26 فروردین 1403
تعطیلات بهویژه تعطیلات چند روزه و طولانی مدت گاهی و برای عدهای میتواند استرس، اضطراب و نگرانی به دنبال داشته باشد.

راهنمای مدیریت استرس در تعطیلات


خانه » استرس و اضطراب » راهنمای مدیریت استرس در تعطیلات

آپریل ماه آگاهی از استرس است. آگاهی از استرس و دلایل آن به مقابله با استرس کمک می‌کند. بیشتر ما ممکن است استرس را در زمینه‌ها و بخش مختلف زندگی،  محل کار یا حتی روابط شخصی تجربه کنیم. از سوی دیگر مقابله با استرس و کاهش آن برای هر فردی متفاوت از دیگری است. برخی با تکنیک‌های خودمراقبتی می‌توانند استرس‌شان را کاهش دهند یا مدیریت کنند و برخی نیاز به کمک مشاور و متخصص دارند. اما آن‌چه خیلی مهم است آگاهی از استرس و اطلاع‌رسانی در این زمینه است که به ما برای مقابله با آن کمک می‌کند.

۱۰ نکته برای کاهش استرس در طول تعطیلات

 تعطیلات به‌ویژه تعطیلات چند روزه و طولانی فقط جنبه آرامش‌بخش، لذت‌بخش، استراحت و خوشگذرانی ندارد. بلکه گاهی و برای عده‌ای می‌تواند استرس، اضطراب و نگرانی به دنبال داشته باشد. فقط آرام ماندن، استراحت کردن و لذت بردن از زمان گاهی و برای برخی از ما می‌تواند کار دشواری باشد. آن هم  زمانی‌که چیزها و کارهای زیادی برای سازماندهی وجود دارد. شاید از همین روی باشد که برخی از افراد در تعطیلات احساس غرق شدن در فکر و خیال، فرسودگی، افسردگی و استرس می‌کنند.

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که هنگام تعطیلات دچار حس استرس می‌شوید این ۱۰ راه را برای کاهش استرس و مراقبت از سلامت روان امتحان کنید. اگر مفید و کارآمد بود به دوستان خود نیز پیشنهاد کنید.

۱-تعیین اولویت‌ها و تهیه فهرستی از آن‌ها

یکی از راه‌ها برای کاهش استرس در طول تعطیلات شناسایی وظایف و کارهایی است که «باید» انجام دهید و کارهایی که «مایل به انجام» آن‌ها هستید. این کارها و وظایف را اولویت‌بندی کنید. هر زمان هریک از کارها که انجام شد کنار آن یک تیک بزنید. کارها و وظایف را برای خود ممکن و قابل انجام کنید؛ از خود انتظارات غیر واقعی نداشته و به یاد داشته باشید سلامت جسمی و روانی را نیز باید در اولویت قرار دهید.

۲– تامل در مورد کارهایی که به خوبی انجام داده‌اید

به سالی که پشت سر گذاشته‌اید نگاه کنید و ببینید چه کارهایی را به خوبی انجام داده‌اید. کمی مکث و در مورد زمان و تلاشی که برای رسیدن به این اهداف صرف کرده‌اید، فکر کنید. آیا چیزهای بیشتری وجود دارد که دوست دارید در سال آینده به دست آورید؟ یا چیزهایی که دوست دارید تغییر دهید؟ بهتر است بر آن‌چه در کنترل شماست تمرکز کنید؛ نه آن‌چه را که نمی‌توانید تغییر دهید.

 ۳- تمرین «نه» گفتن

ما اغلب می‌توانیم وظایفی را انجام دهیم تا فقط احساس کنیم توسط دیگران پذیرفته شده‌ایم. «نه» گفتن به درخواست‌هایی که غیرمنطقی یا بیش از توان شما هستند را تمرین کنید. «نه» بگویید،  بدون این‌که متعاقب آن دچار حس پشیمانی و استرس شوید.

افزایش امید به زندگی و 9 راهکار برای حس بهتر

 ۴- تمرکز بر روی چیزهایی که از آن لذت می‌برید

گذراندن وقت با خانواده و عزیزان مهم است و کار فوق‌العاده‌ای برای گذراندن دوران تعطیلات است. اما فراموش نکنید برای انجام کارهایی که از آن لذت می‌برید نیز بهتر است وقت بگذارید؛ چراکه ممکن است سرگرمی‌ها و کارهای لذت‌بخش برای شما با خانواده مشترک نباشد. مطالعه، شنا، مدیتیشن، رقص  یا هرکار لذت‌بخش دیگری که دوست دارید، می‌تواند برای سلامتی شما مفید باشد و  کمک کند احساس موفقیت داشته باشید و استرس شما را کاهش دهد.

۵– برقراری ارتباط با دیگران

برای برخی از ما، تعطیلات می‌تواند زمانی برای منزوی شدن باشد، به‌ویژه اگر از خانواده و دوستان جدا باشیم. تلفن را بردارید و با کسی که برایتان مهم است تماس بگیرید، یا یک تماس ویدیوی را سازماندهی کنید یا در یک رویداد محلی شرکت کنید. یادتان باشد افرادی را که احساس تنهایی می‌کنند و برقراری ارتباط با دیگران برای‌شان کار خیلی سختی است، فراموش نکنید.

 ۶- به رسمیت شناختن نگرانی‌ها

یکی دیگر از راه‌های مدیریت استرس به رسمیت شناختن نگرانی‌هاست. نگرانی‌هایی که دارید را بپذیرید و به رسمیت بشناسید. با شخصی که به او اعتماد دارید صحبت کنید تا استراتژی‌هایی برای مدیریت نگرانی‌های خود پیدا و ایجاد کنید. تا بتوانید در عین حال از آن‌چه در تعطیلات می‌گذرد، لذت ببرید.

۷- عجله نکنید

اجازه ندهید بقیه شما را به عجله بیاندازند. فعالیت‌های دیوانه‌وار منجر به خطا، پشیمانی و استرس می‌شود. اگر احساس عجله و فشار می‌کنید، از دیگران بخواهید صبر کنند تا کارتان تمام شود. از قبل برنامه‌ریزی کنید تا زودتر به قرار ملاقات‌ها برسید. برای کارها و اتفاقات غیرمنتظره زمان در نظر بگیرید.

۸- شناسایی موقعیت‌های استرس‌زا

فهرستی از رویدادها یا فعالیت‌هایی که شما را از نظر عاطفی تخلیه می‌کند، با یک یا دو روش کاهش استرس برای هر کدام،  تهیه کنید. سعی کنید در موقعیت‌های چالش‌برانگیز بیش از حد به خود فشار وارد نکنید. اما زمانی‌که چنین موقعیت‌هایی رخ می‌دهد، از آن‌ها به عنوان فرصتی برای تمرین تکنیک‌های کاهش استرس، مانند تنفس عمیق و یادداشت‌برداری، استفاده کنید.

۹– مراقب مصرف بیش از حد الکل باشید

در تعطیلات و جشن یا گاهی اوقات در رویارویی با مشکلات انتخاب برخی افراد یک یا دو نوشیدنی الکلی است.  اما فراموش نکنید مصرف الکل فقط به‌طور موقت کمک می‌کند. نوشیدن مشروبات الکلی می‌تواند مشکلات بیشتری را از نظر سلامت جسمی و روانی ایجاد کند. اثراتی که با مصرف الکل دنبال آن هستید، مانند آرامش‌بخشی یا انگیزش را در نظر بگیرید و ببینید آیا می‌توانید با روشی متفاوت به آن‌ها دست یابید یا خیر.

۱۰- در لحظه باشید و از آن لذت ببرید!

ما اغلب می‌توانیم زمان زیادی را صرف نگرانی در مورد گذشته یا آینده کنیم. و از آن‌چه در لحظه اتفاق می‌افتد لذت نبریم. برای متوقف کردن این کار و آگاهی از محیط اطراف خود وقت بگذارید. چه چیزهایی را می‌توانید ببینید، بشنوید یا حتی بویید؟

اگر متوجه شدید در این تعطیلات با مسائل سلامت روان دست و پنجه نرم می‌کنید، ممکن است زمان آن رسیده باشد که از یک متخصص یا مشاور سلامت روان کمک بگیرید.

مشاوران ما در سیمیاروم همیشه در کنار شما هستند تا به شما کمک کنند.

 

منبع 

منبع ۲

 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها