1 اردیبهشت 1403
شادی میتواند از یک احساس ناگهانی شدید مانند لذت یا سرخوشی تا احساس رضایت بسیار آرامتر و پایدارتر باشد.

راهنمای شاد بودن


خانه » مهارت های زندگی » راهنمای شاد بودن

۵ تکنیک‌ ساده و کاربردی برای شاد بودن

۲۰ مارچ روز جهانی شادی است. هدف از نام‌گذاری این روز، جشن گرفتن شادی در سراسر جهان، الهام بخشیدن به مردم برای گسترش مثبت‌اندیشی، چه بزرگ و چه کوچک، با دیگران و تشویق هر ملتی برای اولویت دادن به شادی شهروندان‌‌اش است.

 شادی چیست؟

تعریف شادی در یک کلمه یا جمله کار دشواری است. اما به‌طور کلی دو حوزه کلیدی را در بر می‌گیرد. این‌که چه احساسی در لحظه داریم و درکل چه اندازه از زندگی‌مان راضی هستیم. بنابراین شادی می‌تواند از یک احساس ناگهانی شدید مانند لذت یا سرخوشی تا احساس رضایت بسیار آرام‌تر و پایدارتر باشد. به بیان دیگر شادی یک حالت عاطفی است که با احساس خوشحالی، رضایت و خرسندی مشخص می‌شود.

از آن‌جایی که شادی معمولا یک اصطلاح تعریف شده است، روان‌شناسان و سایر دانشمندان علوم اجتماعی وقتی در مورد این وضعیت عاطفی صحبت می‌کنند اصطلاح «خوشبختی یا سلامت درونی» را به‌کار می‌برند. همان‌طور که به نظر می‌رسد، خوشبختی درونی تمایل دارد بر کلیت احساسات شخصی فرد در مورد زندگی خود در زمان حال تمرکز کند.

دو جزء کلیدی شادی عبارتند از:

  • تعادل در عواطف: هرکسی  در زندگی عواطف، احساسات و حالات مثبت و منفی را تجربه می‌کند. اما شادی به‌طور کلی با تجربه بیشتر احساسات مثبت نسبت به احساسات منفی مرتبط است.
  • رضایت از زندگی: این مساله به میزان رضایت ما از بخش‌های مختلف زندگی‌ از جمله روابط، کار، دستاوردها و سایر چیزهایی که برای‌مان مهم هستند، مربوط می‌شود.

نشانه‌های شادی

در حالی که درک شادی ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، برخی از علائم کلیدی وجود دارد که روان‌شناسان هنگام سنجش و ارزیابی شادی به دنبال آن هستند. برخی از این نشانه‌های کلیدی عبارتند از:

  • احساس می‌کنید زندگی دارید که همیشه می‌خواستید
  • احساس می‌کنید شرایط زندگی شما خوب است
  • احساس می‌کنید آن‌چه در زندگی می‌خواهید انجام داده‌اید یا انجام می‌دهید
  • احساس رضایت از زندگی‌تان دارید

فراموش نکنید افراد شاد هم گهگاه طیف وسیعی از احساسات انسانی مانند خشم، ناامیدی، کسالت، تنهایی و حتی غم را تجربه می‌کنند. اما حتی زمانی‌که با ناراحتی مواجه می‌شوند، یک حس اساسی خوش‌بینی دارند که اوضاع بهتر می‌شود. برهمین اساس می‌توانند با اتفاقاتی که در حال رخ دادن است کنار بیایند و دوباره احساس خوشبختی کنند.

 

چگونه دوباره شاد باشیم؟

آیا به تازگی در مورد چیزی احساس ناراحتی کرده‌اید؟ چه چیزی باعث این حس شده است؟ همان‌طور که احتمالا شنیده‌اید، یافتن ریشه یک مساله آن مشکل را مشخص می‌کند و در نهایت به ما می‌گوید از کجا باید کار برای تغییر را شروع کنیم.

بهترین راه برای انجام این کار، مقایسه و ارزیابی است. در ادامه این مطلب با نشان دادن موانع دستیابی به شادی، نکاتی برای پرورش شادی و راه‌های دوباره شاد بودن ارائه می‌شود.

تهیه فهرستی از چیزهایی که شما را خوشحال می‌کند و چیزی‌هایی که باعث خوشحالی شما نمی‌شود مفید است. داشتن چنین لیست یا فهرستی به ما کمک می‌کند بدانیم برای بازگشت شادی و آرامش بیشتر به زندگی‌مان باید بر روی چه چیزهایی تمرکز کنیم.

فهرستی که در ادامه می‌خوانید نمونه‌ای از تهیه چنین لیستی برای شروع است. البته به یاد داشته باشید این فهرست برای هرکسی می‌تواند متفاوت باشد.

چیزهایی که من را خوشحال می‌کنند

  • مدیتیشن
  • بدنی پرانرژی داشتن
  • خوش‌بینی
  • داشتن یک سیستم پشتیبانی خوب
  • خودمراقبتی
  • اشتیاق برای زندگی
  • داشتن زمانی برای خود
  • فعالیت متعادل در رسانه‌های اجتماعی
  • جملات تاکیدی مثبت
  • گشت و گذار در طبیعت

چیزهایی که من را نارحت می‌کنند

  • مقایسه خودم با دیگران
  • شرمساری از بدن
  • بدبینی
  • انزوا
  • نداشتن زمان‌های شخصی
  • احساس عدم قدردانی
  • فعالیت بیش از حد در رسانه‌های اجتماعی
  • افکار منفی
  • شک به خود و شرمساری

بعد از تهیه این لیست بهتر است آن‌را مرور کنید و نگاهی به زندگی‌تان داشته باشید. به زمان‌های شادتر زندگی خود برگردید. چه زمانی در زندگی شادترین بودید؟ آن زمان‌ها را بررسی کنید و ببینید آیا می‌توانید بازهم  آن قسمت از خود را پیدا کنید؟

شاید نتوانید آن لحظات شاد و منحصر به‌فرد را بازسازی کنید، اما دست‌کم  می‌توانید از آن‌ها الهام بگیرید. شادی در سطوح مختلفی به وجود می‌آید. برهمین اساس شاید اصلا بخواهید گزینه‌های جدیدتری را که برای شما شادی‌آفرین هستند امتحان کنید.

تکنیک‌های مختلف حفظ آرامش (RT)

همچنین فهرست چیزهایی که شما را ناراحت می‌کنند به شما برای حذف موانع شادی و عبور از احساسات منفی در زندگی کمک می‌کنند.

فراموش نکنید همیشه یک درمان‌گر یا متخصص حرفه‌ای می‌تواند به شما در رفع این موانع کمک  کند و ابزارهایی برای غلبه بر آن‌ها در اختیارتان قرار دهد. همچنین می‌توانید از تکنیک‌هایی که در ادامه این مطلب آماده است ایده بگیرید تا دوباره شادی را به زندگی‌تان برگردانید.

 

تکنیک‌هایی برای شاد بودن

۱-پیدا کردن سرگرمی

وقتی صحبت از سرگرمی‌ها می‌شود، امکانات ما بی‌پایان هستند. از همه بهتر انتخاب این بخش یعنی سرگرمی موردنظر کاملا به خود ما بستگی دارد.

می‌توانید به همان اندازه که می‌خواهید ماجراجو، خلاق، اسرارآمیز یا برون‌گرا باشید. یا می‌توانید یک سرگرمی جدید را به تنهایی یا با دوستان خود امتحان کنید.

۲-الویت اول خودت باش

شاید خیلی ساده به نظر برسد، اما بسیاری از مردم فراموش می‌کنند که از خودشان هم مراقبت کنند. مشغله و برنامه‌های کاری، ازدواج، فرزندان، خانواده، حیوانات خانگی و دوستان همه از مواردی هستند که باعث می‌شود بسیاری از مردم، به ویژه زنان، خودشان را فراموش کنند و مراقب خودشان نباشند. اما فراموش نکنید هنگامی‌که خودتان را در اولویت قرار می‌دهید، شادی به شما برمی‌گردد.

خودمراقبتی و اولویت درنظر گرفتن خود می‌تواند بر خلق و خو، سطح استرس، تمرکز و بهره‌وری ما تاثیر بگذارد.

۳- ورزش کن

هرچند همه ما اهل ورزش نیستیم اما این واقعیتی است که ورزش مزایای زیادی دارد. ما با ورزش کردن به بدن خود خدمت می‌کنیم؛ چراکه اکسیژن و مواد مغذی به بافت‌های مختلف بدن می‌رسد و به بهبود فعالیت سیستم قلبی- عروقی ما کمک می‌کند.

کافی است فقط روزی ۳۰ دقیقه فعالیت منظم و تحرک داشته باشید تا هورمون‌های احساس خوب به صورت طبیعی در بدن شما تولید شوند و خلق و خو و سلامتی بهتری داشته باشید.

 ۴- داشتن رژیم غذایی مناسب

داشتن یک رژیم غذایی مناسب و متعادل خیلی مهم است. رژیم غذایی بر خلق و خوی ما تاثیر مثبت دارد. غذاهای سرخ‌شده، با نمک و قند بالا سلامت جسمی و روحی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند و اثر نامطلوبی دارند. این امر بدان معنی نیست که هرگز نمی‌توانید از چنین غذاهایی استفاده کنید؛ بلکه باید تعادل را رعایت کنید و پروتئین پخته یا کبابی و سبزیجات را در رژیم غذایی خود قرار دهید. چیزی که بدن شما را قوی‌تر و ذهن شما را شادتر می‌کند.

۵– انتخاب عاقلانه سیستم حمایتی

داشتن یک سیستم پشتیبانی خوب به بهبود شادی و رفاه ما کمک می‌کند. به افرادی اجازه دهید در زندگی شما نقش داشته باشند که برای سلامت روان شما مفید هستند، همان‌طور که شما برای سلامتی روان آن‌ها مفید هستید. برخی از دوستان ما می‌توانند سمی باشند، و حتی تا زمانی‌که آن رابطه را پایان ندهیم متوجه این موضوع نمی‌شویم. شادی به انتخاب‌های زندگی شخصی و حرفه‌ای ما نیز بستگی دارد.

همه چیز با خود ما شروع می‌شود

اگر چیزی در زندگی ما وجود دارد که برای ما شادی در پی ندارد، باید آن را رها کنیم. این مساله می‌تواند برای مثال روابط ما در هر ابعادی باشد. از خانواده، دوستان، همسر یا شریک زندگی. هرچند کار دشواری است اما ارزش آرامش و شادی ما خیلی بیشتر است.

اما اگر از خودتان ناراضی هستید، چه کسی مسوول است؟ پاسخ روشن است. خود ما مسوول هستیم. کافی است کمی با خودمان مهربان‌تر باشیم و قدم‌های کوچکی در این راه برداریم. برای نمونه اگر می‌خواهید وزن کم کنید، نباید رژیم سخت و سنگین بگیرید. چنین کاری به ندرت جواب می‌دهد. بهتر است عادت‌های بد خود را کنار بگذارید. این روش به مرور زمان نتیجه‌بخشی بهتری دارد.

بازگشت دوباره شادی!

خوبی شادی این است که حتی اگر آن‌را در زندگی گم کرده‌اید بازهم می‌توانید آن‌را پیدا کنید. هرچند زندگی غیرقابل پیش‌بینی است و احتمالا تمام ۳۶۵ روز سال را نمی‌توانیم شاد باشیم، اما می‌توانیم برای داشتن روزهای خوب بیشتر از روزهای بد تلاش کنیم. یا حتی در روزهای بد، از خوبی‌ها و شادی‌هایی که تجربه کرده‌ایم قدردانی کنیم.

فراموش نکنید شادی برای هر فرد تعریف متفاوتی دارد. آن‌چه در این راهنما ارائه شد پیشنهاداتی هستند برای شروع که می‌توانید از آن‌ها ایده بگیرید و به بازگرداندن شادی به زندگی خود کمک کنید.

منبع۱

منبع۲

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها