25 اسفند 1402

رهایی از استرس تعطیلات عید


خانه » مهارت های زندگی » رهایی از استرس تعطیلات عید

به فصل جشن ها و تعطیلات، خرید های عجله ای، تمیزکاری های طاقت فرسا، مهمانی های خانوادگی، پریدن های از روی آتش، هدیه دادن ها و هدیه گرفتن ها و سفرهای کوتاه خوش آمدید. هر چند این روزهای قرار است پر از شادی و عشق باشد، اما گاهی با خود ناراحتی، تنش و استرس هم می آورد. طبق آمار درصد بالایی از جامعه روزهای منتهی به تعطیلات عید را «تاحدی استرس زا» و «بسیار استرس زا» ارزیابی کرده اند. در ادامه با راهکارهای رهایی از استرس تعطیلات عید با ما همراه شوید.

فصل «یک عالمه ها»

در روزهای منتهی به آخر سال، واقعا همه چیز در منتهای خود قرار دارد. یک عالمه خرید، یک عالمه مناسبت، یک عالمه کار باقی مانده، یک عالمه مهمانی و از همه مهم تر یک عالمه خرج! همه چیز آنقدر زیاد به نظر می رسد، که انگار پایان ندارد یا اگر هم پایانی باشد شما قرار نیست از آن جان سالم به در ببرید. با این همه کار و خرج، حتی اگر مفرح و شاد هم باشند، رهایی از استرس تعطیلات عید کار ساده ای نیست.

چرا برخی از افراد در عید دچار استرس می شوند؟

استرس چاقی و بدهی:

وجود مهمانی های زیاد در تعطیلات چند روزه، وسوسه خرید چیزهای نو، خوردن خوراکی های خوشمزه، گرفتاری های مالی برای انتخاب هدیه های معقول و مناسب برای خانواده افراد را با استرس رو به رو شدن با افزایش وزن، بدهی، یادآوری خاطرات تلخ گذشته و مواجهه با برخی از افراد در مهمانی ها روبه رو می کند.

دید و بازدید های زیاد:

تعطیلات عید زمانی است که بیشتر افراد شاید حتی نوه عمه خود را هم ببینند، کسی که اصلا نمی دانند اسمش چیست! تعداد مهمانی ها و رفت و آمد ها می تواند تعادل بین زندگی و اوقات شخصی فرد را برهم بزند.

تنهایی:

از سوی دیگر، دسته ای هم هستند که کسی را برای دورهمی ندارند و این روزها می تواند حس تنهایی را در آنها بیشتر کند. در حالی که به نظر می رسد همه جهان در حال مهمانی دادن هستند، او تنها در آشپزخانه خود نشسته و با بی حوصلگی تخم مرغش را در تابه نیمه سوخته اش می شکند.

اختلال افسردگی فصلی:

شاید تا به حال نمی دانستید، اما افسردگی و استرس در تعطیلات عید می تواند نتیجه تغییر فصل باشد. بسیاری از افراد در هوای ملایم بهار احساس خواب آلودگی و رخوت دارند.

عوامل زیر از دیگر علل استرس در تعطیلات عید به شمار می روند:

  • یادآوری خاطرات کودکی و احساس فقدان عزیزان درگذشته
  • نادیده گرفتن احساس غم، تنهایی و فشار در تلاش برای شاد به نظر رسیدن در تعطیلات عید
  • داشتن انتظارات نامعقول از اطرافیان در این روزها
  • داشتن انتظار که این جور روزها باید حالتان خوب باشد
  • دور بودن از خانواده و دوستان
  • فکر کردن به مشکلاتی که سال گذشته از سر گذراندید
  • نگرانی در مورد وضعیت خود در سال آینده

راهکارهای رهایی از استرس تعطیلات عید:

احساسات خود را به رسمیت بشناسید:

عید هم روزی است مثل روزهای دیگر. قرار نیست چون عید است مجبور باشید وانمود کنید که شاد هستید. پنهان کردن احساستان باعث می شود که بیشتر احساس تنش و فشار کنید. اگر در روزهای عید نبود کسی را در زندگی خود حس می کنید یا به خاطر برخی مسائل احساس می کنید سرحال نیستید، اشکالی ندارد کمی با خود تنها باشید یا حتی گریه کنید.

اولویت های خود را تعیین کنید:

پیش از آنکه غرق در گرفتاری و کارهای سنگین شوید، سنت هایی را انجام دهید که تاثیر مثبتی در زندگی و شادی شما دارند. اسفند برای بسیاری از خانواده ها به معنی خانه تکانی از سقف تا کف، خرید از ریز تا درشت، تلفن زدن و تبریک گفتن، هدیه دادن، بازدید و کارهای بی انتهای دیگری است که می تواند در روز 13 فروردین شما را خسته تر از هر سربازی در میدان جنگ بکند. برنامه مشخصی برای خود بنویسید و تنها کارهای مورد علاقه خود را انجام دهید و بقیه را فراموش کنید. لازم نیست حتی انباری قدیمی انتهای پارکینگ را هم تمیز کنید. اصلا مگر انجام دادن این کار در اردیبهشت چه اشکالی دارد؟ اگر امسال آن رومیزی دست دوزی که پشت ویترین فروشگاه دیده اید، روی میز ناهارخوری شام عیدتان نباشد، سبزی پلو با ماهی شما خوشمزه نخواهد بود؟ اصلا آیا لازم است برای همه پیام تبریک بفرستید که حالا نگران آن باشید که نکند کسی را فراموش کرده باشید؟ آیا لازم است خانه دورترین خویشاوند خود بروید؟

چطور همدلی کنیم؟

انتظارات خود از مهمانی های دورهمی را تغییر دهید:

به عید سال گذشته فکر کنید. تا کجای تعطیلات از مهمانی رفتن لذت بردید؟ از کجا به بعد مهمانی رفتن برایتان طاقت فرسا شده بود؟ آیا می توانید بر تعداد مهمانی هایی که باید بروید و مدت زمانی که باید در آنها بگذرانید، محدودیتی تعیین کنید؟ اگر امسال عید همه در یک روز در خانه یکی از بزرگترها جمع شوید و مخارج این مهمانی را با هم شریک شوید، بیشتر خوش نمی گذرد تا آنکه صبح شما به خانه خواهرتان بروید و شب هنگام دوباره او را روی مبل منزلتان ببینید؟

برای آن دسته افرادی که امسال عید را تنها هستند، پیشنهاد می کنیم سعی کنید کسی از همسایه ها یا دوستان را به خانه خود دعوت کنید. اگر واقعا هر کسی که در اطراف خود می شناسید فرصتی برای بودن با شما را ندارد، شاید بهتر باشد شما پیش کسی بروید که تنهاتر از شماست. شاید بتوانید تنهایی خود را با بچه های بی سرپرست یا مادران و پدران تنها در خانه های سالمندان تقسیم کنید. یا شاید بهتر باشد، با خانواده و دوستان خود تماس تصویری برقرار کنید و از راه دور در جشن یکدیگر شرکت کنید.

واقع بین باشید:

امروزه سبک زندگی با گذشته فرق کرده است. در گذشته در چنین روزهایی همه گردهم جمع می شدند. اما امروزه این احتمال زیاد است که گرفتاری ها اجازه چنین کارهایی را ندهد. شاید امکان پذیر نباشد که همه افراد خانواده را گردهم جمع کنید. برای چنین چیزی اصرار نکنید و از دیگر روش های برقراری ارتباط مانند تماس های تصویری استفاده کنید.

وضعیت مالی خود را مشخص کنید.

مسائل مالی بزرگترین نگرانی در روزهای عید است. برای رهایی از استرس تعطیلات عید وضعیت جیب خود را مشخص کنید و بر همان اساس خرج کنید. به هیچ وجه تلاش نکنید برای پرداخت مخارج، هدیه دادن یا تهیه ملزومات پذیرایی بیشتر و بهتر خرج کنید تا اضطراب پرداخت مخارج آن را هم نداشته باشید.

نه بگویید:

بسیاری از فشارهایی که افراد در روزهای عید حس می کنند، به خاطر انتظارات دیگر از آنها و تلاش آنها برای راضی کردن همه است. شاید در این روزها از شما درخواست های بیشتری از سوی اطرافیان می شود. به برنامه های زیادی دعوت می شوید یا از شما خواسته می شود که کاری در رابطه با تخصصتان برای دیگران انجام دهید. اگر نمی توانید «نه بگویید». نگران نباشید، بسیاری از افراد شرایط شما را درک می کنند. اگر واقعا نمی توانید نه بگویید، به جای زمانی که برای انجام این کار صرف کرده اید، یک کار کم اهمیت تر را از برنامه خود حذف کنید تا دچار فشار کاری نشوید.

نفس بکشید:

خب به هر حال، شما تا وقتی زنده هستید در حال نفس کشیدن هستید. اما منظور ما این است که برای رهایی از استرس تعطیلات عید از روی آگاهی نفس های عمیقی بکشید تا به بدنتان اکسیژن بیشتری برسد. تمرین های نفس کشیدن مدیتیشن و ذهن آگاهی را یاد بگیرید و برای رهایی از استرس تعطیلات عید از آن کمک بگیرید. ورزش کردن، گوش دادن به موسیقی و یک حمام ولرم به آرامش بیشتر شما کمک می کند. برای خودتان وقت بگذارید و با پرداختن به کارهای مورد علاقه خود کمی از همهمه روزهای عید دور شوید.

نکات زیر را برای رهایی از استرس تعطیلات عید فراموش نکنید:

  • برای زمان بندی های خود، زمان تلف شده در ترافیک و شلوغی را هم محاسبه کنید.
  • برای انجام امور تقسیم کار کنید. هیچ کاری مردانه یا زنانه نیست.
  • از آشنایانی که باعث ناراحتی و افسردگی شما می شوند دوری کنید و گفتگو با آنها را به یک احوال پرسی ساده خلاصه کنید.
  • دنبال هدیه های عالی نباشید.
  • بخشی از خرید های خود را اینترنتی انجام دهید تا زمان آن را به انجام کار دیگری اختصاص دهید.
  • رژیم غذایی سالم خود را فدای دسر، شیرینی و خوراکی های عید نکنید.
  • آخرین روز تعطیلات را خالی بگذارید و فقط به کارهایی بپردازید که خستگی را از تن شما می زداید یا از آنها لذت می برید، حتی اگر خوابیدن در تمام روز باشد.
این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها