1 فروردین 1403
حسادت به بارداری دیگران و مشکلات آن

حسادت به بارداری دیگران


خانه » مشاوره فردی » حسادت به بارداری دیگران

غول زشت حسادت برای فردی که دچار ناباروری است غریبه نیست. احساس حسادت به بارداری دیگران طبیعی است. شاید حتی با دیدن شکم برآمده یک غریبه هم آه بکشد. چه چیزی باعث حسادت می شود و چطور می توان با آن کنار آمد؟

افکاری که باعث حسادت به بارداری دیگران می شوند:

حسادت حسی طبیعی است. شما آدم بدی نیستید که به بارداری دیگران حسادت می کنید. آگاهی از افکاری که باعث ایجاد این حس در شما می شوند باعث می شود خود را بهتر بشناسید و حتی از این احساسات بد رها شوید:

من مادر بهتری می شدم، اما به جای من آن هیولا خانم دوباره باردار شده است:

چرا افرادی که حتی تلاشی هم نکرده اند، باردار می شوند؟ چرا کسی که اصلا به فکر بچه نیست باید ناخواسته باردار شود؟ چرا همسایه که از قضا زنی بداخلاق و وحشتناک است باردار می شود؟ واقعیت این است که بارداری به میزان تلاش شما توجه نمی کند. در عین حال، اصلا برایش مهم نیست شما والد خوبی هستید یا نه.

چطور می تواند غر بزند! او نمی داند چقدر خوش شانس است.

هیچ چیز بیشتر از این نمی تواند باعث حسادت به بارداری دیگران شود که فرد از تهوع بارداری یا سنگین شدن شکایت کند. یا شکایت کند که با لگدهای بچه اش نیمه شب بیدار شده است. او چطور می تواند غر بزند، وقتی شما حاضرید همه چیز را بدهید تا فقط به جای او باشید؟

به یاد داشته باشید: شما هم که باردار شوید، احتمالا غر خواهید زد.

شکایت از بارداری یا بچه داری، بخشی از تجربه بچه دار شدن است. این بدان معنی نیست که آنها قدر بچه را نمی دانند و فقط شما می دانید. آنها فقط می خواهند سختی های خود را با کسی درمیان بگذارند. فراموش نکنید که مادر شدن هم موهبت است و هم سختی.

| مطالعه مطلب “حفظ روحیه در طول درمان ناباروری” به شما پیشنهاد می شود |

چرا او، من نه؟

احساس می کنید تمام دنیا باردار شده اند و فقط شما مانده اید؟ بارداری چیزی نیست که اگر همه باردار شوند، تمام شود و نوبت به شما نرسد. ناراحتی شما طبیعی است، اما باردار نشدن دیگران شانس شما را برای مادری افزایش نمی دهد.

حسادت به بارداری دیگران حاصل خشم و ناراحتی است:

در بسیاری از موارد، حسادت به بارداری دیگران راحت تر از بررسی احساس غم و اندوه خود و تلاش برای رفع آن است. حسادت شما بیشتر به دلیل ناراحتی از شرایط خودتان است. ناباروری ناامید کننده است و درمان آن سخت و دشوار است. احساس غم، خشم، سوگواری و ترس طبیعی است.

| مطالعه مطلب “خشم در دوره بارداری و راه های کنترل آن” به شما پیشنهاد می شود |

خود را از حسادت به بارداری دیگران محافظت کنید:

زمانی که احساس می کنید به شدت دچار حسادت به بارداری دیگران شده اید و نمی توانید با دیدن هیچ فرد بارداری خوشحال شوید، باید گامی برای کاهش مواجهه با محرک ها بردارید.

بارداری

از شبکه های اجتماعی دور شوید:

پیام ها، وضعیت ها و عکس های دوستان باردار خود در شبکه های اجتماعی را چک نکنید. اگر می توانید نوتیفیکیشن به روزرسانی آنها را غیرفعال کنید و سراغی از امور آنها نگیرید. به یاد داشته باشید زندگی ارائه شده در شبکه های اجتماعی شادتر از واقعیت است و شما با جنبه ای ویرایش شده و انتخابی از زندگی دیگران رو به رو هستید. این می تواند اضطراب و ناراحتی شما را بیشتر کند. اگر خبر مهمی پیش بیاید، بالاخره خود آنها یا کس دیگری شما را در جریان می گذارد.

کنار آمدن با تراژدی با استفاده از عبادت و معنویت

به جشن های مربوط به بارداری و سیسمونی نروید:

شما مجبور به این کار نیستید. شاید تصور می کنید مجبور هستید جلوی دیگران نقاب بزنید تا تصور حسادت به بارداری دیگران در مورد شما ثابت نشود. دیگران وضعیت شما را درک می کنند و شما هم مجبور نیستید برای دیگران نقش بازی کنید. صادق باشید و این گونه دعوت ها را رد کنید.

اگر اطرافیان دائما در مورد بارداری با شما صحبت می کنند، سعی کنید موضوع بحث را عوض کنید یا مستقیما به آنها بگویید که حرف زدن در این مورد شما را ناراحت می کند. به فرد باردار بگویید «برایت خوشحالم، اما حرف زدن در مورد بارداری من را خیلی ناراحت می کند، چون خودم با این مشکل دست و پنجه نرم می کنم. می شود در مورد چیزهایی حرف بزنیم که قبلا حرف می زدیم؟»

مقابله با حسادت به بارداری دیگران:

هر چند راهکارهای فوق به بهتر شدن حال شما کمک می کند، اما برای سلامت روان باید در نهایت از شر حسادت به بارداری دیگران خلاص شوید، چرا که زمانی می رسد که جدا کردن خود از دیگران برای پیشگیری از حسادت دیگر به نفع شما نیست. حسادت می تواند شما را از کسانی که زمانی دوست داشتید دور کند. حسادت شما را تنها می کند و حتی حس گناه و شرمندگی به شما می دهد.

به کسی بگویید:

احساساتتان را مانند یک راز نگه ندارید، وگرنه بزرگ تر و بیشتر می شوند. با فردی صحبت کنید که شما را درک می کند. یک مشاور می تواند بهترین گزینه باشد.

غم های خود را بنویسید:

احساساتی را که با هیچ کس نمی توانید در میان بگذارید، روی کاغذ بیاورید.

برای مادر باردار و فرزندش دعا کنید:

زمانی که چشم هایتان روی شکم برآمده یک مادر خیره می شود و غول حسادت از خواب بیدار می شود، چشم هایتان را ببندید، چند نفس عمیق بکشید و دعا یا نیایشی را برای سلامتی مادر باردار و فرزندش بخوانید. می توانید به سادگی برای او دعا کنید «خدایا به او و فرزندش سلامتی بده، کمکش کن زایمان راحتی داشته باشد و جز گرما، سلامتی و عشق در زندگی چیزی برایش نباشد.» سپس، برای خودتان دعا کنید: «خدایا به من هم آرامش و عشق عطا کن. اجازه بده من هم به زودی حس مادر شدن را درک کنم.» تعجب نکنید اگر احساس حسادت شما در بین اشک های غم و اندوه ذوب شده باشد.

از شرمندگی و گناه رها شوید:

تنها چیزی که بدتر از داشتن احساس بد است، داشتن حس بد نسبت به احساس بد است. حسادت به بارداری دیگران طبیعی است. شما اولین نفر نیستید، آخرین نفر هم نخواهید بود. شاید حتی خودتان هم سعی می کنید از این احساس فرار کنید و دائما می گویید من به دیگران حسادت نمی کنم، اما چرا من مادر نشدم؟ این فرار از حقیقت به خاطر شرم و گناه به وجود می آید. احساس حسادت به خاطر بد بودن شما نیست، بلکه به خاطر غم و اندوه شما به وجود می آید. سرزنش کردن خود به خاطر احساسی طبیعی کار درستی نیست. شما مقصر نیستید و احساستان چیز بدی نیست. این حس طبیعی است و باید خودتان را به خاطر آن ببخشید.

روش های دیگری نیز برای کنار آمدن با ناباروری و غلبه بر حس ناراحتی و حسادت نسبت به بارداری دیگران وجود دارد. اگر احساس می کنید نمی توانید بر احساسات خود غلبه کنید، از یک مشاور کمک بگیرید. ناباروری دوره سختی است که برای گذر از چالش های آن به همراهی کسی نیاز دارید که شما را درک کند و در مورد شما قضاوت نکند.

مشاوره بارداری و شیردهی سیمیاروم همواره در دسترس شماست.

| مطالعه مطلب “روانشناسی مادران باردار | بررسی تاثیرات بارداری بر سلامت روان مادران” به شما پیشنهاد می شود |

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها