29 اردیبهشت 1403

خشونت در دوره بارداری: راهکارهای تامین امنیت


خانه » مشاوره بارداری و شیردهی » خشونت در دوره بارداری: راهکارهای تامین امنیت

خشونت و آزار، چه به صورت عاطفی و چه فیزیکی، هرگز خوب نیست. متاسفانه برخی از زنان از سوی همسر خود مورد آزار قرار می گیرند. خشونت در دوره بارداری می تواند شدیدتر هم باشد.

خشونت خانگی چیست؟

خشونت خانگی اشکال مختلفی دارد که در مطالب قبل به طور مفصل به آن اشاره شد و توصیه می کنیم آنها را مطالعه کنید. یک همسر آزارگر می تواند با اطلاق نام زشت به شما یا سرزنش به خاطر چیزی که تقصیر شما نبوده، موجب رنج عاطفی شود. یک آزارگر با ممانعت از دیدن خانواده و دوستان سعی می کند رفتارهای شما را کنترل کند. خشونت عاطفی ممکن است باعث ترس، افسردگی، پناه بردن به غذاهای ناسالم و عادات بد مانند سیگار کشیدن و نوشیدن الکل شود.

 یک همسر آزارگر ممکن است به بدن شما نیز آسیب بزند. آزارهای جسمی شامل کتک زدن، سیلی زدن، لگد زدن، خفه کردن همسر، هول دادن و کشیدن مو می شود. گاهی فرد آزارگر به شکم زن باردار لگد می زند. این نوع آزار نه تنها سلامت زن بلکه جنین را نیز به خطر می اندازد. خشونت در دوره بارداری می تواند باعث خونریزی و سقط جنین شود. زایمان زودرس با وزن پایین هنگام تولد و آسیب های جسمی از دیگر نتایج این نوع رفتار است.

خشونت در دوره بارداری

عامل خشونت در دوره بارداری چیست؟

در بسیاری از خانواده ها، باخبر شدن از بارداری باعث ایجاد حجم زیادی از استرس و اضطراب می شود که طبیعی است. اما اعمال خشونت به دلیل استرس اصلا پذیرفته نیست. خشونت در دوره بارداری از سوی همسر می تواند به دلایل زیر باشد:

  • ناراحتی به دلیل بارداری ناخواسته
  • استرس ناشی از ناتوانی مالی برای حمایت از اولین یا چندمین فرزند
  • حسادت به خاطر تغییر مرکز توجه همسر از او به نوزاد
  • ترس از تغییر
  • به هم خوردن برنامه های مالی، خانوادگی و عاطفی در اثر بارداری

خشونت در دوره بارداری از کجا تشخیص داده می شود؟

بحث و دعوا بین زوج به صورت گاه به گاه طبیعی است. اما خشونت در دوره بارداری با بحث های جزئی بین زوج متفاوت است. از کجا تشخیص دهید که در یک رابطه شامل خشونت خانگی درگیر شده اید؟ از خودتان بپرسید:

  • آیا همسرم همیشه من را ناامید می کند و باعث احساس بد در من می شود؟
  • آیا همسرم باعث وارد شدن آسیب و درد جسمی به من شده است؟
  • آیا همسرم من، جنین، دیگر کودکان یا خودش را تهدید به آزار می کند؟
  • آیا همسرم من را برای همه چیز مقصر می داند؟
  • آیا من را به خاطر اینکه کتکم زده است، مقصر می داند؟
  • آیا میزان خشونت همسرم در دوره بارداری شدت گرفته و هر روز بدتر می شود؟
  • آیا هر بار قول می دهد من را آزار ندهد، اما به کارش ادامه می دهد؟

چنانچه پاسخ شما به هر یک از سوالات فوق مثبت است، در رابطه ناسالمی قرار دارید.

برای رهایی از خشونت در دوره بارداری چه می توان کرد؟

زمانی که تشخیص دهید در یک رابطه آزارگر-قربانی درگیر شده اید، اولین گام را به سوی کمک به خودتان و جنین برداشته اید. کارهای زیادی برای جلوگیری از خشونت در دوره بارداری می توانید انجام دهید.

روانپزشکی دوران بارداری

به کسی که به او اعتماد دارید، در مورد وضعیتتان اطلاع دهید. می تواند یک دوست، مشاور یا همسایه باشد. وقتی کسی از شرایط شما باخبر باشد، می تواند در شرایط خطرناک با سرویس های امدادی تماس بگیرد.

برای امنیت خود و فرزندتان برنامه های زیر را در نظر داشته باشید:

شماره سرویس های خدماتی مانند پلیس، اورژانس، خدمات اجتماعی و خانه های امن را در دسترس داشته باشید. پس از حضور نیروهای امدادی، برگه ای مبنی بر ایراد جرح و آزار از سوی پلیس یا نیروهای پزشکی دریافت کنید تا در صورت لزوم از همسرتان شکایت کنید.

مکان امنی را در نظر داشته باشید:

با یکی از دوستان، همسایه ها یا اعضای خانواده که مورد اعتماد شما هستند صحبت کنید، تا در صورت نیاز، چه شب یا روز، به او پناه ببرید.

مدارک و لوازم مورد نیازتان را در ساکی قرار دهید:

هر چیزی را که به آن نیاز دارید در ساکی جمع آوری کنید و در جای مطمئنی قرار دهید تا در صورت لزوم بلافاصله آن را بردارید و از محل دور شوید. این مدارک و لوازم می تواند شامل گواهینامه، دفترچه بیمه، شناسنامه، کارت های بانکی، پول نقد و طلا، داروهای تجویز شده، لباس، لوازم شخصی، کلیدهای خانه و خودرو، برخی از لوازم مورد نیاز نوزاد و هر چیز دیگری باشد که برای شما اهمیت دارد. می توانید این ساک را به کسی بسپارید که به او اطمینان دارید تا در زمان بهتری از او تحویل بگیرید.

سخنی از سیمیآروم:

هیچ کس حق ندارد شما را در دوره بارداری آزار دهد. شاید از فکر ترک خانه هم بترسید.

اما در شرایط خطرناک، برای سلامت خود و جنینتان باید این کار را انجام دهید.

توجه به حقوق زنان و آموزش های لازم در این زمینه و همچنین افزایش امکان برخورداری از حمایت های خانوادگی و اجتماعی می تواند در کاهش خشونت علیه زنان مؤثر باشد.

یادگیری مهارت های زندگی، افزایش سطح مهارت های ارتباطی در روابط بین فردی و مقابله با تنش، حل مسئله، ارتباط صحیح با همسر از راه هایی است که می تواند بر کاهش این خشونت تأثیرگذار باشد.

درصورتی که باردار هستید و در معرض خشونت خانگی قرار گرفته اید، بهتر است هرچه سریع تر برای حفظ سلامت خود و کودکتان از مشاور برای خاتمه این خشونت کمک بگیرید. مشاور خانواده می تواند ضمن صحبت با شما و همسرتان، راهکارهایی را به هر دو نفر شما برای جلوگیری از تکرار خشونت های خانگی توصیه کند.

یکی از علل عدم مراجعه قربانیان خشونت خانگی به مشاور، ناتوانی در خروج از خانه و ترس از افشای دریافت راهنمایی از مشاور است. بسیاری از آزارگران، قربانی خود را در خانه حبس می کنند و مانع ارتباط او با خانواده و دنیای خارج می شوند.

مشاوره آنلاین می تواند راهکار مناسبی برای قربانیان خشونت در دوره بارداری باشد. زنان باردار به دلیل شرایط جسمی و روحی خود شاید توان خروج از خانه برای دریافت راهکار را نداشته باشند. ما به شما مشاوره بارداری و شیردهی سیمیاروم را پیشنهاد می‌کنیم.

ما در سیمیآروم مفتخریم که به سراسر جهان خدمات مشاوره آنلاین ارائه می دهیم.

ما از شنیدن نظرات شما خوشحال می شویم. تجربه شما از بارداری چطور بود؟ آیا تا به حال قربانی خشونت در دوره بارداری بوده اید؟

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها