7 اردیبهشت 1403
ازدواج اجباری

ازدواج اجباری و راهکارهای فرار از آن


خانه » مشاوره ازدواج » ازدواج اجباری و راهکارهای فرار از آن

گاهی، فشار از سوی خانواده بر تصمیمات مهم در زندگی تاثیر می گذارد. وقتی صحبت از ازدواج پیش می آید، باید بیشتر فکر کنید. به خاطر فشارهای خانواده عجله نکنید. در واقع، تنها گز کردن، بهتر از راه رفتن همراه با یک نفر دیگر در مسیر اشتباه است. فکر نمی کنید درست است؟ نمی دانید چطور از شر ازدواج اجباری خلاص شوید؟ ما به شما کمک می کنیم.

چرا والدین برای ازدواج بچه ها فشار می آورند؟

فرهنگ ها با هم متفاوت هستند، اما تقریبا در تمام فرهنگ ها والدین برای ازدواج فرزندانشان اصرار می کنند و دلایل خود را برای این کار دارند.

برای مثال، در کنگو باور به مرگ ابدی وجود ندارد. در عوض، جامعه بر این باور است که مردگان در دره ها، ریشه درختان و سرچشمه ها زندگی می کنند. تنها زمانی روح عزیزان می تواند به زندگی بازگردد که نوزادی متولد شود. بدین ترتیب، اجداد در بدن نوه ها حلول می کنند. بنابراین، اصرار خانواده به ازدواج فرزندان به خاطر تمایل به حفظ خاندان و بازگشت اجداد به زندگی است.

هر چند این تفکر در هر جامعه ای دیده نمی شود، اما نمی توان این نکته را نادیده گرفت که تمایل برای ادامه نسل یکی از دلایل اصرار خانواده به ازدواج فرزندانشان است.

در کنار این علت، عللی مانند موارد زیر نیز در ازدواج اجباری در اثر فشار خانواده دخیل است:

  • ترس از تنها ماندن فرزندان پس از مرگ والدین
  • تمایل به داشتن نوه
  • فشارهای اجتماعی
  • حفظ ثروت و تبادل آن با شرکای تجاری
  • خلاصی از فقر و رسیدن به جایگاه اجتماعی بالاتر
  • دیدگاه ها و برچسب های اجتماعی

اصرار خانواده به ازدواج باعث نمی شود که آن را اجباری تلقی کنیم. ازدواج اجباری تنها به مواردی اطلاق می شود که در اثر خشونت، ارعاب، تهدید، ارائه مشوق های بزرگ یا محروم کردن از امکانات قبلی توسط خانواده یا سرپرست انجام شود.

ازدواج خون بس یکی از مصادیق آن است.

ازدواج اجباری

تبعات ازدواج اجباری:

  • فرار از منزل برای رهایی از فشارهای خانواده
  • دوری عاطفی از خانواده و اطرافیان
  • بی میلی جنسی به دلیل عدم علاقه به همسر
  • احساس تنهایی
  • افسردگی
  • اختلالات روانی
  • خودکشی
  • خودزنی و حتی خودسوزی

آیا باید تسلیم فشارها شوم و ازدواج اجباری را قبول کنم؟

از مهمانی های خانوادگی متنفر هستید چون دائما باید حرف های خانواده در مورد ازدواج کردن را بشنوید. احساس می کنید دیگر نمی توانید تحمل کنید و باید تسلیم شوید.

اما، صبر کنید. این فقط شروع کار است.

پس از عروسی، خانواده اصرار می کنند که بچه دار شوید.

باز هم تسلیم فشارها می شوید و بچه دار می شوید.

حالا نوبت فشار برای بچه بعدی و بعدی و بعدی است.

فرقی نمی کند چطور به آن نگاه کنید، خانواده و جامعه همیشه چیزی برای اجبار و اصرار دارد.

پس یک توصیه برای شما داریم. ازدواج اجباری را فراموش کنید و تسلیم فشارهای خانواده نشوید.

ازدواج کردن دوره جدیدی از زندگی شماست. دوره مهمی که باید آن را با تمام قلب و روحتان بپذیرید.

برای داشتن ارتباط عاطفی با فرد دیگری باید از خودتان بپرسید:

  • آیا هر دو آماده هستید؟
  • آیا می توانید همسرتان را به لحاظ عاطفی، مالی و روحی حمایت کنید؟
  • آیا می توانید اختلافات خانوادگی را مدیریت کنید؟

هر زمان که به ازدواج از سر اجبار فکر کردید به این جمله مشهور فکر کنید که «تعویض و مرجوعی نداریم!»

نکات مهم قبل از ازدواج بین فرهنگی

قرار نیست در فروشگاهی با صدها ردیف جنس قدم بزنید که اگر از برداشتن جنسی پشیمان شدید، آن را به راحتی دوباره به قفسه خودش برگردانید.

با ازدواج کردن، زندگی فرد دیگری را نیز همراه با خودتان تغییر می دهید. نمی توانید پس از مدتی پشیمان شوید و همه چیز را برای او مثل روز اول کنید.

پس ازدواج اجباری اشتباه ترین کاری است که می توانید انجام دهید.

پرونده های طلاق زیادی در مراکز مشاوره و دادگاه های خانواده وجود دارد که علت آنها نه تنها اختلاف در اتاق خواب بلکه عدم تفاهم در زمینه های مالی و احساسی بوده است. برای پیشگیری از این فاجعه، بهتر است فشارهای خانواده را تا زمان رسیدن به گزینه ای معقول و مناسب تحمل کنید. مسلما تبعات تحمل فشارهای خانواده بسیار ساده تر از یک عمر تلخی و پشیمانی  است.

ازدواج اجباری

چطور فشارهای خانواده برای ازدواج اجباری را کنترل کنیم؟

وقتی خانواده شروع به غر زدن می کند، اگر شوخی کردن نتیجه نمی دهد، روش های زیر را امتحان کنید:

  • صبور باشید اما در عین حفظ احترام از حقوقتان دفاع کنید. سعی کنید تا حد امکان از ایجاد تنش و دعوا در بحث پرهیز کنید و با مدیریت خشمتان حرف بزنید.
  • در مورد افکارتان با آنها حرف بزنید. اگر نمی خواهید هیچ وقت ازدواج کنید، دلایلتان را شفاف برای آنها توضیح دهید.
  • به آنها نشان دهید که از سبک زندگیتان راضی هستید.
  • دلایل آنها برای این فشارها را جویا شوید و نگرانی هایشان را برطرف کنید.
  • پیامدهای ازدواج اجباری را به خانواده یادآور شوید.
  • بی اعتمادی به بلوغ فکری و مسئولیت پذیری فرزند از دلایل اصرار خانواده به ازدواج است. با حرف هایتان به خانواده ثابت کنید که دانش کافی در مورد ازدواج و روابط شخصی دارید و آنها می توانند به شما اعتماد کنند.
  • معیارهایتان را برای ازدواج شرح دهید و تفاوت های این معیارها در گزینه فعلی را برای خانواده مشخص کنید. برای خانواده شرح دهید که با فردی ازدواج می کنید که دارای این معیارها باشد.
  • از یک بزرگ تر فامیل یا کسی که بر والدینتان نفوذ دارد کمک بگیرید تا با آنها صحبت کند.

مشاوره قبل از ازدواج:

اجازه ندهید هیچ کس برای شما تصمیم بگیرد. این شما هستید که این زندگی را باید تحمل کنید. بهترین راه این است که زوج برای زندگیشان تصمیم گیری کنند.

اگر نمی توانید خانواده را در این مورد قانع کنید، از مشاوره قبل از ازدواج کمک بگیرید. مشاور می تواند با بررسی شرایط، یکی از طرفین را قانع کند. از مشاور بخواهید با والدینتان تماس بگیرد و در این مورد با آنها حرف بزند. گاهی صحبت های یک متخصص بیشتر از اصرار و امتناع شما تاثیر دارد.

والدین از بالا رفتن سن فرزندشان می ترسند و این ترس را به فرزندشان منتقل می کنند. به یاد داشته باشید که مجرد ماندن بسیار بهتر از یک ازدواج اجباری و اشتباه است. فرض کنید شما تا آخر عمر مجرد بمانید. اما تا زمانی که مستقل هستید و می توانید از پس امور خودتان برآیید، دارای روابط بین فردی و دوستان زیاد هستید، مشکلی نخواهد بود. این در حالی است که یک ازدواج اشتباه، باعث می شود که تا آخر عمر گرفتار شوید و دچار اختلافات بی پایان، خشم فروخورده و سرخوردگی شوید.

به خاطر ترس از تنهایی تن به ازدواج اشتباه ندهید.

آیا شما هم درگیر مشکل فشار خانواده برای ازدواج هستید؟ چه حرف هایی از سوی آنان شما را آزار می دهد؟ برای فرار از این فشارها چه راهکاری را در پیش گرفته اید؟

 چناچه به مشاوره خانواده و زوج درمانی نیاز داشتید ما در کنار شما هستیم

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
N

سلام من ر ۱۷ سال دارم خانواده ام میخوان با یکی از اقوام که موقعیت و خانواده خوبی داره نامزد کنم ولی من هیچ علاقه ای به اون شخص ندارم و سعی کردم خودم ردش کنم اما فایده نداشت با خانواده ام در باره درس و دانشگاه و آروز هام صحبت کردم ولی اونا میگن وقتی نامزد کنی و یا ازدواج بکنی بازم میتونی ولی من واقعا اینو نمیخوام تمام مخالفت های من بی فایده بود به شدت خانوداه ان بهم توهین میکنن تلفن ام رو ازم میگیرن و واقعا توی بد شرایطی هستم هیچ کردم از اعضای خانواده هم نمیتون کمک ام کنن خود شون با خانواده ام موافقن به صورت تلفنی هم با مشاوره صحبت کردم فقط بهم گفت مخالفت کن خانواده ام حرف هیچ کس رد قبول ندارن از خاستگار ام بخاطر اینکه باعث شده خانوادم این طوري باهام رفتار کنن متنفرم دوست دارم خود کشی کنم ولی میدونم اون دنیا هم برای من جای نیست میخوام از خانواده ام دور بشم ازشون خسته شدم ولی جایی ندارم که برم رشته عکاسي تو هنرستان میخونم و گفتن چه ازدواج بکنی چه نکنی برات دوربین نمی خریم اما قبلا این توری نگفتین خونه آروز هام خراب شده بهم میگن همه این کارا برا اینه که این روزا پسر خوبی نیست که عصبی نباشه معتاد نباشه و مشروب نخوره ولی من اصلا دوست ندارم الان نامزد کنم حتی دوست پسرم نداشتم میدونم تا حدودي حرف هاشون درسته ولی آخه این مگه زندگی من نیست خسته شدم

ممد نسخه مونث

دوست من رو به زور میخوان شوهر بدن ، اون فقط 15 سالشه ، اون حتی گرایشش به دخترهاست و از این ازدواج اجباری میخواد خودکشی کنه ؛ چطور میتونم بهش کمک کنم ؟