31 فروردین 1403

روانشناسی ایموجی ها

ایموجی ها به بخش مهمی از ارتباطات آنلاین ما تبدیل شده اند. با این حال، پشت این نمادهای زیبا چیزی فراتر از یک پیام ساده نهفته است که می تواند اطلاعات زیادی در مورد شخصیت کاربر افشا کند. یا حداقل، نتایج تحقیقات در مورد روانشناسی ایموجی ها این طور نشان می دهند که استفاده از ایموجی ها درست مشابه زبان بدنی است که در مکالمات روزمره خود به کار می بریم و در هر فرد متفاوت است.

محققان معتقدند درست همانطور که در مکالمات چهره به چهره رخ می دهد، که در آن به جزئیات حرکات بدن، لحن صدا و حالات صورت گوینده توجه می کنیم، در مکالمات دیجیتال نیز ایموجی ها همین کارکرد را دارند. آنها به درک بهتر پیام کمک می کنند و معنای پنهان در کلمات را نشان می دهند.

روانشناسی ایموجی ها می گوید که آنها حالات مجازی ما هستند و به ما در ابراز احساسات و نشان دادن خلق و خویمان کمک می کنند. در نتیجه، نوعی زبان کلامی مجازی افزون بر واژگان هستند.

اولین ایموجی در پیام های مجازی چه زمانی به کار گرفته شد؟

اولین ایموتیکان در 1980، توسط اسکات الیوت فالمن، استاد علوم کامپیوتری با ترکیب یک پرانتز و یک دو نقطه در فرومی تخصصی به کار رفت تا افراد بتوانند تفاوت بین شوخی را از جدی تشخیص دهند.

پیش مشاره سیمیاروم

برخلاف ایموتیکان ها، ایموجی ها نه تنها دارای صورت هستند بلکه به شکل گربه، میمون و دیگر اشیا نیز ساخته شده اند. امروزه، این نمادها به قدری در فرهنگ مردم جهان رخنه کرده اند که در آخرین آمار، اینستاگرام اعلام کرده است که حدود 40 درصد از پیام ها حاوی ایموجی بوده اند.

روانشناسی ایموجی ها چه چیزی را در مورد شما افشا می کند؟

روانشناسان می گویند اگر در بیشتر پیام های خود از اسمایلی یا صورتک های خندان استفاده می کنید، احتمالا فردی شادتر، خلاق تر، به دنبال کسب تجربه های جدید و مشتاق روابط بین فردی هستند.

در واقع، استفاده از این نوع ایموجی ها پیام خوبی درباره شما به دیگران می دهد. روانشناسی ایموجی ها نشان می هد زمانی که از صورتک خوشحال و مثبت استفاده می کنید، دیگران باور می کنند که پشت این پیام فردی است که مهربان، مسئولیت پذیر و خوشحال است. و البته اغلب نیز اشتباه نمی کنند.

به طور کلی، استفاده از ایموجی ها نشان از برون گرایی است. روانشناسی ایموجی ها نشان می دهد افرادی که از شکلک ها و صورتک ها استفاده می کنند، در دنیای واقعی نیز احساسات خود را راحت تر نشان می دهند و در بیان عواطف مشکلی ندارند.

یکی از علل استفاده از ایموجی ها این است که نگران آن هستید که پیام به خوبی درک نشود و برای پیشگیری از سوءتفاهم از صورتک مناسب با منظور و قصد خود استفاده می کنید. به علاوه، استفاده از آنها نشان می دهد تلاش می کنید به لحاظ عاطفی با مخاطب خود ارتباط برقرار کنید و حالتی شخصی تر در پیام های خود داشته باشید.

از سوی دیگر، فردی که همیشه از یک ایموجی یکسان استفاده نمی کند و بسته به محتوای پیام از ایموجی مرتبط استفاده می کند، شخص خلاق تری است که دوست دارد دیگران را سوپرایز کند و احتمالا مهارت های ارتباطی بیشتری دارد.

پیش مشاره سیمیاروم

در عین حال، باید گفت که استفاده بیش از حد از ایموجی ها می تواند نتیجه عکس بدهد. بسیاری از اشخاص از وجود نمادها و صورتک های متعدد در پیام ها آزرده خاطر می شوند. در نظر آنان، استفاده بیش از حد از ایموجی ها نشانه ناپایداری خلق و خو است.

وقتی حس تنهایی من را از درون می کشد

روانشناسی ایموجی ها

چطور از روانشناسی ایموجی ها برای داشن مکالمات بهتر استفاده کنیم؟

 البته استفاده از ایموجی خوشحال شما را به طور اتوماتیک به فردی مهربان تبدیل نمی کند، اما کمک می کند که خود را بهتر نشان دهید و پیام مثبت تری برای مخاطب خود ارسال کنید. با این حال، در استفاده از آنها زیاده روی نکنید، چرا که ممکن است پیامی منفی برای مخاطبان خود بفرستید، به خصوص اگر شما را به خوبی نمی شناسند.

به طور کلی، ایموجی ها باید تنها زمانی استفاده شوند که برای ابهام زدایی از پیام و تقویت یک منظور خاص در پیام به آنها نیاز است.

آیا ایموجی ها واقعا باعث بهبود مکالمه های ما می شوند؟

سوال مربوط به بهبود ارتباطات توسط ایموجی ها یا پنهان کردن خود واقعی پشت آنها سال ها مورد بحث بوده است و موضوع مقالات زیادی قرار گرفته است. از یک سو، استفاده از نمادهایی که در سطح جهانی تقریبا به یک معنی تفسیر می شوند به ما در انتقال منظور واقعی خود کمک می کند. استفاده از ایموجی بین افرادی که درک یکسانی از معنای آن دارند، باعث بهبود کیفیت ارتباطات می شوند.

از سوی دیگر، معایبی نیز در به کارگیری ایموجی ها در پیام وجود دارد. محدودیت صورتک ها باعث می شود که نتوان ظرافت های احساسی خود را به خوبی در پیام انتقال دارد. استفاده زیاد از حد از آنها باعث کاهش احساس نیاز به بهبود مهارت های نوشتاری برای بیان منظور خود می شود.

روانشناسی ایموجی ها: تفاوت های جنسیتی

تفاوت در به کارگیری ابزارهای ارتباطی در زنان و مردان به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته است. زنان به طور کلی از مهارت های عاطفی بیشتری در مکالمات خود برخوردارند و بهتر می توانند احساسات خود را بیان کنند، در حالی که مردان سعی می کنند احساسات خود را پنهان کنند. زنان بیشتر از ایموجی های مثبت با رنگ ها شاد استفاده می کنند و از دیدن استیکر و ایموجی های بی ادبانه استقبال نمی کنند. مردان از دریافت استیکرهای گریه و حاوی مفاهیم تند خوششان نمی آید.

به کارگیری ایموجی مناسب نشانه هوش شماست:

استفاده از ایموجی ها نه تنها باید حالات روحی شما را نشان دهد، بلکه باید با توجه به روحیه و شرایط مخاطب نیز ارسال شود. ارسال ایموجی های شاد و خندان برای کسی که دچار غم بزرگی است می تواند به عنوان بی توجهی و بی ملاحضگی شما تفسیر شود. به کارگیری ایموجی و استیکر مرتبط با پیام و شرایط طرفین درگیر در مکالمه حاکی از هوش اجتماعی شماست و می تواند به بهبود ارتباطات و دوستی های شما کمک کند. از آنجا که بسیاری از دستگاه های هوشمند به لمس دست بسیار حساس هستند، در ارسال پیام ها و ایموجی های خود دقت کنید.

| مطالعه مقاله جامع “مشاوره روانشناسی آنلاین و هر نکته‌ای که باید از آن بدانید” حتما بهتون پیشنهاد میشه |

 

5/5 - (1 امتیاز)
Share
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محبت اله زارع

با سلام ممنونم از اطلاعات مفیدی که دادید.