8 فروردین 1403
ارتباط با نوجوانان و نصیحت کردن نوجوان

نحوه ارتباط با نوجوانان و تمام اصول گفتگو و نصیحت کردن


خانه » مشاوره کودک و نوجوان » نحوه ارتباط با نوجوانان و تمام اصول گفتگو و نصیحت کردن

چرا آنها مثل ما نیستند؟ والدین دائم از خودشان می پرسند و تفاوت های خودشان در دوره نوجوانی را با فرزندشان مقایسه می کنند. اما حقیقت این است که در همه دوران ها ارتباط با نوجوانان و گفتگو با آنان کار سختی بوده است.

چه اتفاقی برای آن کودک شیرین و حرف گوش کن افتاده است؟

از لحاظ رشد، نوجوانان با تغییرات جسمی، ذهنی، روانی و عاطفی زیادی روبه رو هستند. با بزرگ تر شدن آنان هر روز بیشتر از ما جدا می شوند و فاصله می گیرند. هر چند این طور به نظر نمی رسد، اما این روند برای خود آنان نیز آزار دهنده است. با بزرگ تر شدن کودک:

  • نیاز به استقلال و خودمختاری در او بیشتر می شود.
  • تمایل برای داشتن حریم شخصی بیشتر می شود.
  • ارتباط با گروه های دوستی بیشتر می شود.
  • هویت فردی شکل می گیرد.
  • تغییرات فیزیولوژیک عظیمی رخ می دهد.

فراموش نکنید که همانطور که فرزندتان این تغییرات را در خود تجربه می کند، شما نیز با بحران های مخصوص به خود در حال دست و پنجه نرم کردن هستید: مسن تر شدن، از دست دادن حس قدرت و کنترل و بحران میانسالی. در واقع، شما در بالای تپه عمر رسیده اید و از سراشیبی روبه رو می ترسید. حالا این نوجوان هم اقتدار شما را به چالش کشیده است.

زندگی خیلی ساده تر می شود اگر قبول کنیم ارتباط با نوجوانان کار ساده ای نیست. حرف زدن با نوجوان باید در شرایط خوب و زمانی انجام شود که او پذیرش دارد.

چرا حرف زدن با نوجوان انقدر سخت است؟

دلایل زیادی وجود دارد که یک نوجوان نخواهد حرف بزند که در این مطلب نمی گنجد. شاید شما بتوانید در قسمت نظرات این مطلب به چند مورد اشاره کنید.

اگر از فرزندتان بپرسید، احتمالا شکایت های زیر را در مورد حرف زدن با والدین خود مطرح می کنند:

  • پدر و مادرم یک مرتبه عصبانی می شوند.
  • در کارهایم دخالت می کنند.
  • آنها من را درک نمی کنند.
  • دائما به من دستور می دهند.
  • اجازه نمی دهند فیلم مورد علاقه ام را ببینم یا بازی کنم.
  • حرف زدن در مورد موضوعاتی مانند سکس و اعتیاد ممنوع است.
  • دائما به خاطر هر چیزی تنبیه می شوم.
  • همیشه می خواهند از من حرف بکشند.

| مطالعه مطلب “اعتیاد نوجوانان: نشانه های خطر و راهکارهایی برای والدین” به شما پیشنهاد می شود |

 

نکات مهم برای ارتباط با نوجوانان:

شنونده خوبی باشید:

اگر فرزندتان می خواهد، در زمان های نادر، با شما درباره چیزی حرف بزند، به او گوش دهید. حتی اگر خانه آتش گرفته است، صبر کنید و بدون قضاوت به او گوش دهید. این قانون را رعایت کنید، دوبرابر آنکه حرف بزنید، گوش دهید.

ارتباط با نوجوانان و نصیحت کردن نوجوان

به حریم شخصی او احترام بگذارید:

زمانی که فرزندتان احترام شما به در بسته اتاقش و صحبت های تلفنی او را می بیند، تمایل بیشتری پیدا می کند که شما را به دنیای خود راه دهد.

به او استقلال بدهید:

وقتی او را قضاوت نکنید و به او استقلال بیشتری بدهید، نوجوان راحت تر می تواند با شما حرف بزند.

زمان و مکان درست را انتخاب کنید:

وقتی هر دو پس از یک روز طولانی خسته هستید، زمان خوبی برای حرف زدن در مورد یک موضوع سخت نیست.

مرز تعیین کنید:

انتظارات و مرزهای شما باید دقیق باشد. فرزندتان باید از قبل بداند که چه کارهایی ممنوع و چه کارهایی مجاز است. در مورد قوانین خانه همیشه یکسان عمل کنید. این قوانین نباید در شرایط مختلف قابل مذاکره و اغماض باشند.

 مراقب حرف هایتان باشید:

جتی اگر ناراحت و عصبانی هستید، نباید از کلمات بد برای گفتگو و ارتباط با نوجوانان استفاده کنید. احترام باید در خانواده برای تمام اعضا اجرا شود.

موارد مهم را برای خودتان مشخص کنید:

برای بهبود رابطه خود با فرزندتان لازم است مراقب میزان محدودیت ها باشید. اگر عادت دارید برای تمام مسائل جزئی با فرزندتان بحث کنید، برای مسائل مهم و جدی نمی توانید او را قانع کنید. سعی کنید از اشتباهات جزئی بگذرید تا والدینی غرغرو و سمج به نظر نیایید.

آموزش جنسی به نوجوانان: چطور آنها را از خطرات آگاه کنیم

 عذرخواهی کنید:

اگر در موضوعی پیش داوری داشته اید، اشتباه کرده اید یا درک نادرستی داشته اید، از فرزندتان عذرخواهی کنید. فرزندتان یاد می گیرد که اگر اشتباهی داشت، غرورش را کنار بگذارد و عذرخواهی کند.

نکاتی برای نصیحت کردن نوجوانان:

بحث و ناراحتی تقریبا در هر خانه ای پیش می آید، اما بیشتر زمانی این اتفاق می افتد که شما و فرزندتان به اندازه کافی به یکدیگر نزدیک نباشید. چطور می توان بدون بحث و دعوا فرزندتان را از مشکلی برحذر و او را نصیحت کنید.

قوی شروع کنید:

روانشناسان معتقدند سه دقیقه اول هر گفتگویی ادامه آن را مشخص می کند. گفتگو را با صدایی آرام و همراه با احترام شروع کنید. بدین ترتیب، به احتمال زیاد ارتباط با نوجوانان بهتر پیش خواهد رفت.

اجازه دهید فرزندتان حرف بزند:

زمانی که موضوع بحث مشخص شد، اجازه دهید او اول از خودش دفاع کند. اگر او حق حرف زدن و دفاع کردن از خود را داشته باشد، بهتر ممکن است به نصیحت والدین گوش دهد.

حرف هایش را قطع نکنید:

احتمالا دلایل و حرف های فرزندتان قانع کننده نیست. در این حالت وسوسه می شوید که به هر جمله اش واکنش نشان دهید. مطمئن باشید که بدین ترتیب، واکنش او نیز این است که حرف های شما را قطع می کند و با صدای بلندتری به حرف هایش ادامه می دهد. بدین ترتیب، بحث بالا می گیرد. اگر هر دو تمایل دارید وسط حرف های دیگری بپرید، زمانی را مشخص کنید که هر طرف حق دارد فقط دو دقیقه حرف بزند.

به لحن و زبان بدن خود دقت کنید:

برای ارتباط با نوجوانان باید مراقب نحوه حرف زدن خود باشید. او از شما الگوبرداری می کند. اگر داد بکشید و انگشتتان را به طرف او نشانه بروید، او نیز تصور می کند حق دارد این کار را انجام دهد. داد زدن، اخم کردن و تکان دادن انگشت، فرزندتان را در موضع دفاعی قرار می دهد و او وارد دعوا می شود. به جای داد زدن، با صدای آرام تر حرف بزنید. حداقلش این است که فرزندتان مجبور می شود گوش دهد تا متوجه حرف های شما شود.

چیزی که می خواهید را واضح بیان کنید:

آنچه می خواهید را واضح و دقیق برای فرزندتان توضیح دهید. دلیلش را نیز بیان کنید. برای مثال، فرزندتان می خواهد امشب نیز با دوستانش بیرون باشد. اما شما نمی خواهید به او اجازه دهید. به او بگویید «می دانم دوست داری با دوستانت به کنسرت بروی. اما این هفته هر شب دیر به خانه آمدی و صبح ها نمی توانستی به موقع از خواب بیدار شوی. این نه برای سلامتت و نه و برای مدرسه خوب نیست. شاید دفعه بعد.»

ارتباط با نوجوانان و نصیحت کردن نوجوان

منصفانه بحث کنید:

لقب ندهید. بحث ها و اشتباهات قبلی را بیان نکنید. از بیان عبارت هایی مانند «تو همیشه …»، «تو هیچ وقت …» خودداری کنید. فرزندتان را با دیگران، گذشته خودتان و دوستان و اطرافیان مقایسه نکنید.

نطق نکنید:

برای نصیحت کردن فرزند خود از حرف های مذهبی، سخنانی از بزرگان و حرف های کلیشه ای استفاده نکنید. حرف هایی مانند «خدا گفته است بچه ها باید از والدین اطاعت کنند»، «احترام والدین تا ابد وظیفه فرزندان است.» و مواردی از این دست باعث می شود فرزندتان به حرف های شما گوش ندهد.

برای او خط و نشان نکشید:

به دلیل هورمون ها، بسیار احتمال دارد که فرزندتان با شما بد حرف بزند یا داد بکشد. اگر شما هم داد بزنید و به او بگویید «حق نداری با من این طور حرف بزنی»، او را تحریک می کنید که قدرت خودش را ثابت کند. در عوض رفتار درست را به او نشان دهید. به او بگویید «خوشحال می شوم اگر با احترام با من حرف بزنی.»

وقتی لازم است بحث را قطع کنید:

همیشه این احتمال وجود دارد که در هنگام ارتباط با نوجوانان بحث بالا بگیرد. هر زمان احساس کردید آتش خشم شما و فرزندتان شعله ور شده است، اعلام کنید که این بحث پس از آرام شدن ادامه پیدا می کند.

به جای حرف زدن بنویسید:

وقتی حرف زدن به نتیجه نمی رسد، با پیام دادن احساستان را به روشنی بیان کنید. پیامی که رد و بدل می شود، بهتر از فریادهایی است که بی نتیجه بر سر هم می کشید.

در زمینه ارتباط بهتر با فرزند نوجوان خود، می‌توانید مشاوره نوجوان سیمیاروم را تجربه کنید تا در ترفندهای فرزندپروری و ارتباط با پسران و دختران نوجوان مهارت بیشتری داشته باشید.

فاصله ای پررنگ بین شما و فرزندتان وجود دارد؟ گفتگو با نوجوانان هیچ وقت ساده نبوده است، اما می توانید با رعایت اصول فوق آن را ساده تر کنید.

رابطه شما با فرزندتان چطور است؟ چقدر توانسته اید ارتباط خوبی با او شکل دهید؟ چه چیزهایی در رفتارش شما را آزار می دهد؟ نظراتتان را با ما در میان بگذارید و راهکار دریافت کنید.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها