7 اردیبهشت 1403
اختلاف طبقاتی بین زوج

اختلاف طبقاتی بین زوج چقدر مشکل ساز است؟

بررسی سطح خانواده ها یکی از معیارهای ازدواج است؛ به حدی که اختلاف طبقاتی بین زوج می تواند آنها را وارد تنش کند. ازدواج همیشه به عنوان راهی برای تحرک اجتماعی و صعود به طبقه اجتماعی بالاتر به شمار می رفته است. اما این نوع ازدواج لزوما با موفقیت همراه نیست، چراکه برای یک ازدواج موفق به چیزی بیشتر از عشق نیاز است.

آنچه در فیلم ها برای شما به نمایش گذاشته می شود، چیزی جز یک درام نمایشی نیست. در زندگی واقعی، چنین زوجی باید تلاش زیادی کنند تا به تفاهم و آرامش برسند، چراکه این نوع تفاوت منشا بسیاری از اختلافات و تنش هاست. اختلافات و تنش‌هایی که به خاطر اختلاف طبقاتی در زوجین به وجود می‌آید، ممکن است در دراز مدت نیاز به مشاوره زوج درمانی داشته باشد.

| مطالعه مطلب “آیا عشق برای ازدواج کافی است؟” حتما بهتون پیشنهاد میشه |

 

اختلاف طبقاتی به چه معناست؟

معمولا با شنیدن این نام به یاد شرایط مالی خانواده ها می افتید. اما این تفاوت به دیگر سطوح و دسته بندی های اجتماعی نیز اطلاق می شود. سطح تحصیلات، شغل، فرهنگ و تربیت و اصالت خانوادگی از دیگر اشکال اختلاف طبقاتی بین زوج است.

افراد جامعه به سه دسته تقسیم می شوند:

  • طبقه بالا (ثروتمندان، دارای تحصیلات بالا و شغل مهم)
  • طبقه متوسط (کارمندان و افراد دارای مشاغل آزاد با حقوقی در حد میانگین جامعه و تحصیلات معمولی)
  • و طبقه پایین (کارگران و افرادی با تحصیلات و درآمد پایین).

به طور کلی، ازدواج دو طبقه بالا و پایین نسبت به ازدواج طبقه متوسط با یک طبقه بالاتر یا پایین تر از خود با مشکلات بیشتری همراه است.

برای مثال، ازدواج یک دختر دارای مدرک کارشناسی با یک پسر کارشناسی ارشد مشکلی ایجاد نمی کند. اما اگر یکی از آنان تحصیلات آکادمیک نداشته باشد، مشکل ساز است. این بدان دلیل است که حرکت بین طبقات و کاهش فاصله در بین طبقات همسایه ساده تر است.

اختلاف طبقاتی بین زوج

اختلاف طبقاتی بین زوج چه زمانی موجب بروز مشکل می شود؟

در فرهنگ ما، خانواده ها نقش مهمی در ازدواج فرزندان دارند. بارها این جمله از زبان افراد شنیده می شود که ازدواج دو نفر در واقع ازدواج دو خانواده است.

این نشان می دهد که تفاوت فرهنگی و طبقاتی بین خانواده ها تا چه حد می تواند ریسک اختلاف را افزایش دهد.  مشکلات به خصوص زمانی بروز می کنند که خانواده ها حاضر به نادیده گرفتن این اختلاف نباشند.

برای مثال، خانواده ای که در سطح بالاتر قرار دارد، خانواده سطح پایین تر را تحقیر می کند یا آنها را در شأن خود نمی داند. این طرز فکر باعث می شود که معاشرت خانواده ها با یکدیگر همیشه برای زوج استرس آور باشد.

به غیر از تنش بین خانواده ها، اختلاف طبقاتی بین زوج می تواند باعث ناسازگاری و عدم تفاهم در مسائلی مانند فرزندپرروی، نقش افراد در خانواده، مسائل مالی و غیره شود.

اختلاف فرهنگی بین زوج باعث اختلاف بیشتری می شود یا اختلاف مالی؟

همان طور که گفتیم در جامعه وضعیت مالی بیشتر از هر فاکتور دیگری تعیین کننده طبقه اجتماعی افراد است. اما نباید فراموش کرد که لزوما ازدواج دو خانواده ثروتمند نمی تواند تضمین کننده خوشبختی باشد.

برای مثال، فرض کنید که یک خانواده به صورت ناگهانی و در اثر فروش ارثیه خود به طبقه اجتماعی بالاتر وارد شده اند. واضح است که یک شبه فرهنگ و تفکر این خانواده تغییری نمی کند.

چنین خانواده ای ممکن است هنوز هم در مورد نحوه خرج کردن پول، تفریح، فرزندپروری و نقش اعضای خانواده در پیشبرد اهداف همانند گذشته فکر کنند. سطح فرهنگ و تفکر خانواده بسیار اهمیت دارد. یک خانواده مذهبی نمی تواند به راحتی با خانواده ای که حتی به خدا هم اعتقادی ندارند، ارتباط خوبی داشته باشند.

وبینار دلزدگی عاطفی پس از ازدواج

در واقع، بیشترین تاثیر منفی ناشی از اختلاف طبقاتی بر زوج در اثر اختلاف فکری و فرهنگی رخ می دهد. تفاوت فرهنگی اشکالات زیادی را برای زوج به همراه می آورد، زیرا هر یک تصور می کنند اندیشه و باور آنها درست است.

برای حل مشکل، زوج باید از این تفاوت آگاه باشند و به دنبال کاهش آن باشند. کاهش این اختلاف می‌تواند از شکست در ازدواج جلوگیری کند. پس علاوه برای انتخاب همسر بر بررسی سطح مالی، باید طبقه فکری و فرهنگی خانواده ها نیز بررسی شود.

چرا مشابهت طبقه اجتماعی بین زوج اهمیت دارد؟

کاهش اختلاف طبقاتی بین زوج باعث می شود که آنها در مورد مسائل مختلف همانند تحصیل، انتخاب شغل، مسائل مالی و معاشرت و تفریح تفاهم بیشتری داشته باشند. معمولا زوج راحت تر می توانند با یکدیگر کنار بیایند و حرف یکدیگر را بهتر می فهمند.

تشابه فرهنگی بین زوج با مزایای زیر همراه است:

  • کاهش احتمال مسئله تحقیر به دلیل طبقه اجتماعی،
  • پرهیز از مقایسه کردن همسر،
  • کاهش احتمال بی محلی خانواده همسر
  • نبود حس حقارت در فردی که به طبقه پایین تر متعلق است
  • کاهش میزان اختلافات
  • بهبود سلامت روان خانواده و فرزندان

در نتیجه نسل بعدی نیز در شرایط آرام تر و بهتری رشد می کنند.

بالاتر بودن طبقه اجتماعی زن با مشکلات بیشتری همراه است یا مرد؟

در فرهنگ ایران، مرد بر خانواده سلطه بیشتری دارد. این باعث شده است که پایین تر بودن طبقه اجتماعی زن نسبت به مرد، آنها را با مشکلات کمتری در آینده روبه رو کند.

چراکه مردان در جامعه مردسالاری ایران سعی در حفظ موقعیت خود دارند و نمی توانند موقعیت بالاتر زن را تحمل کنند. البته این به شخصیت افراد نیز بستگی دارد و نمی تواند به عنوان یک قانون کلی پیشنهاد شود.

توصیه هایی برای حل مشکل اختلاف طبقاتی بین زوج:

 قبل از ازدواج اختلاف طبقاتی خود با فرد مورد نظر را بررسی کنید. برای این کار اطلاعاتی را در رابطه با خلق و خو، محل تولد و رشد، شغل اعضای خانواده و وضعیت هر کدام از آن ها کسب کنید. این اختلاف را با خانواده در میان بگذارید و نظر آنها را جویا شوید.

تلاش کنید خانواده را با خود همراه کنید. مخالفت خانواده با ازدواج شما می تواند زندگی مشترکتان را با تبعات زیادی همراه کند.

همچنین لازم است که از میزان معاشرت خود با خانواده همسرتان در آینده مطلع باشید. آیا قرار است در کنار آنها زندگی کنید یا محل زندگی شما شهری دور از آنهاست؟

معمولا زندگی در کنار خانواده همسر با وجود طبقه اجتماعی متفاوت سخت تر خواهد بود. بنابراین، این شرایط نیاز به دقت بیشتری برای انتخاب همسر دارد.

آیا گرفتن مشاوره پیش از ازدواج کمکی خواهد کرد؟

اختلاف طبقاتی بین زوج مسئله مهمی است که باید از هر نظر خودتان را نسبت به تبعات آن ایمن کنید. یک مشاور می تواند به شما کمک کند که با عمق و دقت بیشتری میزان تفاوت ها را بررسی کنید و بهتر تصمیم گیری کنید.

همچنین در جلسات مشاوره می توانید با خانواده شرکت کنید تا همه با یکدیگر آشنا شوید. کمک گرفتن از یک مشاور به شما این امکان را می دهد که ریسک ناسازگاری بین خانواده ها را کاهش دهید.

در پایان:

فراموش نکنید که یافتن همسری که از تمام جنبه ها با شما مشابهت داشته باشد، دشوار است. توجه به اختلاف سنی، محل سکونت، محل رشد، وضعیت مالی، تحصیلی و عقاید می تواند به کاهش اختلاف طبقاتی بین زوج کمک کند.

اما اگر عاشق فردی شده اید که با شما اختلاف دارد، افزایش ظرفیت برای پذیرش تفاوت ها راه حل دوام زندگی شماست. اختلاف طبقاتی و فرهنگی شما با همسرتان چقدر است؟ این اختلاف چه تاثیری در روابط بین شما دونفر و رابطه با خانواده ها داشته است؟ نظراتتان را با ما در میان بگذارید.

در زمینه مشاوره ازدواج می‌توانید با دکتر فرشته موتابی، دکتر مهدی بینا، دکتر شهریار شهیدی و….. که از مشاوران تأیید شده سیمیاروم هستند، مشاوره داشته باشید.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها