25 اسفند 1402
سرگرمی ها هم میتوانند باعث مهارتآموزی و ایجاد هدف شوند و هم خلق و خوی مثبت و تعامل اجتماعی ما را ارتقا میدهند.

سال نو، سرگرمی نو


خانه » مهارت های زندگی » سال نو، سرگرمی نو

راهنمای انتخاب سرگرمی در سال جدید

سرگرمی ‌ها به عنوان فعالیت‌هایی برای اوقات فراغت در نظر گرفته می‌شوند. فعالیت‌هایی که افراد برای استراحت، رهایی از استرس، فشار و شلوغی زندگی روزمره در آن شرکت می‌کنند. سرگرمی‌ ها هم می‌توانند باعث مهارت‌آموزی و ایجاد هدف شوند و هم خلق و خوی مثبت و تعامل اجتماعی ما را ارتقا می‌دهند.

حال و هوای سال نو و تازه شدن سال و آغاز دوباره برای ما اغلب با تغییر و تصمیمات جدید همراه است. از برنامه‌ریزی و گرفتن تصمیم‌های تازه تا تعیین هدف‌های جدید یا حتی پیدا کردن یک سرگرمی متفاوت.

آغاز سال نو همیشه با تعطیلات همراه است. چه مهاجر باشیم و سال نو میلادی را تجربه کنیم، چه ساکن ایران باشیم و سال نو خورشیدی و نوروز را جشن بگیریم. از همین روی تعطیلات سال نو فرصت خوبی برای پیدا کردن چند سرگرمی جذاب است تا هم در تعطیلات سرگرم شویم و هم در طول سال برای اوقات فراغت‌مان برنامه و هدفی داشته باشیم.

تحقیقات نشان می‌دهد بهبود عملکردهای ذهنی در افرادی که در انواع فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و اوقات فراغت خانگی شرکت می‌کنند، بالاتر است.

علاوه بر نقش سرگرمی‌ها در کیفیت زندگی، حتی می‌توانند طول عمر را افزایش دهند؛ چراکه مزایای زیادی برای سلامت جسمی، شناختی و روانی دارند.

به مناسبت سال نو و فرصتی برای امتحان و انتخاب سرگرمی‌های جدید در این مطلب به سراغ مزایایی که سرگرمی‌ها بر سلامتی دارند، انواع سرگرمی‌ها، نحوه انتخاب یک سرگرمی بر اساس علاقه افراد و چرایی انتخاب یک سرگرمی رفته‌ایم.

 

نقش سرگرمی‌ها بر سلامتی

سرگرمی‌ها چه یک فعالیت بدنی، مانند پیاده‌روی باشند یا یک پازل فکری، بر سلامتی افراد تاثیرگذارند.

مزایای فعالیت‌های بدنی

فعالیت‌های بدنی باعث کاهش استرس، تقویت عضلات، تقویت شناخت و کمک به بهبود خلق و خو می‌شود. توصیه می‌شود یک فرد بالغ در هفته ۷۵ تا ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشد تا نقش این فعالیت‌ها در پیشگیری از بیماری‌ها و حفظ سلامتی را ببیند.

محققان دریافته‌اند که اجرای دستورالعمل‌های توصیه‌شده فعالیت بدنی هفتگی با پیامدهای سلامتی بیشتر مرتبط است. برای مثال خستگی را کاهش می‌دهد و کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد.

همچنین مطالعه‌ای دیگر که تاثیر فعالیت‌های بدنی بر کیفیت زندگی را بررسی می‌کرد، نشان داد فعالیت بدنی بر سلامت جسمانی و همچنین سایر جنبه‌های کیفیت زندگی مانند سلامت معنوی، ذهنی، اجتماعی و عاطفی تاثیرگذار است.

مزایای فعالیت‌های تفریحی

فعالیت‌های بدنی برای حفظ سلامت جسم و روان بسیار مهم هستند، اما سایر فعالیت‌های تفریحی نیز بر کیفیت زندگی بهتر موثرند. برای مثال تحقیقات نشان می‌دهد احتمال ابتلا به دمانس در افرادی که مطالعه بیشتری دارند و در طول هفته در سایر فعالیت‌های تفریحی شرکت می‌کنند، کمتر است.

سرگرمی‌هایی که جنبه حل مساله دارند مانند پازل و بازی، همراه با خواندن و نوشتن و همچنین سرگرمی‌های هنری، همگی برای تقویت حافظه، وضوح ذهنی، خلاقیت و… بسیار مفید هستند. این نوع سرگرمی‌ها به سلامت روحی و عاطفی نیز کمک می‌کنند.

 

سرگرمی‌ها چگونه به سلامت ما کمک می‌کنند؟

مشغول شدن با یک سرگرمی می‌تواند سلامت ما را در سه بعد جسمی، شناختی و روانی تقویت کند:

سلامت جسمانی

  • درد
  • خستگی
  • کیفیت خواب
  • بیماری‌های مزمن
  • پیشگیری از بیماری
  • تقویت سیستم ایمنی

سلامت شناختی

  • حافظه
  • وضوح ذهنی
  • خلاقیت
  • مراقبت از خود
  • اعتماد به نفس
  • غبارآلودگی ذهنی/ روانی

سلامت روانی

  • حالات روحی
  • اضطراب
  • افسردگی
  • استرس
  • مشارکت اطرافیان

انواع سرگرمی‌ها

به‌طور کلی تفریحات فیزیکی و غیرفیزیکی مختلفی وجود دارد تا افراد برای پاکسازی ذهن و بدن در این فعالیت‌های تفریحی – فیزیکی شرکت کنند.

فعالیت‌های بدنی شامل ورزش‌های گروهی نیز می‌شود. این کار مشارکت همسالان را در یک فعالیت جمعی تسهیل می‌کند و استقامت فیزیکی افراد را محک می‌‌زند.

فعالیت‌های تفریحی غیرفیزیکی شامل کارهای هنری، حل مساله، خواندن ادبیات و غیره است. این فعالیت‌ها معمولا آرامش‌بخش هستند، اما باعث تحریک ذهنی و ارتقای مهارت‌ها می‌شوند.

فعالیت‌های بدنی

  • تفریحی: یوگا، پیلاتس، تای چی، پیاده‌روی، دویدن تند، دویدن آهسته، کوه‌پیمایی، ژیمناستیک، باله، ماهیگیری، اسکیت، شنا، بولینگ، گلف، رقص، تمرینات هوازی
  • ورزش‌ها: بسکتبال، فوتبال، بوکس، والیبال، تنیس، کاراته، هنرهای رزمی، ورزش‌های آبی، ورزش‌های برفی و غیره.

 فعالیت‌های تفریحی

  • هنر: نقاشی، طراحی، مجسمه‌سازی، هنر دیجیتال، طراحی گرافیک، تصویرسازی، عکاسی، فیلم، تئاتر، موسیقی، صنایع دستی، مد، طراحی
  • ادبیات: خواندن، نوشتن خلاق، داستان‌سرایی
  • حل مساله: بازی‌های مهارتی، پازل، سودوکو، جدول کلمات متقاطع، بازی‌های ویدئویی، کدنویسی
  • سایر موارد: آشپزی، کاشت و پرورش گل و گیاه، یادگیری زبان، مدیتیشن، رانندگی

چرا باید سرگرمی داشته باشیم؟

همه ما به استراحت و فراغت از مسئولیت‌ها و کارهای روزمره نیاز داریم. سرگرمی‌ها به ما این امکان را می‌دهند از وظایف روزمره زندگی فاصله بگیریم و در عین حال سازنده باشیم.

سرگرمی‌ها فرصتی شگفت‌انگیز برای کمی لذت بردن در اوقات فراغت هستند. ما نه تنها می‌توانیم از یک سرگرمی تفریحی لذت ببریم؛ بلکه به ما این امکان را می‌دهند مهارت‌ها و ارزش‌هایی را توسعه دهیم که می‌توانند برای تمام عمر باقی بمانند.

مهارت گوش دادن فعال

سرگرمی هر چه بیشتر، بهتر

هرگز فکر نکنید که فقط می‌توانید یک سرگرمی داشته باشید، در واقع بهترین کار این است که برای طول هفته خود سرگرمی‌های متعددی درنظر بگیرید. در میان انواع مختلف سرگرمی‌ها جستجو کنید تا نه تنها آن‌چه را که برای شما مناسب‌تر است پیدا کنید؛ بلکه از همه مزایایی که سرگرمی‌ها می‌توانند ارائه دهند نیز بهره‌مند شوید.

فراموش نکنید شرکت در فعالیت‌های بدنی و همچنین سایر فعالیت‌های تفریحی که به عملکرد شناختی ما کمک می‌کنند، خیلی مهم است.

اگرچه داشتن سرگرمی‌های متعدد به معنای بهره بردن از فواید بیشتر آن‌هاست، اما در انتخاب و داشتن سرگرمی آن‌قدر هم افراط نکنید که بعدا به‌نظرتان وقت‌گیر، هزینه‌بر و بیش از اندازه باشد. هدف اصلی سرگرمی‌ها آرامش و لذت بردن از خود است، پس مطمئن شوید با انتخاب بیش از حد سرگرمی‌ها استرس بیشتری به زندگی خود اضافه نمی‌کنید.

پس اگر در حال امتحان کردن یک سرگرمی جدید هستید، به یاد داشته باشید تعادل را در زمان‌ خود رعایت کنید. برنامه‌ریزی کنید که برای مثال در طول هفته می‌خواهید در کدام فعالیت شرکت کنید. همچنین می‌توانید این برنامه‌ریزی را هر هفته یا هر ماه به‌طور متناوب انجام دهید. هر ریتمی که برای شما مفید است، همان را پیدا کنید و پیش بگیرید.

 

برخی از سرگرمیها برای علایق و ویژگیهای خاصی طراحی شده و مناسب هستند.

چگونه تصمیم بگیریم کدام سرگرمی را انتخاب کنیم؟

پیش از هرچیز در انتخاب یک سرگرمی باید به این سوال پاسخ دهید که از یک سرگرمی چه مزایایی انتظار دارید و به دنبال چه هستید؟

بیشتر سرگرمی‌ها می‌توانند باعث لذت شوند و حس رفاه و آرامش را افزایش دهند. اما برخی از سرگرمی‌ها برای علایق و ویژگی‌های خاصی طراحی شده و مناسب هستند.

افراد علاقه‌مند به فعالیت‌های بدنی یا ورزش

اگر جزو آن دسته افراد هستید که دوست دارند حسابی ورزش و عرق کنند و بعد از یک تمرین سنگین، احساس بهتری دارند، فعالیت‌هایی مانند یوگا، رقص، پیاده‌روی تند یا دویدن شاید سرگرمی‌های خوبی برای شما باشند.

افراد علاقه‌مند به تمرکز ذهنی

اگر احساس می‌کنید از تمرکز روی یک چیز لذت می‌برید، ممکن است به دنبال سرگرمی باشید که ذهن شما را به جای بدنتان درگیر کند. به عنوان مثال، ممکن است به یک باشگاه کتاب‌خوانی بپیوندید، پازل حل کنید یا به یک کلاس هنری بروید. شاید هم دستور پخت یک غذای جدید را امتحان کنید.

افراد عاشق فضای باز

بیرون رفتن و فعالیت در فضای باز برای سلامت روحی و جسمی بسیار موثر است. اگر می‌خواهید زمان بیشتری را در طبیعت تجربه کنید، پس فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، کاشت و پرورش گیاهان یا ورزش‌های آبی را امتحان کنید.

افراد علاقه‌مند به تعامل اجتماعی

اگر فردی هستید که دوست دارید بیرون بروید و با افراد جدید ملاقات و تعامل کنید، پیدا کردن سرگرمی که نیاز به معاشرت زیاد دارد عامل مهمی در انتخاب است. ورزش‌های گروهی مانند فوتبال یا شرکت در کلاس‌های رقص گروهی می‌تواند انتخاب خوبی برای این افراد باشد. همچنین می‌توانید در کلاس‌های ورزشی، مانند زومبا یا کیک بوکسینگ، یا شاید در کلاس‌های نویسندگی، آشپزی یا هنر شرکت کنید. شرکت در کلاس یک راه عالی برای ارتباط با دیگران است.

بازگشت به دوران کودکی

اگر هنوز در تصمیم‌گیری برای انتخاب سرگرمی مشکل دارید، ایده بدی نیست اگر کمی به فعالیت‌هایی که در دوران کودکی خود دوست داشتید، فکر کنید. می‌توانید از علایق قدیمی دوران کودکی یا رویاهای خود ایده بگیرید و آن‌را به یک سرگرمی تبدیل کنید. مثلا اگر طراحی دوست داشتید اما هیچ‌وقت به سراغش نرفتید(چه در آن مهارت داشتید یا خیر) فرصت خوبی است آن‌را در بزرگسالی امتحان کنید.

اگر از نظر بدنی فعال‌تر بودید و همیشه دوست داشتید ورزش کنید، چرا با دوستان خود در یک کلاس رقص گروهی ثبت‌نام نمی‌کنید؟ یادتان باشد برای تحقق بخشیدن به رویایی که قبلا داشتید یا امتحان کردن چیزهای جدیدی که همیشه دوست داشتید انجام دهید، هیچ‌وقت دیر نیست.

کشف جنبه خلاقانه خود

باور کنید یا نه، هر کسی در درون خود خلاقیت دارد. اجرای خلاقیت در زندگی مزایایی برای سلامتی ما دارد. همه ما به روش‌های مختلف خلاق هستیم و هر کدام روش منحصر به‌فردی برای بیان آن داریم. هنر تنها راه برای ابراز خلاقیت نیست. خلاقیت در انواع مختلفی از فعالیت‌ها وجود دارد، مانند تصور کردن شخصیت‌های داستانی که می‌خوانیم یا تبدیل شخصیت‌های خود به روایتی داستانی.

حتی تکمیل یک پازل برخی از جنبه‌های خلاقانه ما را باز می‌کند. به سرگرمی‌هایی که مغز را تحریک می‌کند و به شما امکان ابراز وجود همراه با نگاهی متفاوت به دنیا می‌دهد، توجه کنید.

سال نو، سرگرمی‌ نو

آغاز سال جدید فرصت خوبی برای انتخاب یک سرگرمی جدید است. حتی اگر قبلا سرگرمی‌ برای اوقات فراغت‌تان داشتید الان زمان خوبی برای ایجاد تنوع و انتخاب یک سرگرمی جدید است. فراموش نکنید که ما از طریق سرگرمی‌، بازی و هنر، می‌توانیم در زمینه‌های خاصی از زندگی رشد و مهارت کسب کنیم. سرگرمی‌ و اختصاص زمانی برای فراغت از کارهای روزمره به ما حس اعتماد به نفس و احترام به خود می‌دهد.

شاید بخواهید به سراغ رویاهای کودکی‌تان بروید شاید هم بخواهید یک سرگرمی کاملا جدید را امتحان کنید. فرقی نمی‌کند. سرگرمی چه جدید باشد چه قدیمی، تجربه جدیدی است که برای سال نو مناسب است.

منبع

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها