23 فروردین 1403

آموزش جنسی به نوجوانان: چطور آنها را از خطرات آگاه کنیم

از آموزش جنسی به نوجوانان چه می‌دانید؟ چه زمانی باید در این مورد با او حرف بزنید؟ به عنوان والدین باید بدانید، بالاخره روزی می‌رسد که نوجوان شما به مسائل جنسی حساس می‌شود و شاید حتی با جنس مخالف خود ارتباط برقرار کند. نوجوانان تحت فشار شدید از سوی همسالان، رسانه، کتاب ها، موسیقی و موزیک ویدئوها قرار دارند. لازم است که آموزش جنسی به نوجوانان شروع شود، حتی اگر خودشان سوال نمی‌پرسند.

نوجوانان به کمک و راهنمایی شما برای درک موضوع جنسی نیاز دارند. آنها برای دریافت مشاوره و راهنمایی از شما خجالت می‌کشند یا می‌ترسند. بنابراین، باز کردن موضوع از سوی خودتان شرایط را برای آنها ساده تر می‌کند. فرض کنید فرزندتان سوالی داشته باشد یا در موقعیت ارتباط با جنس مخالف قرار گرفته باشد، ترجیح می‌دهید برای دریافت پاسخ سوالاتش و گرفتن راهنمایی به چه کسی رجوع کند؟ شما یا یک منبع ناشناس و نامطئن؟

| مطالعه مطلب جامعهمه چیز درباره تربیت جنسی کودکانبه شما پیشنهاد می شود |

چرا آموزش جنسی به نوجوانان ضروری است؟

تمایلات جنسی بخش مهمی از هویت فرد است. چه بخواهید یا نه، نوجوانان در مورد رابطه جنسی از منابع مختلف آگاهی کسب می‌کنند که تأثیر منفی آن بیشتر از منافع آن است. آموزش صحیح جنسی نه تنها می‌تواند رویدادهای طبیعی مانند قاعدگی و انزال در خواب و اینکه رابطه جنسی چیست را توضیح دهد، بلکه به نوجوانان کمک می‌کند تا از مسائل جدی مانند بارداری و بیماری‌های مقاربتی اجتناب کنند. بسیاری از والدین ترجیح می‌دهند در این مورد با فرزندشان حرف نزنند و به طور کلی آن را به تابو تبدیل می‌کنند.

باور کنید یا نه، حرف زدن شما تاثیر زیادی در سلامت روابط فرزندتان دارد و تاثیر زیادی در پیشگیری از بارداری نوجوان دارد. هر چند تا حد زیادی به عنوان والدین نمی‌توانید تصمیمات جنسی فرزندتان را کنترل کنید، اما می‌توانید روی روابط او نظارت داشته باشید. بهتر است قبل از اینکه فرزندتان اطلاعات ناکافی و گاها نادرست را از منابع نامطئن دریافت کند، شما به عنوان والد همراه با مدرسه، آموزش جنسی مناسب با سنش را به او ارائه دهید. این به آنها امکان می‌دهد تا تصمیمات ایمن تر و آگاهانه تری بگیرند.

تحقیقات نشان می‌دهد نوجوانانی که به والدین خود نزدیک هستند و احساس حمایت از سوی آنها می‌کنند، به احتمال زیاد برای برقراری رابطه با جنس مخالف تا رسیدن به سن قانونی و بزرگسالی صبر می‌کنند و احتمال درگیر شدن آنها در روابط جنسی کم است.

آموزش جنسی باید از چه سنی شروع شود؟

نیاز جنسی با شروع بلوغ در فرزندتان آغاز می‌شود. معمولا این سن در حدود 11 تا 15 سالگی است. اما برخی از کودکان زودتر از این بازه سنی، بلوغ را تجربه می‌کنند که از آن به بلوغ زودرس یاد می‌شود. در این سن، نوجوانان نسبت به بدنشان و مسائل جنسی بسیار حساس می‌شوند و در مورد رابطه جنسی و اندام‌های جنسی خود احساس سردرگمی دارند.

بهترین سن برای دادن اطلاعات جنسی پایه، قبل از شروع بلوغ است. چنین آموزشی شامل آموزش آناتومی بدن، دستگاه تناسلی و تغییراتی است که کودک قرار است طی چند ماه یا سال آینده در بلوغ شاهد آن باشد. قاعدگی، انزال غیرعادی، رشد موی زائد، بزرگ شدن اندام‌های جنسی و موارد ساده دیگر چیزی است که باید کودک در این سن در رابطه با آن آموزش ببیند.

چه کسی باید به نوجوانان آموزش جنسی بدهد؟

بهتر است مادر با دخترش و پدر با پسر درباره مسائل جنسی صحبت کند. این به والدین کمک می‌کند که بدون خجالت بتوانند در مورد آناتومی و نیازهای جنسی جنسیت خودشان صحبت کنند. با این حال، به این معنی نیست که هر یک از والدین نمی‌توانند با فرزند جنس مخالف خود در مورد این مسائل صحبت کنند. در صورت فقدان والد همجنس، والد دیگر می‌تواند در فضایی امن و آرام این اطلاعات را در اختیار فرزندش قرار دهد. چنانچه این موضوع همچنان برای شما دشوار است، ارجاع فرزند به روانشناس کودک و نوجوان برای صحبت در مورد مسائل جنسی می‌تواند راهکاری مفید باشد.

ویژگی یک آموزش جنسی خوب و موثر برای نوجوانان چیست؟

مهم‌ترین ویژگی آموزش مناسب با سن نوجوانان همراه با اطلاعات واقعی و درست است. آموزش جنسی جامع باید مدت زمان کافی و تمام موضوعات لازم را در بر بگیرد و بر اساس فرهنگ کودک اصلاح شده باشد. یک آموزش جنسی درست، نوجوان را قادر می‌سازد تا مهارت‌های کافی ارتباطی، تعیین مرز، رد درخواست جنسی و اصول مذاکره را فرابگیرد. چنین آموزشی باید شامل مبانی شناخت کامل آناتومی بدن، روش‌های جلوگیری، بیماری‌های مقاربتی، روش‌های نه گفتن و مراقبت از خود باشد. همچنین، یک آموزش جنسی خوب باید احساس مثبتی نسبت به هویت جنسی و رابطه جنسی در نوجوان به وجود آورد و به او کمک کند که در زندگی جنسی آینده خود تصمیمات درستی بگیرد.

آموزش جنسی به نوجوان

آموزش جنسی درست به نوجوانان باید شامل چه موضوعاتی باشد؟

آموزش صحیح و درست باید شامل موضوعاتی شامل خودداری از برقراری رابطه جنسی تا زمان مناسب و فرد مناسب، بلوغ، قاعدگی/رشد جنسی پسران، بارداری، سلامت جنسی و پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی، پیشگیری از تجاوز، هویت جنسی، گرایش جنسی، پیشگیری از خشونت جنسی و مسائلی از این دست باشد. اطلاعات باید بر اساس سن، میزان اطلاعات قبلی، فرهنگ و نیاز فرد ارائه شود. هدف از این آموزش افزایش آگاهی نوجوان و توانمند سازی او در مراقبت از خود است.

| مطالعه مطلب جامعنکاتی که در رفتار با نوجوانان باید رعایت کنیدبه شما پیشنهاد می شود |

چطور صحبت در مورد مسائل جنسی را با نوجوان شروع کنید؟

قبل از آموزش جنسی به نوجوانان باید خود را آماده کنید. در مورد موضوعی که می‌خواهید مطرح کنید، فکر کنید و سوالات احتمالی فرزندتان را بررسی کنید. همچنین لازم است در این مورد با همسرتان صحبت کنید و تصمیم بگیرید که چه پیام‌ها و نکاتی را می‌خواهید با فرزندتان در میان بگذارید. بهتر است پیش از آنکه موضوع را با فرزندتان در میان بگذارید، با روانشناس در مورد اطلاعات مناسب سن فرزندتان و شیوه مطرح کردن آن مشورت کنید.

چه زمانی باید سر بحث را با فرزندتان باز کنید؟ از لحظات روزمره به عنوان فرصتی برای صحبت در مورد رابطه جنسی استفاده کنید. مقالات خبری، برنامه‌های تلویزیونی و پست‌های شبکه‌های مجازی می‌توانند نقطه شروع عالی باشند. از نوجوان خود بپرسید که در مورد آن چه فکر می‌کند و چه اطلاعاتی داد. در صورت لزوم، و متناسب با سنش، اطلاعات او را تصحیح و تکمیل کنید. همچنین، آموزش جنسی به معنی نصیحت کردن نیست. در عوض، با دقت به حرف‌های او گوش دهید. فشارها، نگرانی‌ها و چالش‌های او را درک کنید.

علاقه‌مند کردن کودک به درس خواندن و 13 راهکار مفید

اگر نوجوانان احساس کنند شنیده شده و درک می‌شوند، به احتمال زیاد به گفتگوهای باز ادامه خواهند داد و این خط ارتباطی را با شما حفظ خواهند کرد. فرزند شما به اطلاعات پزشکی دقیق در مورد رابطه جنسی نیاز دارد. اما در عین حال، باید در مورد نگرش‌ها، احساسات و ارزش‌ها، چارچوب اعتقادات خانوادگی و اجتماعی خود نیز صحبت کنید. در پایان، نوجوان را تشویق کنید تا هر زمان که سؤال یا نگرانی در مورد رابطه جنسی داشت، با شما صحبت کند. از این سوال با گفتن اینکه خوشحال هستید که او به شما مراجعه کرده است، استقبال کنید.

پاسخ به سوالات جنسی نوجوانان

آمادگی برای پاسخ به سوالات جنسی نوجوانان

در این سن، نوجوانان سوالات زیادی در مورد رابطه جنسی و مسائل مربوط به آن دارند. با شناخت سوالات احتمالی و آمادگی برای پاسخ مناسب می‌توانید گفتگو و آموزش جنسی به نوجوانان را بهتر مدیریت کنید:

بچه چطور به وجود می‌آید؟

اگر فرزندتان با این سوال شروع کرد، اول از او بخواهید نظر خودش را بگوید تا بدانید او چقدر می‌داند. سپس می‌توانید بگویید: «زمانی که آلت تناسلی مرد و زن با هم تماس پیدا می‌کنند، که به آن رابطه جنسی می‌گویند، نوزاد شکل می‌گیرد. مایعی از بدن مرد وارد بدن زن می‌شود و در آنجا در صورت تماس با تخمکی که در بدن زن آزاد شده است، آن را بارور می‌کند. تخمک بارور شده در رحم به نوزاد تبدیل می‌شود. بعد از حدود 9 ماه کودک آماده به دنیا آمدن است.

چگونه بفهمم که برای رابطه جنسی آماده هستم؟

بسیاری از مسائل، مانند فشار همسالان، کنجکاوی، و تنهایی، ممکن است نوجوانان را به فعالیت جنسی زودهنگام سوق دهد. به نوجوان خود اطمینان دهید که صبر کردن برای زمان و فرد مناسب اهمیت دارد. رابطه جنسی یک رفتار بزرگسالانه است. اما راه‌های دیگری برای ارتباط با جنس مخالف در فضای امن وجود دارد. توضیح دهید که صحبت‌های صمیمی، پیاده‌روی طولانی، دست گرفتن، گوش دادن به موسیقی و رفتارهایی امن در فضای خانوادگی راه‌های مطمئنی برای تقسیم محبت بین دو جنس مخالف هستند.

اگر دوستم از من رابطه جنسی بخواهد، اما من نخواهم چه؟

آموزش جنسی به نوجوانان شامل این جمله مهم است که نه همیشه به معنی نه است. رابطه جنسی هرگز نباید تحت فشار یا اجبار باشد. هر شکلی از رابطه جنسی اجباری تجاوز جنسی است، خواه توسط یک غریبه انجام شود یا کسی که نوجوان شما به او علاقه دارد. بنابراین، در چنین موقعیت‌هایی باید خیلی صریح تاکید کند که تمایلی به برقراری رابطه جنسی ندارد. همچنین، این موضوع را برای نوجوان روشن کنید که الکل و مواد مخدر می‌توانند تصمیمات و قدرت تفکر را تضعیف کنند. احتمال تجاوز جنسی در موقعیت‌هایی که امکان مصرف مواد مخدر، الکل وجود دارد و همچنین در مکان‌های ناامن و تنها بیشتر است و باید از چنین موقعیت‌هایی دوری کند.

میل به همجنس دارم.

بسیاری از نوجوانان در مورد گرایش جنسی و هویت جنسی خود سردرگم می‌شوند. این سردرگمی و احساس میل به همجنس در نوجوانانی که محدودیت‌های بیشتری را در ارتباط با جنس مخالف تجربه می‌کنند، بیشتر است. به نوجوان خود بیاموزید که او تازه شروع به کشف میل و هویت جنسی خود کرده است و این احساسات ممکن است با گذشت زمان تغییر کنند. با این حال، به او اطمینان بدهید که در کنارش هستید و با کمک یک روانشناس می‌توانید این احساس را بهتر ارزیابی کنید. جوانان +LGBTQ بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی، سوء مصرف مواد، افسردگی و اقدام به خودکشی هستند. پذیرش خانواده می‌تواند آنها را از این خطرات محافظت کند.


اگر تمایل دارید درباره سلامت روان LGBTQ+ بیشتر بخوانید.


تشخیص نشانه‌های خطرات جنسی برای نوجوانان

با وجود آموزش جنسی به نوجوانان این امکان وجود دارد که دوره بلوغ و هورمون‌های آن باعث شود آنها در معرض خطرات بیشتری از نظر روابط نادرست با جنس مخالف قرار گیرند. در روابط عاطفی، از هر 12 نوجوان یک نفر گزارش کرده است که با خشونت فیزیکی یا جنسی روبرو شده است. بنابراین، این مسئله اهمیت دارد که والدین از نشانه‌های خطر آگاه باشند و آن را در فرزندشان ارزیابی کنند. مراقب علائم هشدار دهنده خشونت در رابطه عاطفی باشید، مانند:

  • مصرف الکل یا مواد مخدر
  • دوری از دوستان و رویدادهای اجتماعی
  • توجیه رفتار فرد مورد علاقه
  • از دست دادن علاقه به مدرسه یا فعالیت‌هایی که زمانی سرگرم کننده بودند
  • کبودی، خراش یا آسیب‌های دیگر مشکوک

در صورتی که علامت مشکوکی شدید، با فرزندتان در مورد اهمیت روابط سالم صحبت کنید. در فضایی امن به او امکان ابراز مشکل را بدهید یا اگر چنین ارتباطی از قبل بین شما شکل نگرفته است، از او بخواهید به مشاور یا روانشناس صحبت کند. درس‌هایی که نوجوانتان امروز در طی این گفتگوها در مورد احترام، مرزها و درک درست و نادرست می‌آموزد، در روابط آینده اش نیز تاثیر مثبت دارد.

نوجوانان به یک الگوی صادق و متعهد نیاز دارند:

نوجوان باید بداند یک رابطه سالم چگونه است. شما باید به او رابطه سالم بین یک زوج را نشان دهید، رابطه ای که پر از عشق، احترام و مراقبت است.

نوجوانانی که در خانواده های آشفته زندگی می کنند یا تک سرپرست هستند و والدین متعهد و وفاداری ندارند، به احتمال بیشتری به رابطه با جنس مخالف رو می آورند. به نزدیکی عاطفی به نوجوان خود دقت کنید و با همسرتان محیط آرام و شادی را در خانه برای او ایجاد کنید.

در زمینه برخورد صحیح با نوجوانان و ایجاد یک رابطه سالم بین بزرگترها و آن‌ها بهتر است با یکی مشاور نوجوان صحبت کنید تا ترفندهایی را که فکر می‌کنید لازم است، به طور صحیح بیاموزید.

آموزش جنسی به نوجوانان ضرورت دارد و آنها را در مواجهه با چالش‌های بلوغ و ورود به دنیای رابطه جنسی آماده می‌کند. اطلاعات مفید می‌تواند به آنها اعتماد به نفس برای زندگی کردن بدهد. گفتگوهای پنهان در مورد رابطه جنسی برای رشد آنها مضر است و آنها را در معرض خطر اطلاعات نادرست قرار می‌دهد.

بنابراین، آموزش جنسی باید یکی از جنبه‌های ضروری تربیت فرزند باشد. این می‌تواند به سادگی با یک گفتگو شروع شود. اگر متوجه شدید که برای صحبت با نوجوان خود در مورد رابطه جنسی آماده نیستید، مشورت با یک روانشناس گزینه خوبی برای شماست.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟