بزرگتر

| مطالعه مطلب “سکس تراپی (سکس درمانی | روانشناسی جنسی) و هر آنچه باید در مورد آن بدانید” به شما پیشنهاد می شود |

آیا فاصله سنی مناسب بین زوج عددی ثابت است؟

موفقیت یک رابطه به میزان اشتراک زوج در ارزش ها، باورها و اهداف خود در رابطه، حمایت از دیگری در دست یابی به اهداف، تعهد به رابطه، اعتماد و صمیمیت و حل مشکلات به روش سازنده بستگی دارد. همه این موارد ارتباط کمی با سن دارند.

بنابراین، با وجودی که فاصله سنی زیاد بین زوج می تواند مشکلاتی را به همراه بیاورد، هرچه زوج بیشتر بر روی رابطه خود کار کنند، مشکلات فاصله سنی برطرف می شود.

خواستگاری با فاصله سنی زیاد دارم، چه تصمیمی بگیرم؟

اگر موردی با چنین شرایط برای ازدواج برای شما پیش آمده است، موارد زیر را در نظر بگیرید:

به صورت افراطی جذب تفاوت ها نشوید:

تفاوت برای بشر همیشه جذاب بوده است. ممکن است فرد کوچک تر مجذوب پختگی، موفقیت و بلوغ فرد بزرگ تر شود و فرد بزرگ تر نیز مجذوب شادابی و جوانی فرد کوچک تر شود. این موضوع در ابتدای ازدواج جذابیت زیادی دارد، اما در طولانی مدت می تواند آزاردهنده باشد. هر چه شباهت های فکری و عاطفی بین شما بیشتر باشد، فارغ از تفاوت سنی، رابطه شما بیشتر تضمین می شود. بنابراین، به جای اشتیاق برای تفاوت ها، به دنبال شباهت ها باشید.

نیازهای خود را مطرح کنید:

شاید به خاطر ازدواج با فردی بسیار بزرگتر/کوچکتر از خود وسوسه شوید که از نیازها و خواسته های خود بگذرید. اما زمانی که از جذابیت روزهای اول ازدواج بگذرد، عدم برآورده شدن نیازها و خواسته های شما باعث دلخوری می شود. خواسته های خود را قبل از ازدواج مطرح کنید و از آنها نگذرید.

معیارهای خود را بررسی کنید:

سن یکی از فاکتورهای ازدواج است. اما فاکتورهای مهم دیگری نیز وجود دارند که می توانند تاثیر فاصله سنی زیاد را خنثی کنند. به بررسی ویژگی های فردی، اخلاقی و دیگر معیارهای مهم خود بپردازید. آیا با وجود سن بیشتر، به دیدگاه های شما احترام می گذارد یا شما را مانند کودکی می داند که باید سرپرستی کند؟ آیا می توانید به قدرت تصمیم گیری او اعتماد کنید؟ آیا دارای ویژگی همدلی و همراهی است؟ فردی که سن بیشتری نسبت به شما دارد، احتمالا از موقعیت مالی و اجتماعی بهتری نیز برخوردار است. اجازه ندهید این مزایا قضاوت شما را تحت تاثیر قرار دهند.

از مشاور کمک بگیرید:

ازدواج مسئله مهمی است که به عوامل زیادی بستگی دارد. فاصله سنی مناسب بین زوج تنها یکی از فاکتورهای تضمین یک رابطه سالم و مولد است. اگر نگران اختلاف سنی خود با همسر آینده تان هستید، از یک مشاور برای بررسی ویژگی های شخصیتی خود و همسرتان و بررسی تفاوت های میان شما دو نفر کمک بگیرید. ما به شما مشاوره پیش از ازدواج سیمیاروم را پیشنهاد می‌کنیم تا با روانشناسان برتر ایرانی به صورت آنلاین در هر جای دنیا که هستید، ارتباط داشته باشید.

3/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها