26 فروردین 1403
برنامه ریزی برای بچه دار شدن

برنامه ریزی برای بچه دار شدن و آمادگی برای بارداری


خانه » مشاوره بارداری و شیردهی » برنامه ریزی برای بچه دار شدن و آمادگی برای بارداری

بچه دار شدن تجربه ای است که زندگی شما را تا ابد تغییر می دهد. با خود مسئولیت و وظایفی به همراه می آورد که تا پیش از این وجود نداشت. این مسئولیت بزرگ سبب شده است که والدین اقدام به برنامه ریزی برای بچه دار شدن کنند. قبل از بارداری باید مسائل مختلفی را در نظر بگیرید تا بتوانید این مسئولیت را به درستی انجام دهید.

برنامه ریزی برای بچه دار شدن

فاکتورهای مختلف برنامه ریزی برای بچه دار شدن

هر چند بارداری برای اغلب زوجین به سادگی برقراری چند بار رابطه جنسی محافظت نشده است، اما فرزندپروری به این سادگی نیست. برای بسیاری از والدین، برنامه ریزی برای فرزندآوری صرفا به معاینات پزشکی، بررسی سلامت جسمی، ویتامین ها و مواد معدنی مادر و خرید سیسمونی محدود می شود. این در حالی است که در کنار انجام این امور، برنامه ریزی برای تولد یک فرزند در زندگی شما باید با تفکر، تعقل و در نظر گرفتن جوانب دیگری نیز همراه باشد.

دلیل فرزندآوری

در دنیای امروز با 8 میلیارد جمعیت دیگر الزامی همانند تداوم نسل وجود ندارد. دلایل کلیشه ای که هر زوجی باید بچه دار شود را کنار بگذارید. تنها دلیل منطقی برای بچه دار شدن وجود آمادگی روحی و عاطفی والدین است. تعهد به تربیت فرزند چیزی است که برای بچه دار شدن باید در نظر بگیرید.

در ضمن، فرزندآوری تنها باید برای رضایت خودتان، نه برای راضی کردن همسر یا والدینتان و یا تطابق با معیارهای اجتماعی از رابطه یک زوج، باشد.

پیش مشاره سیمیاروم

سن/سلامت شما

سن بسیار پایین و بسیار بالا با ریسک بیشتری برای مادر و نوزاد همراه است. همچنین، باید وضعیت سلامت جسمی و روحی خود و همسرتان را نیز قبل از فرزندآوری در نظر بگیرید.

  • آیا هر دو از نظر جسمی و روحی سالم هستید؟
  • سابقه ابتلا به بیماری های جسمی و روحی در خانواده شما وجود دارد؟
  • ریسک ابتلای وراثتی به این بیماری ها چقدر است؟

بهتر است قبل از فرزندآوری با پزشک مشورت کنید.

بچه دار شدن

رابطه شما با همسرتان

اگر رابطه خوبی با همسرتان دارید، که مشخصه آن داشتن همدلی، احترام، درک و عشق به یکدیگر است، فرزندتان در آینده از این رابطه الگوی خوبی خواهد گرفت. فراموش نکنید که بچه نباید دلیلی برای استحکام بخشیدن به رابطه یا حل اختلافات شما باشد.

اگر در رابطه ای مشکل دار قرار دارید، به هیچ وجه به فکر استفاده از بچه برای ترمیم رابطه خود نباشید. وجود بچه همه چیز را سخت تر و پیچیده تر می کند.

چرا که احتمالا به دلیل فشارهای مضاعفی که بر شما وارد می شود و صرف زمان بیشتر با نوزاد، فاصله بیشتری از همسرتان می گیرید. از طرفی بچه دار شدن شاید برای مدت کوتاهی همسرتان را به شما نزدیک کند اما در واقع هیچ مسئله ای را حل نکرده و تنها بر روی آن سرپوشی گذاشته اید. پس دیری نمی گذرد که مشکلات دوباره خود را نشان می دهند اما این بار همه چیز پیچیده تر خواهد بود.

نظر همسرتان در مورد فرزندآوری

قبل از برنامه ریزی برای بچه دار شدن باید با همسرتان در این مورد توافق کرده باشید. رضایت یکی از طرفین، نیاز او به فرزند، ترس از فاصله سنی زیاد یکی از والدین با فرزند و غیره برای فشار آوردن به همسرتان کافی نیست. بچه دار شدن باید با رضایت قلبی هر دوی شما باشد.

پیش مشاره سیمیاروم

آیا حاضر است در نگهداری از کودک به شما کند؟

| مطالعه مطلب “راضی کردن همسر برای بچه دار شدن و راهکارهای مفید” به شما پیشنهاد می شود |

خشم در دوره بارداری و راه های کنترل آن

آمادگی مالی

می گویند بچه رزقش را با خودش می آورد. اما برنامه ریزی برای بچه دار شدن شامل این می شود که منابع خود را برای درآمدزایی بررسی کنید. بچه منبع باران رزق از آسمان نیست که بتوانید به امید آن تمام مخارجش را پوشش دهید. با تولد هر فرزند مخارج بالاتر می رود.

  • آیا می توانید هزینه خدمات درمانی اورژانسی را پوشش دهید؟
  • آیا هزینه زایمان احتمالی به روش سزارین را می توانید پرداخت کنید؟
  • اگر مادر شاغل است، آیا می توانید چند ماه فشار مالی در اثر بیکاری در بارداری و پس از آن دوره شیردهی را تحمل کنید؟
  • منابع مالی کافی برای برآورده کردن نیازهای معقول فرزندتان مانند آموزش، تفریح و سایر نیازها را دارید؟
  • مسئولیت های مالی تامین هزینه ها چطور بین شما تقسیم می شود؟

مهارت های فرزندپروری والدین

چقدر در مورد تربیت فرزند اطلاع دارید؟ آیا می دانید چطور با بدخلقی، لجبازی، استقلال طلبی، خساست و دیگر خلقیات چالش برانگیز کودک برخورد کنید. یک والد مسئول در برنامه ریزی برای بچه دار شدن خرید کتاب های تربیت فرزند، آشنایی با مراحل رشد کودک و کلاس های تربیت فرزند را می گنجاند.

| مطالعه مطلب “مشاوره فرزندپروری و تربیت بچه و هر آنچه باید در مورد آن بدانید” به شما پیشنهاد می شود |

برنامه ریزی برای بچه دار شدن

تک فرزندی بهتر است یا چند فرزندی؟

این تصمیم به شما بستگی دارد. هیچ دستورالعمل مشخصی وجود ندارد که برای همه خانواده ها صدق کند. تربیت یک فرزند یا چند فرزند، اگر به صورت درست انجام شود، می تواند شخصی مولد و سالم را به جامعه تحویل دهد. اما اگر تصمیم به داشتن چند فرزند دارید، باید بیشتر برنامه ریزی کنید.

  • سن مادر و پدر باید سنجیده شود.
  • فاصله سنی بچه ها و والدین، بچه ها با یکدیگر چقدر باشد؟
  • تا چه سنی فرصت باروری دارید؟
  • منابع مالی کافی برای چند فرزند را دارید؟
  • زمان و منابع کافی برای تربیت چند فرزند را دارید؟
  • آیا آماده جلوگیری از تنش های ورود فرزند دوم و سوم روی فرزند اول هستید؟

تغییر سبک زندگی

با ورود فرزند به زندگیتان شکل ارتباط شما با خانواده، رابطه جنسی، ارتباط با دوستان، ساعت کار، خواب و تفریح و بسیاری از دیگر امور تغییر می کند. لازم است قبل از ورود فرزند به این تغییرات فکر کنید. آیا آماده آنها هستید؟ در مورد اولویت هایتان فکر کنید. آیا ورود فرزند این اولویت ها را تحت تاثیر قرار نمی دهد؟ آیا تا قبل از تولد فرزندتان می توانید به اهدافتان دست یابید؟

وجود شبکه حمایتی

با وارد شدن مادران به اجتماع و بازار کار، نگهداری از فرزند به مشکلی برای خانواده ها تبدیل شده است. اگر شما نیز جز خانواده هایی هستید که هر دو والد در اجتماع حضور دارند، به عنوان برنامه ریزی برای بچه دار شدن باید به استفاده از پرستار یا کمک گرفتن از والدین خود فکر کنید.

  • آیا والدین حاضر هستند از فرزندتان نگهداری کنند؟
  • از نظر تربیتی با آنها مشکلی ندارید؟
  • توانایی پرداخت هزینه های پرستار را دارید؟

ورود یک فرزند به خانه تصمیمی هیجان انگیز و شادی بخش است. اما اگر با آمادگی و برنامه ریزی همراه نباشد می تواند مشکلات شما را بیشتر کند. نظر شما در ارتباط با اقدام به بارداری چیست؟ قبل از   باردار شدن، چه مواردی را باید به عنوان برنامه ریزی برای بچه دار شدن در نظر گرفت؟ به چند فرزند در زندگی خود فکر می کنید؟ نظرتان را با ما در میان بگذارید.

در زمینه مشاوره دوران بارداری و شیردهی می‌توانید جلسات مشاوره با دکتر جعفر بوالهری و دکتر حمیدرضا رحمانیان  را در سیمیاروم رزرو کنید.

منبع

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها