9 اردیبهشت 1403
مخالفت خانواده با ازدواج و راهکار آن

با مخالفت خانواده با ازدواج چه بکنیم؟


خانه » مشاوره ازدواج » با مخالفت خانواده با ازدواج چه بکنیم؟

این مشکلی شاید به قدمت تاریخ بشر است. جوانان همیشه همسری را که مطابق نظر خانواده است، پیدا نمی کنند. مثالی از آن را در کتاب رومئو و ژولیت از ادبیات غرب و لیلی و مجنون و ده ها نمونه دیگر می توان دید. مخالفت خانواده با ازدواج دل های زیادی را شکسته و عاشقان زیادی را از هم دور کرده است. شاید این بار لازم نباشد، شما از عشق خود دست بکشید.

از آنجا که با بروز اینترنت و ساده تر شدن سفر، دنیای ما کوچک تر شده است، هر روز با آدم های جدیدی آشنا می شویم و این آشنایی ممکن است به عشق ختم شود. به علاوه سرعت تغییر جامعه باعث شده بین عقاید نسل جدید و قدیم تفاوت های زیادی شکل بگیرد. حتی روش های ازدواج و آشنایی نیز با نسل والدین ما فرق کرده است. از این رو عجیب نیست که مخالفت خانواده با ازدواج بیشتر از قبل به چشم بیاید.

داستان عاشقی چند مراجع:

هر چقدر هم که این مسئله جهانی و قدیمی باشد، وقتی برای هر کسی پیش بیاید واقعا دردآور است. به مثالی از این چند مراجع ما نگاه کنید:

من یک مرد 25 ساله هستم که در حال حاضر در بوستون زندگی می کنم. تصور می کردم بعد از مهاجرت، دیگر هرگز با مشکل مخالفت خانواده با ازدواج فرزند رو به رو نشوم. اما مادر ایرانی ام انتظار دارد همسر آمریکاییم از او حرف شنوی داشته باشد و وقتی او به خانه ما می آید، همسرم تمام مدت در اختیارش باشد و به او همان احترامی را بگذارد که مادرم به مادرشوهرش می گذاشت. همسرم تمام روز را کار می کند و نمی تواند درک کند که چرا مادرم در کارهای خانه کمک نمی کند یا انتظار دارد برای او غذا بپزد. مادرم دائما در حال شکایت از همسرم است و همسرم هم از رفتارهای مادرم ناراحت می شود. من چه کار کنم؟

مرد دیگری نوشته «همسرم سیاه پوست است و من سفیدپوستم. وقتی با همسرم برای دیدار با خانواده ام سفر می کنیم، آنها دائما درباره این حرف می زنند که امیدوارند فرزندمان شبیه به من بشود! همسرم سعی می کند لبخند بزند. اما وقتی به خانه می رسیم دعواها شروع می شود. او معتقد است من باید جلوی رفتارهای خانواده ام را بگیرم، اما من نمی دانم چطور از پس مخالفت خانواده با ازدواج ما برآیم.

من و دوست پسرم می خواهیم ازدواج کنیم، اما من از او چند سال بزرگ تر هستم و این باعث شده که خانواده او با ازدواج ما مخالف باشند. ما حالا 4 سال است که پنهانی با هم ملاقات می کنیم، اما خانواده ها چیزی از آن نمی دانند.

 

| مطالعه مقاله “فاصله سنی معکوس در ازدواج” حتما بهتون پیشنهاد میشه |

 

تبعات نارضایتی خانواده از ازدواج فرزند چیست؟

شما مانند این مراجعان ما عاشق هستید. مانند آنها، شما نیز می خواهید که والدینتان کسی را که انتخاب کرده اید، دوست بدارند و تحسین کنند. اما در عوض، آنها نمی توانند از سنت ها، ارزش ها، یا تعصبات خود چشم پوشی کنند. آنها نمی توانند همسر یا دوست شما را آن فرد فوق العاده ای که هست ببینند.

پر کردن این فاصله مهم است. اگر شما و عشقتان هنوز بر سر مسائلی توافق نکرده باشید و تعهد لازم را نداشته باشید، وجود چنین نارضایتی هایی رابطه شما را دچار مشکلات بیشتری خواهد کرد.

از سوی دیگر اگر با وجود مخالفت خانواده با ازدواج تان این کار را انجام دهید، در آینده فرزندتان در بن بست بدی قرار می گیرد. او به پدربزرگ، مادربزرگ و همه اعضای خانواده درجه اول و دوم خود نیاز دارد. گوش دادن و پاسخ دادن به هر طرف این رابطه به او حس طرد شدن، بی اهمیت بودن و نادیده گرفته شدن می دهد.

همسری که مورد علاقه خانواده همسرش نیست، دائما تحت فشار قرار دارد تا خود را ثابت کند. اگر این تلاش از سوی همسرش دیده و ستوده نشود، به تدریج خشم در او شکل می گیرد و این رابطه به بحران می رسد.

خوشبختانه برای حل مشکل، راه های بهتری نسبت به آنچه برای رومئو و ژولیت یا لیلی و مجنون رخ داد وجود دارد.

والدینی وجود دارند که در نهایت انتخاب فرزند خود را می پذیرند و حتی از آنها در سختی ها پشتیبانی می کنند. برای اینکه به این نقطه برسید، نیازی به معجزه یا دعوا نیست.

بایدها و نبایدهای حل مشکل مخالفت خانواده با ازدواج:

انتقاد را با انتقاد جواب ندهید:

سنت ها، ارزش ها و احساسات والدینتان چیزی است که شما را شکل داده است. این ارزش ها نسل هاست که چراغ راه افراد بوده اند و به هویت خانواده شما تبدیل شده است. کنار گذاشتن تاریخ خانواده و بی حرمت کردن آن کمکی به شما نمی کند.

ازدواج با مرد سن بالا و ملاحظاتی که باید در نظر بگیرید

به این سنت ها احترام بگذارید. نسل های قدیمی به نگرش ها و اعتقادات خود می چسبند، زیرا به آنها در جهان در حال تغییر حس امنیت می دهد.

نیت آنها شاید خوب باشد. راهی بیابید تا خانواده را مطمئن سازید که به گذشته و پیشینه خانواده اهمیت می دهد و هیچ چیز نمی تواند شما را از آنها دور کند.

با مخالفت خانواده با ازدواج خود با دعوا و بحث برخورد نکنید:

دفاع و بحث نشان می دهد که واقعا چیز بدی وجود دارد که باید از آن دفاع کنید. به نگرانی های والدینتان با احترام و شفافیت پاسخ دهید.

اگر در حال ازدواج با یک فرد خارجی، یا فردی از قومیت و مذهب دیگری هستید، به سختی های راه اذعان کنید. به آنها بگویید که حال آنها را می فهمید و نگرانی هایشان را درک می کنید. به والدینتان بگویید که عاشقشان هستید و به نظرشان احترام می گذارید، اما تصمیم خود را گرفته اید.

مطمئنا این سبک حرف زدن بسیار بهتر از دعوا و حرف هایی از روی خشم است.

مخالفت خانواده برای ازدواج

رابطه خود را پنهان نکنید:

پنهان کردن رابطه نشان می دهد که از انتخاب خود شرمسار هستید و خود نیز عیب های آن را می بینید. کسی بالاخره از راز شما سر در می آورد که این همه خانواده را از هر دوی شما ناراحت خواهد کرد.

با همسر آینده تان بر سر همه چیز توافق کنید. از همه چیز مطمئن شوید. زمانی که در تصمیم خود مطمئن هستید و اطمینان دارید، بهترین تصمیم را گرفته اید، اقدام کنید.

در پنهان کردن تصمیمتان هیچ سودی وجود ندارد و قرار نیست معجزه ای رخ دهد.

طرفداری نکنید:

در پروسه حل کردن مشکل مخالفت خانواده با ازدواج شما دونفر، طرف هیچ کس، چه مادرتان یا همسرتان را نگیرید.

قرار نیست کسی برنده یا بازنده باشد.

شما باید خانواده را بازسازی کنید. تمام تلاش خود را برای ایجاد مصالحه، درک، و حداقل یک مخالفت همراه با احترام بکنید.

اگر مجبور هستید با خواسته های یک نفر مخالفت کنید، به او توضیح دهید که این به این معنی نیست که او را دوست ندارید. این بدان معنی است که درخواست او با شکل خانواده ای که شما می خواهید بسازید، مطابق نیست.

از یک ریش سفید یا مشاور کمک بگیرید:

برخی از خانواده ها عادت دارند با فرزندشان بر سر هر چیزی مخالفت کنند. مخالفت خانواده با ازدواج فرزند را می توان به کمک یک ریش سفید یا مشاور حل کرد. از کسی در خانواده، که والدینتان به او احترام می گذارند، کمک بگیرید تا حرف های شما را به والدینتان منتقل کند و رضایت آنها را جلب کند.

مشاوره پیش از ازدواج نیز می تواند در این راه به شما کمک کند که والدینتان ویژگی های مثبت همسرتان را ببینند و درک بهتری از دلیل انتخاب شما داشته باشند. مزیت مشاور نسبت به ریش سفید خانواده، دید تخصصی و بی طرف بودن اوست.

توصیه آخر:

تا جایی که می توانید تلاش کنید همه چیز را درست کنید، اما توصیه تلخ آخر ما این است: اگر مخالفت خانواده با ازدواج شما با هیچ روشی حل نمی شود، شما متعهد به همسرتان هستید و بیش از هر کس دیگری در جهان باید به او وفادار باشید.

او کسی است که برای زندگی انتخاب کرده اید.

حتی اگر شما را به این تهدید می کنند که دیگر فرزند آنها نیستید و نمی خواهند تا آخر عمر شما را ببینند، عشق به همسرتان به این معنی است که حاضرید با تمام این عواقب کنار بیایید.

با خودتان منصفانه و منطقی فکر کنید.

آیا انتخاب شما کاملا درست است؟ آیا مخالفت خانواده با ازدواج شما دلیل منطقی ندارد؟ آیا همسرتان همان کسی است که همه عمر به دنبالش بودید؟ آیا می توانید با عواقبی که والدین برای شما تعریف کرده اند، زندگی کنید؟

 

| مطالعه مقاله “آیا عشق برای ازدواج کافی است؟” حتما به شما پیشنهاد می شود |

 

اگر نمی توانید با این عواقب کنار بیایید و سختی های زندگی بدون دیدن والدینتان را بپذیرید، عادلانه و بهتر است که همین امروز رابطه خود را با نامزد/دوست/ یا همسرتان تمام کنید.

خوشبختانه در بسیاری از موارد کار به اینجا نمی رسد. بسیاری از والدین طاقت دوری از فرزند خود را ندارند. امیدواریم زمانی که والدینتان تعهد و عشق شما به همسرتان و نقاط قوت و مثبت همسرتان را ببینند، از مخالفت خود با این ازدواج دست بکشند.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها