31 فروردین 1403

چرا از ویدیوی اسلایم‌ها یا خرد کردن صابون لذت می‌بریم؟


خانه » عمومی » چرا از ویدیوی اسلایم‌ها یا خرد کردن صابون لذت می‌بریم؟

تا به حال ویدیوهای خرد کردن صابون، تا کردن دستمال، چرخ کردن وسایل، ویدیوی اسلایم‌ها و تزیین کیک را تماشا کرده‌اید؟! آیا بعد از تماشای این ویدیوها احسا آرامش و لذت به شما دست داده است؟! این حس لذتی که به وجود می‌آورند، به خاطر چیست؟ این ویدیوها را ویدیوهایی برای استراحت می‌نامند که سبب تحریک و فعال شدن قسمت‌هایی از مغز می‌شوند و این عملشان ASMRنام دارد. این ویدیوها می‌توانند در جنبه‌های مختلف زندگی مانند آرامش والدین، اسپا و انستیتوهای زیبایی کاربرد داشته باشند. این ویدیوها یک فضای رویایی در فضای مجازی ایجاد کرده‌اند که سبب آرامشی هرچند کوتاه می‌شود.
بی شک در قسمت اکسپلور اینستاگرام ما ویدیوهای اسلایم یا خرد کردن صابون را دیده‌ایم. در سال 2018 اسلایم‌ها به بزرگ‌ترین DIY تبدیل شد و اینستاگرام اعلام کرد رشد فزاینده‌ای در تماشای ویدیو داشته است. #OddlySatisfying این هشتگ همچنان روزانه در اینستاگرام استفاده می‌شود و جستجوهای فراوانی در گوگل را به خود اختصاص داده است.

ASMRچیست؟

ASMR مخفف عبارت Autonomous Sensory Meridian Response است. همچنین ممکن است این پدیده را به نام “ارگاسم ذهن” یا “سوزن سوزن شدن مغز” هم بشنوید. هر گونه توجه، لمس، صدای آرام و مراقبتی در کنار هم این واکنش را در مغز به وجود آورد.
بسیاری از مردم در هنگام تماشای ویدیوی خرد کردن یا له کردن وسایل روزانه، سوزن سوزن شدن سر را گزارش کرده‌اند که به آن سردرد لذت بخش هم می‌گویند که رفته رفته به کمر و گردنشان سرایت می‌کند که یک میانبر برای حالت خوشحالی و مدیتیشن و در واقع یک ماساژ است. صداها و تصاویری که در این ویدیوها وجود دارد، باعث ایجاد ASMR می‌شود.
در زندگی روزمره نیز دریافت توجه مثبت از طریق معلمان، پزشکان، آرایشگران، ماساژورها و اعضای خانواده که به طور مثال موهای شما را می‌بافند و با شما آرام صحبت می‌کنند، می تواند باعث آرامشی عمیق شود. پس فرمول توجه متمرکز، صدای ملایم، لمس سبک و مراقبت، بعضی از مغزها را به آرامش عمیق می‌رساند.

چه اتفاقی افتاد که این ویدیوها اینقدر محبوب شدند؟

نمی‌شود گفت که رشد فزاینده تولید و تماشای ویدیوی اسلایم‌ها تصادفی است؛ زیرا رسانه‌های اجتماعی دفترچه خاطرات ناخودآگاه جمعی ما هستند. مواردی که میلیاردها نفر جذبشان می‌شوند و نشان دهنده احساسات، ترجیحات و خواسته‌های گسترده تر کاربران است. این سوال به وجود می‌آید که چرا لذت بخش‌اند و چرا الان؟
در ابتدا بر هیچ کس پوشیده نیست که استرس و اضطراب به طور چشمگیری افزایش یافته است و افراد در رسانه‌های اجتماعی نیز به دنبال حفظ آرامش هستند.

هنگام تماشای ویدیوی اسلایم‌ها چه اتفاقی می افتد؟

در حالی که طبق تحقیقات روی نیمی از افراد مورد آزمایش ثابت کرد که بسیاری از دیدن ویدیوی اسلایم‌ها لذت نمی‌برند؛ اما نظرات کاربران دیگر در زیر ویدیوها نشان می‌دهد که در اضطراب، بی خوابی و افسردگی کمک می‌کند و احساس آرامش به وجود آورده و ضربان قلب را پایین می آورد.
دکتر آنیتا دک؛ استاد روانشناسی در دانشگاه Pecs ، فرض را بر این گذاشته است که یکی از دلایلی که مردم می‌گویند تماشای این فیلم‌ها به آن‌ها کمک می‌کند تا احساس آرامش کنند، چیزی است که به آن نظریه نورون آینه می‌گویند. او می‌گوید: “نورون‌های آینه، نورون‌های حرکتی در مغز هستند که هنگامی که می‌بینیم فردی در حال انجام یک عمل است، فعال می شوند.” اما وقتی این عمل را انجام می‌دهیم هم این نورون‌ها فعال هستند “. در اصل ، بینندگان از این ویدئوها به گونه‌ای لذت می‌برند که گویی خودشان این کار را انجام می‌دهند.
همچنین تماشای این فیلم‌ها مواد شیمیایی همچون سروتونین و دوپامین که سبب شادی و احساس مثبت می‌شوند را در مغز ترشح می‌کند. درست مانند زمانی که قند می‌خوریم یا رابطه جنسی داریم. ویدیوی اسلایم‌ها به عنوان میکروتراپی نیز کار می‌کنند؛ یعنی انگار که خودتان کاری می‌کنید.
به طور کلی ویدیوهای خرد کردن صابون یا ویدیوی اسلایم‌ها باعث تسکین فوری استرس و آرامش در هر زمان و مکان می‌شوند و این تسکین استرس به طور کامل رایگان است. باید توجه داشت که درخواست تماشای ویدیوی اسلایم‌ها همچنان در حال رشد است. بنابراین این بر ما روشن است که ویدیوهایی که در اینستاگرام و یوتیوب می‌بینیم، چرا اینقدر لذت بخش‌اند.
هنگامی که افراد تحت تأثیر محرک‌ها قرار می‌گیرند، مناطق خاصی از مغزشان مانند قشر پیش پیشانی داخلی و هسته فعال‌ترند. این قسمت‌ها در هنگام فرزندپروری یا نظافت نیز فعال می‌شوند.

سلامت معنوی

 

ویدئو

 

چه کسانی از ویدیوی اسلایم‌ها بیشتر لذت می‌برند؟

ممکن است این مربوط به تیپ شخصیتی باشد. افرادی که همیشه برای تجربیات جدید آماده هستند، بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند و لذت می‌برند. می توان استدلال کرد که ویدیوی اسلایم‌ها، محبوبیت بیشتری را در میان مخاطبان جوان به دنبال داشته است؛ زیرا افراد جوان‌تر زودتر در معرض نمایش قرار می‌گیرند و در زندگی روزمره خود با تجربیات لمسی و رضایت بخشی زیادی روبرو نمی‌شوند.

کودکان و اسلایم‌ها

در سال 2017 گوگل اعلام کرد اسلایم‌ها به بزرگ‌ترین روند DIY در سال تبدیل شده‌اند. حتی این موج تماشا باعث کمبود چسب در ایالات متحده شد.چرا که همه عناصر مناسب را داشت: مواد ارزان و کم هزینه، ساخت سریع و آسان، جلوه‌های بصری فریبنده و البته ارتشی از نوجوانان آنلاین که می‌دانند چگونه حرکات یکدیگر را تکرار کنند؛ اما از همه جالب‌تر این است که آن‌ها قبل از خواب این فیلم‌ها را تماشا می‌کنند تا به آن‌ها کمک کند تا بخوابند.

استفاده عمدی از محرک‌ها

هرچه بیشتر ASMR را بفهمیم، بهتر می‌توان از آن به نحو مفید و هدفمندی استفاده کرد. به طور مثال برای خواباندن کودک و حفظ آرامش در خانواده. برای اطلاعات بیشتر در این خصوص می‌توانید کتاب سوزن سوزن شدن مغز از کریگ ریچارد را مطالعه کنید.

ارتباط ASMR با OCD

رضایتی که از تماشای این ویدیوها حاصل می‌شود، مشابه همان چیزی است که مبتلایان به وسواس فکری-عملی به دنبال آن هستند. البته امروزه این ویدیوها بیشتر جنبه نمایشی و تبلیغی به خود گرفته‌اند؛ اما همین قدر که فقط برای یک لحظه نوید کمال، هرج و مرج کنترل شده و زیبا رابدهند، برای ما خوب است.
برای خواندن بقیه مقالات سیمیاروم می‌توانید وارد بلاگ سیمیاروم شده و مطالب مورد نظر را انتخاب کنید. همچنین روانشناسان سیمیاروم در زمینه‌های متعدد آماده خدمت‌رسانی به شما دوستان عزیز هستند. برای رزرو جلسه کافی است وارد لینک زیر شوید.
منبع
منبع
منبع

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها