4 فروردین 1403
حسرت زندگی دیگران

حسرت زندگی دیگران را نخورید که خوشی هایتان را می دزدد


خانه » مهارت های زندگی » حسرت زندگی دیگران را نخورید که خوشی هایتان را می دزدد

همه ما گاه و بی گاه حسرت زندگی دیگران را خورده ایم، فرقی ندارد چقدر خود را از این حس مبرا بدانیم. چرا گاهی از دیدن شادی و داشته های دیگران ناراحت می شویم؟ آیا کسانی که حسرت می خورند آدم های بدی هستند؟ یا دلیلی پشت این احساس وجود دارد؟

دلیل تمام ناامنی های درونی ما این است که واقعیت زندگی خود را با ظاهر زندگی دیگران مقایسه می کنیم. مقایسه کردن خود با دیگران جز طبیعت ماست.

توانایی مقایسه یک موقعیت نسبت به دیگری باعث می شود که بهتر تصمیم گیری کنیم و زندگی پربارتری داشته باشیم. عیب این توانایی آن است که اگر دائما زندگی خود را با دیگران مقایسه کنیم، بالاخره جایی کم می آوریم.

مقایسه بیش از حد باعث حسادت می شود. گیر کردن در چرخه منفی حسرت زندگی دیگران را خوردن بهترین راه برای خراب کردن زندگیتان است. خوشبختانه می توانید با حس حسادت و حسرت مبارزه کنید و مسیر خود را به سوی خوشبختی و سلامت روان پیدا کنید.

انسان ها به چه چیزهایی بیشتر حسادت می کنند؟

بر اساس تحقیقات، حسرت خوردن پاسخ به فردی است که دارای موفقیت، مهارت و ویژگی هایی است که ما می خواهیم و نداریم.

پیش مشاره سیمیاروم

اکثریت افراد در نقطه ای از زندگی خود به یک نفر حسادت کرده اند، اما این به صداقت آنها در تکمیل پرسشنامه های تحقیقاتی بستگی دارد تا درصد و موضوع حسادت مشخص شود.

خطاهای عاطفی دخیل در از بین رفتن شادی

بیشتر محرک های حسادت که توسط افراد گزارش شده اند، عبارتند از:

  • پول
  • رابطه عاشقانه و ازدواج
  • بارداری و داشتن بچه
  • جذابیت فیزیکی
  • وزن
  • موقعیت شغلی (به خصوص اگر در یک حوزه کاری باشند)
  • تصویر کلی از زندگی که در شبکه های اجتماعی منتشر می شود

زنان بیشتر حسرت زندگی دیگران را می خورند یا مردان؟

تحقیقات جامع ارائه شده در کنفرانس Human Behavior and Evolution Society به مطالعه میزان حسادت و حسرت در زنان و مردان و موضوع آنها پرداخت. نتایج این تحقیقات نشان می دهد:

  • زنان و مردان تقریبا به یک اندازه نسبت به دیگران احساس حسرت و حسادت دارند.
  • احساس حسرت در مردان بیشتر به هم جنسان خود است که دارای ظاهر ورزشکاری، بدن عضلانی، جذابیت جنسی برای جنس مخالف، همسر زیبا و موقعیت شغلی بهتر هستند.
  • حس حسرت در زنان بیشتر به زنان دیگری است که زیبا و جوان تر هستند. موقعیت و هوش نیز مورد حسرت زنان بوده است.

حسرت خوردن مردان

عواقب حسادت و حسرت زندگی دیگران را خوردن چیست؟

بشر موجودی اجتماعی است که همین باعث می شود افرادی با سطوح اجتماعی و موقعیت های بالاتر یا پایین تر در کنار هم زندگی کنند. همین تفاوت ها باعث ایجاد مقایسه می شود.

زمانی که فرد دائما در حال مقایسه باشد، از خود فرصت بالندگی و پیشرفت را می گیرد و همین موجب می شود که دیگران از او موفق تر به نظر برسند.

اگر دائما به دیگران احساس حسادت کنید و حسرت زندگی دیگران را بخورید، به تدریج برخورد خصمانه ای با آنها خواهید داشت و این بر روابط اجتماعی شما تاثیر منفی می گذارد. تنها ماندن عاقبت همه افراد حسود است.

افکار ناخوشایندی که در اثر مقایسه زندگی خود با دیگران در ما ایجاد می شود، باعث می شود که ذهن تیره و تیره تر شود. در بهترین حالت، این اشتغال فکری موجب بروز نگرانی و اضطراب در فرد شده که در نهایت می تواند به خستگی روانی و افسردگی منجر شود. از سوی دیگر، بیماری های روانی به بیماری های جسمی می انجامند.

تکرار جملاتی مانند «این عادلانه نیست»، «چرا او دارد و من ندارم»، «من لایق بیشتر از این هستم»، خود را بالاتر از دیگران دیدن، انکار داشته های خود و حتی بدتر از آن فکر کردن به «دیگران نباید داشته باشند» باعث می شود که فرد دچار درد و رنج روانی مداوم شده و ترس از آینده مانع از حرکت او به سوی پیشرفت شود.

این حسرت و مقایسه های دائمی، علاوه بر آسیب رساندن به سلامت روان فرد، موجب وارد شدن آسیب جدی به آینده فرزندان و خانواده می شود.

حسرت خوردن و حسادت

احساس کمبود عزت نفس و کمبود در زندگی باعث کشمکش و دعوا در زندگی شده و تمام جنبه های زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد. در آخر فرد حسود ممکن است چشم باز کند و ببیند هر آنچه داشته است را نیز از دست داده است.

واقعیت زندگی خود را با ظاهر زندگی دیگران مقایسه نکنید

آیا تا به حال کسی را دیده اید که عکسی نامناسب از زندگی خود منتشر کند؟ واقعیت آن است که به ندرت در شبکه های اجتماعی با عکس یا نوشته هایی از سوی دوستان خود در مورد تنفر از همسر، دعوا با خانواده، داشتن شغل نامناسب یا اعلام بی پولی رو به رو می شویم.

بیشتر افراد سعی می کنند تصویری از خود ارائه دهند که دوست دارند شما ببینید، نسخه ای کاملا ویرایش شده، درخشان و زیبا از زندگیشان.

هر بار که حسرت زندگی دیگران را خوردید، به یاد داشته باشید که شما تنها بخش کوچکی از داستان آنها را می بینید، همان بخشی که آنها دوست دارند ببینید.

به چیزی فکر کنید که دوستتان دارد و شما آن را می خواهید. برای مثال، شاید او در بین افراد زیادی محبوب است. در ظاهر این طور به نظر می رسد که اطراف او پر از دوستانی است که به او اهمیت می دهند و او را دوست دارند.

اما در واقعیت شاید در پشت درهای بسته این افراد دیدگاه متفاوتی نسبت به او داشته باشند. در این حالت، واقعیت و آنچه ما به عنوان واقعیت می بینیم دو چیز متفاوت هستند.

حسادت در رابطه زناشویی

حتی حسادت برانگیزترین سبک زندگی هم مشکلاتی دارد. برای مثال، بیشتر افراد حسرت زندگی افراد ثروتمند و مشهور را می خورند، اما تا به حال به زندگی این افراد فکر کرده اید؟

آیا دوست دارید وقتی لباس راحتی به تن دارید و برای قدم زدن وارد محوطه اطراف خانه شده اید، کسی از بین بوته ها بیرون بپرد و از شما عکس بگیرد؟ دوست دارید وقتی عجله دارید کسی به اصرار از شما تقاضای عکس کند؟

هر سکه دو رو دارد. آنچه شما می بینید لزوما واقعیت نیست. پس دفعه بعد که حسرت زندگی دیگران را خوردید، بدانید که تا وقتی جای او نباشید نمی توانید همه داستان را قضاوت کنید.

آیا واقعا آنچه دارند را می خواهید؟

اگر واقعا می خواهید بازی مقایسه کردن خود با دیگران را انجام دهید و به زندگی دیگران حسرت می برید، به یاد داشته باشید که باید مبادله کاملی داشته باشید. یعنی هر آنچه در زندگی خود دارید را باید رها کنید و آنچه آنها دارند را بگیرید.

این تمرینی است که به شما کمک می کند تصمیم بگیرید آیا واقعا می خواهید به جای آنها باشید؟

زمانی که آماده هستید به فردی فکر کنید که حسرت زندگی او را می خورید. سپس روی تکه کاغذی دو ستون بکشید و در یکی از ستون ها چیزهایی را یادداشت کنید که شما دارید و او ندارد.

در ستون دیگری چیزهایی را بنویسید که او دارد و شما ندارید. هر چیزی که به ذهنتان می آید را بنویسید. برای مثال، آیا او پولدار است؟ خانه خوبی دارد؟ لباس های قشنگی می پوشد؟ همسر خوبی دارد؟

در ستون مربوط به خودتان هر چیزی را یادداشت کنید که در زندگیتان ارزش دارند. برای مثال، خانواده، دوستان، فرزندتان، و هر چیز دیگری که برایتان اهمیت دارد.

نکته: مسلما فرد مورد حسرت نیز مثل شما دوستان، خانواده و شاید فرزندانی دارد. اما در اینجا شما به دنبال آنچه دارند نیستید، بلکه رابطه منحصر به فرد و ارتباطی که با دوستان و خانواده خود دارید اهمیت دارد. بنابراین، نام افراد خانواده، دوستان و فرزندان خود را بنویسید.

تا جایی که می توانید در مورد زندگی خود شفاف باشید. هر چیزی که در زندگی خود دوست دارید را یادداشت کنید. این می تواند حتی تعطیل شدن زودتر از همیشه در پنج شنبه ها و قدم زدن تا خانه باشد.

به لیست خود نگاه کنید. احتمالا از آنجا که به زندگی خود اشراف بیشتری دارید، باید فهرست دوست داشتنی های زندگی خودتان بیشتر شده باشد. حتی اگر این طور نیست، از خود بپرسید آیا چیزی در ستون من وجود دارد که رها کردن آن به بهای داشتن زندگی یک نفر دیگر سخت باشد؟

احتمالا حالا متوجه می شوید که در زندگیتان چیزهایی وجود دارد که به اندازه داشته های دیگران ارزش دارند.

حسرت و حسادت در زنان

چطور حسرت زندگی دیگران را نخوریم؟

تمرین سپاس گزاری کنید:

یکی از علل حسادت و حسرت زندگی دیگران را خوردن، نادیده گرفتن چیزهای خوب در زندگی خودمان است.

هرچه از داشته های خود راضی تر باشید، چیزهای خوب بیشتری برای شما رخ می دهد. مطالعات نشان می دهند که انسان های واقعا خوشحال، لزوما ثروتمند، قدرتمند یا مشهور نیستند.

آنها تنها با توجه کردن به داشته های خود، تصمیم گرفته اند شاد باشند. به هر چیزی که فکر کنید، ذهنتان به آن سو متمایل می شود.

هر شب به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • چه چیزی در زندگی من باارزش است؟
  • از چه آزادی هایی در زندگیم لذت می برم؟
  • چه کسانی برایم مهم هستند؟
  • زندگی من چه مزایایی دارد؟
  • چه کسی همیشه در کنار من است؟

با پاسخ دادن به این سوالات با احساس خوب به خواب می روید. اگر به داشته های خود فکر کنید، راحت تر می توانید نداشته هایتان را تحمل کنید.

با افرادی که برای چیزهای اشتباه ارزش قائلند کمتر رفت و آمد کنید

اگر تمام وقتتان را با کسانی می گذرانید که دائما در مورد آخرین مد سال، میزان درآمد، خودرو جدید، تفریحات و مسافرت های آنچنانی و داشته های خود حرف می زنند و باعث می شوند زندگی خود را با آنها مقایسه کنید، ناچاراً حسرت زندگی دیگران را خواهید خورد.

همیشه چیزهای مهم تر و باارزش تری در زندگی وجود دارد. با کسانی ارتباط برقرار کنید که افکار سالم تر و رفتار معقول تری دارند.

اگر در چنان مکالماتی گیر کرده اید، مکالمه را به نحوی ختم کنید (حتی اگر لازم است رابطه را!)

مثل کودکان باشیم: شاد و خالص

موفقیت دیگران را جشن بگیرید

از روی صفای دل و به صورت عملی، موفقیت ها و داشته های دیگران را جشن بگیرید. وقتی کسی چیزی به دست می آورد که شما آن را می خواستید، برای او خوشحال باشید.

زندگی و دیگران را رقیب ندانید. شادی و موفقیت منابع محدودی ندارند.

روزی که به این باور برسید و بتوانید شادی دیگران را شادی خود بدانید، می توانید بر حسادت کردن به دیگران و حسرت خوردن نسبت به آنها غلبه کنید.

اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید

تقویت اعتماد به نفس بهترین راه برای غلبه بر حسرت خوردن است. شما در چه چیزی مهارت دارید؟ چه چیزی در زندگی شما از دیگران بهتر است؟ روی آن تمرکز کنید و سعی کنید در آن حوزه پیشرفت بیشتر و بهتری داشته باشید.

این احساس در شما طبیعی است!

حسرت زندگی دیگران را خوردن و حسادت کردن به آنها احساسی طبیعی در تمام انسان هاست. اعتقاد بر این است که این احساس برای پیشرفت در وجود بشر قرار داده شده است.

پس شما نیز از آن درست استفاده کنید و آن را دستاویز موفقیتتان کنید.

اگر حسرت خوردن شما را از زندگی کردن بازداشته و شادی را از شما گرفته است، بهتر است با یک مشاور روانشناس صحبت کنید.

شما به چه چیزی در زندگی دیگران حسرت می خورید؟

این احساس چه تبعاتی برای سلامت جسم و روان شما داشته است؟

3/5 - (9 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

10 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
عالیه فضانورد

سلام مشکل من اینه من تا قبل ازدواجم جزو خوشحال ترین و خوشبخت ترین دخترای اقوام بودم ولی الان بعد ازدواج شوهرم با اینکه نهایت تلاششون میکنه حتی نمیتونه ساده ترین نیاز هایه زندگیمونو فراهم کنه مثل ماشین و خونه الان از لحاظ مالی تقربا از همه ی اطرافیانم ک قبلا حسرت زندگیمو میخوردن پایین ترم و جلوشون احساس حقارت میکنم حسرت گذشتمو میخورم و موقعیت‌هایی ک از دست دادم و حس بد تری ک من نسبت ب این قضیه دارم اینه ک دورو بريام و اقوام منو باهاشون مقایسه میکنن و علنا اعلام میکنن دلشون برام میسوزه و جلوی من از اونا بد میگن ک مثلا فلانی الان برا تو شاخ شده یا از کجا ب کجا رسیده با اینکه من اصلا درمورد مشکلاتم باهاشون دردو دل نمیکنم ولی با حرفاشون متوجه میشم دارم مقایسه میشم و این بد ترین حسارو برام داره رو زندگیم تاثیر منفی گذاشته حس میکنم اونا یه هو همه ی خوشبختیایه دنیارو با هم دریافت کردن درصورتی ک من یه هو همه رو از دست دادم کل تایم یا با مامان و بابام دعوا دارم چون انتخاب شوهرم ب. دست اونا بوده یا هم با همسرم ک قبول دارم داره سعی میکنه ولی ب نتیجه نمیرسه احساس افسردگی شدید دارم

Mn

من خیلی حسرت زندگی های لاکچری بقیه رو میخورم و واقعا دوست دارم یه روزی منم مثل اونا شاد باشم و خوش بگذرونم ولی نه از ظاهر خودم دل خوسی دارم نه امید چندانی ندارم که بتونم روزی مثل اونا باشم یه مدتم به خاطر افسردگی زیاد به یه نوع اسکیزوفرنی خفیف مبتلا شدم و بستری شدم و الان دارو مصرف میکنم ولی بازم این افکار دست از سرم برنمیدارن

سیمیاروم

سلام دوست عزیز امیدواریم خوب باشید.
شماهم می‌تونید از زندگی لذت ببرید و شاد باشید، اول باید خودتون رو دوست داشته باشید و روی عزت نفس و نقاط قوتتون کار کنید و بشناسید اون‌ها رو.
اینجوری دیگه حسرت نمی‌خورید و به خودتون اعتماد می‌کنید و سعی می‌کنید تلاش کنید برای پیشرفت و زندگی بهتر.
نگران نباشید عزیز حتما می‌تونید ولی اولین قدم مشاوره هست و کمک گرفتن از مشاورین متخصص.
این لینک جهت رزرو وقت مشاوره خدمت شما، سیمیاروم در خدمت شماست.
https://simiaroom.com/counselor/

بهرام

من از زندگیم و شرایطی که دارم راضی و خوشحال هستم از همه خوشتیپ تر و خوش قیافه تر نیستم پولدار و مرفه هم نیستم تو زندگیم غم و غصه هم دارم شرایط سخت هم روزهای بد اتفاقات خیلی بد رنج های تحمیل شده از سمت زندگی عذاب های باقی مانده از دوران کودکی و … ولی یه زمان برای زندگی کردن دارم یه فرصت برای بیشترین لذتی که میتونم از دنیا تو عمرم ببرم با همین شرایط میتونم ماشین پرایدمم میتونه منو ببره به دیدن جاهای قشنگ ویلا تو آنتالیا نه ولی یه خونه کوچیک و ساده ای دارم همون سقف و سرپناه داره تو سرما گرما یه جای دنج واسه عاشقانه ها یه شغل و درامد دارم مثه بابک زنجانی نیست اصلا درامدش ولی بدهکار نیستم اندک پس اندازی هم میشه باهاش کرد کفاف زندگی رو میده سلامتی دارم توانایی کار کردن دارم واسه انجام کارها به کسی نیازمند نیستم زندانی نیستم … دنیا یه طلوع و غروب قشنگ داره که همه همه مردم میتونن ازش لذت ببرن یه بارون داره واسه همه میباره یه برف قشنگ نیمکت پارک ها واسه نشستن رایگانه دیدن کوه ها بلیط نمیخواد از دور هم قشنگن دنیا همیشه دلیل واسه شاد بودن داره فقط کافیه با چشم باز بهش نگا بشه و همینجور حتما دلیلی هم واسه غمگین بودن و حسرت خوردن اگه بخوایم دنبال دلیل واسه رنج کشیدن باشیم اونم زیاده حالا هر کسی تصمیم با خودشه چجوری دنیا رو ببینه و دنبال دلیل واسه شاد بودن باشه یا غصه خوردن
من خوشحالم ولی حیففففففففففففف خانومم که یه سالی هست عقد کردیم همیشه فقط به نداشته های خودش و من و مشکلات زندگیمون و رابطمون نگاه میکنه و به داشته های مالی بالاتر بقیه و ظاهر رابطه ها و حالت های دیگران چندبار بهش گفتم صدای دهل از دور خوشه زن ولی فقط سر تکون میده و میگه آره آره اما قلبش تابلو پر از حسرتههههه
بهش میگم قدر داشته ها رو ندونی زود و راحت از دستشون میدی ولی انگار نه انگار
چند وقته کار به جایی رسیده میگم کاش نبودم کاش نباشم تا خوشبخت میشد تا خوشبخت بشه تا با چشای خودش ببینه سراب تو بیابون واقعیت داره از دور هست ولی نزدیکش میشی هیچی نیست هیچیییییییییی
امیدوارم نه ولی به اونجایی که نباید برسه تلاش هام بی فایده باشه واسه تعغییر دیدگاهش به زندگی ترکش میکنم هرجور شده عاشقشم دوس ندارم باعث غصه خوردنش باشم دوس ندارم منو زندگیم باعث حسرت خوردنش بشیم میرم تا به خوشبختی برسه فعلا نه امیدوارم نه ولی از یجایی به بعد حتما

سیمیاروم

سلام بهرام عزیز.
چقدر خوب که نگاهتون به زندگی انقدر زیباست، امیدواریم که همیشه حالتون خوب باشه.
، حتما باید با همسرتون راجع به ناراحتی‌ها و حساسیت هاشون صحبت کنید و علت رو جویا بشید که چه چیزی باعث حساسیت و ناراحتیشون میشه، اگر موفق نشدید تا این موضوع رو برطرف کنید، حتما به مشاورین و متخصصین زوج درمانگر مراجعه کنید تا شرایط رو بررسی کنند. زوج درمانگر نقش هر فرد را در بروز تعاملات مشکل‌زا شفاف می‌کند و به زوج کمک می‌کند تا رابطه و رفتار خود را تغییر دهند.
زوج درمانگر مهارت‌هایی را برای رابطه بهتر به زوج می‌آموزد و برای آنها تکلیف و تمرین‌هایی تعیین می‌کند.
این لینک جهت رزرو وقت مشاوره خدمت شما، سیمیاروم در خدمت شماست.

https://simiaroom.com/counselor/

کاربران ناشناس

قشنگ بود ،ممنون

کاربران ناشناس

روانشناسا ماشالله گرون میگیرن اما مطلبتون عین واقعیته

سیمیاروم

متخصصینی که در سیمیاروم مشاوره میدن میشه گفت بهترین در حوزه ی خودشون هستن، هزینه ی مشاوره این متخصصین هم عمدتا بالاتر از قیمت جلسات در سیمیاروم هست. البته شما با تهیه ی پکیج ها می تونید هزینه ی کمتری پرداخت کنید. ممنون از نظرتون

مهسا

اگه با حوصله خونده بشه این مطالب و عمل بشه عالیه،،،ممنونم

سیمیاروم

خوشحالیم که براتون مفید بود، ممنون از همراهی شما.