5 فروردین 1403
استقلال طلبی

استقلال طلبی در نوجوانان و توصیه‌هایی به والدین


خانه » مشاوره کودک و نوجوان » استقلال طلبی در نوجوانان و توصیه‌هایی به والدین

استقلال طلبی در نوجوانان بخشی از سفر آنان در گذر از دوره کودکی به جوانی است. برای طی کردن موفقیت آمیز این سفر، فرزندتان باید در انجام برخی امور آزادی داشته باشد. در عین حال، او به راهنمایی و هدایت شما نیز نیاز دارد.

استقلال طلبی در نوجوانان به چه معناست؟

برای تبدیل شدن به یک جوان بالغ و عاقل، فرزندتان باید:

  • مسئولیت بیشتری بپذیرد و کمتر به اطرافیان خود وابسته باشد.
  • تصمیم گیری کند و مسائل را حل کند.
  • به یک سیستم جامع در ارزش ها و باورهای خود برسد.
  • هویت خود را شکل دهد.

اما معمولا در مورد مرزهای استقلال بین والدین و نوجوانان اختلاف وجود دارد. چقدر باید استقلال داشته باشد و چه زمانی باید مستقل شود؟ طبیعی است که اگر استقلال زیادی، زودهنگام، به فرزندتان بدهید، او درگیر رفتارهای پرخطر می شود. بنابراین، حفظ مرزها تا سن به خصوصی برای ایمنی او اهمیت دارد.

از سوی دیگر، فرزندتان باید اشتباه کند، کشف کند و تجربه های جدید کسب کند. این به او کمک می کند که از زندگی درس بگیرد و به رشد عقلی و منطقی بیشتر برسد.

ایجاد تعادل بین استقلال طلبی در نوجوانان و مرزهای حفظ امنیت آنان مسئله مهمی برای والدین است. داشتن یک رابطه مثبت با فرزندتان شروع خوبی برای این کار است. این به ایجاد ارتباط مثبت و باز در خانواده کمک می کند.

راهکارهای پرورش استقلال در نوجوانان

به فرزندتان عشق و احترام زیادی نشان دهید

عشق و حمایت شما از فرزندتان برای عزت نفس او ضروری است. جوانانی که حس خوبی نسبت به خود دارند، اعتماد به نفس بیشتری برای پیشرفت و رسیدن به اهداف خود در زندگی دارند.

ابراز عشق همیشه از طریق تماس جسمی و در آغوش کشیدن نیست، چه بسا که نوجوانان از این نوع ابراز عشق استقبال چندانی نیز نمی کنند:

  • به علایق، تفریحات و دوستان او علاقه و توجه نشان دهید.
  • به او گوش دهید.
  • برای او فضای حریم شخصی قائل شوید.
  • به طور مرتب به او بگویید که دوستش دارید.

 به احساس و نظر او احترام بگذارید

سعی کنید احساس او را درک کنید. او به خاطر تغییرات جسمی، اجتماعی و عاطفی بزرگسالی گیج و سردرگم شده است. برای پرورش حس استقلال طلبی در نوجوانان باید نظرات و ایده های آنان شنیده شود و محترم شمرده شود.

نظرات او از شما متفاوت است. درک آن برای شما سخت است، اما فرزندتان به این چند صدایی برای بررسی دنیا نیاز دارد. اگر شما ایده متفاوتی دارید، ایده خوبی است که با او حرف بزنید. گفتگو در مورد ایده های مختلف ایرادی ندارد. وقتی از این ایده ها حرف می زنید، به فرزندتان مهارت گفتگو و بحث مسالمت آمیز را می آموزید.

قوانین مشخصی در خانه تعیین کنید

داشتن قوانین مشخص رفتاری، ارتباطی و روابط اجتماعی به فرزندتان کمک می کند که محدودیت ها و انتظارات از خود را بشناسد. وجود قوانین به شما نیز کمک می کند که عکس العمل خود را در قبال رفتارهای فرزندتان بشناسید. قوانین باید مطابق با سن فرزندتان تغییر کنند و مجازات های مشخصی برای شکستن قانون وجود داشته باشد.

به فرزندتان مهارت های تصمیم گیری را آموزش دهید

تصمیم گیری بیشترین کمک را به پرورش حس استقلال طلبی در نوجوانان می کند. این مهارت به او کمک می کند که:

  • با عقاید مختلف آشنا شود.
  • در مورد مزایا و معایب یک اقدام فکر کند.
  • این مزایا و معایب را سبک و سنگین کند و بهترین تصمیم را بگیرد.
  • در مورد مواردی که احتمال دارد برنامه طبق پیش بینی پیش نرود، فکر کند.
  • از بازخورد دیگران برای تصمیم گیری بهتر استفاده کند.

 در مورد مسائلی که در زندگی فرزندتان اهمیت دارند، سعی کنید با او تصمیم گیری کنید، نه برای او. از جمله در انتخاب مدرسه، رشته تحصیلی، مهاجرت یا مواردی از این قبیل.

فرزند پروری مهاجران - بخش اول

استقلال طلبی در نوجوانان

به فرزندتان فرصت های امنی برای تمرین استقلال بدهید

فعالیت هایی که خانواده از آن حمایت می کنند و ایمنی فرزندتان در آن تامین شده است، به فرزندتان حس آزادی و کمی دوری از شما می دهد. دادن چنین فرصتی:

  • به او مهارت هایی را آموزش می دهد و می تواند قابلیت هایش را تست کند.
  • ریسک های مثبت انجام دهد.
  • احساس تعلق و مالکیت داشته باشد.
  • انعطاف پذیری را به او آموزش می دهد.

برای مثال، می توانید او را در باشگاهی در محدوده زندگی خودتان ثبت نام کنید و در مسابقات شرکت کند. یا وقتی به سن مناسب رسید، برای او یک شغل پاره وقت پیدا کنید تا حس استقلال بیشتری داشته باشد.

استقلال مالی در نوجوانان

 فرزند شما باید ارزش پول را بداند و درک کند که با یک منبع نامحدود روبرو نیست. به همین دلیل، به آنها ماهیانه مبلغ ثابتی بدهید و ‌از ‌آنها بخواهید بودجه بندی کنند. او باید یاد بگیرد چیزهایی را بخرد که قادر به پرداختش است و از‌هزینه های اضافی دوری کند. اگر این پول را بابت لباس یا تفریح خرج کند، خود او با عواقب آن روبرو خواهد شد و مجبور می شود تا آخر ماه از بسیاری از خواسته هایش بگذرد.

تکنولوژی نیز می تواند در آموزش مالی به نوجوانان به کمک شما بیاید. نسل جدید آشنایی و تسلط بیشتری به تکنولوژی دارند و به سادگی می توانند با استفاده از برنامه های مختلف هزینه های خود را مدیریت کنند. از منابع دانلود اپلیکیشن، این نرم افزارها را برای فرزندتان تهیه کنید.


مطالعه مطلب “آموزش ارزش پول به کودکان: راهکارهایی برای سنین مختلف” به شما پیشنهاد می شود


مدیریت اختلافات در مورد استقلال طلبی در نوجوانان

برای رسیدن به استقلال بیشتر، نوجوانان سعی می کنند کنترل بیشتری روی امور خود مانند رفت و آمد، رفتار و ظاهرش داشته باشد. در این پروسه، فرزندتان بارها و بارها ممکن است از خطر قرمزهای شما عبور کند و اقتدارتان را به چالش بکشد. یک رویکرد مثبت و درست در مدیریت اختلافات بر سر استقلال نوجوان می تواند رابطه شما را قوی تر کند.

  • ترس های او را مسخره نکنید.
  • ایده ها و افکار او را به تمسخر نگیرید و آنها را دور از دسترس نشان ندهید.
  • با او مثل یک خردسال بی دست و پا برخورد نکنید و او را به خود متکی بار نیاورید.
  • لیاقت ها و توانایی های او را نادیده نگیرید.

افزون بر این، آمادگی پذیرش پرخاشگری اجتماعی او را نیز داشته باشید. فرزند شما به لحاظ روانی سعی می کند مستقل شود، اما هنوز به لحاظ عاطفی به شما وابسته است. او را همانطور که هست دوست بدارید تا همه چیز ساده تر طی شود.

سخنی از سیمیاروم

بسیاری از والدین تصور می کنند دوره بلوغ زمان سختی است و تمام نوجوانان رفتارهای بدی از خود نشان می دهند و با این رفتارها والدین را به چالش می کشند. اما در حقیقت، تحقیقات نشان داده اند که تنها 5-15 درصد از نوجوانان نوسانات خلقی شدید را تجربه می کنند، سرکشی می کنند و مشکلات متعددی را برای والدین خود به وجود می آورند. رابطه خوب بین اعضای خانواده به نوجوان کمک می کند که به مهارت های مجهز شود که برای ورود به دوره جوانی روند آسان تری را طی کند.

بسیاری از والدین در این مسیر احساس می کنند که سلامت روان خودشان نیز تحت تاثیر قرار گرفته است. به شما توصیه می کنیم برای کنترل اوضاع گاهی به خودتان مرخصی بدهید. کمی از او دور شوید. این برای استقلال طلبی در نوجوانان نیز خوب است. او با دور شدن از شما می تواند کمی آزادی بیشتری داشته باشد و شما نیز می توانید کمی استراحت کنید. می‌توانید برای بهبود روابط خود با فرزندتان از مشاوره نوجوان بهره بگیرید.

ارتباط شما با فرزندتان چطور است؟ او چقدر برای رسیدن به استقلال تلاش می کند؟ در چه اموری با او اختلاف دارید؟

منبع

2/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها