20 اردیبهشت 1403

در اولین جلسه مشاوره چه چیزی در انتظار شماست؟


خانه » مشاوره » در اولین جلسه مشاوره چه چیزی در انتظار شماست؟

تصور کنید تحقیقات خود را انجام داده‌ و بالاخره مرکز مشاوره و مشاور مورد نظر خود را انتخاب کرده‌اید و حالا روز موعود فرارسیده است. اولین جلسه مشاوره برای رسیدن به حال خوب یا پیدا کردن درمان بیماری روانی، نزدیک است. حالا موجی از احساسات متناقض درون شما غلیان پیدا کرده‌اند؛ انتظار، نگرانی، ترس، یا اضطراب. همه آنها با هم به شما حمله می‌کنند و مشکل می‌توان گفت کدام احساس واقعی شماست. سوالاتی که از خود می‌پرسید به احتمال زیاد از بین موارد زیر است:

چه باید بگویم؟ چطور باید شروع کنم؟ چه کسی اول شروع می‌کند؟ همان جلسه اول نتیجه می‌گیرم؟

فراموش نکنید که بزرگ‎‌ترین قدم را برداشته‌اید و حالا فقط باید با مشاور خود ارتباط بگیرید.

روال اولین جلسه مشاوره:

خودتان و نگرانی‌هایتان را معرفی می‌کنید

در ابتدای جلسه مشاوره، زمانی را به حرف زدن درباره خودتان، ترس‌هایتان و نگرانی‌هایتان می‌گذرانید. این باعث باز شدن دریچه‌ای به داستان زندگی شما و آن چیزی می‌شود که عامل تبدیل شدن شما به فرد فعلی است. اگر شما و درمانگرتان رابطه محکمی با هم شکل داده باشید، رابطه درمانی بلند مدتی بین شما شکل خواهد گرفت. بر این اساس، هر چه دوره درمان بهتر پیش برود، افق‌های بیشتری پیش روی شما باز می‌شود.

از نیازهایتان صحبت می‌کنید

مشاور باید بداند چرا شما برای درمان مراجعه کرده‌اید. در مورد نیازها یا مسائلی که در درمان مدنظر شماست و نیز سابقه درمان شما صحبت می‌شود تا از ادامه درمان و آنچه به شما کمک می‌کند، اطمینان حاصل شود.

از شما سوالاتی پرسیده می‌شود

به عنوان بخش دوم اولین جلسه مشاوره از شما سوالاتی پرسیده می‌شود که عبارتند از:

  • آیا پیش از این برای درمان مراجعه کرده‌اید؟
  • علائم شما چیست؟
  • آیا دارای سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری‌های حوزه سلامت روان هستید؟
  • زندگی شما در خانه چطور است؟
  • آیا تا به حال به خودکشی فکر کرده‌اید؟
  • آیا سابقه آسیب رساندن به خود را دارید؟
  • انتظار دارید پس از جلسات درمان به چه چیزی برسید؟

شما نیز در اولین جلسه مشاوره می توانید سوالاتی بپرسید:

آشنایی شما با برنامه درمانگر نیز مفید است. پیش از شروع اولین جلسه مشاوره به نگرانی‌ها و سوالات خود فکر کنید و آن‌ها را در جایی یادداشت کنید، برای مثال:

  • آیا محتوای جلسه و اطلاعات من محرمانه می‌ماند؟
  • چه چیزی شما را وادار به افشای اطلاعات می‌کند؟
  • شما چه مدت تجربه کار به عنوان مشاور و درمانگر را دارید؟
  • آیا تجربه درمان فردی شبیه به من را داشته‌اید؟
  • من در بین جلسات چه کاری باید انجام دهم؟
بهداشت روان پشت درهای بسته - بخش دوم

پس از اولین جلسه مشاوره، بیشتر از قبل فکر خواهید کرد

پس از اولین جلسه مشاوره بیشتر از قبل به زندگی خود و اوضاع آن فکر خواهید کرد. سوالات پایان باز از شما پرسیده می‌شود تا به خودکاوی و خودآگاهی بیشتری برسید. در نتیجه، بیشتر از قبل به گفتگوهایی که با مشاور خود داشته‌اید، انتخاب‌هایتان و
رابطه خود با دیگران فکر می‌کنید. این فکر کردن به شما در رسیدن به دید بهتر نسبت به شرایطتان کمک می‌کند.

بعد از اولین جلسه مشاوره چه کاری باید انجام دهید؟

مهم‌ترین کاری که باید بعد از اولین جلسه مشاوره انجام دهید، آن است که جلسه را با خود مرور کنید. به احساسات خود پس از جلسه مشاوره فکر کنید و به این بیاندیشید که آیا دوست دارید جلسات خود را با این مشاور ادامه دهید؟ احساس شما درباره درمان به طور خاص چه بوده است؟ آیا از حرف زدن با درمانگر یا مشاور احساس راحتی داشتید؟ آیا تصور می‌کنید که بتوانید یک دوره درمانی بلند مدت را با او بگذرانید؟ اگر درمانگر در اولین جلسه مشاوره تلاش کرده است که تشخیصی در مورد شرایط شما داشته باشد یا به شما حس ناراحتی و خجالت داده است، شاید بهتر باشد به فرد دیگری مراجعه کنید.

به یاد داشته باشید که چیزی تحت عنوان درمان یک جلسه‌ای وجود ندارد، بنابراین اگر پس از مشاوره اندکی احساس آرامش و راحتی می‌کنید، به این معنی نیست که مشکلات شما به طور کامل حل شده‌اند.

برای جلسه بعدی مشاوره، ممکن است تکالیفی برای شما تعیین شود. این می‌تواند هر چیزی از نوشتن روزمرگی‌های خود در طول هفته تا خواندن چند متن باشد. به یاد داشته باشید که شما برای رسیدن به حس خوب، این تکالیف را انجام می‌دهید نه برای نمره گرفتن.

مشاوره آنلاین در سیمیاروم

اگر به مشاور یا درمانگر نیاز دارید، ما در سیمیاروم مشتاقانه پاسخگوی نیاز شما هستیم و تلاش می‌کنیم در رسیدن به آرامش و شادی همراه شما باشیم. جلسات سیمیاروم به صورت ویدیویی و آنلاین با متخصص‌ترین روانشناسان و روانپزشکان برگزار شده و توسط تیم پشتیبانی پیگیری خواهد شد.

 

3.6/5 - (16 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها