23 اردیبهشت 1403

زندگی پس از طلاق


خانه » مشاوره فردی » زندگی پس از طلاق

از همسرتان جدا شده اید. امور مالی شما از هم جدا شده و مسئله حضانت و دیگر امور مشترک بین شما حل و فصل شده است. کار شما با وکلا و سیستم قضایی تمام شده است. حالا وقت آن است که گذشته را رها کنید و زندگی پس از طلاق را شروع کنید. اما چطور؟

توصیه های رایج برای زندگی پس از طلاق:

بسیاری از افراد پس از طلاق، و حتی در طول پروسه طلاق، به فکر یک چیز هستند: آشنایی با فرد بعدی! هر چند ازدواج مجدد بخشی از زندگی پس از طلاق است، اما الان وقتش نیست. شما باید به چیزهای زیادی فکر کنید. باید امور مربوط به کودکان را انجام دهید و کارهای زیادی است که باید انجام آنها به تنهایی را یاد بگیرید. طلاق باعث می شود که به لحاظ مالی و عاطفی در مضیقه قرار بگیرید. احساس تنهایی، مورد خیانت واقع شدن و خستگی دارید. همه اینها باعث می شود که فعلا وقت فکر کردن به ازدواج دوم و آشنایی با یک نفر دیگر نباشد.

بازسازی زندگی پس از طلاق:

چه دوست داشته باشید یا نه، هیچ گونه فرمول جادویی برای شروع زندگی پس از طلاق وجود ندارد. هیچ زمان مشخصی برای بهبودی و شروع زندگی جدید وجود ندارد. هر کسی با دیگر متفاوت است. استفاده از روش های زیر باعث می شود بتوانید بهبود را سریع تر و بهتر پشت سر بگذارید.

سوگواری پس از طلاق:

جدایی دومین تغییر استرس آور در زندگی هر فرد است (اولین مورد مرگ همسر است). بنابراین، اگر بسیاری از افراد آن را به عنوان فقدان ببینند چیز عجیبی نیست. در معنای واقعی، جدایی مرگ ازدواج است. اگر می خواهید از پس این تغییر به خوبی برآیید، به خود اجازه سوگواری بدهید.

جدایی به معنی مرگ زندگی در کنار یکدیگر تا ابد است. این حادثه در واقع، مرگ هسته اولیه خانواده، نقش همسری و مرگ بخش زیادی از هویت شماست.

اگر به خود اجازه سوگواری برای تمام این مرگ ها را ندهید، هرگز نمی توانید برای ادامه زندگی آماده شوید. بدین ترتیب، تا ابد درگیر خشم و نفرت خواهید بود. پس از مدتی، به جای تلاش برای ساختن آینده، خود را درگیر گذشته خواهید یافت.

به یاد بیاورید که شما چه کسی هستید:

بسیاری از افراد هویت خود را در ازدواجشان گم می کنند. آنقدر به «ما» مشغول هستند که «من» را فراموش می کنند. هویت آنها به طور کامل در نقش همسر/والدی گم می شود. این مسئله طبیعی است، چراکه برای زوج شدن باید بخشی از خود را فراموش کنید.


رزرو جلسه مشاوره زوج درمانی با روانشناسان مجرب سیمیاروم


بازسازی هویت به عنوان فردی مستقل کمی زمان می برد. پیش از ازدواج چه فردی بودید؟ اهداف شما چه بود؟ به چه چیزهایی قبل از ازدواج علاقه داشتید؟ چه کارهایی را دوست داشتید بعد از ازدواج انجام دهید؟ آیا باز هم دوست دارید این کارها را انجام دهید؟

می خواهید چه کسی باشید؟

به یاد آوردن اینکه چه کسی بودید گام خوبی برای شروع زندگی پس از طلاق است. اما اگر صرفا به این فکر کنید که چه کسی بودید و تمام کاری که انجام می دهید حسرت خوردن برای آن پسر/دختر شاد گذشته است، فرصت هایتان برای ساختن یک زندگی خوب در آینده را از دست می دهید. برای گذشتن از این تغییر بزرگ، باید تصمیم بگیرید که می خواهید برای بقیه عمر چه کسی باشید و آینده شما چطور باشد. تصمیم بگیرید و تمام توان خود را برای عملی کردن آن بگذارید.

زندگی پس از طلاق

از یک مشاور کمک بگیرید:

صرفا به این خاطر که جدا شده اید، به این معنی نیست که می توانید به تنهایی با دنیا رو به رو شوید. یک مشاور در کنار خود داشته باشید، حتی برای مدتی، تا انتقال به زندگی جدید ساده تر انجام شود.

احساس تنهایی

مشاور می تواند به شما در حل و فصل احساسات منفی کمک کند مانند خشم های حل نشده، احساس آسیب دیدن و مورد خیانت واقع شدن، احساس اضطراب ناشی از تنهایی.

مشاوره طلاق می تواند به شما در برقراری ارتباط با همسر سابقتان، به خصوص در صورت وجود فرزند، کمک کند.

 به خودتان تکیه کنید:

زمانی که زوج بودید، تقسیم مسئولیت ها، حداقل تا حدی، طبیعی بود. بخشی از مسئولیت های خانه و فرزندان روی دوش همسرتان بود. اما حالا که جدا شده اید، باید یاد بگیرید که همه کارها را خودتان انجام دهید. استقلال به شما کنترل مناسبی روی زندگیتان می دهد.

به دنبال روابط دوستی جدید باشید:

با جدایی، بسیاری از دوستان مشترک خود را از دست خواهید داد. برخی از آنها با همسرتان می مانند و برخی دیگر تنها با شما ارتباط خود را حفظ می کنند. گروه دیگری از دوستان و همسایه ها نیز از شما دوری می کنند، انگار که طلاق مرضی مسری است که ممکن است آنها هم به آن مبتلا شوند.

از دست دادن دوستان و دوری کردن دیگران به شما احساس تنهایی می دهد. به همین دلیل است که یافتن دوستان جدید اهمیت دارد. اگر نمی دانید از کجا دوست پیدا کنید، از چیزهای کوچک شروع کنید. با همکارتان برای ناهار بیرون بروید. در یک باشگاه ثبت نام کنید و با افراد جدید حرف بزنید. اگر طلاق باعث شده که تا حدی از اجتماع دوری کنید، اشکالی ندارد. اما اگر چند ماه (شاید چند سال) از طلاق شما گذشته است، وقت آن است که از غار تنهایی خود بیرون بیایید.

بازسازی، نظم دهی و دکور مجدد:

خانه سهم زیادی در خلق و خو و زندگی پس از طلاق دارد. پس از طلاق، محیط زندگی اولین و سریع ترین چیزی است که می تواند خلق و خوی شما را بهبود ببخشد. اگر در همان خانه ای زندگی می کنید که پیش از این با همسرتان زندگی می کردید، این احتمال وجود دارد که هنوز چیزهای زیادی در خانه باشد که او را به یاد شما می آورد. اگر این وسایل هنوز هم به شما حس خوبی می دهند، بسیار عالی است. اما اگر این طور نیست، زمان تمیز کاری رسیده است. چیزهایی را که دیگر نیاز ندارید، دور بریزید، جای وسایل را عوض کنید و رنگ دیوارها را عوض کنید. تغییر محیط زندگی نه تنها احساس شما را عوض می کند، بلکه نشانه ای نمادین از شروع زندگی پس از طلاق است.

ببخشید:

این سخت ترین قسمت زندگی پس از طلاق است، اما بسیار مهم است.

اگر هنوز هم فکر کردن به بخشیدن همسرتان خون شما را به جوش می آورد، به نکته شماره 4 بازگردید و از یک مشاور کمک بگیرید. حقیقت این است که خشم و ناراحتی شما به همسر سابقتان آسیبی نمی زند. این تنها شما هستید که آسیب می بینید. اگر بیش از حد به این مسئله چنگ بزنید، تلخ می شوید. پس از مدتی شاهد آن خواهید بود که همسر سابقتان شاد و راحت به زندگی خود ادامه می دهد، در حالی که خشم، شما را از بین برده است.

همسرتان تنها کسی نیست که باید او را ببخشید. گام به گام باید وکلای همسرتان، قاضی، سیستم اداری و عدالت، خانواده همسرتان و تمام دوستانی که شما را ترک کرده اند را ببخشید. از همه بالاتر خود را باید به خاطر هر چیزی که شما را به اینجا کشانده ببخشید.

خشم از شما موجودی شکست خورده، ناامیدی و انسانی بد و ناکارآمد می سازد. همه این احساسات مانعی بر سر راه شما هستند. تا زمانی که آنها را شکست ندهید، نمی توانید پیشرفت کنید و زندگی پس از طلاق را شروع کنید.

زندگی رویایی خود را بسازید:

طلاق آن چیزی نبود که برای زندگی خود می خواستید. اما حالا از منطقه امن خود خارج شده اید و ستون های زندگیتان به لرزه افتاده است. با این حال، طلاق می تواند یک موهبت باشد. از آن همه درد و رنج خلاص شده اید. از بدترین تجربه زندگی خود رها شده اید و وقت آن است که فرصت های جدیدی برای شاد شدن بسازید.

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها