11 فروردین 1403
ترفندهای کاربردی برای شروع یک مکالمه

شروع یک مکالمه خوب


خانه » مهارت های زندگی » شروع یک مکالمه خوب

به نظر می‌رسد برخی از افراد می‌توانند ساعت‌ها یک مکالمه را ادامه دهند، در حالی که برخی دیگر برای چند جمله حرف زدن مشکل دارند. اطلاع از نحوه شروع یک مکالمه یک مهارت اجتماعی مفید است. فرقی نمی‌کند به دنبال جذب مشتری باشید یا یک مکالمه عاشقانه داشته باشید، داشتن مهارت حرف زدن باعث می‌شود در موقعیت‌های مختلف اجتماعی احساس راحتی و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.
اگر اتاقی پر از غریبه‌ها کابوس شما است، ایده رفتن به یک مهمانی یا رویداد کاری برای شما فوق‌العاده دلهره‌آور است. اگر آدمی درونگرا، خجالتی و یا مضطرب باشید، این نوع موقعیت‌های اجتماعی برای شما سخت خواهد بود.

چگونه اضطراب شروع مکالمه را کاهش دهیم؟

یکی از راه‌های کاهش اضطراب برای حرف زدن این است که از قبل آماده شوید. آنچه را که می‌خواهید درباره آن صحبت کنید مرور کنید و حتی با یک دوست تمرین کنید. اولین قدم برای مهارت در شروع یک مکالمه این است که آماده باشید. اگر برای شروع مکالمه مضطرب هستید، قبل از شروع این سه استراتژی ساده را امتحان کنید:

مثبت فکر کردن

نگران اشتباه کردن نباشید و به توانایی‌های خود ایمان داشته باشید. نگرانی بیش از حد در مورد چیزهایی که قرار است بگویید باعث شود که روند مکالمه فعلی و محتوای آن را از دست بدهید. در عوض، سعی کنید روی طرف مقابل و صحبت‌های او متمرکز بمانید.

نفس عمیق

اگر مضطرب و عصبی باشید، نمی‌توانید آرامش خود را حفظ کنید. سعی کنید آرام بمانید و اجازه دهید گفتگو به طور طبیعی جریان یابد.

معرفی خودتان

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای شروع این است که فقط خودتان را معرفی کنید و سپس به طرف مقابل هم فرصت بدهید همین کار را انجام دهد. با شکستن یخ مکالمه، سؤالات ساده بپرسید یا از اموری که در اطرافتان رخ می‌دهد، حرف بزنید.

قاتلان یک مکالمه خوب

هر چند بدیهی است، اما بهتر است باز هم اشاره کنیم که مگر در مواردی که با فرد مقابل کاملا آشنا هستید، از انجام کارهای زیر خودداری کنید:
تفسیرهای سیاسی، شایعات، شکایات و شوخی‌های توهین‌آمیز احتمالاً شیوه شوهر عمه‌ها برای شروع یک مکالمه در دورهمی‌های خانوادگی باشد، اما این کار برای گفتگوهای روزمره شما خوب نیست. هنگام شروع گفتگو باید از هر چیزی توهین‌آمیز، بحث‌برانگیز یا ناراحت‌کننده اجتناب شود. برای ابراز نظر یا حتی تلاش برای متقاعد کردن زمان و مکان خاصی وجود دارد که قبل از صحبت کردن در این موارد باید از مناسب بودن شرایط اطمینان حاصل کنید.
برخی تحقیقات نشان می‌دهند که وقتی صحبت از موضوعات شروع گفتگو می‌شود، بهترین گزینه حرف زدن در مورد موضوعات بی‌ضرر است. در یک مطالعه، از شرکت‌کنندگان خواسته شد که بهترین موضوع برای شروع یک مکالمه توسط شریک عاطفی بالقوه را مشخص کنند: انتخاب بین دو مورد، سؤالات پایان باز، سؤالات بی ضرر، و رویکرد مستقیم.
تعداد کمی از پاسخ‌دهندگان از رویکرد انتخاب بین دو گزینه استقبال کردند. سایر گزینه‌ها به دو دسته تقسیم شدند: زنان معمولاً سؤالات بی‌ضرر را ترجیح می‌دهند (“تیم مورد علاقه شما چیست؟”)، در حالی که مردان رویکرد مستقیم‌تر را ترجیح می‌دهند (“دوست دارم برای شما یک نوشیدنی بخرم!”).
نویسندگان این مطالعه پیشنهاد می‌کنند که برای شروع مکالمه با یک غریبه، بهتر است از رویکرد بی‌ضرر استفاده کنید. احتمال دلخور کردن فرد در این رویکرد کم است و در عین حال به او موضوعی برای حرف زدن می‌دهد.

سعی کنید مکالمه را با یک موضوع شاد شروع کنید. از طرح شکایت یا مشاهدات منفی خودداری کنید. مهم نیست که در چه وضعیتی هستید، همیشه می‌توان چیزی مثبت برای گفتن پیدا کرد. در مورد آب و هوا، غذا، یا خود رویداد نظر دهید. گفتن چیزی به سادگی اینکه خوش می‌گذرد و چه مهمانی خوبی است، راه خوبی برای شروع گفتگو است.

بهتر است شروع یک مکالمه با حرف های مثبت باشد.

چند جمله کاربردی برای شروع مکالمه

• این کنفرانس واقعا عالی بود، اینطور نیست؟
• کسی که این رویداد را سازماندهی کرده است، مطمئناً کار بزرگی انجام داده است!
• کنفرانس شما عالی بود. احساس می‌کنم واقعاً چیزهای زیادی یاد گرفتم!
• امروز هوا بسیار سرد است، اما گزارش هواشناسی می‌گوید فردا خوب و آفتابی است.
مردم به جملات مثبت بیشتر از حرف‌های منفی واکنش نشان می‌دهند. این به آنها نشان می‌دهد شما فرد دلپذیری هستید که به چیزهای مثبت توجه می‌کنید. مثبت اندیشی به آرامش دیگران کمک می‌کند. در نتیجه، مردم علاقه بیشتری به ادامه گفتگو با شما خواهند داشت.

ترفندهای ارتباطی برای شروع مکالمه

ساده شروع کردن

لازم نیست شروع یک مکالمه خوب با مشاهده عمیق، فلسفی و کوبنده شروع باشد. نظرات یا سؤالات ساده روش خوبی برای شکستن یخ رابطه است. اظهار نظر در مورد آب و هوا، اتاق یا غذا شاید کلیشه‌ای به نظر برسند، اما به هر حال برای شروع خوب هستند. این عبارت‌ها ساده‌ترین نقاط اشتراک بین دو غریبه هستند. صحبت در مورد چیزهای بی‌اهمیت می‌تواند منجر به گفتگوهای بیشتر در مورد ترجیحات شخصی، پیشینه، سرگرمی‌ها و موضوعات عمیق‌تر شود که به ایجاد پیوندهای اجتماعی بین افراد کمک می‌کند.

جدیدترین روش‌های استفاده از هوش هیجانی

گفتگوهای عمیق

در یک مطالعه منتشر شده در مجله Psychological Science، مکالمات عادی و عمیق شرکت‌کنندگان در یک دوره چند روزه ضبط شد. محققان دریافتند که افرادی که در گفتگوهای عمیق‌تر و شخصی شرکت می‌کنند، سطوح بالاتری از شادی را تجربه می‌کنند. این ممکن است به این معنی باشد که افراد شاد به احتمال زیاد دیگران را در گفتگوهای معنادار مشارکت می‌دهند؛ اما در عین حال می‌تواند به این معنی باشد که این گونه گفتگوهای عمیق و پرمفهوم به شادی بیشتر منجر می‌شوند. محققان به این نتیجه رسیدند که « که زندگی شاد بیشتر از آنکه انفرادی باشد، اجتماعی است و گفتگوهای آن بیشتر از آنکه سطحی باشد، عمیق است.
همه عاشق صحبت‌های سطحی و ساده نیستند، اما این دسته صحبت‌ها صرفاً می‌توانند اولین قدم به سمت گفتگوهای عمیق‌تر و معنادارتر باشند. در حالی که شروع یک مکالمه اغلب با صحبت در مورد چیزهای کوچک و پیش پا افتاده است، تحقیقات نشان می‌دهد که گفتگوهای عمیق‌تر به شادی و رفاه بیشتر منجر می‌شود.

کمک خواستن

سؤال پرسیدن راهی عالی برای شروع مکالمه است. هنگام استفاده از این روش، با چیز ساده‌ای شروع کنید. به عنوان مثال، می‌توانید از فرد ساعت شروع یک برنامه یا مسیر رسیدن به یک مکان را بپرسید.

چند سؤال برای شروع یک مکالمه

• می دانید لیست سخنرانان را از کجا دریافت کنم؟
• این اطراف یک گوشواره ندیدید؟ به نظر می‌رسد گوشواره‌ام را گم کرده‌ام.
• می‌دانید برنامه بعدی چیست؟
یکی از مزایای این رویکرد این است که پرسیدن یک سؤال ساده می‌تواند منجر به گفتگوی بیشتر در مورد موضوعات دیگر شود. وقتی فرد مقابل سؤال شما را پاسخ داد، چیزی شبیه به یک قرارداد اجتماعی متقابل بین شما و او ایجاد می‌شود. حالا نوبت شماست که به خاطر کمک او از وی تشکر کنید و خودتان را معرفی کنید. و این می‌تواند فرصتی برای گفتگو و سؤالات بیشتر باشد.

زبان بدن

گاهی اوقات آنچه نمی‌گویید به اندازه آنچه می‌گویید مهم است. برای شروع یک مکالمه لازم است به ارتباطات غیرکلامی خودتان نیز توجه کنید. از زبان بدن می‌توان برای انتقال علاقه و احساسات استفاده کرد. برای مثال، بیان دوستانه، حالت راحت بدن و تماس چشمی خوب به فرد مقابل این پیام را می‌دهد که به ارتباط با او علاقه دارید. از طرف دیگر، بدن خمیده، نگاه کردن به سمت دور، و اخم کردن ممکن است باعث شود فرد مقابل احساس کند که بی‌حوصله یا بی‌علاقه هستید.

سیگنال‌های غیرکلامی تشویق کننده عبارتند از:

وضعیت بدنی راحت که شامل باز نگه داشتن بالا تنه بدن با بازوهای آرام است و به انتقال حس دوستی کمک می‌کند.
ارتباط چشمی خوب شامل نگاه کردن به چشمان شخص است. خیره نشوید، زیرا به فرد مقابل احساس معذب بودن می‌دهد. درعوض، به چشمان طرف مقابل نگاه کنید اما گهگاه به دور نگاه کنید.
لبخند زدن می‌تواند برای شروع یک مکالمه مفید باشد، به شرطی که واقعی و طبیعی به نظر برسد. از لبخند بزرگ و افراطی بپرهیزید و سعی کنید حالتی آرام اما نشاط آور داشته باشید.

شروع یک مکالمه خوب نیاز به اشتراکات فرهنگی و شخصیتی طرفین گفتگو ندارد.

گوش کردن و ابراز علاقه

وقتی احساس می‌کنید که اشتراکات کمی با هم دارید، صحبت کردن با فرد مقابل ناراحت‌کننده است. در این شرایط، واداشتن طرف مقابل به صحبت در مورد علایق، کار یا تخصص خود می‌تواند راه مفیدی برای شروع گفتگو باشد.
از او در مورد تخصص و شغلش بپرسید و سپس، با علاقه و تمرکز به او گوش دهید. مردم از اینکه دیگران به حرف‌های آنان علاقه نشان دهند، لذت می‌برند.

ایجاد تعادل

یک گفتگوی خوب تنها بر یک رویکرد متکی نیست. بهترین مکالمه شامل ترکیبی از پرسیدن سؤال، گوش دادن به صحبت‌های دیگران و به اشتراک گذاشتن چیزهایی در مورد خودتان است.

یک مکالمه ساده ممکن است با این موارد شروع شود:

• پرسیدن برخی اطلاعات اولیه (“از این کنفرانس لذت بردید؟)
• گوش دادن به پاسخ (“عالی بود! احساس می‌کنم واقعا چیزهای زیادی یاد گرفتم!”)
• به اشتراک گذاری افکار خود (“من هم همینطور فکر می‌کنم. ایده‌های جدیدی برای انجام کار به من داد.)
• در مرحله بعد، این فرآیند را با پرسیدن یک سؤال دیگر تکرار کنید (یا ممکن است فرد مقابل سؤالی در مورد صحبت‌های قبلی شما بپرسد.)
برای داشتن یک مکالمه خوب بهتر است از سؤالات باز استفاده کنید که نمی‌توان با یک “بله” و “خیر” ساده به آنها پاسخ داد. به عنوان مثال، بپرسید “نظرتان در مورد مهارت سخنران چه بود؟”
یادگیری نحوه شروع یک مکالمه یک مهارت مهم است که می‌تواند به شما در ایجاد ارتباطات اجتماعی در زمینه‌های مختلف کمک کند. در ابتدا، به ویژه اگر مشکل کمرویی یا اضطراب اجتماعی داشته باشید، انجام این کار ممکن است دشوار باشد. اما تمرین زیاد، کلید راحت‌تر صحبت کردن با دیگران است. سعی کنید هر یک از این تعاملات را به عنوان یک جلسه تمرینی در نظر بگیرید. هرچه بیشتر با دیگران صحبت کنید، مهارت‌های مکالمه شما قوی‌تر می‌شود.

سخنی از سیمیاروم

ایجاد ارتباطات اجتماعی قوی برای سلامت جسمی و روانی حیاتی است. تحقیقات نشان داده است که ایجاد روابط اجتماعی با سیستم ایمنی قوی‌تر، افزایش طول عمر، سطح اضطراب پایین‌تر، همدلی بیشتر با دیگران و عزت نفس بهتر مرتبط است. اگر دچار اضطراب اجتماعی هستید، مشکل کمرویی دارید و اعتماد به نفس پایینی دارید، می‌توانید با کمک گرفتن از مشاوران سیمیاروم در ارتباطات اجتماعی مهارت بیشتری کسب کنید.

منبع
1/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها