1 اردیبهشت 1403

تقویت روابط پدر دختری


خانه » مشاوره کودک و نوجوان » تقویت روابط پدر دختری

تحقیقات تا امروز ثابت کرده اند که روابط پدر دختری بسیار مهم و قدتمند هستند.

تحقیق انجام شده در ژوئن 2021 توسط جوئل فورمن

رابطه پدر و دختر می‌تواند نقش مهمی در رشد روانی دختران داشته باشد. در حقیقت وقتی پدران در زندگی دختران خود حضوری پویا دارند، با حس سالم تری بزرگ می شوند. آن‌ها از اعتماد به نفس و اطمینان بیشتری برخوردارند و درک واضح‌تری از خواسته‌های خود دارند. پس این ارتباط از اهمیت زیادی برخوردار است که از زمان تولد دختر باید تقویت شود.

مزایای ارتباط قوی بین پدر و دختر چیست؟

در مزایای روابط پدر دختری باید گفت که وقتی با دخترتان ارتباط برقرار می‌کنید، تاثیر مثبت آن بسیار چشمگیر خواهد بود. تحقیقات نشان داده‌اند که دخترانی که با پدران خود روابط امن و دوست داشتنی دارند:

  • بدون اینکه پرخاشگر باشند قاطع هستند.
  • به احتمال زیاد در پیشبرد اهدافشان موفق‌ترند.
  • احساس بهتری نسبت به خود دارند.
  • به طور کلی در ارتباط با دیگران اعتماد به نفس بیشتری دارند.

پدران و دخترانی که باهم وقت می‌گذرانند، پایه اعتماد و حمایت را ایجاد می کنند. آنها در مورد یکدیگر تجربیات بیشتری می آموزند.

چند ایده برای ایجاد یک رابطه عاشقانه و امن با دخترتان

از روزی آغاز کنید که متولد می‌شود

برای ایجاد یک رابطه مثبت باید از روز تولد دخترتان آغاز کنید. باید از همان روزهای اول نقش فعالی در مراقبت از آنها داشته باشید. اگر این ارتباط را قوی شروع کنید به صورت خودکار با گذشت هرروز هیجان انگیز، این رابطه رشد می‌کند. در مراقبت از او به مادر کمک کنید، او را بغل کنید، به حمام ببرید و به او غذا بدهید. تحقیقات نشان داده است که دختران از دوران کودکی ایده‌هایی را در ذهن می‌پرورانند و در مورد مردان زندگی خود نتیجه گیری می‌کنند؛ پس در مقابل آنها از شریک زندگی خود حمایت کنید؛ چرا که می‌توانید نمونه مثبتی از مرد ایده آلی باشید که دخترتان بتواند در آینده به او اعتماد کند چه در زمینه کاری، چه در زمینه تحصیلی، چه در روابط دوستی و چه در زندگی مشترک.

چیزهای جدید به او یاد بدهید

زندگی پر از ماجراجویی است و برای کودکان تجربه‌های ساده نیز مثل فوتبال بازی کردن، دوچرخه سواری یا دویدن به دنبال هم می‌تواند بسیار مهم باشد. به همه چیزهایی که در کودکی از آنها لذت می‌بردید، فکر کنید و همان‌ها را به دخترتان منتقل کنید. اگر علاقه مند به یادگیری درباره چیزهای جدید است، حتی اگر اطلاعات کمی از آن دارید، به کنجکاوی‌های دخترتان اهمیت دهید. به او یاد دهید که یادگیری یک سفر همیشگی است و هیچوقت برای سرگرمی و یادگیری یک مهارت جدید دیر نیست. تلاش برای انجام یک فعالیت جدید یا غلبه بر یک چالش به کودک اعتماد به نفس می‌دهد تا با همه چیز کنار بیاید. در یادگیری هر چیزی قدم به قدم با او پیش بروید. همه این موارد به شما در تقویت روابط پدر دختری کمک می‌کند.

چگونه عزت نفس دخترتان را بالا ببرید

محرم رازش باشید. گوش دادن را به عنوان یک مهارت اساسی یاد بگیرید. به او توجه بی وقفه داشته باشید و اجازه بدهید بدون ترس از قضاوت، به شما اعتماد کند. برای درک عمیق‌تر او به رویاها و اهداف و ترس‌هایش گوش کنید. حرف‌هایش را تصحیح نکنید یا برای او سخنرانی نکنید. وقتی دخترتان چیزی خصوصی به شما می‌گوید یا از خستگی‌هایش با شما حرف می‌زند، آن داستان را تکرار نکنید.

چگونه یک دختر نوجوان شاد و سالم پرورش دهید

تقویت روابط پدر دختری در نوجوانی شاید کمی پیچیده‌تر باشد؛اما غیر ممکن نیست. برای سرگرمی برنامه بریزید. روابط پدر دختری باید شامل قرارهای خصوصی پدر و دختر باشد. این یک موضوع پیچیده نیست.

افسردگی نوجوان

برای رزرو جلسه مشاوره نوجوان با روانشناسان سیمیاروم کلیک کنید


ممکن است در طی یک خرید ساده روزانه باشد یا گشت و گذار در بیرون از خانه، بستنی خوردن یا کتابخوانی شبانه. همه چیز به علایق دخترتان بستگی دارد. با افزایش سن علایق او نیز تغییر می‌کند. باهم به پیاده روی بروید، یک فیلم تماشا کنید یا به بازی و کنسرت بروید. ایجاد خاطرات در یک محیط مثبت می‌تواند تفاوت زیادی در رابطه ایجاد کند و دختر شما را تشویق به کشف علایق و سرگرمی‌های جدید کند.

درگیر زندگی او شوید

ویژگی بارز یک پدر خوب علاقه‌مندی و درگیری با زندگی دخترش است. درگیر بودن چیزی فراتر از احوالپرسی است. این به این معنی است که به چیزهایی که فرزند شما را هیجانزده می‌کند، علاقه نشان دهید. ببینید علایق او چیست و آن‌ها را پرورش دهید. این یک نکته کلیدی است.

همچنین می‌توانید با حضور در رویدادها و فعالیت‌های آن‌ها حمایت خود را نشان دهید. هرگز حضور در مدرسه را دست کم نگیرید.

او را بی قید و شرط دوست داشته باشید

هر کودکی باید بداند که دوستش دارند؛ حتی وقتی اشتباه می‌کند. مراقب باشید هنگام انتخاب‌های نادرست، او را مسخره شرمنده یا تحقیر نکنید. در عوض از آن حرکت اشتباه برای یادگیری و رشد او استفاده کنید. در این راه آرام، صبور و عاشق باشید.

عشق بی قید و شرط به این معنا نیست که هیچ انضباطی وجود ندارد. در مورد اشتباهات او روشن عمل کنید؛ اما متمرکز نشوید. در عوض یاد بدهید که در آینده چگونه وضعیت را به گونه دیگری مدیریت کند. به او اطمینان را بدهید گرچه ممکن است ناامید شده باشید؛ اما همچنان او را بسیار دوست دارید.

او را تأیید کنید

فرهنگ مدرن ممکن است پیام‌های اشتباهی به دختران جوان دهد. این برای آن‌ها عادی است که معتقدند برای داشتن جذابیت باید وزن خاصی داشته باشند، آرایش مناسبی کنند و لباس خاصی بپوشند. رسانه‌های اجتماعی تنها این ایده آل‌های کم عمق را تقویت می‌کنند؛ اما شما می‌توانید با تمرکز کمتر بر ظاهر بدنی فرزند خود، انتخاب‌های درست برای داشتن ذهن و بدن سالم را به او پیشنهاد دهید و به حذف کلیشه‌های مضر کمک کنید.

برای تقویت روابط پدر دختری در مورد تغذیه، ورزش و اهمیت خواب و در حوزه مسائل روانی راجع به شخصیت و اعتماد به نفس با او صحبت کنید. از کارهای مهربانانه او تعریف و تمجید کنید. وقتی با ترس خود روبرو می‌شود و کاری شجاعانه انجام می‌دهد، او را ستایش کنید. همه کودکان باید بدانند که پدرشان به آنها باور دارد و برای ویژگی‌های ذاتی که آن‌ها را منحصر به فرد می‌کند، ارزش قائل است.

یادداشت و نامه بنویسید

تقریبا همه کودکان عاشق کارت، یادداشت، حروف و نقاشی هستند. از تجربیات خود که با او داشته‌اید، تعریف کنید و احساستان را به او بیان کنید. این عبارات به عنوان نمونه ملموسی از عشق شما به او تلقی می‌شوند. لازم نیست طولانی بنویسید فقط از صمیم قلب باشد.

پدر و همسر خوبی باشید

رابطه والدین و فرزندان نشان می‌دهد که چگونه کودک در مراحل بعدی زندگی خود به خصوصیات والدین نزدیک می‌شود. آن‌ها بر اساس دوران کودکی خود تصمیمات آینده را درباره خانواده می‌گیرند. پدری که در دسترس است، مشارکت دارد و حمایت می‌کند، الگویی مناسب برای یک شخصیت سالم است. این اهمیت روابط پدر دختری را نشان می‌دهد.

کودکان در مورد عشق، روابط و اعتماد از روابط والدین خود بسیار می‌آموزند. اگر این چیزی باشد که آن‌ها در خانه می‌بینند، به احتمال زیاد به دنبال روابط مثبت و عاشقانه با شریک زندگی خواهند بود. باید همان مردی باشید که آرزو دارید بر سر راه دخترتان قرار گیرد. حتی پس از جدایی نیز می‌توانید طوری به شریک سابق زندگی خود احترام بگذارید که فرزندتان متوجه باشد چگونه باید با او رفتار شود.

در زمینه تربیت فرزند و فرزندپروری همواره می‌توانید با مراجعه به صفحه حوزه‌های مشاوره در وبسایت سیمیاروم، مشاوران متخصص در این زمینه را شناسایی کنید و در  صورت لزوم در جلسات از راهنمایی‌هایشان استفاده کنید.

منبع

 

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها