7 اردیبهشت 1403

قدرت لبخند در سلامت جسم و روان


خانه » مشاوره » قدرت لبخند در سلامت جسم و روان

لبخند زدن با منافع اجتماعی زیادی همراه است. یکی از آنها این است که لبخند انعکاس شادی است. تحقیقات زیادی نشان می دهند که افراد شادتر با نتایج مثبت تری در زندگی خود رو به رو بوده اند. در نتیجه، لبخند زدن به نفع زندگی است زیرا فضا را برای شادی باز می کند. دلیل دیگر آن است که با افرادی که لبخند می زنند به نحو متفاوتی رفتار می شود. تحقیقات نشان می دهند هرچه فرد در یک عکس لبخند گشاده تری داشته باشد، بینندگان عکس انتظار رابطه گرم تری با او دارند. قدرت لبخند را در جنبه های مختلف زندگی خود دست کم نگیرید.

ویژگی های صورت هر کس متفاوت است. مادرم همیشه اخمی طبیعی روی صورتش داشت. حتی وقتی صورتش در حالت خنثی بود، انگار از دست من به شدت عصبانی بود. مادرم صورت زیابیی داشت، اما از آن استفاده نمی کرد. همیشه حس می کردم از من یا چیزی ناراحت است، فقط به خاطر آنکه لبخند نمی زد. این روی رابطه ما تاثیر منفی گذاشته بود، تا آنکه مسئله را با او در میان گذاشتم. دانستن آنکه این فقط حالت طبیعی صورت اوست، کمک زیادی به بهبود رابطه ما کرد. او نیز از آن به بعد تلاش کرد بیشتر لبخند بزند. لبخند او پیام خوبی به من می داد: «تو را دوست دارم، تو خوبی، تو برایم اهمیت داری.»

قدرت لبخند و سلامت اجتماعی:

پس لبخند زدن خوب است، اما دقیقا چطور؟ همان طور که شاهد بودیم لبخند زدن نشان دهنده دوستی و مشوق برقراری رابطه مثبت است. افراد به سمت کسانی که به نظر شاد می رسند بیشتر جلب می شوند، حتی اگر فاکتور زیبایی ظاهری از آن حذف شود.

از این رو، افرادی که ظاهر شادتری دارند، به احتمال زیاد از کیفیت بالاتری در روابط اجتماعی خود برخوردار هستند. این الگو در تحقیقات متعددی ثابت شده است.

تحقیقات نشان می دهند لبخند زدن با موفقیت بیشتری در کسب و کار و تجارت همراه است. افراد و شرکا به شما بیشتر اعتماد می کنند و لبخند شما میانبری به سوی کسب سود بیشتر است.

لبخند زدن دری به سمت رابطه اجتماعی باز می کند و افراد را به همراهی با شما دعوت می کند.

قدرت لبخند و سلامت جسمی:

بر کسی پوشیده نیست که افراد شادتر از سلامت جسمی بیشتر برخوردار هستند. اولین نشانه واضح قدرت لبخند در طول عمر است. تحقیقات نشان می دهد افرادی که در زندگی خود بیشتر لبخند می زنند از طول عمر بالاتری برخوردار هستند. امید به زندگی در این افراد بالاتر است و میزان توجه به سلامت جسمی و روحی در این افراد بیشتر است.

قدرت لبخند و سلامت روان:

لبخند زدن با منافع روانی شخصی نیز همراه است. به طور خاص، لبخند زدن به افراد در کنار آمدن با احساسات منفی کمک می کند. حتی لبخند زدن اجباری نیز باعث بهبود سلامت روان می شود. معمولا یک تجربه مثبت باعث لبخند زدن می شود. در حالی که این درست است، اما تصمیم به لبخند زدن بدون وجود محرک نیز می تواند منافع مثبتی برای روان ما داشته باشد. گاهی لذت منبع لبخند زدن است، اما گاهی لبخند زدن می تواند منبع لذت باشد. تغییر رفتار می تواند احساسات درونی ما را تغییر دهد. در واقع، صورت شاد به خلق و خوی شادتر می انجامد.

بی خوابی چیست و چطور درمانش کنیم؟

| مطالعه مطلب “پرورش تفکر مثبت : روش های موثر و ساده” به شما پیشنهاد میشود |

قدرت لبخند و بهبود رابطه زناشویی:

لبخند زدن با رضایت بیشتر از زندگی همراه است. تحقیقات نشان می دهند رابطه زناشویی در بین زوجین شاد از کیفیت بیشتری برخوردار است و درصد کمی از ازدواج ها به طلاق ختم می شود. تحقیقات حاکی از آن است که در زمان عصبانیت و تنش، لبخند زدن یکی از زوجین و نشان دادن همدلی و مهربانی سهم زیادی در کاهش تنش و دعوا بین زوج دارد.

نگاه کردن به چشمان همسرتان و لبخند زدن اهمیت زیادی در بهبود رابطه شما دارد. اگر به چشم های همسرتان نگاه نمی کنید، چطور انتظار صمیمیت بیشتری در رابطه خود دارید؟ به شما قول می دهیم، اگر تمام روز به تلفن همراه خود زل بزنید، هیچ تاثیری در بهبود رابطه شما ندارد. اما نگاه کردن به چشم های همسرتان و لبخند زدن با منافع زیادی در رابطه شما همراه است. زمانی که همسرتان را ببینید، پذیرش و همراهی بیشتری نسبت به او خواهید داشت. گاهی لبخند زدن اولین گام در بهبود رابطه است.

سایه لبخند شما:

با وجودی که لبخند زدن برای سلامت جسم و روان و روابط اجتماعی شما خوب است، از این موارد غافل نشوید:

هر چند قدرت لبخند زدن را در بهبود سلامت روان و برخورد با عواطف منفی نباید نادیده گرفت، اما نادیده گرفتن احساسات منفی با حفظ ظاهر می تواند به نتایج روانی منفی ختم شود. از حال روحی خود آگاه باشید و احساسات خود را بشناسید، سپس در مورد حفظ ظاهر شاد خود تصمیم بگیرید.

دیگران می توانند لبخند مصنوعی را تشخیص دهند. پس اگر می خواهید از قدرت لبخند خود برای بهبود حال اطرافیانتان استفاده کنید، این کار را با لبخند واقعی انجام دهید.

لبخند موذیانه و تمسخرآمیز در زمان بردن بحث ها و مسابقات و در طول بحث های خانوادگی تنش در روابط را تشدید می کند.

هر کسی می تواند لبخند بزند. هر کسی، با هر شکل ظاهری لبخندی زیبا دارد، زیرا لبخند به طور طبیعی زیبا و قدرتمند است. فرقی ندارد چند سال دارید، پیر هستید یا جوان، چند دندان دارید یا اصلا دندان ندارید. فرقی ندارد رنگ پوست شما چه رنگی است. چاق هستید یا لاغر. پوستتان صاف و بی نقص است یا پر از کک و مک و چروک. قدرت لبخند شما را زیباتر و شاداب تر نشان می دهد. آیا این مطلب باعث شد لبخند بزنید؟ اگر همیشه اخمی طبیعی روی صورتتان دارید، سعی کنید لبخند را زینت بخش ظاهر خود کنید.

 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها