8 فروردین 1403
آن چه باید قبل از مشاوره آنلاین بدانید

آن چه باید قبل از مشاوره آنلاین بدانید


خانه » عمومی » آن چه باید قبل از مشاوره آنلاین بدانید

قبل از انتخاب یک سرویس برای مشاوره آنلاین بهتر است آگاهی لازم را درباره قوانین و شرایط بدانید تا بتوانید اصولی‌ترین انتخاب را داشته باشید. شما دیگر می‌توانید با یک کلیک به یک درمانگر دسترسی سریع داشته باشید و استفاده از خدمات آنلاین را به مراجعه حضوری ترجیح دهید.
قبل از ثبت نام، ورود به سیستم و شروع جلسه، نکاتی در مورد مشاوره روانشناسی وجود دارد که بهتر است بدانید. مشاوره آنلاین می‌تواند به صورت چت، تماس تلفنی یا تصویری برگزار شود که یا یک روان‌درمانگر میزبان آن خواهد بود یا وبسایت یا نرم افزاری که متشکل از چند روانشناس است.
قبل از ثبت نام در هر سرویسی که به صورت آنلاین یا تلفنی ارائه می شود، باید چند نکته را در نظر گرفت.

چرا مردم مشاوره آنلاین را انتخاب می‌کنند؟

مشاوره آنلاین در مقایسه با روان درمانی حضوری، مزایای فراوانی دارد که عبارتند از:
راحتی: برای ملاقات با روانشناس خود نیازی به کیلومترها راه رفتن ندارید. یک شماره می‌گیرید یا وارد وبسایتی می‌شوید و جلسه شما در هر کجا که راحت هستید، برگزار شود.
صرفه جویی در زمان: مشاوره آنلاین می‌تواند زمان کمتری را از روز کاری شما بگیرد چون دیگر نیاز نیست نگران ترافیک باشید.
هزینه کمتر: با توجه به دسترسی آسان به مشاوره آنلاین، هزینه‌ای که برای استفاده از اینگونه مشاوره، داده می‌شود در مقایسه با مشاوره حضوری کمتر است.
تمایل افراد برای استفاده از فناوری: همانطور که می‌دانید علاقه مردم روز به روز به استفاده از ایمیل، وبینارها و پیام‌های متنی برای برقراری ارتباط بیشتر می‌شود. در کنار این استفاده از مشاوره آنلاین و صحبت با یک مشاور به صورت خصوصی برای آن‌ها جذاب خواهد بود.
در دسترس بودن: در برخی از مناطق نزدیک‌ترین مطب روانشناس ممکن است یک یا دو ساعت با ماشین فاصله داشته باشد. برخی از افراد ممکن است نتوانند رانندگی کنند یا به راحتی نتوانند خانه خود را ترک کنند. در این شرایط مشاوره آنلاین ممکن است تنها گزینه مناسب آن‌ها باشد.

آن‎چه در مورد مشاوره آنلاین باید دقت کنید

علی رغم مزایایی که وجود دارد، روانشناسان هشدار می‌دهند که مشاوره آنلاین ممکن است بهترین گزینه برای همه یا هر موقعیتی نباشد. چند نکته که باید قبل از ثبت نام در نظر بگیرید:

• آیا این ابزار مناسبی برای کمک به من است؟

تحقیقات هنوز نشان نداده‌اند که مشاوره آنلاین برای همه در هر موقعیتی مؤثر باشد. برخی از وبسایت‌ها تبلیغ می‌کنند که درمان تضمینی ارائه می‌دهند؛ اما این ادعاها ممکن است گمراه کننده یا نادرست باشند. چرا که شاید افرادی که بانی این وبسایت‌ها هستند، ممکن است مجوز یا صلاحیت ارائه درمان را نداشته باشند.

• آیا درمانگر مجوز دارد؟

مجوز یک درمانگر سند صداقت او و مدرکی برای اعتماد شما به اوست. هر کسی می‌تواند ادعا کند که یک درمانگر است و خدماتی را ارائه دهد که ممکن است در ظاهر درمان به نظر برسد.

همه روانشناسان و روانپزشکان باید از کشوری که در آن فعالیت می‌کنند، مجوز داشته باشند. این مجوز همچنین تضمین می‌کند که در صورت بروز مشکلاتی در درمان، می‌تواند از طریق قانونی حق خود را مطالبه کنید. قبل از ثبت نام در هر وبسایتی، بهتر است بدانید که با چه کسی مشاوره خواهید داشت و رزومه او را به طور کامل مطالعه کنید.

وضعیت سلامت روان جهانی

• آیا مشاور شما در کشوری که زندگی می‌کنید، مورد تأیید است؟

سرویسی که شما از آن برای مشاوره آنلاین استفاده می‌کنید، باید مورد تأیید در کشورهای دیگر جهان نیز باشد.

• آیا وبسایت یا اپلیکیشن امن است؟

آیا اطلاعاتی که وارد می‌کنم، محرمانه باقی می‌ماند؟ جلسه مشاوره باید فضایی امن برای در میان گذاشتن قصه‌ها، افکار یا احساسات همیق شخصی باشد و بهتر است هر آن چه که در جلسات مطرح می‌شود، در همان جا بماند. وبسایتی که از آن استفاده می‌کنید باید این اطمینان را به شما بدهد که هویت و اطلاعات شما محرمانه باقی خواهد ماند.

• چگونه هزینه مشاوره را بپردازم؟

بسیاری از شرکت‌های بیمه درمان اختلالات سلامت روان و سوء مصرف مواد را پوشش می‌دهند. روانشناسان در برخی از سرویس‌های آنلاین رسیدی را در اختیار شما قرار می‌دهند که می‌توانید آن را برای بازپرداخت به شرکت بیمه خود ارسال کنید. اگر قصد دریافت هزینه از بیمه دارید، ابتدا باید قوانین شرکت بیمه خود را بررسی کنید.
روانشناسان روز به روز علاقه بیشتری برای ارائه خدمت در برنامه‌های آنلاین نشان می‌دهند؛ همانطور که درمانجویان بیشتری نیز علاقه مند به استفاده از آن‌ها شده‌اند. تحقیقات نشان می دهند که برخی از ابزارهای فناورانه می توانند همراه با درمان حضوری مؤثر باشند.
در حال حاضر، با تحقیقات فعلی، اپلیکیشن‌های موبایل و پیام‌های متنی به بهترین وجه به عنوان مکمل روان‌درمانی حضوری استفاده می‌شوند.

آمارهایی درباره مشاوره آنلاین

تحقیقات نشان می‌دهند در واقع 56 درصد از افراد از درمان حضوری به درمان آنلاین انتقال یافته‌اند که به احتمال زیاد به دلیل پروتکل‌های بهداشتی مربوط به کرونا است.
در میان افرادی که در حال حاضر تحت درمان آنلاین هستند، 92٪ از تجربه کلی خود رضایت دارند. اما به صورت جزئی درصد رضایت آن‌ها مربوط به موارد زیر است:
• سهولت استفاده (92%)
• حریم خصوصی (91%)
• زمان پاسخگویی (91%)
• کیفیت مشاوره (90%)
• امنیت (86%)
• هزینه (82%)
علاوه بر این، 93 درصد از افراد مورد بررسی مشاوره آنلاین را مؤثر می‌دانند. این در این دوره که همه استرس کرونا دارند، امیدوارکننده است.

همه این یافته‌ها نشان می‌دهند که مشاوره آنلاین به افراد کمک می‌کند تا در زمان غیرقابل پیش‌بینی تسکین پیدا کنند یا حمایت شوند. در میان کسانی که این مسائل را با درمانگر خود در میان گذاشته‌اند:
• 71 درصد برای نگرانی خود از بازگرداندن فرزندانشان به مدرسه کمک دریافت کردند.
• 67٪ برای مقابله با از دست دادن شغل خود کمک گرفتند.
• 65 درصد به دلیل تبعیض کمک دریافت کردند.
• 64٪ برای ناراحتی خود از بازگشت به کار مشاوره گرفتند.
• 63٪ برای نگرانی خود در مورد سلامتی خود یا عزیزانشان که مبتلا به کووید-19 هستند کمک دریافت کردند.

سخنی از سیمیاروم

حفظ آرامش در این سال‌ها مقوله پیچیده‌ای است که بدون شک نیاز به کمک دارد و هیچ اشکالی در کمک گرفتن وجود ندارد. سیمیاروم با رعایت تمام استانداردهای جهانی در تلاش است تا برای ایرانیان سراسر جهان، با مشاوران برتر فارسی زبان حال بهتری را به ارمغان آورد.

مقالات تحقیقاتی مرتبط با درمان آنلاین

مشاوره آنلاین برای انواع مشکلات سلامت روان

  • افسردگی

اثربخشی درمان چهره به چهره برای درمان افسردگی و مشاوره آنلاین با توجه به تکنیک CBT تفاوت چندانی ندارد.

  • اضطراب و استرس

با توجه به انواع اضطراب و استرس، نتایج اثربخشی مشاوره آنلاین می‌تواند متفاوت باشد؛ اما به طور کلی برای شایع‌ترین انواع این مشکلات روانشناختی، مشاوره آنلاین جایگزین مناسبی برای مشاوره حضوری است.
منبع
منبع

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
Share
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها