5 اردیبهشت 1403

چالش های دو سال اول ازدواج


خانه » مشاوره ازدواج » چالش های دو سال اول ازدواج

ازدواج سفری دو نفره برای ابد است. برای رسیدن به آن نقطه، شروع سفر اهمیت زیادی دارد. در ابتدای ازدواج، زوجین احساس عشق و علاقه بی حد و حصری به یکدیگر دارند. موضوع اینجاست که این احساس تا کی دوام می آورد؟ آیا زوجین می توانند از پس چالش های دو سال اول ازدواج برآیند؟

احساس بی ارزش شدن، عدم دریافت توجه، عدم توجه به علاقه همسر، از بین رفتن علاقه از نشانه های اولیه به خطر افتادن رابطه است. اگر این تغییرات در دو سال اول ازدواج رخ دهند، اهمیت بیشتری دارند.

بنابراین، تثبیت علاقه به همسر، ایجاد مصالحه بر سر مسائل مهم و تعیین مسیر به سوی پایان از چالش های دو سال اول ازدواج است.

نشانه های خطر در سال های اول ازدواج:

وجود نشانه های زیر را باید در رابطه خود جدی بگیرید و به دنبال حل مشکل و دریافت مشاوره برآیید:

  • فقدان عاطفه و صمیمیت
  • ناتوانی در خوش گذراندن با یکدیگر
  • خودخواهی
  • ترس از اختلاف
  • فقدان احترام
  • تعهد بیش از حد به چیزی یا کسی غیر از همسر
  • وابستگی بیش از حد به والدین
  • مشکل در رابطه جنسی
  • اعتیاد به مواد مخدر
  • سواستفاده جنسی/عاطفی
  • انتظارات غیر معقول
  • کودک همسری، ازدواج زودهنگام یا ازدواج به دلایل اشتباه

چالش های دو سال اول ازدواج شامل چه موضوعاتی می شود؟

هر چقدر هم که مایل به پذیرش آن نباشید، در سال های اول ازدواج با کشف چیزهایی که پیش از این در مورد همسرتان نمی دانستید، دچار احساس ناامیدی از انتخاب خود خواهید شد. آنچه مهم است نه مشکل، که واکنش شما به آن است. برخی از رایج ترین چالش های دو سال اول ازدواج عبارتند از:

پول:

این مهم ترین مشکلی است که زوجین با آن برخورد می کنند. موضوعاتی مانند چه کسی درآمد بیشتری دارد، نحوه خرج کردن درآمد، زمان و محل خرج کردن، تعریف ولخرجی یا خساست رایج ترین مشکلات هستند. تمامی این موضوعات جزئی هستند اما زمانی که هر کدام از زوجین عقاید بسیار متفاوتی از این نظر داشته باشند، می توانند به موضوعات مهمی تبدیل شوند.

رابطه جنسی:

به دلیل فرهنگ جامعه، زوجین قبل از ازدواج معمولا به ندرت در مورد انتظارات جنسی خود از همسرشان صحبت می کنند. این باعث می شود که پس از ازدواج با کسی رو به رو شوند که در تخت خواب به آن خوبی که انتظار دارند نیست.

  زمان بچه دار شدن:

توافق درباره این موضوع باید پیش از ازدواج انجام شود. اما برخی از زوجین به دلیل خجالت آن را به آینده موکول می کنند و این باعث شروع مشکل می شود. معمولا زمانی که 2 تا 3 سال از ازدواج می گذرد، این موضوع به بحث گذاشته می شود.

حل بحث و دعواها:

این یکی از بزرگ ترین چالش های دو سال اول ازدواج است. نحوه حل بحث ها در روزها/سال های اول ازدواج میزان دوام ازدواج شما را مشخص می کند. اگر بحث های شما با آزار عاطفی و جسمی و کتک حل می شود، این نشانه خطری برای رابطه شماست.

تحقیق درباره خواستگار و راه های رسیدن به شناخت بهتر

شاید سخت باشد، اما زوج باید بتوانند به آرامی بنشینند و با هم صحبت کنند. توانایی شما در حل اختلافات نشانه ای از یک ازدواج با دوام است. بهترین کار برای حل اختلافات این است که در بحث با همسر خود صادق و پذیرا باشید و بدون سرزنش کردن دیگری انتظارات خود را بیان کنید. بهتر است با این جمله شروع کنید که «فکر می کنم هر دو ما در تلاش هستیم که رابطه خود را بهبود ببخشیم.». از این جمله به بعد می توانید در مورد راهکارهای رسیدن به سازش بهتر صحبت کنید. برای این کار می توانید از کتاب های خودآموز، کارگاه های همسرداری، مشاوره و زوج درمانی استفاده کنید.

چگونه از چالش های دو سال اول ازدواج بدون مشکل رها شویم؟

بهترین راه این است که با شریک زندگی خود به مشاوره پیش از ازدواج مراجعه کنید تا تمام مسیر ازدواج و بعد از آن را به درستی طی کنید.

برای افسردگی پس از ماه عسل آماده باشید:

پس از تجربه هیجان عروسی و ماه عسل رویایی آماده یک افسردگی بزرگ باشید. بازگشتن به واقعیت زندگی روزمره برای برخی از افراد دشوار است و این باعث بروز دعوا و ناراحتی می شود. درباره آینده ای که با هم دارید مثبت فکر کنید.

اجازه ندهید عاشقانه های شما به اولویت های رده پایین تبدیل شوند:

شب های رویایی، بیرون رفتن های عاشقانه و سرگرمی های دونفری خود را ادامه دهید. قرار است که با آمدن بچه زندگی شما در آینده با تحول رو به رو شود، پس فعلا آخر هفته ها را روی مبل لم ندهید.

به راه های سرگرم شدن با هم فکر کنید:

تمام رابطه ها، فارغ از طول مدت رابطه، به خلاقیت، نوآوری و سرگرمی نیاز دارند.

درمورد مسائل بزرگ مانند پول، خانواده همسر، امور خانه و رابطه جنسی حرف بزنید:

این ها موضوعات جالبی برای حرف زدن نیستند، اما بحث در مورد آنها برای آرامش زندگی لازم است. هدف ایجاد مصالحه و تعادل مناسبی برای هر دو شماست. این موضوعات را نادیده نگیرید و اجازه ندهید روی هم انباشته شده و موجب خشم شوند.

در مورد انتظارات خود از یکدیگر صحبت کنید:

انتظارات شما از همسرتان باید واقع گرایانه باشد. این انتظار نامعقولی است که همسرتان باید همه نیازهای شما را برطرف کند. اگر این طور است، مطمئن باشید ناامید خواهید شد. در مورد چیزهایی صحبت کنید که برایتان از بیشترین اهمیت برخوردار است و کسی جز همسرتان نمی تواند آنها را برآورده کند.

در مورد رسوم خانوادگی یکدیگر بیشتر بدانید:

در مورد مسائل مهم از نظر خانواده خود با یکدیگر صحبت کنید.

بجنگید، اما جوانمردانه بجنگید. از اختلاف و بحث پرهیز نکنید:

پرهیز از بحث و تعارض باعث جدایی عاطفی می شود. رابطه شما باید خوب باشد، اما فراموش نکنید که اختلاف داشتن لزوما بد نیست. هیچ راهی نیست که دو نفر در صد درصد امور با هم توافق داشته باشند. در عوض مصالحه را فرابگیرید. حالا «من» به «ما» تبدیل شده است و باید یاد بگیرید که به صورت یک تیم با هدف مشترک زندگی کنید.

زمانی که همسرتان را ناراحت می کنید، عذرخواهی کنید:

عذرخواهی تاثیر زیادی در بهبودی رابطه شما دارد. در مورد این کار لجبازی نکنید. اگر همسرتان را ناراحت کرده اید، حتی اگر فکر می کنید موضوع خیلی مسخره بوده است، باید عذرخواهی کنید.

به طور خلاصه برای عبور از چالش های دو سال اول ازدواج به موارد زیر نیاز دارید:

  • تعهد
  • مهربانی
  • احترام
  • وفاداری
  • حس شوخ طبعی
  • صرف کردن زمان با هم
  • حس ماجراجویی

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها