5 فروردین 1403

کاربرد واقعیت مجازی در درمان اوتیسم


خانه » عمومی » کاربرد واقعیت مجازی در درمان اوتیسم

کودکان و بزرگسالان از تلفن های هوشمند، کامپیوترها، ساعت های هوشمند، بازی ها و بسیاری دیگر هر روز استفاده می کنند.

امروز از تکنولوژی برای بهبود کیفیت بیماران در حوزه سلامت روان نیز استفاده می شود. برای مثال، کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم که قدرت تکلم محدودی دارند، از iPad و نرم افزارهای سخنگو برای حرف زدن و انتقال مفهوم استفاده می کنند.

به عنوان یکی از دیگر پیشرفت های تکنولوژی، می توان به کاربرد واقعیت مجازی در درمان اوتیسم و آموزش این دسته بیماران اشاره کرد.

تحقیقات نشان می دهد از هر ۶۰ کودک در آمریکا یک نفر به این اختلال مبتلا می شود. کودکان و بزرگسالانی که دچار این اختلال هستند، دچار چالش در رفتار، مهارت های اجتماعی، ارتباط کلامی و غیر کلامی و نیز مسائل مربوط به توجه و احساس می شوند که زندگی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد در حالی که هویت و تمایلاتشان مانند هر کس دیگری است.

ایده کاربرد واقعیت مجازی در درمان اوتیسم از کجا آمد؟

زمانی که پسر اوتیسمی Vibha و Vijay Ravindran عاشق هدست واقعیت مجازی شد، ایده ای به ذهن آنها خطور کرد: آیا می توان از این دنیای دیجیتالی بدون محدودیت برای کمک به افرادی استفاده کرد که در تعامل با دنیای واقعی دچار مشکل هستند؟

از این رو، هر دو با کمک هم شرکتی را تحت عنوان Floreo تاسیس کردند که با برنامه های واقعیت مجازی به کمک افرادی آمدند که دچار ناتوانی های رشدی بودند تا بتوانند خود را از محدودیت های بدن و فشارهای معمول محیط های آموزشی رها کنند.

این شرکت تلاش می کند با توسعه برنامه های آموزشی در زمینه مهارت هایی که مبتلایان به اوتیسم در آن دچار ناتوانی یا اشکال هستند، به کمک آنها بیاید.

مزایای کاربرد واقعیت مجازی در درمان اوتیسم:

  • ایجاد شرایط آموزشی دقیق و قابل تکرار برای بیمار که انجام آن در خانه یا کلینیک دشوار است.
  • والدین و درمانگر می توانند مهارت های مورد نظر را به روشی جالب و فعال به فرد آموزش دهند.
  • این روش درمانی مقرون به صرفه است.
  • آموزش در هر محیطی، حتی از راه دور، امکان پذیر است.
  • امکان جمع آوری داده و تحلیل رفتاری فرد فراهم می شود.
  • یادگیری بدون احساس سنگینی نگاه دیگران به خصوص معلم باعث شده است که کاربرد واقعیت مجازی در درمان اوتیسم موثرتر باشد. همانند بسیاری از افراد، مبتلایان به اوتیسم نیز از اینکه در هنگام آموزش زیر نگاه دیگران باشند، استقبال نمی کنند. استفاده از عینک های واقعیت مجازی می تواند اضطراب و خجالت را در فرد از بین ببرد و آموزش در محیطی فاقد تهدید و به شکلی جذاب انجام شود.
  • شواهد تحقیقاتی نشان می دهد که کاربرد واقعیت مجازی در درمان اوتیسم موجب فعالیت قسمت های بیشتری از مغز در طول آزمایشات تصویربرداری می شود.

| مطالعه مطلب “اختلال طیف اوتیسم: همه چیز برای آگاهی بیشتر والدین” به شما پیشنهاد می شود |

کاربرد واقعیت مجازی در درمان اوتیسم شامل چه مهارت هایی می شود؟

واقعیت مجازی تنها برای فعالیت بدنی و سرگرم شدن نیست. درمانگران، مشاوران، معلمان و والدین می توانند از این روش برای آموزش تعامل و ارتباط بهتر با خانواده، دوستان و جهان اطراف به کودکان مبتلا به اوتیسم استفاده کنند.

بهترین روانشناسان ایران

آموزش رفتار در مدرسه، تعامل با کودکان در پارک، توانایی تقلید حرکات، آموزش ارتباط غیرکلامی از مهارت هایی است که با استفاده از عینک های واقعیت مجازی به این کودکان آموزش داده می شود.

در یکی از این برنامه ها، به فرد عبور از خیابان و چراغ های راهنمایی و رانندگی آموزش داده می شود. آنچه این نرم افزار را موفق کرده است، تمرین عبور از خیابان بدون وجود خطر تصادف با یک خودرو واقعی است.

برقراری ارتباط دوطرفه و ایجاد مهارت های اجتماعی مانند ارائه پاسخ مناسب با استفاده از حالات صورت و بدن، که چالش بزرگی برای مبتلایان به اوتیسم است، یکی از چندین کاربرد واقعیت مجازی در درمان اوتیسم است.

همان طور که گفته شد، نقص در توجه اشتراکی از مشکلات بیماران مبتلا به اوتیسم است. توانایی دیدن دقیق آنچه دانش آموزش آموز می بیند، کار مدرسان را در آموزش کودکان اوتیسمی ساده تر می کند.

مدرس می تواند در محیطی کنترل شده، شرایطی را برای کودک خلق کند که در دنیای واقعی باید مهارت برخورد با آن را بیاموزد (برای مثال، تعامل با افسر پلیس در خیابان).

بدین ترتیب، بدون وارد آمدن فشار و استرس به کودک و در شرایطی کاملا تحت کنترل می توان عکس العمل کودک را ارزیابی کرد.
آموزش حرف زدن در جمع دیگر کاربرد واقعیت مجازی در درمان اوتیسم است. معمولا، این دسته کودکان در حرف زدن با دیگران دچار مشکل هستند.

در این روش، جمعیت به صورت آواتار دیده می شوند که اگر کودک با آنها ارتباط چشمی برقرار نکند محو می شوند. بازی نگه داشتن مخاطبان روی صفحه، کودک اوتیسمی را تشویق می کند که به جای نگاه کردن به زمین یا رو به رو به چشم های مخاطبان خود نگاه کند.

فوبیا دیگر مشکلی است که کودکان مبتلا به اوتیسم با آن دست به گریبان هستند.

خوشبختانه، واقعیت مجازی توانسته تا حدی زیادی مشکل این دسته بیماران را در شرایطی مانند ترس از حمل و نقل عمومی، کلاس، خودرو، حیوانات و صداها کاهش دهد.

رفتار درمانی شناختی می تواند برای شکست اثرات منفی فوبیا در زندگی بیماران موثر واقع شود، اما برای افزایش اثربخشی درمان نباید از کاربرد واقعیت مجازی در درمان اوتیسم غافل شد.

تصویرسازی و تخیل دو مشکل عمده مبتلایان به اوتیسم است که با استفاده از این روش می توان به سادگی آن را حل کرد.

تحقیقات نشان می دهد که استفاده از عینک های واقعیت مجازی در درمان فوبیا در مبتلایان به اوتیسم باعث کاهش واکنش های افراطی بیمار و رفع ترس های وی در نیمی از جمعیت تحت مطالعه شده است. محققان مدعی دائمی بودن این اثرات هستند.

صنعت بازی های کامپیوتری نقش مهمی در کاربرد واقعیت مجازی در درمان اوتیسم داشته است و موجب موفقیت این بیماران در زمینه های اجتماعی و یادگیری مهارت های مختلف شده است.

اثرات مثبت این روش در آموزش مهارت های اجتماعی و رفع فوبیا در هر دو گروه کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم اثبات شده است.

مبتکران واقعیت مجازی، استدیوها و طراحان به دنبال ساخت و طراحی نرم افزارها، بازی ها و برنامه های بیشتری برای کمک به مبتلایان به اوتیسم برای برقراری ارتباط با مردم و جهان اطرافشان هستند. باید منتظر ماند و شاهد تاثیر این بازی ها، نرم افزارها و تجارب بر دنیای آینده بود.

 

 

3/5 - (2 امتیاز)
Share
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها