21 اردیبهشت 1403
ازدواج با مرد سن بالا

ازدواج با مرد سن بالا و ملاحظاتی که باید در نظر بگیرید


خانه » مشاوره ازدواج » ازدواج با مرد سن بالا و ملاحظاتی که باید در نظر بگیرید

چرا برخی از دختران جوان به ازدواج با مرد سن بالا تمایل نشان می دهند؟ این پدیده اگرچه در قدیم جز روال طبیعی بسیاری از خانواده ها به شمار می رفت، اما امروزه به مسئله بسیار غریب و تعجب آوری بدل شده است.

چرا برخی دختران جوان به ازدواج با مرد سن بالا تمایل نشان می دهند؟

دلایل زیادی برای این انتخاب وجود دارد، از جمله،

  • داشتن مشکلات عاطفی با پدر یا محرومیت از داشتن پدر
  • عزت نفس و اعتماد به نفس پایین
  • شکست های متعدد در زندگی به خصوص زندگی مشترک قبلی
  • نداشتن سرپناه یا خانواده حامی
  • نداشتن خواستگار خوب
  • داشتن جایگاه اجتماعی پایین و زندگی در خانواده های مشکل دار مانند اعتیاد و بزهکاری
  • تلاش برای فرار از خانواده به هر قیمتی
  • بی اعتمادی به پسران جوان
  • ازدواج برای انتقام
  • مشکلات مالی و ثروتمند بودن مرد

با وجودی که اینها رایج ترین دلایل ازدواج با مرد سن بالا هستند، اما همیشه این احتمال وجود دارد که ازدواج صرفا بر اساس عشق و علاقه واقعی و منطق صورت گرفته باشد.

ازدواج با مرد سن بالا

 

چرا ازدواج با اختلاف سنی زیاد می تواند به شکست در زندگی بیانجامد؟

اساس زندگی مشترک بر شباهت و تفاهم بنا می شود. هر گونه تفاوت شدید و افراطی در زندگی ریسک تضاد و تعارض را بالا می برد. وجود اختلاف سنی زیاد باعث تفاوت در علایق، نگرش به زندگی و دیدگاه های متفاوت نسبت به مسائل می شود. حتی شور و انرژی دو نفر نیز ممکن است متفاوت باشد. یک فرد مسن به اندازه یک جوان شور و انرژی ندارد و این می تواند باعث شود که یکی نتواند دیگری را در فعالیت ها و تفریحات مورد علاقه اش همراهی کند.

 

| مطالعه مطلب “اختلاف طبقاتی بین زوج چقدر مشکل ساز است؟” به شما پیشنهاد می شود |

 

افراد مسن معمولا دنیا دیده تر هستند و تجربه بیشتری دارند. این باعث می شود که سعی کند کنترل امور را به دست گیر و تصمیمات مهم را خودش اخذ کند.

از سوی دیگر، جوان تر بودن زوجه باعث می شود که مرد دائما نگران از دست دادن او در رقابت با مردان جوان تر باشد و زندگی مشترک آنان درگیر مشکل سوءظن و شک شود.

ناتوانی در همراهی جنسی و تفاوت در میل جنسی زوج از دیگر علل نابه هنجار بودن ازدواج با مرد سن بالا به شمار می رود. احتمال مرگ زودتر همسر مسن تر و مبتلا شدن به تبعات تنهایی و بی همسری از دیگر ریسک های این نوع ازدواج است.

هر چند بلوغ فکری و دهه سنی فرد نیز اهمیت دارد، اما به هر روی این فاکتور می تواند به عاملی مهم برای سردی زندگی تبدیل شود.

ملاحضات ازدواج با مرد مسن:

با وجود تمام تبعات و معایبی که برای این نوع ازدواج گفته می شود، اما نمی توان آن را به طور صد در صد رد کرد. به هر حال همیشه استثنا وجود دارد و ممکن است شرایطی وجود داشته باشد که دختر به ازدواج با خواستگار سن بالا راضی باشد. چطور می توان از تبعات این ازدواج جلوگیری کرد و احتمال موفقیت آن را بیشتر کرد؟

مشاوره قبل از ازدواج را فراموش نکنید:

دلیل شما برای ازدواج با مرد سن بالا اهمیت زیادی دارد. این دلیل می تواند فاصله موفقیت یا شکست ازدواجتان باشد. اگر دلیل ازدواجتان بر پایه های سستی بنا نهاده شده باشد، احتمال دارد با هر بادی فروبریزد.

در کوچه پس کوچه های خیابانهای پیش از ازدواج - قسمت چهارم

مشاوره قبل از ازدواج به شما کمک می کند که تناسب فکری، فرهنگی، و باورها و ارزش های خود را بسنجید. کمک گرفتن از یک مشاور همیشه با این مزیت همراه است که اگر ازدواج به نفعتان نباشد، آگاه می شوید و می توانید از راهکارهای او برای حل مشکلات زندگیتان که شما را به ازدواج با یک فرد مسن کشانده است استفاده کنید.

سبک زندگی خود را مشخص کنید:

فردی که پا به سن گذاشته است، معمولا بی حوصله تر است و خواهان هیجان نیست. قبل از ازدواج کردن به این فکر کنید که آیا می توانید با سبک زندگی او احساس خوشبختی کنید؟ آیا می توانید بیشتر سال را در خانه بمانید و مهمانی ها و سفرهای پرهیجان را از دست بدهید؟

مسئله بچه را مشخص کنید:

دختران جوان به تجربه حس مادری علاقه دارند. اما شاید این مرد از ازدواج های قبلی فرزندی داشته باشد و علاقه ای به تجربه دوباره پدر شدن نداشته باشد. شاید برعکس این مورد نیز باشد. او به دلیل سن بالا دوست دارد هر چه سریع تر بچه ای داشته باشد و این حس را تجربه کند، اما شما نمی خواهید بلافاصله پس از ازدواج با مشکلات یک بچه دست و پنجه نرم کنید.

تحمل بیماری و کهنسالی:

هر چند ازدواج با مرد سن بالا با مزایایی مانند زندگی با یک مرد پخته، عاقل و دارای منابع مالی بهتر همراه است، اما تمام زندگی ها با بالا و پایین همراه هستند. تحمل دوره های بیماری، مشکلات جسمی، شکایت از درد و ناراحتی، رژیم غذایی خاص، مراقبت های دارویی و پرستاری از همسر چیزی است که باید قبل از ازدواج با خواستگار مسن به آن فکر کنید.

به زندگی قبلی او و دیدگاه جامعه فکر کنید:

هیجان عاشقی معمولا در کوران سختی ها فروکش می کند. اگر خواستگارتان قبلا زن و بچه داشته است، باید به مشکلاتی که با آنها خواهید داشت، فکر کنید. آیا فرزندانش شما را قبول کرده اند یا با آنها مشکل خواهید داشت؟

آیا تحمل نگاه های جامعه را دارید؟ می توانید با همسرتان در فروشگاه ها قدم بزنید و نگاه متعجب مردم شما را معذب نکند؟

شاید بهتر است قبل از تصمیم گیری عجولانه و پاسخ بله دادن به تمام این سوالات، چند ماه با همسر آینده تان در جامعه رفت و آمد داشته باشید و خودتان را محکی بزنید.

آینده تان را تضمین کنید:

برای ازدواج با اختلاف سنی بالا باید فکر آینده را بکنید. حتی اگر همسرتان در دهه 40 یا 50 عمر خود است، باز هم تفاوت سنی باعث می شود ریسک بیوه شدن زودهنگام شما را تهدید می کند. تامین آینده به خصوص در شرایطی که وراث دیگری نیز وجود دارد، اهمیت دارد.

تصمیمات زندگی چطور گرفته می شوند؟

بحث بر سر مشورت در مورد امور مختلف از مهم ترین دلایل اختلاف بین زوجین با اختلاف سنی زیاد است. این احتمال وجود دارد که مرد به دلیل سن بیشتر خود را عاقل تر بداند و شما را به خاطر بی تجربگی در امور مختلف سهیم نکند. قبل از ازدواج در مورد شخصیت او تحقیق کنید. آیا شخصیتی سلطه جو و دیکتاتور دارد؟ آیا شما را بچه و خام می داند؟ می خواهد در مورد همه چیز برایتان تصمیم گیری کند؟ آیا جایگاهی برای شما در خانواده وجود دارد؟ اختیاراتتان در چه حد است؟

سخنی از سیمیاروم:

ازدواج بدون مشورت، تحقیق و تفکر همیشه با ریسک همراه است، فرقی نمی کند چقدر اختلاف سنی داشته باشید. اما ازدواج با مرد سن بالا به دلیل وجود اخلتاف فکری و روحیه بین زوج، با ریسک بیشتری همراه است. برای موفقیت در این شکل از ازدواج باید جوانب مختلف را در نظر بگیرید و پس از آن اقدام کنید.

مشاور خانواده و مشاوره پیش از ازدواج می تواند به شما کمک کند که از تصمیم خود مطمئن شوید و با همسرتان به تناسب فکری و اخلاقی بیشتری برسید.

منبع

 

 

2.3/5 - (3 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها